Mijn vriendin woont in Nederland en reist met de trein naar mij in België. Nu heb ik gelezen als je nederland inreist met de trein je een verplichte test nodig hebt, maar ergens heb ik ook gelezen dat de test niet geld als het vanaf Nederlandse grens minder dan 30km is. Breda ligt op minder dan 30km van de grens. Geld deze test dan? Weet iemand duidelijk hoe dit zit want het is heel onduidelijk om hier ergens info over te vinden. Alvast bedankt :)
Beste antwoord door Loes
Misschien dubbelop, maar ik ben ff gaan neuzen in het handelingsperspectief van onze collega's bij Internationaal en kom daar het volgende tegen, voor reizen tussen Belgie en Nederland.
Een verplichte negatieve PCR test is niet van toepassing op:
1. Reizigers met opstap en eindbestemming binnen Nederland.
2. Reizigers in een trein anders dan een intercity.
3. Reizigers in een bus die regionaal openbaar vervoer verricht.
4. Personen tot en met 12 jaar
5. Reizigers uit landen die niet zijn aangemerkt als oranje gebied (op dit moment zijn alle landen in West-Europa oranje).
6. Grenswerkers, grensstudenten, grensscholieren en transportpersoneel.
Definitie grenswerkers, grensscholieren, grensstudenten: u woont in een andere lidstaat van de EU/Schengen/VK, u werkt/studeert/gaat naar school in Nederland en keert tenminste eenmaal per week terug naar uw woonplaats in die andere lidstaat van de EU/Schengen/VK. Of vice versa, u woont in Nederland en werkt/studeert/gaat naar school in een andere lidstaat in de EU/Schengen/VK.
Hoe bewijzen: u moet aantonen dat u in het ene land woont (bijvoorbeeld door een huurcontract of verklaring van een (gemeentelijke) overheid) en dat men werkt, studeert of naar school gaat in een andere lidstaat (bijvoorbeeld door een arbeidsovereenkomst, verklaring van werkgever, bewijs van inschrijving bij een universiteit/school of verklaring van een school/universiteit.