beantwoord

Test nodig als je van antwerpen naar breda gaat?

• 15 January 2021
  • 24 reacties
  • 1377 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Mijn vriendin woont in Nederland en reist met de trein naar mij in België. Nu heb ik gelezen als je nederland inreist met de trein je een verplichte test nodig hebt, maar ergens heb ik ook gelezen dat de test niet geld als het vanaf Nederlandse grens minder dan 30km is. Breda ligt op minder dan 30km van de grens. Geld deze test dan? Weet iemand duidelijk hoe dit zit want het is heel onduidelijk om hier ergens info over te vinden. Alvast bedankt :)

icon

Beste antwoord door Loes 16 January 2021, 14:17

Bekijk origineel

24 reacties

Goedenavond Dhsj, en welkom bij de NS Community.

Ik heb het even gecheckt, en ik vind het volgende: 
Naar België: het is verplicht voor iedereen vanaf 12 jaar om mond- en neusbedekking te dragen in alle openbare ruimtes waaronder: het OV, in de stations en op de perrons. Dit mag met mondkapjes, andere bescherming zoals een shawl of bandana zijn toegestaan, zolang ze mond en neus bedekken. Vanaf 25 december moeten reizigers (vanaf 12 jaar) die niet in België wonen een negatieve testuitslag bij zich hebben als ze langer dan 48 uur in België blijven, maximaal 72 uur oud.  

Naar Nederland: het is verplicht voor iedereen vanaf vanaf 13 jaar om een mondkapje (geen shawls of andere mondbedekkingen!) te dragen in het OV in Nederland. Dit geldt ook voor de binnenlandse trajecten van internationale treinen. Vanaf 29 december moeten reizigers naar Nederland in de trein een negatieve testuitslag bij zich hebben, maximaal 72 uur oud. 

In beide gevallen zie ik dat er niets staat over de straal van 30 km wat je noemt. Dus je dient hoe dan ook een negatieve test bij je te hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-vakantie/negatieve-covid-19-testuitslag-aankomst-nederland/negatieve-testuitslag-binnen-eu-en-schengen  staat wel iets over die 30 km.

Met regionale bus reizen binnen 30 kilometer grens

De verplichte testuitslag geldt niet als u met de regionale grensoverschrijdende bus reist binnen een gebied van 30 kilometer vanaf de grens aan beide kanten. Ook reizigers die instappen én uitstappen in Nederland hoeven geen negatieve testuitslag bij zich te hebben.

Ah, dan geldt het dus alleen als je met de bus reist en over de grens binnen de 30 km blijft. Met de trein heb je wel een negatieve test nodig, ongeacht de 30 km.

Reputatie 7

In de internationale IC Amsterdam- Brussel geldt de negatieve testeis. In de internationale stoptrein Antwerpen-Roosendaal weer niet (de precieze treinverbingen met de eis staan op de site van de Rijksoverheid). Bij regionale lijnbussen geldt de eis niet voor zover je niet meer dan 30 km over de grens reist.  

Badge +3

Naar België: het is verplicht voor iedereen vanaf 12 jaar om mond- en neusbedekking te dragen in alle openbare ruimtes waaronder: het OV, in de stations en op de perrons. Dit mag met mondkapjes, andere bescherming zoals een shawl of bandana zijn toegestaan, zolang ze mond en neus bedekken.

Ooohhh…? Dan zeg ik tegen @Loes of @Slidestops voortaan gewoon dat ik onderweg ben naar België :rolling_eyes: Denk niet dat ze het daarmee eens zijn…

Na nog even goed speuren vond ik dit nog: Let op! Reizigers die langer dan 48 uur in België verblijven vullen hun reis- en contactgegevens vóór aankomst in op dit formulier.
Voor KGOV (Kort Grens Overschrijdend Verkeer) geldt geen testverplichting voor reizen minder dan 30 km over de grens. Kijk op de pagina van de rijksoverheid.

Excuses voor de verwarring in mijn eerdere reacties. 

Reputatie 7

Naar België: het is verplicht voor iedereen vanaf 12 jaar om mond- en neusbedekking te dragen in alle openbare ruimtes waaronder: het OV, in de stations en op de perrons. Dit mag met mondkapjes, andere bescherming zoals een shawl of bandana zijn toegestaan, zolang ze mond en neus bedekken.

Ooohhh…? Dan zeg ik tegen @Loes of @Slidestops voortaan gewoon dat ik onderweg ben naar België :rolling_eyes:

Prima hoor, zolang je maar tussen Eijsden/Roosendaal/Breda en Visé/Essen/Noorderkempen reist :). Binnen Nederland geldt d

Het uiteraard niet. Maar die had je zelf ook wel bedacht

Badge +3

Het is helder inderdaad. Ik keek even naar buiten en zag vallende kabinetten aan de hemel :laughing:

Kijk hier staat dan enkel bij een rit van meer dan 30km vanaf de Nederlandse grens terwijl breda misschien op 15km ligt. Dusja beetje verwarrend allemaal

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk staat daar nog verouderde informatie. 

Wanneer je het webarchive bekijkt is er een capture van 30 december waar dit staat:

30-12-2020

Maar kijk je nu op die pagina zelf dan is in dat hoofdstuk het gedeelte over 30 km van de grens verdwenen en staat het alleen nog vermeld mbt reizen met een regionale bus iets verder naar beneden.

15-1-2021

Oh wow oke bedankt

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk is de uitzondering voor als je binnen de 30 km van de grens moet zijn inmiddels vervallen, waarschijnlijk omdat dat oncontroleerbaar is. Dat betekent dat iedereen die uit België komt dus een negatieve test moet kunnen laten zien.

Dat betekent ook dat iemand die in Breda woont en in Antwerpen werkt dagelijks bij terugkomst (met de trein) een negatieve test moeten kunnen tonen. Je bent dan de facto gedwongen om met de auto te gaan. De logica waarom automobilisten zijn vrijgesteld ontgaat me overigens nog steeds. 

Reputatie 7
Badge +3

Kijk hier staat dan enkel bij een rit van meer dan 30km vanaf de Nederlandse grens terwijl breda misschien op 15km ligt. Dusja beetje verwarrend allemaal

30 km vanaf de Nederlandse grens gaat om vertrekplaats in België. Is het Belgische adres waarvan je vertrekt meer dan 30 km vanaf de Nederlandse grens,van heb je een negatieve test nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Kennelijk is de uitzondering voor als je binnen de 30 km van de grens moet zijn inmiddels vervallen, waarschijnlijk omdat dat oncontroleerbaar is. Dat betekent dat iedereen die uit België komt dus een negatieve test moet kunnen laten zien.

Dat betekent ook dat iemand die in Breda woont en in Antwerpen werkt dagelijks bij terugkomst (met de trein) een negatieve test moeten kunnen tonen. Je bent dan de facto gedwongen om met de auto te gaan. De logica waarom automobilisten zijn vrijgesteld ontgaat me overigens nog steeds. 

Ik denk dat automobilisten lastiger te controleren zijn dan reizigers in OV.

Reputatie 7
Badge +3

30 km vanaf de Nederlandse grens gaat om vertrekplaats in België. Is het Belgische adres waarvan je vertrekt meer dan 30 km vanaf de Nederlandse grens,van heb je een negatieve test nodig.

Dat staat in de officiële Nederlandse richtlijnen niet. Daar staat echt dat je zonder test mag inreizen in Nederland tot 30 km van de grens met België of Duitsland. Ik vrees dat de Belgische spoorwegen er gewoon naast zitten. 

Daarnaast is die 30 km uitzondering in de nieuwste versie sowieso komen te vervallen, waarmee het Belgische verhaal ook niet meer up-to-date is. 

Misschien dubbelop, maar ik ben ff gaan neuzen in het handelingsperspectief van onze collega's bij Internationaal en kom daar het volgende tegen, voor reizen tussen Belgie en Nederland.

Een verplichte negatieve PCR test is niet van toepassing op:

1. Reizigers met opstap en eindbestemming binnen Nederland.

2. Reizigers in een trein anders dan een intercity.

3. Reizigers in een bus die regionaal openbaar vervoer verricht.

4. Personen tot en met 12 jaar

5. Reizigers uit landen die niet zijn aangemerkt als oranje gebied (op dit moment zijn alle landen in West-Europa oranje).

6. Grenswerkers, grensstudenten, grensscholieren en transportpersoneel.

Definitie grenswerkers, grensscholieren, grensstudenten: u woont in een andere lidstaat van de EU/Schengen/VK, u werkt/studeert/gaat naar school in Nederland en keert tenminste eenmaal per week terug naar uw woonplaats in die andere lidstaat van de EU/Schengen/VK. Of vice versa, u woont in Nederland en werkt/studeert/gaat naar school in een andere lidstaat in de EU/Schengen/VK.

Hoe bewijzen: u moet aantonen dat u in het ene land woont (bijvoorbeeld door een huurcontract of verklaring van een (gemeentelijke) overheid) en dat men werkt, studeert of naar school gaat in een andere lidstaat (bijvoorbeeld door een arbeidsovereenkomst, verklaring van werkgever, bewijs van inschrijving bij een universiteit/school of verklaring van een school/universiteit.

Reputatie 5

Ik vraag me serieus af waarom je een negatieve PCR test moet tonen na een verblijf van een paar uurtjes in Antwerpen als je met de IC trein Nederland binnen komt en niet als je met de auto reist. Ik heb dit nagevraagd bij het contactcentrum van de Rijksoverheid, maar ze konden hier geen antwoord op geven. Los van het feit dat ik die test onzin vind, mag iktoch wel verwachten dat men aan de burger uit kan leggen waarom bepaalde regels gelden. Dit toont toch maar weer aan hoe warrig de regels zijn.

Reputatie 7

Inderdaad.

Per 1 juni zijn de regeltjes van de Nederlanders wederom veranderd. ALLE treinreizigers vanuit België moeten sowieso hun neusgaten laten uitrekken.

Voor de elite die wel comfortabel met zijn eigen auto rijdt geldt wederom nog steeds 1 uitzondering: als je korter dan 12 uur in Nederland blijft (of korter dan 12 uur in België bent gebleven), dan kom je binnen zonder PCR-test. Die geldt echter nadrukkelijk en uitsluitend voor mensen met de auto en de motor (noppes over de fiets en de step).

Wat ik hier vooral idioot aan vind, is dat Mark naar Brussel (de EU) gaat met de belofte om de Coronapas in te voeren. Iedereen die twee vaccinaties + 2 weken (of 1 Leidse vaccinatie + 3 weken) op zijn teller heeft, mag dan gewoon Nederland in. Zonder PCR en zonder quarantaine.

Ondertussen beslist Hugo ineens om wél de PCR-test in te voeren, ook voor de gevaccineerden ! En dat op het moment, dat de andere landen inmiddels hun grensbeleid harmoniseren en versoepelen. Dacht er toch weer een landje: wij zijn lekker eigenwijs.

Wij houden aans on aan de twaalf uur. En die worden bijgehouden door mijn dochtertje - zij heeft net klok leren kijken. Na de 12 op de klok komt er inmiddels gewoon weer een 1 !

Reputatie 7
Badge +3

De regels zijn inderdaad buitengewoon warrig. Zo hoorde ik gisteren dat iemand na een reis naar België 5 dagen in thuisquarantaine was gegaan en op de vijfde dag zich liet testen bij de GGD om uit quarantaine te mogen.

Volgens de regels zoals vermeld op https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/belgie/reizen/reisadvies/continenten/europa/country#anker-coronavirus klopt dat allemaal. Ik heb niet de illusie dat iedereen die tussen Nederland en België reist zich aan de regels houdt.

Reputatie 7

Dat klopt zeker. En dat is al heel lang in voege. Er wordt dwingend aangeraden om in quarantaine te gaan. Maar net zoals met die hele mondmasker-saga hebben de Nederlandse bestuurders dat zo om zeep  geholpen, dat niemand er zich iets van aantrok.

Sterker nog: de Belgische media meldden - toen de Nederlandse terrasjes weer open gingen - dat we nu weer allemaal konden gaan drinken in Sluis (en Breda en verder).

Daar dachten de Nederlandse burgemeesters toch anders over. En Hugo pinkelde er ook nog eens over heen: Belgen niet welkom !

En even later - toen de Belgische media dat nog eens uitzochten - bleek toch, dat Hugo de bijbehorende wet er (nog) niet door had. (Belgen nog steeds niet welkom, maar niemand die er wat aan kon doen).

Welnu, die wet is er. Slechts voor zeer-hoogrisicolanden is quarantaine verplicht - en dat wordt ook gecontroleerd. En de Belgen wordt het nog steeds dwingend aangeraden (wat dat ook zijn moge...).

Reputatie 5

We zijn toch wel een beetje aan het doordraaien zeg. Ik mag wél zonder test heen naar Antwerpen met de IC, maar niet terug naar Nederland, ook al ben ik maar 1 uurtje in Antwerpen. Ook al ben ik volledig gevaccineerd. Het is net alsof de toegang gratis is bij, laat ik zeggen, de Dierentuin, maar de uitgang kost 30 euro.

Dit dient geen enkel doel, het enige effect is dat de commerciële teststraten gespekt worden. De burger wordt opgezadeld met vrijheidsbeperking en onnodige kosten. Niemand kan mij vertellen waarom je met de trein wél en met de auto geen test nodig hebt na een kort verblijf.

Ik hoorde ook dat je een boete tot wel 750 euro kunt krijgen als je bij controle geen negatieve test kunt overleggen. Dit is toch de waanzin ten top!

Wordt er effectief gecontroleerd op zo’n testuitslag in de IC trein? Heeft hier iemand ervaring mee?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer iedereen zich aan de reisadviezen zou houden dan hadden we al dit geneuzel niet. Het is nog steeds niet de bedoeling dat Nederlanders voor niet-noodzakelijke reizen naar België gaan. Dus er niets te zeuren over een PCR-test om naar de dierentuin te gaan. Je moet helemaal niet naar de dierentuin gaan in België.

Niemand kan mij vertellen waarom je met de trein wél en met de auto geen test nodig hebt na een kort verblijf.

Dat is niet zo moeilijk, in de trein zit je doorgaans dichtbij anderen/onbekenden en in de auto niet.

Wordt er effectief gecontroleerd op zo’n testuitslag in de IC trein? Heeft hier iemand ervaring mee?

Laten we hopen van wel. Het is misschien krom, maar elk land hanteert zijn eigen regels. Als we daar niet tegen kunnen, dan moeten misschien de grenzen maar dicht. Of de regels moeten door Brussel bepaald worden (maar dat willen “wij” doorgaans ook niet). Het laatste wat we willen is dat elke onbenul zijn eigen regels gaat verzinnen.

Reputatie 5

Dat is niet zo moeilijk, in de trein zit je doorgaans dichtbij anderen/onbekenden en in de auto niet

Dit argument klopt niet. Je mag overal gewoon met OV reizen. Het gaat om de tijd dat je in België bent geweest, dus het risico om gedurende die tijd besmet te kunnen raken. Minder dan 12 uur verblijf geen test als je met de auto terug reist en wél een test als je met de trein reist. Niet uit te leggen, zelfs niet door het Contactcentrum van de Rijksoverheid waar ik dit heb nagevraagd.

Verder kun je wel hardnekkig deze maatregelen blijven verdedigen, maar ze moeten wel zin hebben, proportioneel zijn en uitlegbaar zijn. De enige reden dat deze blokkade er is, is de landsgrens. Ik kan wel zo vaak ik wil naar Amsterdam, misschien wel 2 keer zo grote  besmettingsgraad dan Antwerpen, enkel en alleen omdat ik in Nederland blijf.

Reageer