beantwoord

Testen waar?

• 6 oktober 2020
  • 44 reacties
  • 930 Bekeken

Hoi, waar kan ik het beste testen voor Covid zonder klachten? Ik wil met de trein naar Berlijn op zondag 1 november (geen bepaald tijdstip vertrek), er wordt gevraagd een formulier in te vullen voor vertrek. Ook moet bij aankomst op Berlijn HbHf een negatieve Covid-test overlegd worden die maximaal 48 uur vantevoren is gedaan. De Nederlandse Rijksoverheid zegt echter dat zonder klachten niet getest wordt. Ik wil tot en met 8 november in Berlijn verblijven (8 november weer terug).

icon

Beste antwoord door loklok8 6 oktober 2020, 22:31

Je zou er ook voor kunnen kiezen om bij het aanmeldportaal van de Rijksoverheid voor coronatesten een willekeurige klacht in te vullen, ondanks dat je die klacht niet hebt. Het is niet helemaal de bedoeling, maar je kan hiermee wel gratis een test krijgen. De uitslag kan je via het portaal inzien.

Een andere optie is om je gelijk te laten testen bij aankomst in Duitsland, wat ook toegestaan is. Op Berlin Hbf. is een testlocatie aanwezig. Totdat de uitslag bekend en negatief is dien je wel in quarantaine te gaan.

Vergeet niet om een Passenger Locater card in te vullen die te vinden is op de website van Deutsche Bahn: https://www.bahn.de/p/view/home/info/corona-einreise-risikogebiete.shtml

Zie de website van de Duitse overheid voor meer informatie: https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/current-information-for-travellers.html

Bekijk origineel

44 reacties

Dat kan bv bij de Travelclinic @Wieweet  (www.travelclinic.com) De kosten zijn minimaal E 125,00 tot maximaal E 175,00 Naar gelang de test welke je nodig hebt.

En nu maar hopen dat Duitsland niet code oranje of rood wordt in de tussentijd.

Ohlala, dat is prijzig voor een weekje vakantie. Ik zal het mijn huisarts vragen. Anders ga ik gewoon met de trein naar Berlijn en dan zie ik wel.

Reputatie 7
Badge +1

Je zou er ook voor kunnen kiezen om bij het aanmeldportaal van de Rijksoverheid voor coronatesten een willekeurige klacht in te vullen, ondanks dat je die klacht niet hebt. Het is niet helemaal de bedoeling, maar je kan hiermee wel gratis een test krijgen. De uitslag kan je via het portaal inzien.

Een andere optie is om je gelijk te laten testen bij aankomst in Duitsland, wat ook toegestaan is. Op Berlin Hbf. is een testlocatie aanwezig. Totdat de uitslag bekend en negatief is dien je wel in quarantaine te gaan.

Vergeet niet om een Passenger Locater card in te vullen die te vinden is op de website van Deutsche Bahn: https://www.bahn.de/p/view/home/info/corona-einreise-risikogebiete.shtml

Zie de website van de Duitse overheid voor meer informatie: https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus/current-information-for-travellers.html

Reputatie 6

Je weet nooit hoe de situatie begin november is. Misschien kan je tegen die tijd zonder problemen afreizen. Of niet.

Daarvoor is de Corona test van het Rijk natuurlijk niet voor bedoeld. 

Persoonlijk hou ik niet van dit soort adviezen tegen de regels in !

Loklok8, is ook bekend wat testen kost op Berlijn Centraal? Of zou dat gratis zijn?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer je voor een vakantie een test nodig hebt, dan ben je afhankelijk van commerciële aanbieders.

Klachten veinzen zoals @loklok8 aangeeft om in aanmerking te komen voor een gratis GGD-test is niet netjes, je neemt de plek in van iemand die wel klachten heeft. Daarbij is de testuitslag niet geldig in de meeste landen, omdat je een certificaat met de uitslag moet hebben. De GGD geeft deze (terecht) niet af.

De vraag is of je zoals het er nu voor staat je een vakantie naar het buitenland moet plannen.

Ik zal morgen het Duitse consulaat eens bellen. Noordrijn Westfalen kan altijd nog, mocht Berlijn niet lukken :-). DB wil mijn 1e klas ticket maar wat graag uitreiken

Reputatie 6

Volgens mij moet je dat testresultaat al hebben voordat je de grens overgaat zodra je over land reist. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou meerdere keren goed nadenken alvorens nu een reis naar het buitenland te plannen. Al was het maar vanwege het feit dat je allerlei verzekeringstechnische complicaties kunt krijgen wanneer je een niet-noodzakelijke reis gaat maken. Daarnaast kun je ook nog een keer stranden in Duitsland wanneer er weer zwaardere maatregelen afgekondigd worden en de treinen niet meer de grens over gaan.

Reputatie 7
Badge +1

Daarvoor is de Corona test van het Rijk natuurlijk niet voor bedoeld. 

Persoonlijk hou ik niet van dit soort adviezen tegen de regels in !

Dat zeg ik toch ook dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de test hiervoor te gebruiken, maar het wel een optie kan zijn. In hoeverre Duitsland deze uitslag accepteert ben ik niet helemaal zeker over. 

Loklok8, is ook bekend wat testen kost op Berlijn Centraal? Of zou dat gratis zijn?

De test op Berlin Hbf. is gratis zolang deze afgenomen wordt binnen 72 uur na aankomst.

Volgens mij moet je dat testresultaat al hebben voordat je de grens overgaat zodra je over land reist. 

Do all travellers returning from risk areas need to get tested?

According to the Federal Ministry of Health’s Testing Obligation Ordinance, anyone having spent time in a risk area up to 14 days before their entry into Germany, if requested by the competent health office or a different authority designated by the Land, must either provide proof of having tested negative for SARS-CoV-2 or get tested within 10 days of their entry into Germany. The concrete implementation lies with the Laender.

https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus-infos-reisende/faq-tests-entering-germany.html

Dat zeg ik toch ook dat het eigenlijk niet de bedoeling is om de test hiervoor te gebruiken, maar het wel een optie kan zijn.

Het is geen optie om de Rijkstest te gebruiken voor vakantiereisjes. Die moet je überhaupt dus niet noemen als optie.

Reputatie 6

Bij een Rijkstest krijg je geen papieren mee die aantonen dat je negatief getest bent. Je moet daarvoor echt naar een commerciele aanbieder die vaak de hoofdprijs vraagt. 

Buiten dat dit soort test duur zijn hebben ze amper enige gezondheidswaarde. Nog voordat TS in Berlijn aankomt heeft hij al weer zoveel kans gehad om besmet te raken.

Weet iemand hoe lang je in Berlijn HbHf moet wachten in quarantaine voordat de uitslag Covid-test bekend is? Iemand ervaring mee?

Reputatie 6

Je moet na de test in quarantaine en de uitslag afwachten. Dat kan enkele dagen duren.

Reputatie 7
Badge +3

Ohlala, dat is prijzig voor een weekje vakantie. Ik zal het mijn huisarts vragen. Anders ga ik gewoon met de trein naar Berlijn en dan zie ik wel.

Wie gaat er in de huidige situatie in hemelsnaam op vakantie naar Berlijn?

Dus dan kan je enkele dagen in je hotel wachten op de uitslag? Of moet men in het station blijven? 

Reputatie 6

De testlocatie op Berlijn Hbf is vooral bedoeld voor Duitsers en andere inwoners die terug komen uit het buitenland. Mensen die een huiselijk adres hebben. Een hotel is geen plek voor quarantaine. En ik denk niet dat ze op het station plek hebben voor mensen die dagenlang moeten wachten op een uitslag.

Reputatie 7
Badge +3

@Wieweet als het geen noodzakelijke reis is en dat is een vakantie meestal niet, dan zou ik de reis/vakantie uitstellen.

Aha Varaeo bedankt, dan klopt het online formulier niet :relaxed:

Reputatie 6

Apart. Dan mag quarantaine in een hotel blijkbaar wel. Lijkt me wel saai dagenlang opgesloten in een hotelkamer.

In quarantaine in een hotel in Berlijn, tsja dan ben je dus wel echt in Berlijn alleen je hebt er niets aan. Tevens wordt het snel duurder dan een commerciële test vooraf.

Het overtreden van Coronaregels in Deutschland kan beboet worden met max. E 25.000,00

Het formulier @Wieweet heeft niets met de quarantaine te maken, is gewoon een opgave verblijfslocatie in Duitsland voor buitenlanders.

Reputatie 5
Badge

Voor aldaar tergkerende DUItsers is dat gratis vanwege hun krankenkasse-versicherung, net als op andere testlokaties op bvb airport etc. Voor niet-Duitsers heb ik tot heden geen duidelijke info hierover kunnen vinden. Overigens zit U tot Berlin ruim 4 uur in een trein die heel veel stops maakt en steeds weer andere passagiers in+uitstappen. Ik denk niet dat er op alle stopstations een teststation is-in ieder geval zeker niet op Rheine of Osnabrück.

Reputatie 7
Badge +3

Apart. Dan mag quarantaine in een hotel blijkbaar wel. Lijkt me wel saai dagenlang opgesloten in een hotelkamer.

Quarantaine in een hotel is volgens mij gewoon toegestaan. Er zijn landen zoals Australië waarbij bezoekers van overheidswege voor quarantaine juist in een hotel worden onderbracht.

Reageer