Testritten Eurostar

• 5 januari 2018
  • 29 reacties
  • 921 Bekeken

Badge
Weet iemand hoe het de Eurostar vergaat met de testritten? Bij mijn weten zou vanaf start dienstregeling (10 december 2017) tweemaal per dag worden gereden in het eigen pad (v Amsterdam C 07.48 en 16.48) en zouden vanaf het voorjaar stapsgewijs treinen worden opengesteld voor reizigers, te beginnen met één trein per week.
Inmiddels ben ik uit nieuwsgierigheid twee keer wezen kijken op Amsterdam C voor de 16.48, maar twee keer kwam 'ie niet. Volgens Thalyspersoneel: éénmaal ivm een incident in een tunnel de avond ervoor, en éénmaal "wegens weersomstandigheden" - terwijl het slechts regende en eerder met code rood gewoon werd gereden (blijkens foto's op Instagram van de machinist). Hoe dan ook heb ik 2,5 uur staan koukleumen voor John with the short surname. :(

NS- en NS International-personeel op het station weet van niets, ook op Twitter (@NS_Int en @Eurostar) krijg ik nul op het rekest. Worden er in de praktijk veel minder vaak testritten gepland dan tweemaal per dag? En weet iemand toevallig of ik erachter kan komen of er op een bepaalde dag wel/niet wordt getest?
(Ter informatie: op Somda doet men er het zwijgen toe. OpenTrainTimes geeft zeer onduidelijke, volgens mij ook incorrecte info.)

29 reacties

(Ter informatie: op Somda doet men er het zwijgen toe.)
Dat is wel te verklaren, officieel is zo ongeveer alles bedrijfsgeheim, inclusief treinnummertjes en dergelijke. Heb er genoeg gezien om me heen die naderhand waarschuwingen kregen.
Badge
Zo, da's niet niks zeg. Vanwaar eigenlijk die strikte geheimhouding? Zoveel veiligheidsrisico's zou een testrit toch niet met zich mee moeten brengen, toch? Of ben ik nou gek?
Da's niks specifieks voor deze ritten, maar al een aantal jaren gaande. Probeer online nog maar eens een actuele export van TNR te vinden, is allemaal geheim.
Er staat op verschillende sites dat de Eurostar in de loop van 2018 (meesten zeggen voorjaar) gaat rijden, maar ja echt een datum geven ze niet...
Badge
Afgaande op de voetnoten in de winter- en lentedienstregeling van Eurostar (die ein-de-lijk online staat) zal de passagiersdienst van/naar Amsterdam waarschijnlijk in het Paasweekend (1-2 april) van start gaan. Die 'belofte' om met Pasen te zullen rijden wordt dus kiele-kiele.

Overigens ging het mij meer om de testritten ter voorbereiding op die passagiersdienst.
Reputatie 2
Zojuist de Eurostar gespot bij station Roosendaal om 18.06 uur. Op de schermpjes stond 'Antwerpen Centraal'

De trein was niet/nauwelijks bezet en ging in de richting van België.
Badge
Roosendaal? Zijn er problemen op de HSL soms?

Gisteren heb ik 'm ook gespot op Amsterdam C, na vier pogingen en 4,5 uur koukleumen eindelijk raak 🙂 Toen moest 'ie achter een Thalys met +25 aan, dus beetje chaotisch. Alleen in het eerste rijtuig een paar mensen.
Ik zag overigens zelfs nog een rijtuig (ergens rond het midden) met een kapotte ruit 😛
Reputatie 2
Er was alleen een storing tussen Dordrecht en Breda, maar niet op de HSL. Misschien dat deze trein normaal over Breda reist maar niet over de HSL?
Badge
De Eurostar rijdt normaal gewoon over de HSL, in het pad dat 'ie ook in de passagiersdienst zal gaan draaien. Anders haalt 'ie immers de rijtijd Amsterdam - Brussel van 1u50 niet 🙂
Reputatie 2
Dan mochten het wel speciale passagiers zijn, want de gehele trein was leeg ?
Reputatie 7
Badge
Er was alleen een storing tussen Dordrecht en Breda, maar niet op de HSL. Misschien dat deze trein normaal over Breda reist maar niet over de HSL?
Mogelijk willen de machinisten de alternatieve weg via Roosendaal leren voor het geval de HSL geblokkeerd is.
Reputatie 7
Er was wel een wisselstoring die even effect had op de HSL. Ik heb ook een Thalys via Roosendaal zien komen rijden. Als de machinisten wegbekendheid moeten leren, doen ze dat op trek en die sowieso al rijden. Het kan wel zijn dat de trein getest werd (omschakelen ATB naar Belgische beveiliging + stroom)
Reputatie 7
Badge +3
De NS HSL communicatie dame wil nog wel een dag van te voren melden dat er testritten zijn (niet altijd):
https://twitter.com/LNevesGoncalves/status/958280082228940800
Badge
Tegenwoordig is men inderdaad wat informatiever dan voorheen. Een maand geleden werd ik van NS via International naar Eurostar doorverwezen, waar ze behendig alle vragen over de Amsterdamdienst ontweken. Inmiddels geeft OpenTrainTimes, grotendeels accuraat, eventuele Eurostarritten van/naar Amsterdam per dag aan. Ook het vertragingsattest van de NMBS vermeldt de testritten (inclusief vertraging tot op de minuut), en zelfs op OVtijden wil er nog wel eens wat staan.
Reputatie 2
@DDietzen
En heb je nog foto's gemaakt van de Eurostar?
Reputatie 6
Badge
Da's niks specifieks voor deze ritten, maar al een aantal jaren gaande. Probeer online nog maar eens een actuele export van TNR te vinden, is allemaal geheim.
TNR? Wat betekent dat, of is dat ook al geheim 😉?

Ik vind het verder wel super-aardig dat Lisa Neves Gonçalves‏ (@LNevesGoncalves) op Twitter en Instagram (Stories) vaak de tijden van de Eurostar aangeeft. Blijkbaar is dit geen groot geheim meer, gezien ze ook op de vertrekschermen staan. Uiteraard met de aanvulling: Niet instappen!
TNR is TreinNummerReeks, een applicatie binnen ProRail waarin de toewijzing van treinnummers wordt geregistreerd. Vroeger stonden de exports in de vorm van Excel-sheetjes gewoon online op de ProRail site, tegenwoordig moet je daarvoor via ADFS of Vervoerdersportaal toegang hebben. Allemaal strikt bedrijfsgeheim natuurlijk.

Overigens ging het mij er niet om dat specifiek deze Eurostar-informatie zo geheim is, maar meer dat in beginsel praktisch alles als bedrijfsgeheim wordt aangemerkt. Het is daardoor een beetje opletten wat je allemaal op eigen houtje kunt gaan plaatsen, en ik kan me goed voorstellen dat collega's die actiever zijn op hobbyistensites zoals Somda daardoor niet zoveel melden. Nog even los van de soms wat ondankbare houding van een groepje leden.
Reputatie 7
Badge

Geheim?
de testritten bij het GVB ( even als voorbeeld) van de Noord/Zuidlijn zijn nu ook volop aan de gang maar daar is echt niks geheims aan hoor. Sterker nog, ze zoeken zelfs vrijwilligers (proefpassagiers) om mee te rijden.
dus uuh.....mag ik even vragen wat jij precies bedoelt met dat geheim? :)
Is de Eurostar dan een speciaal geval ofzo...of hebben zij soms wat te verbergen?
Badge +3
Eurostar heeft is inderdaad een speciaal geval. Ze hebben niets te verbergen maar moeten wel aan allerlei extra beveiligingseisen voldoen, zeker in de reguliere treindienst. Zo moeten de treinstellen op speciale afgesloten opstelterreinen staan. De redenen waarom dat zo is kunnen we zelf bedenken. Het lijkt me beter om die niet op een openbaar forum te bespreken.
Badge
@DDietzen
En heb je nog foto's gemaakt van de Eurostar?

Weinig foto's, wel een filmpje van de binnenkomst. Prachtig ding. :)

Ik vind het verder wel super-aardig dat Lisa Neves Gonçalves‏ (@LNevesGoncalves) op Twitter en Instagram (Stories) vaak de tijden van de Eurostar aangeeft. Blijkbaar is dit geen groot geheim meer, gezien ze ook op de vertrekschermen staan. Uiteraard met de aanvulling: Niet instappen!

Afgelopen woensdag stond 'Niet instappen' er niet eens bij op de perronborden, alleen 'Extra trein'. Ik rook gelijk mogelijkheden 😉
Reputatie 7
Badge
Eurostar heeft is inderdaad een speciaal geval. Ze hebben niets te verbergen maar moeten wel aan allerlei extra beveiligingseisen voldoen, zeker in de reguliere treindienst. Zo moeten de treinstellen op speciale afgesloten opstelterreinen staan. De redenen waarom dat zo is kunnen we zelf bedenken. Het lijkt me beter om die niet op een openbaar forum te bespreken.

Dan zouden ze juist bij het GVB ook voorzichtig moeten zijn. Maar dat zijn ze dus niet. Dus ja...
Reputatie 6
Badge
Ik zie de GVB metro's nog niet zo snel richting het VK rijden.... Dus zo voorzichtig hoeft men bij het GVB niet te werk te gaan.
mag ik even vragen wat jij precies bedoelt met dat geheim? :)
Ik heb het over ProRail en de spoorvervoerders, niet het GVB. Overigens werkt het GVB op een vergelijkbare manier, maar volgens mij is het zinloos om te gaan proberen dat hier toe te lichten.
Badge
In een ander topic en op Somda is het al gemeld, maar voor de duidelijkheid: Eurostar vanaf woensdag 4 april van start met twee ritten per dag. Nét na het Paasweekend dus. Enkele reis London - Amsterdam vanaf €40. Richting Londen moet men in Brussel de trein uit voor de paspoortcontrole, dit duurt tenminste tot eind 2019.
https://www.theguardian.com/business/2018/feb/09/eurostar-to-launch-london-amsterdam-direct-service-in-april
Reputatie 7
Badge

Ik heb het over ProRail en de spoorvervoerders, niet het GVB. Overigens werkt het GVB op een vergelijkbare manier, maar volgens mij is het zinloos om te gaan proberen dat hier toe te lichten.

GVB werkt niet op de zelfde manier hoor. GVB werkt helemaal niet eens samen met ProRail.
maar weetje wat....ik ga het eventjes vragen aan mijn vriend. want ik ben nu toch wel eventjes heel benieuwd geworden.

Reageer