Ik vermoed dat er geen materieel en/of personeel beschikbaar is. Het is logistiek niet zo eenvoudig om extra treinen in te zetten.
Thalys is nog steeds zijn treinstellen aan het renoveren. Verder zijn ze ook erg weinig geneigd om extra materieel te kopen. Liever drijven ze de prijzen op door weinig plaatsen aan te bieden. Dat verbaast ook niet als de SNCF het meeste te zeggen heeft. Die doet op Parijs-Barcelona hetzelfde.
En misschien niet last minute proberen te boeken helpt ook. Misschien kun je nog een vlucht boeken vanaf Schiphol of andere luchthaven naar Parijs voor een leuk bedrag.
En voor de SNCF is het uiterst effectief qua verdienmodel met hogere prijzen voor de laatste plekken, verlengen zou wellicht inhouden dat het gros van die extra plaatsen leeg zou zijn of neem je al je vrienden mee dat de trein vol is?
Precies, textbook micro-economics 1.0. Een (quasi-)monopolistische markt kenmerkt zich door lagere output (stoelen) en hogere evenwichtsprijs. Dit ten opzichte met een competitieve markt waarin dus meer stoelen worden aangeboden tegen een lagere prijs.
@Mib Wat heeft dit met de NS te maken?
Kijk anders even op: https://www.thalys.com/nl/nl/hulp/contact
Of een andere route nemen. Of met bus.
Er is iig 1 extra trein ingezet om 13.11. ook de vrijdag voor de meivakantie was het beperkt qua extra treinen. Vanwege de eerder genoemde redenen.
Met verplichte reservering erbij zijn die dan prima gevuld, zelfs de Premium uitverkocht!
Zie als ik nu boek nog wel wat laatste tickets tegen de ‘normale’ prijs.
@Mib Wat heeft dit met de NS te maken?
Nogal wat. NS is een strategische partner van Eurostar/Thalys.
https://www.railvolution.net/news/eurostar-thalys-merger
Bovendien is NS eigenaar van twee Thalys-treinstellen (4331 en 4332) en levert NS International personeel om de treinen te bemensen (machinisten en trainmanagers).
En misschien niet last minute proberen te boeken helpt ook. Misschien kun je nog een vlucht boeken vanaf Schiphol of andere luchthaven naar Parijs voor een leuk bedrag.
Last minute trip met het vliegtuig lijkt soms inderdaad goedkoper dan de trein.
Eventueel zou je er nog voor kunnen kiezen om de Intercity Direct naar Brussel te nemen, en dan vanaf Brussel een Thalys naar Parijs te nemen. Je bent dan wel langer onderweg (5 uur en 7 minuten ipv 3 uur en 33 minuten), maar vanaf Brussel zijn wel nog genoeg plaatsen beschikbaar.
Spontaan even naar Parijs kan alleen met de auto, tenzij je geluk hebt en een dikke portemonnee. De internationale trein is zó duur als je kort tevoren boekt en nog een ticket kan vinden. Een normale intercity waarbij je niet persé hoeft te boeken, zoals de IC naar Berlijn, rijdt er niet (maar zou wel fijn zijn).
Thalys zit altijd vol, lijkt het wel. Heb er ook weleens geboekt maar dan meerdere maanden van tevoren en op een woensdagochtend, dat was toen redelijk betaalbaar. Iedereen wil naar Parijs kennelijk.... Zelfs met het uiterst dure Premium zoals ik hier zie.
Spontaan even naar Parijs kan alleen met de auto, tenzij je geluk hebt en een dikke portemonnee.
Niet per se een dikke portemonnee, je moet het vooral niet erg vinden er een stuk langer over te doen: er zijn immers nog steeds klassieke intercities in NL, BE en FR. Voor vertrek straks naar Parijs kom ik op zo'n 75 euro (met 40% korting in NL en een Carte HdF van SNCF (30 euro per jaar)). Met reguliere ICs via Brussel en Charleroi naar Maubeuge (+/- €55). Dan met Franse TER sneltrein naar Paris Nord (+/- €20) . Kan ook via Kortrijk en Lille, ongeveer zelfde prijs maar iets langere reis).
@Eberkhout Dat klopt ook zeker, maar ik doelde meer op een "gemakkelijke" gewone directe intercity tussen Nederland en Parijs, zonder meerdere malen overstappen en allerlei uitzoekwerk en verschillende losse tickets.
Net zoals de intercity Amsterdam - Berlijn bijvoorbeeld.
Dat zal dan door een private partij opgezet moeten worden. De huidige partijen hebben geen enkel belang bij concurrerende diensten via het klassieke net. Niet voor niets heeft Thalys sinds juni 1996 de diensten van de D-treinen en de EuroCity via het klassieke net overgenomen.
Een ander probleem is dat het sinds 1996 veel drukker is geworden op het klassieke net in Nederland. Het lijkt me bijzonder lastig om geschikte treinpaden te vinden over de Oude Lijn die dan ook nog moeten aansluiten in België en Frankrijk.
Kortom, het laten rijden van extra treinen van Nederland naar Parijs is bepaald geen eenvoudig klusje.
Als er een HSL zou liggen tussen Nederland en Berlijn zou de IC Berlijn allang niet meer gereden hebben maar vervangen zijn door een ICE.