beantwoord

Thalys en Interrail

• 25 juli 2019
  • 19 reacties
  • 474 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 4 reacties
Hoewel Thalys partner is van Interrail is het aantal plaatsen voor deze kaarthouders kennelijk (zeer) beperkt. Dit voorjaar werd mijn verbinding wegens een verstoring bij Keulen omgeleid via Brussel, maar werd ik aanvankelijk geweigerd in de Thalys naar Amsterdam. Het treinpersoneel vertelde mij dat Thalys niet op Interrail-reizigers zit te wachten en eerst na het betalen van een forse 'reserverings'-fee kon ik de reis in een vrijwel lege trein vervolgen. Dit staat niet op zich. Vandaag liet de conducteur van de Thalys bij Rotterdam mijn zoon uit de trein verwijderen, nadat hij de conducteur om een plaatsreservering had gevraagd. Via internet en bij het loket bleek het immers niet mogelijk om te reserveren. Toen hij hierover op een beleefde wijze in discussie wilde gaan, riep de conducteur NS-servicemedewerkers erbij, die op een uiterst onbeschofte wijze mijn zoon toespraken. Misschien dat betreffende NS medewerkers door de warmte de weg een beetje kwijt zijn, maar kennelijk realiseren zij zich niet dat men met klanten van doen hoeft. Mijn zoon heeft hierdoor zijn aansluiting gemist en gaat de volgende keer natuurlijk gewoon weer met het vliegtuig.
icon

Beste antwoord door Rueben NS 25 juli 2019, 18:15

Dag FvdV en welkom op onze Community!

Wat spijtig om te lezen dat een van onze medewerkers je zoon niet vriendelijk te woord kon staan! Nu was ik er niet bij dus inhoudelijk kan ik daar ook moeilijk verder op in gaan, maar het staat je meer dan vrij om een klacht in te dienen over de desbetreffende medewerker. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.
Bekijk origineel

19 reacties

Als ik het goed begrijp verwacht u dat een service-medewerker van Thalys een discussie aangaat met een passagier die niet over de noodzakelijk reservering beschikt? Geen reservering is niet plaatsnemen in de (Thalys) trein, het lijkt mij dan ook niet de verantwoording van iemand anders dan uw zoon zelf dat er een aansluiting gemist is.
Reputatie 7
Badge +3
Als de conducteur meedeelt dat een reservering aan boord niet mogelijk is lijkt me dat een hele duidelijke mededeling. Kennelijk leek uw zoon het desondanks niet te willen snappen en is het dus logisch dat hij (eventueel minder vriendelijk) uit de trein wordt verwijderd.

Reserveren voor de Thalys is verplicht maar uw zoon denkt kennelijk dat regels niet voor hem gelden.
Ah, daar zijn de reacties van de letterknechten voor orde en gezag, die een andere uitleg geven aan "Service & Informatie", dan een onervaren treinreiziger (en elke andere goedwillende consument). Ik wil eigenlijk liever wat horen van NS Internationaal, die Interrail-kaarten verkoopt zonder daarbij te melden, dat je daarmee niet zomaar via België en Frankrijk kan reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Het lijkt er sterk op dat uw zoon er achter kwam dat reserveren niet meer mogelijk was en vervolgens besloot dan maar zonder reservering te gaan reizen onder het motto "de brutalen hebben de halve wereld".

Zo werkt het dus niet, niet in het vliegtuig, niet in het voetbalstadion, niet in de bioscoop en dus ook niet in treinen met verplichte reservering.
Nou, als er online geen reservering gemaakt kan worden, vervolgens aan het loket ook nog eens is gezegd dat er geen reservering gemaakt kan worden, de servicemedewerker van Thalys als derde ook nog eens aangeeft dat het niet mogelijk is, wat brengt een reiziger, ervaren of onervaren, dan op het idee om nog eens uitgebreid in discussie te gaan hierover? Reizen naar België en Frankrijk is gewoon mogelijk met een interrail, alleen dan met reservering of met de reguliere treinen.

De voorwaarden voor het reizen met Thalys op interrail zijn toch ook niet zo heel moeilijk te vinden?

https://www.interrail.eu/nl/plan-je-reis/treinen-europa/hogesnelheidstreinen/thalys

Wellicht ten overvloede; er zijn veel meer verbindingen waarvoor een reservering (met bijkomende kosten) verplicht zijn

https://www.interrail.eu/nl/plan-je-reis/interrail-spoorwegkaart

En ja, het maken van een internationale reis heeft meer voorbereiding nodig dan enkel het uitzoeken van (een) bestemming(en).
Wat betreft NS Internationaal, daar staat toch heel duidelijk aangegeven dat er een aanvullend ticket nodig is?

Reizen met Thalys en/of Eurostar

Wanneer u een geldige Interrail pass heeft en met Thalys en/of Eurostar wilt reizen moet u een apart (gereduceerd) treinticket boeken.

https://www.nsinternational.nl/nl/rondreistickets/interrail-met-de-trein-door-europa
Hoe komt U erbij heer Tamzin, dat mijn zoon zonder reservering is gaan reizen? De trein stond nog stil toen hij op de conducteur afstapte voor een plaats. Dat vind ik heel correct. Overigens zit ik niet op dit soort belerende reacties te wachten. Ik wil hier een reactie van de NS en uitleg over de klantonvriendelijke houding van de servicemedewerkers.
Overigens zit ik niet op dit soort belerende reacties te wachten. Ik wil hier een reactie van de NS en uitleg over de klantonvriendelijke houding van de servicemedewerkers.

Wellicht heeft u dan het verkeerde forum gekozen om uw ongenoegen kenbaar te maken, dit is een reizigers-helpt-reizigers community met voornamelijk niet-medewerkers van NS.

Wat spijtig om te lezen dat een van onze medewerkers je zoon niet vriendelijk te woord kon staan! Nu was ik er niet bij dus inhoudelijk kan ik daar ook moeilijk verder op in gaan, maar het staat je meer dan vrij om een klacht in te dienen over de desbetreffende medewerker. Hiervoor kan je het beste contact opnemen met onze klantenservice. Je kan contact met ons opnemen via: Facebook, Twitter, Chat of telefonisch op het nummer: 030 751 51 55.

Overigens zit ik niet op dit soort belerende reacties te wachten. Ik wil hier een reactie van de NS en uitleg over de klantonvriendelijke houding van de servicemedewerkers.Wellicht heeft u dan het verkeerde forum gekozen om uw ongenoegen kenbaar te maken, dit is een reizigers-helpt-reizigers community met voornamelijk niet-medewerkers van NS.

Ik ben hier via mijn NS-inlog terecht gekomen. Wat gek dat de NS dan zelf niet meeleest en antwoordt. Het lukt mij ook niet om deze post weer te verwijderen. Wie weet hoe dat moet?

Dank voor Uw informatie. Hoe kan ik deze discussie weer verwijderen?
Hoi FvdV,

Ik kan helaas niet aan je verzoek voldoen om dat onze Community juist is bedoelt om dit te laten staan. Zodat reizigers met soortgelijke problemen snel kunnen vinden wat ze zouden moeten doen. Mag ik nog vragen waarom je dit topic wil verwijderen? Dit mag ook in een privébericht als je dat liever hebt. Je kan dan op mijn naam klikken en rechtsboven zie je dan een icoon staan waar je op kan klikken om mij een bericht te sturen.
Reputatie 7
Badge +3
@FvdV dit is een reizigers-helpen-reizigers community. Als u een antwoord van NS International wilt, dient u daar uw vraag te stellen.

Er wordt aangeraden zo snel mogelijk te reserveren, zeker in de zomer. Dit kan 3 maanden van te voren. Als de trein volgeboekt is voor pashouders dan kan er via een alternatieve route gereisd worden of een kaartje tegen vol tarief gekocht worden.
Dit staat op de website van Interail onder reserveringen.

Het is vervelend dat eerst u en daarna uw zoon niet zonder reservering met Thalys mee mochten. Maar met uw eigen ervaring had u de ervaring van uw zoon met Thalys kunnen besparen door voorwaarden te lezen.
Reputatie 3
Het lijkt er sterk op dat uw zoon er achter kwam dat reserveren niet meer mogelijk was en vervolgens besloot dan maar zonder reservering te gaan reizen onder het motto "de brutalen hebben de halve wereld".

Zo werkt het dus niet, niet in het vliegtuig, niet in het voetbalstadion, niet in de bioscoop en dus ook niet in treinen met verplichte reservering.

Wow dat zijn wel flinke ongefundeerde aannames die je daar maakt, vervolgens ook nog het belerende vingertje. De hitte heeft je goed te pakken, niet?
Reputatie 5
Vandaag liet de conducteur van de Thalys bij Rotterdam mijn zoon uit de trein verwijderen, nadat hij de conducteur om een plaatsreservering had gevraagd. Via internet en bij het loket bleek het immers niet mogelijk om te reserveren. Toen hij hierover op een beleefde wijze in discussie wilde gaan, riep de conducteur NS-servicemedewerkers erbij, die op een uiterst onbeschofte wijze mijn zoon toespraken.

Waarom was het niet mogelijk om via internet of bij het loket te reserveren? Hoe belerend ook: de conducteur kan je vragen om de trein te verlaten zodra je geen reservering hebt. Wellicht was er gewoon geen plek meer. Ik vraag me ook af in hoeverre conducteurs in de thalys zelf reserveringen kunnen regelen.
Reputatie 3
Hoe belerend ook: de conducteur kan je vragen om de trein te verlaten zodra je geen reservering hebt.
Uiteraard, dat is het punt ook helemaal niet, het gaat TS om de onbeschofte wijze waarop dat gebeurde.
Reputatie 5
Ik denk dat dit niet gebeurd was als de persoon in kwestie direct de trein verlaten had i.p.v. de discussie aan te gaan met de conducteur.
Ik denk dat dit niet gebeurd was als de persoon in kwestie direct de trein verlaten had i.p.v. de discussie aan te gaan met de conducteur.

Inderdaad, waarom nog een discussie aangaan als er via 3 kanalen geen reservering gemaakt kan worden en dat er dan mensen opgeroepen moeten worden om daar een einde aan te maken?
Reputatie 6
Badge
Beste @FvdV

S&V medewerkers worden pas opgeroepen als een conducteur/traimanager Thalys zich met de reiziger geen raad weet. Dan is er dus door de reiziger al een opdracht van de conducteur geweigerd. Vanzelfsprekend is dan de situatie al wat geëscaleerd en dan grijpt S&V gewoon net iets harder in om daar een einde aan te maken zodat andere reizigers gern overlast ervaren en de trein geen vertraging oploopt.
Uw zoon is uit de Thalys verwijderd, dus schijnbaar al in de trein zonder reservering.
Opvallend dat zowel u als uw zoon hetzelfde meemaken..........

Reageer