beantwoord

Thalys en stakingen Frankrijk

• 16 maart 2018
  • 14 reacties
  • 1331 Bekeken

Badge
Naar aanleiding van de door de regering-Macron aangekondigde hervormingen in het Franse staatsspoorbedrijf SNCF, gaan werknemers van SNCF vanaf april elke week twee dagen staken.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/15/maandenlange-chaos-in-het-verschiet-op-het-franse-spoor-a1595912

Heeft dit ook effect op de treinenloop van Thalys?
icon

Beste antwoord door Denice NS 16 maart 2018, 13:04

Mijn collega's van NS International ontvangen binnenkort meer info hierover. Veel kunnen we je nu dus nog niet vertellen, DDietzen. Aangezien het gaat om de werknemers van SNCF en deze niks met Thalys te maken hebben verwachten ze geen grote bijzonderheden. Op de website van NS International zal, indien het wel impact heeft op de Thalys, meer info worden geplaatst.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
Voor zover ik weet heeft Thalys een protocol waarbij vaststaat welke treinen niet rijden in geval van een staking in Frankrijk. Over het algemeen leidt een dergelijke staking tot een beperkte dienstregeling maar niet noodzakelijkerwijs tot het volledig staken van de treindienst.

Iets anders wanneer ook op de verkeersleidingsposten wordt gestaakt. Dan rijdt er (uiteraard) helemaal niets.
Ik heb dit even bij mijn collega's van NS International neergelegd, DDietzen.

Zodra er meer bekend is hoor je van ons!
Mijn collega's van NS International ontvangen binnenkort meer info hierover. Veel kunnen we je nu dus nog niet vertellen, DDietzen. Aangezien het gaat om de werknemers van SNCF en deze niks met Thalys te maken hebben verwachten ze geen grote bijzonderheden. Op de website van NS International zal, indien het wel impact heeft op de Thalys, meer info worden geplaatst.
Reputatie 7
Badge +3
Spoorwegvakbonden zijn overal een plaag.
Badge +3
Op de website van Thalys is een overzicht te vinden van de reeds planmatig opgeheven treinen in verband met de stakingen in Frankrijk.
https://www.thalys.com/nl/nl/verkeersinformatie?news=18995

Ook Eurostar heeft een speciale pagina met actuele informatie.
https://www.eurostar.com/nl-nl/disruption/verkeersinformatie
Reputatie 7
Badge
De RATP bussen, trams en metro in Parijs zouden wel rijden.
Bij SNcF rijden 1 op de 10 TGV's of IC's. Gemiddeld 1 op de 4 TER's en RER's rijden.
Via de SNCF app is actueel te zien welke treinen vervallen, en hoe de vertrektijden van de overige zijn.
Reputatie 4
Is het bekend hoe lang de stakingen gaan duren? Ik wil binnenkort naar Parijs.
Reputatie 5
Drie maanden. Om de vijf dagen wordt twee dagen gestaakt.
Reputatie 7
Ze hadden het over 3 maanden
Badge
Op NS International staat een overzichtje van welke dagen het precies betreft. Helaas nog alleen april, maar met een beetje doortellen (elke vijf dagen wordt twee dagen gestaakt) kan je ook uitrekenen hoe het er in mei en juni voor zal staan.

De aangekondigde stakingsdagen zijn:

dinsdag 3/4 en woensdag 4/4
zondag 8/4 en maandag 9/4
vrijdag 13/4 en zaterdag 14/4
woensdag 18/4 en donderdag 19/4
maandag 23/4 en dinsdag 24/4
zaterdag 28/4 en zondag 29/4.
Reputatie 7
Badge +3
De Thalys reed vandaag overigens wel.
en grève....:?
Door eerdere ervaring wijs geworden hebben wij onze voorziene reis naar Lyon afgezegd. Ook op niet stakingsdagen gaat het in Frankrijk toch nog wel eens mis door fanatieke vakbondsleden.
Reputatie 7
Badge
Je hebt kennelijk ervaring die ik als ervaren SNCF reiziger niet heb... Met de actuele reisinfo en wat flexibiliteit kwam ik tijdens stakingen altijd nog op bestemming aan. Een keer zelfs te vroeg 🙂

Reageer