beantwoord

thalys naar brussel, corona vaccinatie vraag


Hi

Ik kom er totaal niet achter of er nu nog wel of geen corona certificaat voor de thalys naar belgie nodig is (daarna gelijk doorreizen naar londen met eurostar). NS international verwijst naar thalys site en op de thalyssite is de laatste update van 8 april waar certificaat blijkbaar nog wel verplicht is: https://www.thalys.com/be/nl/reisaanbevelingen-van-verschillende-europese-landen

 

Uiteraard zou je denken : dat is nu toch niet meer nodig, maar lees wel dat vanaf 16 mei, onlangs dus, ineens mondkapje verplicht is, terwijl dat in gewoon ov van belgie juist net is afgeschaft dus blijkbaar heeft thalys allemaal zijn eigen regeltjes. Wellicht ook voor testcertificaat en durf de gok niet te nemen. Bellen geeft ook geen duidelijkheid.

Handigst lijkt me als iemand die onlangs naar brussel is gereisd me antwoord kan geven? Heel erg dank alvast, want ik vertrek as dinsdag 7 juni al. Vraag gaat vooral voor mijn zoontje van 11 jaar die niet is gevaccineerd.

icon

Beste antwoord door MoDe 3 June 2022, 22:01

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Voor dit soort zaken kijk je het beste op https://reopen.europa.eu/

Reputatie 7

Er is geen coronacertificaat nodig voor het VK en België (nog wél voor Frankrijk).

In de Eurostar is een mondkapje nog wel verplicht en evt. in de Thalys ook (dat laatste weet ik niet). In alle overige treinen in België en het VK niet meer.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

In de reisapp van rijksoverheid kun je alle reisadviezen per land inclusief coronabeleid vinden.

Badge +3

Voor dit soort zaken kijk je het beste op https://reopen.europa.eu/

Juist, en welkom bij de NS Community @stevenbrb 

De COVID-19-reisbeperkingen zijn opgeheven in België. Reizigers hoeven geen bewijs te leveren van vaccinatie, herstel van COVID-19 of een negatieve test. Uitzonderingen blijven bestaan bij binnenkomst uit landen of gebieden met een variant (er zijn momenteel geen dergelijke landen of gebieden vermeld). 

Voor naar Frankrijk zijn er nog wel beperkingen, maar of het ook geldt bij doorreizen naar Engeland betwijfel ik. Dat zou je bij Eurostar moeten informeren. Mondkapjes mee is natuurlijk altijd verstandig.

Is het overigens geen dure grap om met Thalys naar Brussel te reizen (en dan verder met Eurostar)?

dank voor de antwoorden. Op reopen en rijksoverheid had ik inderdaad ook al gekeken en daar staat inderdaad dat certificaat niet nodig is. Maar aangezien mondkapjes twee weken geleden verplicht zijn gesteld op thalys terwijl dat zo'n beetje in heel europa juist net is afgeschaft, lijkt thalys dus lekker eigenwijs te zijn en zelf eigen regels te introduceren. Daardoor twijfelde ik en zijn de officiële websites met info ook ineens minder nuttig als thalys eigen regels opstelt.

 

Over de vraag hierboven: Is thalys naar brussel en dan door naar londen met eurostar duurder? Misschien wel dan rechtstreeks met eurostar vanuit Amsterdam naar londen. Maar daarvan zijn de aankomsttijden in londen wat ongunstiger.

Reputatie 7
Badge

Afgelopen week met Thalys (naar Parijs) gereisd. Geen mondkapje in de trein, geen enkele coronacheck bij ticketcontrole. Gewoon als vanouds. 

Reputatie 7
Badge +3

Afgelopen week met Thalys (naar Parijs) gereisd. Geen mondkapje in de trein, geen enkele coronacheck bij ticketcontrole. Gewoon als vanouds. 

Was het mondkapje niet meer verplicht, of hield niemand zich er aan?

Vanaf 23 mei j.l. is het dragen van een mondkapje bij zowel Thalys als Eurostar niet meer verplicht. Naar België kan je zonder beperkingen reizen en is corona-documentatie momenteel ook niet meer vereist.

 

De reis van NL naar Londen en v.v. is met een overstap in Brussel middels een aanreis met Thalys vrijwel altijd een stuk duurder. Althans, ik ben nog geen tickets tegengekomen waarbin het voordeliger is dan de rechtstreekse trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het beste is om dit na te kijken op de website van de vervoerder. Eurostar heeft informatie op de website staan, inclusief de wijzigingen per 23 mei 2022: https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/praktische-informatie/verkeersinformatie/coronavirus-en-eurostar-service/richtlijnen

Het dragen van een mondkapje is nog steeds verplicht.

Het lijkt er op dat de Nederlandse website, ondanks dat er staat dat deze per 23 mei gewijzigd is, inhoudelijk niet is aangepast. Die ga ik intern ook even doorzetten.😄

De andere websites zijn zo te zien wel helemaal up to date.

Het dragen van een mondkapje is aan boord niet meer verplicht zowel bij Eurostar als Thalys.

Het lijkt er op dat de Nederlandse website, ondanks dat er staat dat deze per 23 mei gewijzigd is, inhoudelijk niet is aangepast. Die ga ik intern ook even doorzetten.😄

De andere websites zijn zo te zien wel helemaal up to date.

Het dragen van een mondkapje is aan boord niet meer verplicht zowel bij Eurostar als Thalys.

Dank. Juist die niet up to date content maar met wel een recente datum van laatste wijzigingen maakte het voor mij zo verwarrend!

Begrijp ik helemaal. Inmiddels ligt het bij de juiste afdeling en ik verwacht dat het na het weekend wordt aangepast.

Fijne reis alvast! 🚄

Reputatie 3

Thalys personeel gaf afgelopen dinsdag aan dat mondkapje is afgeschaft. Op de Belgische stations is dat ook de afgelopen weken gebeurd.

Reputatie 5

 

 

Uiteraard zou je denken : dat is nu toch niet meer nodig, maar lees wel dat vanaf 16 mei, onlangs dus, ineens mondkapje verplicht is, terwijl dat in gewoon ov van belgie juist net is afgeschaft dus blijkbaar heeft thalys allemaal zijn eigen regeltjes.

 

Het mondkapje is niet ‘ineens’ verplicht vanaf 16 mei. Het staat misschien wat onduidelijk op de thalys-site aangegeven, maar vanaf 16 mei is het mondkapje alleen nog verplicht op de thalystrajecten tussen Bruxelles-Midi en Duitsland, dus niet meer op de overige trajecten. Waarschijnlijk omdat dit in Duitsland in het OV nog wel overal verplicht is.

Reputatie 7
Badge

In Duitsland geldt de plicht nog. Dus ergens tussen Luik en Aken moet ‘ie weer op!

Goedemorgen 

Wij willen morgen met de thalys naar Parijs maar de belangrijkste vraag is of je een corona test moet laten zien....dan zouden we vandaag nog zo'n test moeten doen....info op sites van overheid is niet eensluidend....lees nu ook dat er niet gecontroleerd wordt in de trein? Ervaringen??

Reputatie 7
Badge +3

Je hebt inderdaad nog steeds een geldig coronabewijs nodig om naar Frankrijk te reizen. Dat kan een vaccinatiebewijs, een herstelbewijs of een test zijn.
https://amsterdam.consulfrance.org/Covid-19-Reizen-naar-Frankrijk

Of het gecontroleerd wordt is een andere kwestie.

Reputatie 7
Badge

Op Nederlandse stations wordt niet gecontroleerd. Mogelijk wel op station Paris Nord voor vertrek.

Reageer