Thalys omdraaien

• 19 juli 2021
  • 8 reacties
  • 311 Bekeken

Als fan van de Thalys vroeg ik me eens af: hoe vaak worden die terug omgedraaid zodat ze weer met de 1e klasse voorop richting Parijs reizen? Door omleidingen komt een treinstel wel eens verkeerd om te staan en ik zie ze regelmatig zo rondrijden (en dan moeten alle stations ook weer in de omroepberichten de reizigers er op attenderen), terwijl ie eigenlijk met een (nachtelijk) rondje Watergraafsmeer vooruit tot Almere, achteruit tot Hilversum, en dan weer vooruit naar Watergraafsmeer weer goed om kan gaan staan? Of draaien ze ‘m standaard ergens anders om, wellicht aan de Franse zijde?

Gewoon nieuwsgierig :relaxed:

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het driehoeken van een treinstel gaat in Amsterdam veel makkelijker dan dan in Parijs. (Driehoeken betekent dat een trein twee keer kop maakt en dan weer met de rijtuigen in de juiste volgorde staat.)

In Amsterdam kan het binnen een uur (als de dienstregeling efficiënt is ingelegd).

Een mogelijkheid is om vanaf Watergraafsmeer via spoor 345 richting Weesp te rijden. Op de brug kopmaken. Vervolgens richting Diemen Zuid. Daar kopmaken en via spoor 345 weer terug naar Watergraafsmeer. Overdag lukt dit natuurljk niet vanwege het overige treinverkeer. 

Grappig om te horen dat dat driehoeken heet, weer wat geleerd! Wordt dat dan gedaan door een rangeerder of door een machinist van NS of van Thalys? Bijvoorbeeld de volgende thalys’s driehoeken: 4534 en 4532 (21 juli gespot) en 4332 (vandaag gespot).

Reputatie 7
Badge

Grappig om te horen dat dat driehoeken heet, weer wat geleerd! Wordt dat dan gedaan door een rangeerder of door een machinist van NS of van Thalys? Bijvoorbeeld de volgende thalys’s driehoeken: 4534 en 4532 (21 juli gespot) en 4332 (vandaag gespot).

Dat wordt in het geval van Thalys en Eurostar door een machinist van Thalys/Eurostar gedaan, bij een ICE door een ICE/ICBerlijn/Nightjet machinist en bij NSR treinen door een NSR machinist.

Reputatie 7
Badge +3

Waarbij moet worden aangevuld dat het Nederlandse machinisten zijn die het driehoeken uitvoeren. De Belgische en Duitse machinisten die naar Nederland rijden hebben geen wegbekendheid om te kunnen driehoeken. 

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling. Qua logistiek is het eenvoudigst om treinstellen die ‘s nachts overstaan in Watergraafsmeer ‘s avonds na aankomst te driehoeken. Daar kan bij de materieelinzet naar gekeken worden. 

Treinstellen kunnen ook redelijk eenvoudig in Brussel gedriehoekt worden. In Parijs is het een stuk minder eenvoudig omdat er tientallen kilometers gereden moet worden. PBKA-treinstellen (4300-serie) die naar Duitsland rijden kunnen in de buurt van Keulen tamelijk simpel goed gezet worden.  

Ah goed, dus de 4532 die vannacht in watergraafsmeer is, zou gedriehoekt kunnen gaan worden. Ben benieuwd! 

Reputatie 7
Badge +3

Het hangt er vanaf hoe lang van te voren het gecommuniceerd is. Er moet natuurlijk wel een machinist beschikbaar zijn die het klusje kan uitvoeren en de overuren wil schrijven.

Ik denk dat je gelijk hebt dat het in Brussel eenvoudig kan, want zojuist een goed om rijdende 4534 gespot (1e klas kop richting Parijs), die zag ik maandag nog verkeerd om staan bij z’n vertrek s’avonds uit Amsterdam, dus ik denk dat die gisteren (tussen omloop THA8 en THA2) bij Brussel gedriehoekt is.

Reageer