thuisbrengplicht thalys? | NS Community
beantwoord

thuisbrengplicht thalys?


Reputatie 6

Vrijdag gereisd vanaf brussel met Thalys  ( ook daar ticket geboekt). Na 1600 was er een stremming tussen Parijs en brussel waardoor vertragingen torenhoog opliepen ( meer dan 2,5 uur). Ik zou normaliter om 19.44 in Amsterdam zijn waarna ik nog 1,5 in NL moet reizen om thuis te komen. Uiteindelijk met reguliere IC vanuit Brussel gereisd op aanraden van Thalys medewerker op perron. Ik vroeg me af als ik wel op mijn geboekte Thalys had gewacht, was ik nooit meer thuisgekomen. Ik begrijp dat NS dan geen thuisbrengplicht heeft maar wat is het alternatief? Er waren inmiddels al drie treinen zwaar vertraagd dus dat zijn een paar honderd mensen. Overigens kreeg ik nog een preek van de conducteur in de andere trein dat het eigenlijk niet mocht met een Thalys kaart. Aangegeven dat dit op het perron werd geadviseerd maar daar had hij niets mee te maken. Ik had een kopje koffie passender gevonden na alle stress maar enfin. 

icon

Beste antwoord door Thom 22 May 2022, 11:23

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Thalys ziet zichzelf als eilandbedrijf en handelt daar ook naar. In Nederland is overigens NS de vervoerder.

In de praktijk denk ik dat je door NS wel thuisgebracht zou zijn.

Reputatie 6

Het was een lastige afweging…ik durfde de gok niet te nemen. Wel jammer dat men zo slecht samenwerkt, als reiziger heb je hier ook niet ongevraagd. 

Reputatie 7
Badge

Dat advies had die medewerker van Thalys niet mogen geven. Waarschijnlijk was dat om de reiziger af te wimpelen. En die conducteur in de IC Brussel redeneert ook dat hij niks te maken heeft met Thalys. Rechten hebben is leuk maar tussen hebben en krijgen is nogal eens een verschil.

Reputatie 7
Badge +4

Als u uw reis bij NSInternational heeft geboekt, zou ik daar contact mee opnemen. Thalys geeft overigens vaak wel compensatie, soms in de vorm van een voucher ter waarde van de reis. Bedenk dat Thalys niet aan alle regels van NS gebonden is. Het is soms wat rommelig en wisselend. U heeft niets te verliezen door even contact op te nemen.

Ik ben zelf ooit na grote vertraging van de toenmalige TEE vanuit Parijs met een taxi van Rotterdam naar Groningen gebracht, het was toen duidelijker geregeld, ;-)

 

Reputatie 7
Badge

Ik lees dat het ticket rechtstreeks bij Thalys is geboekt.

Reputatie 7

 

Het was een lastige afweging…ik durfde de gok niet te nemen. Wel jammer dat men zo slecht samenwerkt, als reiziger heb je hier ook niet ongevraagd. 

Ik zou hetzelfde hebben gedaan als de kans zou bestaan dat je in Nederland niet meer thuis zou komen.

Maatschappijen zouden idealiter grondig samen moeten werken en niet ieder voor zich. Het grote overstijgende doel zou moeten zijn dat mensen méér en makkelijker vlot Europees treinreizen, zonder al deze onduidelijkheid en stress. De Europese reiziger op 1, niet de vervoerder zelf.

 

Ik zou hetzelfde hebben gedaan als de kans zou bestaan dat je in Nederland niet meer thuis zou komen.

Maatschappijen zouden idealiter grondig samen moeten werken en niet ieder voor zich. Het grote overstijgende doel zou moeten zijn dat mensen méér en makkelijker vlot Europees treinreizen, zonder al deze onduidelijkheid en stress. De Europese reiziger op 1, niet de vervoerder zelf.

Helaas moeten al deze maatschappijen hun eigen broek ophouden en moeten dus geld verdienen, de maatschappij moet zelf de oplossing aandragen en zou regelingen kunnen treffen voor ander vervoer bij problemen.

Lijkt mij dat ook Thalys onderdak moet verzorgen als je de reis niet kunt afmaken door een probleem tijdens de reis met de Thalys, waren daar geen EU regels voor die hier laatst in een topic werden aangehaald ?

Badge +3

Voor de vertraging kan je wel bij Thalys terecht denk ik, maar als je nog in Amsterdam zou kunnen komen houdt hun verantwoordelijkheid wel op, want een Thalys ticket kan je toch niet boeken naar je eindbestemming?

Wat de NS daarvan denkt laat zich raden (geen vertragingen tussen Amsterdam en je bestemming).

Reputatie 7
Badge +1

Voor de vertraging kan je wel bi Thalys terecht denk ik, maar als je nog in Amsterdam zou kunnen komen houdt hun verantwoordelijkheid wel op, want een Thalys ticket kan je toch niet boeken naar je eindbestemming?

Bij NS kun je in principe wel tot je eindbestemming boeken. NS vermeldt daarbij niet dat je voor die reis meerdere overeenkomsten aan zou gaan, dus in principe heb je er maar 1. NS ontkent dat laatste, dus je zult minstens naar de Geschillencommissie moeten gaan om indien nodig je recht te halen.

Juni volgend jaar verandert dat, aangezien vanaf dan gesplitste tickets voor een reis bij dezelfde vervoerder automatisch en verplicht een doorgaande overeenkomst zijn. Maar dat werkt natuurlijk alleen zolang NS in Nederland vervoerder is voor reizen in Thalys.

Reputatie 6

Ik heb idd vertraging geclaimd bij Thalys. Ik snap dat het verschillende bedrijven zijn maar de IC had ook kunnen ‘turven’ hoeveel Thalys reizigers in zijn( haar?) trein zaten en dat weer claimen bij Thalys. Op zich zijn Thalys dure kaartjes daarmee zou je ook met de IC moeten kunnen, ik snap dat andersom niet kan ivm gereserveerde plaatsen. En idd je neemt een risico door een kaartje tot Amsterdam te boeken maar een ander vertrekstation kan niet in hun app. Een eventuele volgende keer dan toch maar vis NS int. 

Reputatie 7
Badge +1

En idd je neemt een risico door een kaartje tot Amsterdam te boeken maar een ander vertrekstation kan niet in hun app. Een eventuele volgende keer dan toch maar vis NS int. 

Het beste via de NSI-website. Hun app heeft nog steeds problemen met het toepassen van kortingskaarten.

Reputatie 6

Bedankt voor de tip! 

Reputatie 7

Ik ben toch niet helemaal mee met die redenering. Claimen dat je Thalys-kaartje ook geldig is voor de normale IC - omdat die goedkoper is - is voor mij net zo iets als claimen, dat je Thalyskaartje ook geldig is voor de Flixbus.

Dat zijn twee volkomen verschillende maatschappijen. Wat heeft de een met de ander te maken ? Enfin… het zijn dezelfde aandeelhouders. Maar toch.

Nu, hoe dan ook: je bent ermee weg gekomen. Die controleur wist ook wel, dat je een boete schrijven niet bijzonder zou bijdragen tot de feestvreugde.

Reputatie 7
Badge +3

Tegelijkertijd zijn alle betrokken spoorwegmaatschappijen lid van Railteam. Railteam beweert uit te blinken in de dienstverlening. Dan is het thuisbrengen van reizigers bij een verstoring natuurlijk een fluitje van een cent.

https://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis/railteam-services/

Of zou dat Railteam alleen maar wat marketinggeneuzel zijn dat in de praktijk geen reet voorstelt?

Reputatie 7

Of zou dat Railteam alleen maar wat marketinggeneuzel zijn dat in de praktijk geen reet voorstelt?

De vraag stellen is hem beantwoorden ben ik bang.

Reputatie 7
Badge +1

Tegelijkertijd zijn alle betrokken spoorwegmaatschappijen lid van Railteam. Railteam beweert uit te blinken in de dienstverlening. Dan is het thuisbrengen van reizigers bij een verstoring natuurlijk een fluitje van een cent.

https://www.railteam.eu/nl/voor-uw-reis/railteam-services/

Of zou dat Railteam alleen maar wat marketinggeneuzel zijn dat in de praktijk geen reet voorstelt?

In de praktijk werkt het nog wel eens maar dan moet het personeel wel volgens de eigen afspraken handelen. Dus: Railteam-sticker op het ticket.

Reageer