beantwoord

ticket thalys ook geldig in IC direct bij vertraging/uitval thalys?

• 10 december 2019
  • 6 reacties
  • 226 Bekeken

Is het mogelijk indien je een reservering voor de thalys hebt tussen Brussel en een Nederlands station met de IC direct vanaf Brussel te reizen indien de thalys waarvoor je gereserveerd hebt uitvalt of heel veel vertraging heeft? Ik weet dat een thalys-ticket in principe alleen voor de gereserveerde trein geldt, maar ik weet alleen niet of hiervan afgeweken kan worden als de gereserveerde trein niet rijdt. Bovendien werkt de IC-direct niet met gereserveerde plaatsen, dus hoef je niet moeilijk te doen met omboeken enzo.

icon

Beste antwoord door Thom 10 december 2019, 19:02

Bij de goedkoopste tickets is het inderdaad trein gemist, dan geld kwijt. Het is niet erg praktisch maar het werkt net als bij een vliegtuig. Omboeken kan alleen bij calamiteiten als het volgens de regels van het ticket niet kan. Thalys was/is daar met de staking in Frankrijk ruimhartig mee. Thalys vergoedt ook wel eens de prijs van het kaartje in de vorm van een tegoedbon, maar dat heb ik alleen meegemaakt toen ik meer dan twee uur te laat in Parijs aankwam.

Met een kaartje voor het Thalysgedeelte kunt u niet automatisch met NS en andersom. Thalys is een apart bedrijf met eigen expoitatieregels, ook al rijden ze over hetzelfde spoor.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Helaas niet, het zijn twee aparte systemen. Eigenlijk twee ondernemingen.

Thalys is heel betrouwbaar maar er waren recent aanpassingen in verband met stakingen in Frankrijk Ze gaven zonodig de optie van makkelijk omboeken. 

Helaas niet, het zijn twee aparte systemen. Eigenlijk twee ondernemingen.

Dus dan zou je om moeten boeken naar de volgende thalys in de hoop dat daar nog een plaats vrij is of een nieuw kaartje vanuit Brussel naar Nederland moeten kopen? Niet echt praktisch.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de goedkoopste tickets is het inderdaad trein gemist, dan geld kwijt. Het is niet erg praktisch maar het werkt net als bij een vliegtuig. Omboeken kan alleen bij calamiteiten als het volgens de regels van het ticket niet kan. Thalys was/is daar met de staking in Frankrijk ruimhartig mee. Thalys vergoedt ook wel eens de prijs van het kaartje in de vorm van een tegoedbon, maar dat heb ik alleen meegemaakt toen ik meer dan twee uur te laat in Parijs aankwam.

Met een kaartje voor het Thalysgedeelte kunt u niet automatisch met NS en andersom. Thalys is een apart bedrijf met eigen expoitatieregels, ook al rijden ze over hetzelfde spoor.

Reputatie 3

Bij de goedkoopste tickets is het inderdaad trein gemist, dan geld kwijt.

Het gaat hier niet om een trein missen maar om een trein die opgeven wordt (of heel veel vertraging heeft).

Reputatie 7
Badge +4

Als u in de trein zit, regelt Thalys dat ter plaatse. Zo niet dan loopt het via het kantoor en is men over het algemeen welwillend. Het komt wel voor dat men u dan een kaartje voor NS/NMBS aanbiedt als dat de beste oplossing is. Thalys betaalt dan. U kunt er echter niet bij voorbaat vanuit gaan. Men werkt ook met tegoedbonnen, maar dat is ongunstig als u gebruikt maakt van een goedkoop tarief.

Over het algemeen is de service van Thalys goed. Leg de vraag bij ze neer en zij zoeken een oplossing, temeer omdat uw probleem niet op zichzelf staat. 

Reputatie 5

Als je kiest voor tegoedbonnen dan krijg je meestal wat meer in waarde als de normale vergoeding in geld. Soms zelfs zoveel dat als je de moeite neemt die met wat ´verlies´ tov de waarde te verkopen je er toch nog beter uitspringt. Maar dat was jaren geleden. OOk bij DB in Duitsland kan je vrij vaak ook voor meer waarde in tegoedcodes kiezen, tenminste als DB zelf weer eens de oorzaak was van de Verspaetung.

Reageer