Tickets in België

• 7 september 2016
  • 5 reacties
  • 194 Bekeken

Deze vraag heeft misschien maar zijdelings met de NS te maken, maar kan m.i. toch het best op een Nederlands forum voorgelegd worden.
Voor een vakantie in België denk ik nogal eens van trein en bus gebruik te maken. Is het nodig om voor die automaten of voor e-tickets een creditkaart aan te schaffen (dit valt uit de NMBS-site op te maken) of is mijn gewone bankpas met het Maestro-logo hiervoor ook te gebruiken?

5 reacties

is mijn gewone bankpas met het Maestro-logo hiervoor ook te gebruiken?
De Maestro-functie op je gewone bankpas volstaat.

Met een Nederlandse pinpas hebben de Belgische systemen iets meer last. In mijn lokale Belgische bib vragen ze "een seintje" voor betaling met een Nederlandse pinpas.
Reputatie 7
Badge +4
Uw gewone Nederlandse bankpas voldoet niet in de praktijk, ook al zou het soms moeten. Een creditcard is meestal een prima oplossing voor het buitenland. Zorg voor een pincode. Mastercard en Visa worden vrijwel altijd geaccepteerd.
Hmm, ik zie twee reacties die elkaar tegen lijken te spreken. Maestro is onderdeel van Mastercard; dat werpt de vraag op of niet ook Maestro vrijwel overal wordt geaccepteerd. Het lijkt erop dat ik Maestro maar moet uitproberen in die automaten, en voor de zekerheid een creditkaart achter de hand moet houden.
Ik durf het niet met zekerheid te bevestigen maar zoals ik het begrijp moet het mogelijk zijn om met je Nederlandse pinpas een kaartje aan te kunnen schaffen bij een automaat. Meer informatie daarover kan je hier vinden.
Dat overzicht is mij bekend en Maestro komt hier niet in voor, vandaar de twijfel!
Uiteindelijk heb ik wel iets gevonden in de Algemene Voorwaarden van de NMBS; op pagina 44 van de volgende pdf staat deze tekst:

"De verkoopautomaten aanvaarden de debetkaarten Bancontact/Mister Cash en Maestro en de kredietkaarten VISA, MASTERCARD, Vpay en AMERICAN EXPRESS met pin."

www.belgianrail.be/~/media/401b5233b4694d28b756560401595b0b.pdf

Het lijkt erop dat u en 'herrie' gelijk hebben en ik toch geen creditkaart hoef aan te schaffen!

Mijn dank aan degenen die reageerden.

Reageer