beantwoord

tijden reizen met 40 % korting bij internationale reis;

• 3 februari 2016
  • 9 reacties
  • 1182 Bekeken

In de bestelprocedure van een reis van een binnenlands station (geen opstapplaats Thalys) naar Parijs kom ik de volgende waarschuwing tegen (ik heb aangegeven dat ik op binnenlands traject 40% korting heb): "U maakt een boeking inclusief een aan- en/of afreis met korting op het NS-traject. Let op, dit is alleen geldig na 9:00 uur. De gehele dag in het weekend, vakantieperiodes en officiƫle feestdagen. Wijzig uw reis indien de boeking niet voldoet aan deze voorwaarden. U bent zelf verantwoordelijk voor de gekozen korting. De kortingskaart moet geldig zijn voor de periode waarin u reist." Nu bezit ik een dalurenkaart waarvoor normaal gesproken geldt dat ook niet tussen 16.00u en 18.30u met korting kan worden gereisd. Mijn vraag is dan ook of bij boeking van deze reis met gebruik van dalurenkaart toch in de middagspits mag worden gereisd. De tekst die ik te zien krijg is namelijk op zijn best dubbelzinnig. Enerzijds staat er alleen als tijdsbeperking genoemd dat niet voor 09.00u gereisd mag worden, maar met de laatste opmerking (dat de kortingskaart geldig moet zijn voor de periode waarin ik reis) lijkt toch gezegd te worden dat niet in de middagspits gereisd mag worden met het kortingsticket (bij mij immers met dalvoordeelabonnement). Daar staat tegenover dat de planner voor reizen naar Parijs voor 09.00u (binnenlands traject) geen korting rekent, maar voor tijdstippen na 09.00u wel korting rekent en voor het retourtraject met terugreis in Nederland in de middagspits wel de korting rekent. Kortom, ik vind het niet heel duidelijk.
Er kan voor de retourreis natuurlijk geredeneerd worden dat de reis in Parijs voor de Nederlandse spitstijden begint, of dat de overstap op NS pas na de spits gemaakt wordt en dat er dus aan de voorwaarden van het dalurenabonnement voldaan wordt. Toch vind ik dit niet helemaal overtuigend aangezien in ander verband vaak gezegd wordt dat Thalys geen NS is en NS internationaal ook een ander bedrijf dan NS. Zo bezien wordt het NS-deel van de reis (ook bij vertrek uit Parijs voor de middagspits) soms toch pas in de uitgesloten middagspitstijden begonnen en zou het dalurenvoordeel niet moeten gelden. Hoe zit het nu precies?
icon

Beste antwoord door Dennis 3 februari 2016, 23:09

Zie onderaan https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen, je mag na 9 uur reizen.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Zie onderaan https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen, je mag na 9 uur reizen.

dank Dennis; ik had wel optie 3 gevonden op de pagina die jij noemt, maar daar de tijden niet gezien, omdat ik niet op klik hier geklikt had; dus was mijn vraag op dat moment niet beantwoord, maar nu wel; ik heb de vrijheid genomen je antwoord maar meteen als beste antwoord te markeren
Reputatie 7
Badge +4
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#9._afwijkende_voorwaarden_bij_internationaal_reizen

Kijkt u hier eens, met name naar punt 9. Als u uit het buitenland komt zijn de voorwaarden voor de middagspits afwijkend.
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-en-internationaal-reizen#9._afwijkende_voorwaarden_bij_internationaal_reizen

Kijkt u hier eens, met name naar punt 9. Als u uit het buitenland komt is de middagspits afwijkend.

dank, zoals ik net aan Dennis schreef, ik was blijven steken bij punt 3 en zag daar de tijden niet (omdat ik niet op klik hier klikte)
Reputatie 7
Badge +4
Dennis was inderdaad sneller, ik moest het ook even opzoeken. Dat maakt ook niet zoveel uit, het gaat er om u voor fouten te behoeden. Maar het is belangrijk om te weten, in sommige gevallen geef je onnodig geld uit. Check niet in maar geeft het aan op uw internationale kaartje van en naar uw woonplaats en neem u ov-chipkaart met abonnement mee als bewijs van uw recht op korting.

Bon voyage!
Dennis was inderdaad sneller, ik moest het ook even opzoeken. Dat maakt ook niet zoveel uit, het gaat er om u voor fouten te behoeden. Maar het is belangrijk om te weten, in sommige gevallen geef je onnodig geld uit. Check niet in maar geeft het aan op uw internationale kaartje van en naar uw woonplaats en neem u ov-chipkaart met abonnement mee als bewijs van uw recht op korting.

Bon voyage!

merci! het duffe is dat er staat bij punt 3: Kijk hier op hoeveel korting u recht heeft met uw abonnement. Ik denk dan meteen, ja ik weet wel op hoeveel korting ik recht heb met mijn abonnement, en dus klik ik niet 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Ik vind dat ook niet goed geformuleerd op de site. Mij overkwam hetzelfde in eerste instantie. Daardoor vulde ik voor de terugreis geen korting in. Omdat ik toen nog Dalvrij had, had ik met 100 procent korting reizen. Ik reis regelmatig naar het buitenland en veronderstelde min of meer vanzelfsprekend dat de middagspits, ook komend uit het buitenland gewoon zou gelden.

Dat dit niet zo is is wel een faire regeling en ook praktisch.

Het kan vrij veel geld besparen je in dit soort zaken even te verdiepen. Persoonlijk vind ik dat het op de site veel duidelijker moet worden aangegeven.
Maar goed, u heeft nu geluk en dat is mooi 😉
Ik vind dat ook niet goed geformuleerd op de site. Mij overkwam hetzelfde in eerste instantie. Daardoor vulde ik voor de terugreis geen korting in. Omdat ik toen nog Dalvrij had, had ik met 100 procent korting reizen. Ik reis regelmatig naar het buitenland en veronderstelde min of meer vanzelfsprekend dat de middagspits, ook komend uit het buitenland gewoon zou gelden.

Dat dit niet zo is is wel een faire regeling en ook praktisch.

Het kan vrij veel geld besparen je in dit soort zaken even te verdiepen. Persoonlijk vind ik dat het op de site veel duidelijker moet worden aangegeven.
Maar goed, u heeft nu geluk en dat is mooi ;-)

dat is het zeker! wat mij betreft zou een opmerking als: "de tijden waarop korting geldt, kunnen afwijken bij internationale reizen, kijk hier etc." al een hoop verduidelijkt hebben
Fijn om te lezen dat jullie eruit zijn gekomen 🙂 Ik zal de suggestie om het duidelijker te vermelden aan de desbetreffende afdeling doorgeven.

Reageer