Tip voor reis naar Oslo

• 24 februari 2021
  • 8 reacties
  • 189 Bekeken

Reputatie 4

Wie een treinreisje naar Oslo (in betere tijden uiteraard) wil maken zal (op moment van dit schrijven)geen verbindingen vinden. Via Denemarken is dat een beetje logisch, omdat er een veerboot tussen zit, maar ook via Zweden is er niets te vinden, omdat er geen treinen tussen Gotenburg en Oslo worden aangegeven.

Via Google Maps ben ik erachter gekomen dat daar wel degelijk treinen rijden, maar van een particuliere maatschappij (Vasttraffik). Hun dienstregeling is nergens (uitg. Google maps dus) te vinden. Ook niet bij de Zweedse SJ en de Noorse Vy (v/h NSB, nu nog afleren bus met SS te schrijven 😉) Je moet dan naar vasttraffik.se. Interrail is daar ook gewoon geldig.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Er kloppen hier een aantal dingen niet helemaal. Bovendien geeft het plannen van een reis via een reisplanner terwijl de dienstregelingen ontregeld zijn een vertekend beeld van de situatie pre/post corona.

Via Denemarken is dat een beetje logisch, omdat er een veerboot tussen zit

Op de veerboot tussen HelsingÞr en Helsingborg gaan al sinds 2000 geen treinen meer op mee. Alle doorgaande treinen tussen Denemarken en Zweden maken nu gebruik van de route via de Øresund brug die Kopenhagen en Malmö met elkaar verbinden. Rechtsreekse treinen Kopenhagen - Göteborg rijden ieder uur onder de naam ØresundstÄg.

maar ook via Zweden is er niets te vinden, omdat er geen treinen tussen Gotenburg en Oslo worden aangegeven.

Via Google Maps ben ik erachter gekomen dat daar wel degelijk treinen rijden, maar van een particuliere maatschappij (Vasttraffik).

Nee, dat is niet waar. Als je naar dit kaartje (afkomstig van de Zweedstalige website van VÀsttrafik) kijkt zie je dat bij de verbinding Göteborg - Oslo de naam NSB staan (tegenwoordig inderdaad Vy) en worden gereden onder lijnnummer R20. Vanwege het coronavirus rijden deze treinen tijdelijk niet tussen Halden en Göteborg.

Het nadelige aan het reisadvies van Google Maps is dat je volgens dat reisadvies een overstap van 1 uur hebt in Halden, terwijl je als je richting Oslo reist gewoon in dezelfde trein kan blijven zitten welke twee minuten later vertrekt naar Oslo. En voor reizen richting Göteborg laat Google Maps je weer één trein eerder en dus een uur te vroeg vertrekken vanuit Oslo.

Hun dienstregeling is nergens (uitg. Google maps dus) te vinden. Ook niet bij de Zweedse SJ en de Noorse Vy (v/h NSB)

De dienstregeling van alle treinen die in Zweden rijden , dus ook van VĂ€sttrafik, is hier te vinden: tagtidtabeller.resrobot.se/. De webiste van SJ verwijst hier naar.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vermoed dat @Arend7 doelt op de rechtstreekse veerverbindingen tussen Denemarken en Noorwegen, zoals die vertrekken uit Deense havens Frederikshavn en Hirtshals. Dan reis je helemaal niet via Zweden.

Reputatie 6

Met de trein naar Scandinavie is sowieso omslachtig met meerdere keren overstappen. Voor een treinreis naar Oslo zou je dus in OsnabrĂŒck, Hamburg, Kopenhagen en Göteborg moeten overstappen. En hopen dat de aansluitingen niet verpest worden door vertragingen.

Met de trein naar Scandinavie is sowieso omslachtig met meerdere keren overstappen. Voor een treinreis naar Oslo zou je dus in OsnabrĂŒck, Hamburg, Kopenhagen en Göteborg moeten overstappen. En hopen dat de aansluitingen niet verpest worden door vertragingen.

Ik heb zelf een tiental jaren geleden een interrail vakantie o.a. die kant op gedaan. Met de trein vanuit Berlijn in Ă©Ă©n dag naar Stockholm (niet aan te bevelen) en later in Ă©Ă©n dag van Stockholm naar Oslo.

Op zich ging dat allemaal prima. Ik denk overigens dat je niet in Göteborg maar in Malmö dient over te stappen. Trein gaat vanuit Kopenhagen via de öresundbrug naar Malmö. Vanaf daar kan je dan verder richting Oslo plannen. Als je met interrail zou gaan, zou ik zeker de 1e klas willen aanbevelen. Ik heb op het traject Berlijn-Stockholm mensen op de grond zien liggen slapen terwijl het in de 1e klas heerlijk rustig was. Tot slot als je naar Oslo gaat vergeet dan niet om ook het traject met de Flam banen te doen. Het is wel een zeer toeristische trein (vergelijkbaar met de Jungfrau in Zwitserland), maar echt heel erg mooi. 

Reputatie 4

Het lijkt wel of ze in Zweden en Noorwegen dit forum lezen. T/m gisteren kwam ik steeds op Vy en SJ het woord in "Ingen” tegen ("niet” in Zweeds en Noors). Sinds vandaag kan ik daar wel alles vinden wat ik zocht. Alleen op de HAFAS (via bahn.de) wordt tussen Halden en Gotenburg nog niets aangegeven.

Ik zie op de site van Vasttraffic (overigens volgens de Engelstalige wikipedia een Zweeds OV-bedrijf dat o.a. ook de trams in Stockholm runt. De internetextensie is .se) totaal andere tijden dan op de pdf van Vy. Het lijkt erop dat Vy en Vasttraffic los van elkaar op hetzelfde traject rijden.

Veel overstappen op een dag treinreizen vind ik nooit zo erg. Je moet toch af en toe je benen strekken op een hele dag reizen.

Ik heb even gezocht kwam dit tegen:

Reputatie 4

Die komt overeen met de R20 van loklok8

Die komt overeen met de R20 van loklok8

Die had ik niet aangeklikt.

Reageer