beantwoord

Tips om zo goedkoop mogelijk (internationaal) te reizen?

• 25 april 2020
  • 13 reacties
  • 442 Bekeken

Heeft iemand tips hoe ik in het algemeen zo goedkoop mogelijk kan reizen? Ik reis eigenlijk zelden met de trein en als ik reis doe ik dat altijd n.a.v een actie. Ik heb het afgelopen jaar een Dal Voordele abbo gehad waarmee ik een stuk goedkoper kon reizen maar zijn er nog alternatieven aangezien ook dat een paar euro duurder is geworden.

icon

Beste antwoord door loklok8 25 april 2020, 19:07

Een algemeen antwoord is denk ik moeilijk te krijgen, omdat het reispatroon van iedere reiziger anders is. Het is namelijk afhankelijk van welke(e) traject(en), hoe vaak er gereisd wordt en of er alleen in de daluren/weekend/doordeweeks gereisd wordt leveren een verschillend advies op.

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen hierover zodat we een passend voorstel kunnen geven.

Reizigers die bijvoorbeeld eens in de paar maanden reizen en kris-kras door Nederland willen zouden de actietickets een uitkomst bieden. Voor reizigers die weer meerdere keren in het weekend of lange trajecten in het weekend reizen kan Weekend Vrij bijvoorbeeld weer voordelig zijn. Voor kortere trajecten buiten de spits is Dal Voordeel een optie. Voor kortere trajecten in het weekend is Weekend Voordeel wellicht iets. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor internationale reizen is er weer een heel scala aan verschillende tickets en is het belangrijk om te weten naar welk land de reis gaat, omdat ieder land weer zijn eigen voordeelkaartjes heeft.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Een algemeen antwoord is denk ik moeilijk te krijgen, omdat het reispatroon van iedere reiziger anders is. Het is namelijk afhankelijk van welke(e) traject(en), hoe vaak er gereisd wordt en of er alleen in de daluren/weekend/doordeweeks gereisd wordt leveren een verschillend advies op.

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen hierover zodat we een passend voorstel kunnen geven.

Reizigers die bijvoorbeeld eens in de paar maanden reizen en kris-kras door Nederland willen zouden de actietickets een uitkomst bieden. Voor reizigers die weer meerdere keren in het weekend of lange trajecten in het weekend reizen kan Weekend Vrij bijvoorbeeld weer voordelig zijn. Voor kortere trajecten buiten de spits is Dal Voordeel een optie. Voor kortere trajecten in het weekend is Weekend Voordeel wellicht iets. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Voor internationale reizen is er weer een heel scala aan verschillende tickets en is het belangrijk om te weten naar welk land de reis gaat, omdat ieder land weer zijn eigen voordeelkaartjes heeft.

Dank voor je reactie.

Ja, ik doe het eigenlijk vooral van acties bij de kruidvat en spoordeelwinkel maar heb vaak genoeg achter het net gevist omdat ik te laat was. Vandaar mijn vraag wat zoal goede algemene tips zijn om een goedkoop week of weekendje weg te kunnen zonder de volle prijs te moeten betalen.

Heb dal voordeel gehad maar vanwege corona reis ik niet meer, daarom deze beëindigd.

Reputatie 5

Gaat dit om reizen naar het buitenland? Een van de voorwaarden voor zo goedkoop mogelijk met de trein reizen is vroeg boeken. Denk maar aan de IC Berlijn, ICE en Thalys. Voor Belgie kan je op de stations Roosendaal en Maastricht terecht bij de Belgische automaat die voordelige weekendretoers verkoopt.

Reputatie 7
Badge +3

Voorlopig speelt dit toch niet of een stuk minder. Vanwege die situatie rond het Corona virus zijn er geen goedkope actiekaartjes te koop zodat je binnen Nederland alleen de optie hebt tot een abonnement om goedkoper te reizen, al worden niet noodzakelijke reizen nadrukkelijk afgeraden. Qua internationale reizen heb je ook te maken met de beperkingen in dat land en de mate waarin er nog treinen naar toe gaan.

Het is nu niet te zeggen wanneer er weer actiekaartjes te koop zullen zijn en als ze wel weer te koop zullen zijn is het maar de vraag of die er onbeperkt komen en voor welke prijs. NS mist nu een bak aan inkomsten en aan de actiekaartjes zullen ze niet heel veel verdienen. Die kaartjes dienden vooral om de trein in de rustige daluren voller te krijgen en volle treinen zijn de komende tijd niet gewenst.

Reputatie 5
Badge

Dat verschilt enorm per land en ook nog of je junior/tussendoor/senior bent. Op de site van ROVER staat per land (reisinformatie) een redelijk aktueel overzicht, maar dit vereist wel enige basiskennis van kaartjes en tarieven. Voor een gerichter advies moet je echt meer info geven.

Voor langere en verre rondreizen, zoveel als je kan of zin in hebt, is er Interrail-kijk op interrail.eu.

Maar op het moment en zeker ook nog de komende maanden is dit nog niet aan de orde.

Natuurlijk doel ik op post corona, Het gaat mij om best practices om beter achter dit soort acties aan te gaan. Want je moet er maar net van af weten dat er een actie loopt.

Zo heb ik jaren gewoon op saldo gereist en volle pond betaald terwijl ik veel goedkoper via voucheracties kon reizen.

Ik wil meer naar het buitenland (interrail) maar de prijzen die ik op NS international zie zijn nog altijd behoorlijk hoog.

Reputatie 4

Interrail is niet altijd het goedkoopst. Het kan ook schelen als je tickets splitst in twee delen. Naar Belgie heb je via Roosendaal bijvoorbeeld weekendretour met 50% over het Belgische traject.

Reputatie 5

Zo heb ik jaren gewoon op saldo gereist en volle pond betaald terwijl ik veel goedkoper via voucheracties kon reizen.

Ik wil meer naar het buitenland (interrail) maar de prijzen die ik op NS international zie zijn nog altijd behoorlijk hoog.

Dat je jaren gereist hebt op saldo terwijl er vele acties waren is jammer. Maar volgens mij weet zo'n beetje elke ervaren treinreiziger dat met name bepaalde winkelketens voordelige kaarten aanbieden. Ik zou bijv. treinreiziger.nl daarvoor in de gaten houden. 

Kan je wat concrete voorbeelden noemen van belachelijk hoge prijzen op NS Internationaal?

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk doel ik op post corona, Het gaat mij om best practices om beter achter dit soort acties aan te gaan. Want je moet er maar net van af weten dat er een actie loopt.

Je geeft in je begin post aan altijd met actiekaartjes te reizen en later zelfs nog een keer. En zeg je altijd het volle pond betaald te hebben?????

Je geeft in je begin post aan altijd met actiekaartjes te reizen en later zelfs nog een keer. En zeg je altijd het volle pond betaald te hebben?????

Ik bedoel daarmee met producten die ik in de voordeelshop op ns.nl tegenkom. Maar vaak wordt er buiten de NS ook allerlei acties aangeboden waar ik niet van de hoogte ben. Daarbij is de versnippering bij internationale treinreizen nog groter.

Ik had begrepen dat voor internationale treinreizen je beter via de Duitse of Belgische nmbs kunt zoeken.

Reputatie 1

Naar Frankrijk met de TGV heeft mij meestal geholpen om de kaartjes ver van te voren te kopen. Volgens mij zo een maand of 3. Dat scheelt een hoop geld.

IZY of OuiGo is ook een optie aangezien de echte TGV als flagship wordt aangeboden. Weet niet of deze ook in Nederland verkrijgbaar zijn.

Reputatie 5

Tickets voor IZY ofOuiGo moet je op internet bestellen.

Reageer