beantwoord

Toeslagvrij intercity direct bij internationaal treinticket

• 6 januari 2015
  • 4 reacties
  • 289 Bekeken

Kan ik toeslagvrij (ik heb een studentreisproduct) gebruik maken van de intercity direct indien ik beschik over
een internationaal ticket naar Belgie?
icon

Beste antwoord door Dennis 6 januari 2015, 12:19

Op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/intercity-direct#index staat: "wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen".

Wel vreemd gezegd, want een vervoerbewijs is meestal niet voor een bepaalde treinsoort.

Ik vraag me overigens af of een internationaal vervoerbewijs van bijvoorbeeld Amsterdam naar Essen (gebruikt in combinatie met een binnenlands Belgisch vervoerbewijs vanaf Essen) hier ook onder valt. Het lijkt me wel. Er staat niet dat het internationale vervoerbewijs recht moet geven op minstens een internationaal deeltraject met de Intercity Brussel (wat zou betekenen dat het minstens tot Antwerpen zou moeten zijn).
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Op http://www.ns.nl/reizigers/reisinformatie/informatie/intercity-direct#index staat: "wanneer u in het bezit bent van een internationaal vervoerbewijs voor Intercity Brussel tussen Amsterdam en Rotterdam of v.v., hoeft u geen Toeslag voor de Intercity direct te kopen".

Wel vreemd gezegd, want een vervoerbewijs is meestal niet voor een bepaalde treinsoort.

Ik vraag me overigens af of een internationaal vervoerbewijs van bijvoorbeeld Amsterdam naar Essen (gebruikt in combinatie met een binnenlands Belgisch vervoerbewijs vanaf Essen) hier ook onder valt. Het lijkt me wel. Er staat niet dat het internationale vervoerbewijs recht moet geven op minstens een internationaal deeltraject met de Intercity Brussel (wat zou betekenen dat het minstens tot Antwerpen zou moeten zijn).
Reputatie 1
Badge
Ja-alweer is de uitleg doodsimpel: in die prijzen zit die 2,30 inberekend-dus je spekt die inhalige NS (INT=ex Hispeed) weer lekker als je er geen gebruik van maakt.
Let heel goed op: dit geldt dus NIET als je de veel voordeligere belgische tickets vanaf Roosendaal (stad, ja, die zijn er ook) benut. En je moet dat toeslag trajekt in je betaalde reisroute hebben.
Overigens worden bij tickets vanaf andere NS=-stations nog extra gespekt: je betallt dan binnenlands tot overstapstation en opnieuw (dus met vervallen van de lange afstandkorting) voor het traject met exHIspeed=nu INT. Want het zijn immers aparte bedrijven.........
Twijfelpunt is wel dat je dus het traject van/tot Schiphol in je biljet moet hebben-of dat met StOV+enkeltje tot bvb Essen/BE dan ook geldt is onduidleijk.
Overigens is met de nieuwe dienst de voorheen strakke aansl. in 2 min. vanaf ICD in de BNL in R'dam vervallen, dus qua tijd schiet je er amper wat me op.
Nog vreemder is dat als vereenvoudiging de toeslagen voor ICE en ICD gelijk getrokken zijn en dat ICE (blijkens dit forum) wel gratis is voor StOV.
Reputatie 6
Badge +2
de toeslagen voor ICE en ICD gelijk getrokken zijn
Hoeveel is die dan nu? Op http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/toeslag-ice-intercity-direct-en-euregio-ticket.html staan verschillende bedragen.
Hallo Dennis,

De toeslagen zijn nu € 2,30. Bedankt voor jullie signaal SRT en Dennis. Ik heb je signaal doorgegeven, zodat de website aangepast kan worden.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer