beantwoord

traject Antwerpen - Breda

  • 10 maart 2017
  • 93 reacties
  • 4068 Bekeken

Ik wil even horen wat de stand van zaken is voor het geplande traject Antwerpen-Breda. Ik lees tegenstrijdige informatie. Klopt het dat er een lijn gepland is voor einde 2017? Hoe betrouwbaar is deze informatie?
icon

Beste antwoord door Jan-Mark 10 maart 2017, 11:37

Jep, het plan is om vanaf december de IC Brussel vanaf Rotterdam via de HSL naar Breda te laten rijden, daar kopmaken, en dan via een stop in Noorderkempen in Antwerpen aankomen. De klassieke route via Roosendaal vervalt dus. Deze wijziging is overigens nog wel onder voorbehoud, Bombardier moet namelijk op tijd de juiste software geïnstalleerd hebben, anders gaat dit feest niet door.
Bekijk origineel

93 reacties

Reputatie 3
Jep, het plan is om vanaf december de IC Brussel vanaf Rotterdam via de HSL naar Breda te laten rijden, daar kopmaken, en dan via een stop in Noorderkempen in Antwerpen aankomen. De klassieke route via Roosendaal vervalt dus. Deze wijziging is overigens nog wel onder voorbehoud, Bombardier moet namelijk op tijd de juiste software geïnstalleerd hebben, anders gaat dit feest niet door.
Danke je wel, Ja-Mark, voor de info! Is er ook geweten hoe lang het traject Antwerpen-Breda dan zou duren? Is het besparing in tijd? Ik vraag dat omdat ik overweeg om in de regio van Breda te gaan werken en dagelijks woon-werk zou doen met de trein.
Reputatie 3
't Zou ongeveer 32 of 34 minuten moeten zijn.
Reputatie 6
Badge +1
Jep, het plan is om vanaf december de IC Brussel vanaf Rotterdam via de HSL naar Breda te laten rijden, daar kopmaken, en dan via een stop in Noorderkempen in Antwerpen aankomen. De klassieke route via Roosendaal vervalt dus. Deze wijziging is overigens nog wel onder voorbehoud, Bombardier moet namelijk op tijd de juiste software geïnstalleerd hebben, anders gaat dit feest niet door.

Precies. Als het feest niet doorgaan blijft de IC Brussel voorlopig via Breda rijden. Als het net zo gaat als bij de Flirt weten we uiterlijk een pas dagen voor ingaan van dienstregeling 2018 wat het wordt.
Maar dát de trein in de toekomst over de HSL via Breda zal gaan is wel zeker.
Reputatie 3
Ach, zo gaat dat gewoon bij ILT en/of ProFail. Het duurt ettelijke maanden voor iets af moet zijn (c.q. de nieuwe dienstregeling), en dan net twee dagen ervoor krijgt men opeens toestemming. Als het dus opeens nodig moet, dan is de vergunning er zo, dus waarschijnlijk komt het vast goed. (Dit natuurlijk onder voorbehoud, want je weet maar nooit hoelang Bombardier nog blijft aanmodderen.)
Reputatie 6
Blijft er wel een IC, een Belgische, uit Roosendaal naar Antwerpen rijden of blijft de reis naar Antwerpen alleen mogelijk met die vreselijke, oude Belgische boemel?
Reputatie 3
Nee, een rechtstreekse IC (een nieuw ingelegde of een doorgetrokken IC vanaf Essen) zal er niet komen. In plaats daarvan zal de NMBS een halfuurdienst aangeboden op de stoptreinen, met nog steeds dat 'vreselijke, oude Belgische boemelmaterieel'.
Reputatie 7
Badge +3
Dat "boemelmaterieel" wordt de komende jaren gerenoveerd.
Badge +3
Het blijft natuurlijk een halfslachtige oplossing om de IC Brussel via Breda (inclusief kopmaken) te laten rijden. Een hoop van de rijtijdwinst via de HSL gaat op deze manier weer verloren. De stop in Noorderkempen gaat ook niet helpen. Het is uiterst ironisch dat er jarenlang aan de tunnel in Antwerpen-Centraal is gebouwd om van het kopmaken af te komen om daar nu kopmaken in Breda voor terug te krijgen. Veel idioter kun je het niet bedenken.

Een betere optie zou zijn om de IC Brussel de snelst mogelijke route te laten rijden (non-stop tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal) en de pendeltrein tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen door te trekken naar Breda of zelfs Eindhoven.
Reputatie 3
Dat "boemelmaterieel" wordt de komende jaren gerenoveerd. Jep, maar (evenals bij de Breaks) hebben de gerenoveerde Varkensneuzen vooralsnog geen toelating. Nog vele jaren boemelen dus waarschijnlijk...

Het blijft natuurlijk een halfslachtige oplossing om de IC Brussel via Breda (inclusief kopmaken) te laten rijden. Een hoop van de rijtijdwinst via de HSL gaat op deze manier weer verloren. De stop in Noorderkempen gaat ook niet helpen. Het is uiterst ironisch dat er jarenlang aan de tunnel in Antwerpen-Centraal is gebouwd om van het kopmaken af te komen om daar nu kopmaken in Breda voor terug te krijgen. Veel idioter kun je het niet bedenken.

Een betere optie zou zijn om de IC Brussel de snelst mogelijke route te laten rijden (non-stop tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal) en de pendeltrein tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen door te trekken naar Breda of zelfs Eindhoven.


Ja, het is erg jammer dat de oorspronkelijke 'Shuttle' gewoon niet is doorgegaan. Bd - Nkp - Luchtbal - Atw was prachtig geweest, de IC Brussel kan dan gewoon doorgassen. Maar ja, stel je voor dat de Brusselaar nog een keer concurrerend wordt met de Thalys 😉
Reputatie 7
Badge +3
De Belgische spoorwegen willen geen twee treinen laten rijden. De stop in Noorderkempen is juist om de lokale trein op te kunnen heffen
Reputatie 6
Badge +1
De IC trein Essen-Antwerpen zal waarschijnlijk wel blijven rijden. Maar die gaat niet de grens over helaas...
Badge +3
De Belgische spoorwegen willen geen twee treinen laten rijden. De stop in Noorderkempen is juist om de lokale trein op te kunnen heffen

Dat was het punt niet.
Badge +3


Ja, het is erg jammer dat de oorspronkelijke 'Shuttle' gewoon niet is doorgegaan. Bd - Nkp - Luchtbal - Atw was prachtig geweest, de IC Brussel kan dan gewoon doorgassen. Maar ja, stel je voor dat de Brusselaar nog een keer concurrerend wordt met de Thalys ;)

In de oorspronkelijk Fyra-plannen was die "concurrentie" met Thalys geen bezwaar. De prijsstelling van de tickets lag dan ook een stuk hoger dan die van de IC Brussel.
Voor de reizigers blijft het een aanfluiting dat in handen van NS en NMBS er geen moer is terechtgekomen van de oorspronkelijke plannen om de treindienst via de HSL op fatsoenlijke manier te regelen.

Behalve de Thalys gaat er nog steeds niets meer rijden dan een uurdienst met een opgekalefaterde IC (met rijtuigen uit de jaren tachtig van de vorige eeuw) die niet harder rijdt dan 160 km/u en bewust minimaal 10 minuten vertraagd wordt door het kopmaken in Breda en een stop in Noorderkempen. Zo ongeveer het slechtst denkbare van alle scenario's. Zo gaan NS en NMBS wel extra klanten trekken in de concurrentie met de auto.
Reputatie 7
Badge +3
Dat is het punt wel want als je de Benelux niet via Breda wil laten rijden zal er een aparte tweede trein moeten komen voor de verbinding Breda-Antwerpen. Bij de nu gekozen oplossing met een Benelux die in Breda en Noorderkempen stopt is die tweede trein niet nodig.
Badge +3
Dat is het punt wel want als je de Benelux niet via Breda wil laten rijden zal er een aparte tweede trein moeten komen voor de verbinding Breda-Antwerpen. Bij de nu gekozen oplossing met een Benelux die in Breda en Noorderkempen stopt is die tweede trein niet nodig.

Toch was dat het punt niet. Het punt was wat goed zou zijn voor de reizigers.
Reputatie 7
Badge +3

Voor de reizigers blijft het een aanfluiting dat in handen van NS en NMBS er geen moer is terechtgekomen van de oorspronkelijke plannen om de treindienst via de HSL op fatsoenlijke manier te regelen.

Dat zie je wel vaker bij plannen waarbij niet vooraf over een sluitende business-case wordt nagedacht. Als er van te voren wel was nagedacht dan had men bij de start al kunnen weten dat een hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel gezien de korte afstand en de hoge kosten nooit rendabel zou worden. Immers die hogere kosten kun je bij dit korte afstanden niet doorbereken in de prijs anders gaat iedereen met de auto of met de bus.

Ik ben overigens benieuwd hoe dat straks gaat met die nieuwe treinen die 200kmh gaan rijden. Daar zit ook een aardig prijskaartje aan en ik vraag me of NS/NMBS daar toeslag voor gaan vragen.
Badge +3
Meestal worden treinen in een jaar of dertig afgeschreven. Dan vallen de meerkosten nogal mee. Zo vreselijk hoogwaardig gespecificeerd is de Alstom Coradia Liner V200 nu ook weer niet. Het is bepaald geen ICE, TGV of AGV.
Reputatie 6
Als de IC Brussel via HSL/Breda straks net zovaak "defect" staat als IC Direct, met die vele "schakelfouten", belooft dat nog wat. Ik geloof er nog niet zo in dat dat zo goed gaat verlopen. Dat worden drukke boemeltreintjes uit Roosendaal. Of zal bij verstoringen op de HSL de IC Brussel via regulier spoor gaan? Waarschijnlijk niet he.
Reputatie 7
Badge +3
Je mag hopen dat machinisten het schakelen tegen die tijd toch langzamerhand wel in de vingers hebben.
Reputatie 2
Misschien interessant om een blik te werpen op de pagina's van de 'Belgische Prorail' oftewel Infrabel:
https://www.infrabel.be/nl/nieuws/spoorbypass-mechelen-spectaculaire-hijswerken-nieuwe-spoorbrug

"Spoorbypass Mechelen: spectaculaire hijswerken voor nieuwe spoorbrug - 07/03/2017"
[...]
"Dankzij de spoorbypass zullen de treinen sneller door het station Mechelen kunnen rijden (160 km/u in plaats van 100 km/u). Infrabel beoogt hiermee ook een verdere capaciteitsverhoging en een vlottere doorstroming van het treinverkeer op de strategische verbinding Brussel – Mechelen – Antwerpen – Nederland. De spoorbypass vormt zo het sluitstuk van het Belgische hogesnelheidsnet."
Reputatie 2
Ter aanvulling schematische kaart belgische spoorlijnen (gedateerd: 18-01-2016)
bron: Infrabel

ttps://www.infrabel.be/sites/default/files/documents/nv_c-01-schematische_netkaart-volledig-10459-01_3.pdf
Reputatie 3
RECTIFICATIE:

Helaas heeft men besloten om GEEN extra trein in te leggen op Essen - Roosendaal, waardoor je vanuit Zeeland en West-Brabant dus maar eens per uur naar Atw kan, en dat per boemel. De veiligheidsjihad doet namelijk weer moeilijk, twee treinen per uur zonder ATB in Rsd is natuurlijk afschuwelijk. De toegevoegde L-trein - die min of meer in het pad van de Brusselaar rijdt op Rsd - Atw - eindigt derhalve helaas op Essen...
Reputatie 7
Badge +3
Los van de veiligheidsjihad vraag ik me al langer of twee treinen per uur wel zo hoognodig is. Wel zou het prettig zijn als de dienst 's avonds wat langer doorrijdt.
Reputatie 3
Nou, slechts een P-trein en verder alleen maar een stopper (dus ook 's avonds richting België) lijkt me ook niet echt wenselijk. Sowieso zou ik tijdens de brede spits P-treinen inleggen, in de daluren zal het niet per se nodig zijn inderdaad.

Reageer