beantwoord

traject Antwerpen - Breda

• 10 maart 2017
  • 93 reacties
  • 4212 Bekeken

Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat deze verbinding minder reizigers zal trekken dan bijv. Maastricht-Luik. Zelfs in de spitsuren vraag ik me af of je ooit 100 reizigers in het uur haalt. En buiten de spits ben ik bang dat het er nog geen 50 zullen zijn.
Reputatie 3
IC Brussel rijdt in het weekend al via de HSL alleen is Noorderkempen - Breda met een bus i.v.m. werkzaamheden. Is dit blijvend?
Reputatie 7
IC Brussel rijdt in het weekend al via de HSL alleen is Noorderkempen - Breda met een bus i.v.m. werkzaamheden. Is dit blijvend?
Dit is tijdelijk ivm werkzaamheden bij Roosendaal, de eerste overweg na Roosendaal richting België en Vlissingen ligt eruit, evenals de wissels die kant op (allemaal vernieuwd) in het weekend.
Reputatie 7
Ik denk dat deze verbinding minder reizigers zal trekken dan bijv. Maastricht-Luik. Zelfs in de spitsuren vraag ik me af of je ooit 100 reizigers in het uur haalt. En buiten de spits ben ik bang dat het er nog geen 50 zullen zijn.

En is daar niet gewoon meer van te maken als je de juiste omstandigheden creëert?
Ik reis af en toe met de boemel Roosendaal-Antwerpen, blijkbaar de absolute sluitpost van de NMBS, een trein die zo te zien allang naar het treinenkerkhof had gemoeten. Altijd totaal onder de graffiti, roestig, nauwelijks bagageruimte, zitcomfort nul, zeer ouderwets. Totaal niet aantrekkelijk om mee te reizen en nooit in geïnvesteerd. Waarom de afgelopen 10 jaar geen werk gemaakt van een moderne regionale trein zoals de DB-trein Enschede-Gronau-Münster/Dortmund. Dat traject was in de jaren '80 op sterven na dood, toen de lijn werd opgeheven zat in de vervangende bus naar Gronau ook geen mens, maar sinds heropening en vernieuwing een groot succes.
Reizigers van Roosendaal/Zeeland naar Antwerpen gaan natuurlijk nu met IC Brussel, veel sneller. Straks is voor hen de boemel echter wel sneller (en goedkoper) dan de omweg over Breda en zal het wel wat drukker worden.
Ook vraag ik me af wat er zal gebeuren bij de veel voorkomende problemen op de HSL. Die lijn wordt alleen maar drukker, dus ook meer kans op storingen/defecte treinen.Zal het reisadvies van Randstad naar België dan worden om naar Roosendaal te reizen en eens per uur met het boemeltje te gaan? Of wordt IC Brussel dan omgeleid via Roosendaal?
Reputatie 1

Voor de reizigers blijft het een aanfluiting dat in handen van NS en NMBS er geen moer is terechtgekomen van de oorspronkelijke plannen om de treindienst via de HSL op fatsoenlijke manier te regelen.

Dat zie je wel vaker bij plannen waarbij niet vooraf over een sluitende business-case wordt nagedacht. Als er van te voren wel was nagedacht dan had men bij de start al kunnen weten dat een hogesnelheidsverbinding Amsterdam-Brussel gezien de korte afstand en de hoge kosten nooit rendabel zou worden. Immers die hogere kosten kun je bij dit korte afstanden niet doorbereken in de prijs anders gaat iedereen met de auto of met de bus.

Ik ben overigens benieuwd hoe dat straks gaat met die nieuwe treinen die 200kmh gaan rijden. Daar zit ook een aardig prijskaartje aan en ik vraag me of NS/NMBS daar toeslag voor gaan vragen.

Uit artikelen op het internet schijnt dat het comfortniveau van de ICNG even hoog wordt als die van de ICM-M/V-IRM-M. Wel een hogere maximumsnelheid van 200 km p/u i.p.v. 140 km p/u.

Maar die 200 km p/u kan in Nederland alleen gereden tussen Barendrecht (ter hoogte van opstelterrein Kijfhoek) tot Zevenbergse Hoek (verbindingsspoorlijn Dordrecht - Breda - HSL Rotterdam - Antwerpen v.v. ) en tussen Hoofddorp - tunnel Rotterdam Noord. En zelfs op die delen van de HSL wordt nog eventjes rustig aan gedaan omdat de HSL Zuid treinen eventjes door een spanningssluis moeten rijden.

Dus lijkt het me behoorlijk onredelijk dat NS hoge tarieven gaat vragen als de nieuwe Coradia Liner Intercity op de HSL gaat rijden. Zelfs als het betrouwbaar, punctueel en snel rijdt. En als me goed herinner heeft vroeger Minister Schultz daar afspraken over gemaakt dat NS niet meer dan 25% toeslag mocht vragen na het enorme debacle met de Fyra V 160 (nu IC Direct) na de absurde toeslag van 60%.

Want anders krijg je weer die lege HSL Intercity's. Waarschijnlijk blijft de toeslag tussen Rotterdam - Schiphol gehandhaafd omdat tussen Schiphol - Rotterdam uit twee spoortrajecten gekozen kan worden. Tussen Rotterdam - Breda heffen ze geen toeslag omdat geen alternatief is omdat tussen Dordrecht - Breda alleen Sprinters rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het is te hopen dat NS in ieder geval niet zo onverstandig is om Coradia Liners te bestellen zonder voldoende fietsplekken en bagageruimte.

In ieder geval zijn deze treinen zelfstandig toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Dat is een enorme stap voorwaarts.
Verbinding Breda - Antwerpen
Is er inmiddels al wat meer zicht op het al dan niet doorgaan van het traject Breda - Noorderkempen - Antwerpen en zo ja wanneer wordt deze lijn operationeel? Ik zie dat het 7 mnd geleden afhing van software van Bombardier. Is dit inmiddels geregeld ?
Badge
Volgens de huidige inzichten gaat IC Brussel pas ver in 2018 over de HSL langs Breda. Van een doorgetrokken pendel Antwerpen-Noorderkempen-Breda is geen sprake.
Reputatie 6
M.a.w. het wordt steeds uitgesteld. Of beter gezegd tegengewerkt.
Reputatie 5
Van een doorgetrokken pendel Antwerpen-Noorderkempen-Breda is geen sprake.

Dat zou ook niet kunnen. Behalve de TRAXX-locomotieven van de IC Brussel is er geen Belgisch elektrisch materieel dat in Breda kan en/of mag komen.
Reputatie 4
Badge
Sinds afgelopen weekend rijden de IC Brussel in een sandwich (locomotief voor en achter), dat is weer een stapje vooruit. Als er helemaal geen zicht meer was op een verbinding via Breda, zouden de NS en NVBS dat niet gaan doen.
Reputatie 5
Van de *NVBS* mag het al lang, hoor:D
Bovendien wordt nu met een "groene lamp" als indicatie voor de machinist gereden. Die kan alleen tractie geven wanneer alle deuren gesloten zijn, ook die van de conducteur. Tot nu toe reed de IC Brussel zonder die controle, omdat het in België gebruikelijk is om weg te rijden terwijl er nog een deur, die van de conducteur, geopend is.
Reputatie 1
Volgens de nieuwste editie van Today's Railway is (voorlopig) de prognose dat de Benelux + op 8 april 2018 gaat rijden via de HSL tussen Amsterdam - Brussel.

De reden dat het weer is uitgesteld is nu dat NS en NMBS de treinmachinisten goed willen trainen met het rijden van sandwich tussen Amsterdam - Brussel. Tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda is dat al gewoon.

Sinds gisteren rijden de Benelux met een NS Traxx/NMBS reeks 28 locomotief voor en achteren met daartussen NS ICR:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrBT8.SJQJad68A5w9XNyoA;_ylu=X3oDMTEyN3VycGp1BGNvbG8DYmYxBHBvcwM1BHZ0aWQDVUkyQzNfMQRzZWMDc3I-/RV=2/RE=1510118931/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.youtube.com%2fwatch%3fv%3dwYNQvAkrXDA/RK=1/RS=_ztYwbZwnPdhcwdxlmV8yqRpNOc-

Er zijn straks 12 NS Traxx en 12 NMBS reeks 28 locomotieven die zijn voorzien van de nieuwste software 9.3 van Bombardier.
Badge
Volgens de nieuwste editie van Today's Railway is (voorlopig) de prognose dat de Benelux + op 8 april 2018 gaat rijden via de HSL tussen Amsterdam - Brussel.

De reden dat het weer is uitgesteld is nu dat NS en NMBS de treinmachinisten goed willen trainen met het rijden van sandwich tussen Amsterdam - Brussel. Tussen Amsterdam - Rotterdam - Breda is dat al gewoon.

Sinds gisteren rijden de Benelux met een NS Traxx/NMBS reeks 28 locomotief voor en achteren met daartussen NS ICR:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrBT8.SJQJad68A5w9XNyoA;_ylu=X3oDMTEyN3VycGp1BGNvbG8DYmYxBHBvcwM1BHZ0aWQDVUkyQzNfMQRzZWMDc3I-/RV=2/RE=1510118931/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.youtube.com%2fwatch%3fv%3dwYNQvAkrXDA/RK=1/RS=_ztYwbZwnPdhcwdxlmV8yqRpNOc-

Er zijn straks 12 NS Traxx en 12 NMBS reeks 28 locomotieven die zijn voorzien van de nieuwste software 9.3 van Bombardier.

Wat betreft het filmpje: krijgen we maar 6 bakken ICR in de Benelux-plus? Dat wordt krap in de spits op Amsterdam-Rotterdam...
Reputatie 1
Bepaalde berichten op spoorbladen en internet geven aan dat de Benelux + uit 7 ICR zal bestaan. 6 tweede klas ICR en 1 eerste klas ICR?
Reputatie 7
Houdt Roosendaal die afdankertjes van de NMBS als stoptrein naar Antwerpen, of komen daar nog eens moderne treinen, bijv. een soort Flirt of zo? Ik vind die graffititreintjes er zo triest uitzien.
Reputatie 1
Die "Varkensneuzen" (bijnaam van de trein) zijn inderdaad niet om aan te zien. Geen idee of NMBS die treinen op korte termijn gaat vervangen. Niet zo prettig voor treinreizigers die tussen Roosendaal - Antwerpen willen reizen als de Benelux + een keer echt niet gaat rijden via Roosendaal.

Maar eerst zien en dan pas geloven als de Benelux echt via de HSL gaat rijden.
Reputatie 6
Badge
Die 'varkensneuzen' worden op dit moment zelfs gemoderniseerd. De modernisering is echter nog lang niet voltooid, en zal nog wel jaren duren. Maar er wordt wel gekeken of deze opnieuw worden toegelaten, is mij verteld.
Reputatie 5
Er zal voorlopig weinig anders op zitten dan door te rijden met niet-gemoderniseerde AM75 (Varkensneus). Iedere verandering van materieel vereist opnieuw toelating door ILT op het baanvak grens-Roosendaal. En een nieuwe toelating wordt niet afgegeven wanneer er geen vorm van automatische treinbeïnvloeding is voorzien. Dus òf het gemoderniseerde AM75 moet de Nederlandse ATB krijgen (zeer onwaarschijnlijk), òf de Belgische treinbeïnvloeding TBL1+ moet worden doorgetrokken tot Roosendaal, òf er moet gelijk het Europese ECTS komen. Daarbij komt dan nog de uitdaging dat nieuwer Belgisch materieel dan de AM80 (Break) niet onder de Nederlandse 1500 V-bovenleidingspanning kan rijden.
Reputatie 7
Jammer allemaal, die verschillende systemen die bij de grens ophouden. Ik dacht, er rijdt tussen Arnhem en Dusseldorf ook een moderne DB-stoptrein (deze kan blijkbaar wel overweg met verschillende systemen?), dan moet het in Roosendaal toch ook kunnen.... maar blijkbaar is het allemaal niet zo makkelijk als het lijkt.
Reputatie 1
Dan moet NMBS investeren in nieuwe stoptreinen/ L treinen die beschikken over ATB en TBL. En geschikt zijn om te rijden onder 1500 volt en 3000 volt. En dat op een relatief klein stukje. Dan is het begrijpelijk dat NMBS daar niet aan wil. Abellio (Arnhem - Düsseldorf) heeft een langere verbinding met meer reizigerspotentieel.

Zien hoe NMBS en/of NS daaruit komen. Een nieuwe verbinding creëren tussen Den Haag C - Antwerpen C ( 1keer p/u) via Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam C, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Essen, Kalmthout en Ekeren met NMBS reeks 28 + I -11 rijtuigen?

De IC Charleroi - Essen kan dan worden ingekort tot Charleroi - Antwerpen. De gemeentes Den Haag, Dordrecht en Roosendaal hebben dan alsnog een rechtstreekse verbinding naar Antwerpen. En kan NS de aparte Benelux Den Haag - Brussel (4 keer per dag) via Breda en station Noorderkempen (Brecht) opheffen. Hierdoor zal de Benelux gewoon 16 keer per dag tussen Amsterdam - Brussel rijden i.p.v. 12 keer per dag.
Reputatie 5
Zien hoe NMBS en/of NS daaruit komen. Een nieuwe verbinding creëren tussen Den Haag C - Antwerpen C ( 1keer p/u) via Den Haag HS, Delft, Schiedam, Rotterdam C, Rotterdam Blaak, Dordrecht, Roosendaal, Essen, Kalmthout en Ekeren met NMBS reeks 28 + I -11 rijtuigen?

Een mooi idee, maar daar zal NS een flinke stuiver moeten bijleggen. Belgisch materieel voor een dienst die overwegend in Nederland rijdt en waarbij de reisinkomsten hoofdzakelijk in Nederland terecht komen. De verwachte reisopbrengsten voor NS zouden ongetwijfeld onvoldoende zijn. Dan zou ik nog eerder hopen op een verlenging van de intercity uit Charleroi. Hoewel: met dubbeldekmaterieel buiten (Nederlands) profiel en een tekort aan TRAXX-locomotieven reeks 28...
Reputatie 1
Nu rijdt de locomotief reeks 28 met M 6 rijtuigen tussen Charleroi - Essen. De M 6 is buiten profiel en niet toegelaten tot Roosendaal. Maar de toekomstige M 7 kan wel tot Roosendaal doorrijden. En M 7 met Traxx reeks 28 kan wel tussen Den Haag - Charleroi rijden.
Reputatie 7
Badge +3
Het wordt langzamerhand tijd dat NS en NMBS nu toch eens wat haast gaan maken met de aanpassingen van de Benelux. De concurrentie zit niet stil. Daarnaast helpt het ook niet erg dat er om het andere weekend helemaal geen treinen rijden wegens werkzaamheden.

Zie http://www.treinreiziger.nl/bus-amsterdam-brussel-straks-tot-40x-per-dag/
Reputatie 7
Badge +3
De IC Charleroi - Essen kan dan worden ingekort tot Charleroi - Antwerpen.
Die treinen zijn juist doorgetrokken tot Essen vanwege het grote aantal pendelaars van benoorden Antwerpen naar Brussel.

En kan NS de aparte Benelux Den Haag - Brussel (4 keer per dag) via Breda en station Noorderkempen (Brecht) opheffen.

Het station Noorderkempen is pas een paar jaar geleden gebouwd. Denk je nou echt dat ze in Belgie knettergek zijn en hun eigen binnenlandse vervoer gaan afbouwen ten behoeve van het Nederlandse Intercity-gedram?

Reageer