beantwoord

traject Antwerpen - Breda

  • 10 maart 2017
  • 93 reacties
  • 4212 Bekeken


Toon eerste bericht

93 reacties

Reputatie 1
Bedoel ermee te zeggen dat de Benelux + 16 keer per dag gaat rijden tussen Amsterdam - Brussel (via de HSL) i.p.v. 12 keer per dag. Dit omdat het gemeentebestuur van Den Haag zo zit te drammen dat ze rechtstreeks een verbinding tussen Den Haag - Brussel willen hebben. Wat hun gelukt is.
Reputatie 2
Bedoel ermee te zeggen dat de Benelux + 16 keer per dag gaat rijden tussen Amsterdam - Brussel (via de HSL) i.p.v. 12 keer per dag. Dit omdat het gemeentebestuur van Den Haag zo zit te drammen dat ze rechtstreeks een verbinding tussen Den Haag - Brussel willen hebben. Wat hun gelukt is.

Dat heeft voor een groot deel ook te maken, dat Den Haag een belangrijke internationale stad is, waar de regeringszetel zit. Den Haag is het politieke hart van Nederland. Die dient een goede rechtstreekse verbinding te hebben met Brussel, het politieke hart van Europa.
De verbinding van twee hoofdsteden, waarvan de een louter als hoofdstad fungeert, namelijk Amsterdam en de ander de hoofdstad is van zowel hoofdstad van Vlaanderen als van geheel België.
De meest logische stap zou natuurlijk zijn om die honderden miljoenen die besteed worden aan de verbouwingen aan het Binnenhof. De regeringszetel van Den Haag naar Breda te verplaatsen of nog beter naar Oosterhout. Dan kan tevens meegenomen worden om eindelijk de spoorlijn Breda-Utrecht aan te leggen. Daarnaast kunnen in Den Haag, Rotterdam en omgeving er meer groenstroken worden aangelegd, omdat er sprake zal zijn van minder verkeer er naartoe.
Badge
Weet niet of het al ter sprake is gekomen, maar is het niet veel logischer om de Benelux-plus en de IC Den Haag - Eindhoven zodanig in te leggen dat er een onderlinge cross-platformoverstap in Breda ontstaat? Zo ontstaat er een prima verbinding Den Haag - Brussel, uurlijks, een stuk sneller dan met de vieruurlijkse trein (welke bij mijn weten gewoon langs Roosendaal blijft rijden), en met veel minder impact op de dienstregeling op de Oude Lijn.
Reputatie 7
Badge +3
Dat hele stoppen van de Benelux Plus in Den Haag is dienstregelingstechnisch grote flauwekul en alleen politiek gemotiveerd.

Er is al een HSL-station in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en dat is Rotterdam Centraal. In 18 minuten bereikbaar vanaf.Den Haag HS.
Reputatie 6
Badge
Of laat elk half uur een IC van Breda naar Brussel/Antwerpen rijden. Dan moet je vanuit NL altijd in Breda overstappen, maar heb je wel elk half uur een verbinding, die niet of nauwelijks extra materieel of personeel kost. Station Breda is er klaar voor en concurrentie voor de goedkope busmaatschappijen.
Reputatie 7
Badge +3
Reizigers hebben over het algemeen ontzettend de pest aan overstappen. Zie al het gezanik over het overstappen in Rotterdam vanuit Den Haag. Alleen maar pendeltreinen tussen Breda en Antwerpen klinkt leuk maar zal de doodsteek zijn voor de toch al niet florissante verbinding.
Badge
Het "gezanik" over de overstap voor Den Haag in Rotterdam is in mijn ogen wel enigszins terecht. De overstap is (bij mijn weten) voor zowel intercity als sprinter niet cross-platform, en je moet vanaf Centraal een halfuur boemelen in een antieke sprinter om in Rotterdam te komen, want per intercity vanaf Centraal is niet te doen. Ook niet met overstap in HS. Dat is niet wat je van een internationale reis mag verwachten. Het is alsof je vanaf Parijs eerst een halfuur de RER in wordt gestuurd om vanaf een voorstadshalte ergens in zone 4 op een Intercité of TGV te kunnen stappen.

Natuurlijk is blijven zitten comfortabeler dan overstappen, maar bij een cross-platformoverstap tussen twee intercity's van hoog comfortniveau, inclusief de kortst mogelijke reistijd, heb je toch weinig te klagen.
Reputatie 1
Reizigers hebben over het algemeen ontzettend de pest aan overstappen. Zie al het gezanik over het overstappen in Rotterdam vanuit Den Haag. Alleen maar pendeltreinen tussen Breda en Antwerpen klinkt leuk maar zal de doodsteek zijn voor de toch al niet florissante verbinding.

Pendeltreinen tussen Breda - Antwerpen wil NMBS toch al niet graag. Dit vanwege hoge infraheffingen van
Infrabel. Hoe langzamer de (pendel) trein des te meer betaald moet worden. De Benelux + via de HSL Breda - Antwerpen is voor NMBS lucratiever.
Reputatie 1
Het "gezanik" over de overstap voor Den Haag in Rotterdam is in mijn ogen wel enigszins terecht. De overstap is (bij mijn weten) voor zowel intercity als sprinter niet cross-platform, en je moet vanaf Centraal een halfuur boemelen in een antieke sprinter om in Rotterdam te komen, want per intercity vanaf Centraal is niet te doen. Ook niet met overstap in HS. Dat is niet wat je van een internationale reis mag verwachten. Het is alsof je vanaf Parijs eerst een halfuur de RER in wordt gestuurd om vanaf een voorstadshalte ergens in zone 4 op een Intercité of TGV te kunnen stappen.

Natuurlijk is blijven zitten comfortabeler dan overstappen, maar bij een cross-platformoverstap tussen twee intercity's van hoog comfortniveau, inclusief de kortst mogelijke reistijd, heb je toch weinig te klagen.


Vanaf Den Haag HS zijn maar 6 IC + 4 Sprinters p/u. Vanaf Den Haag C zijn het 2 IC + 2 Sprinters. Met een overstap op Den Haag HS kan het prima. .

Maar als de IC Den Haag - Eindhoven bij Rotterdam C een goede cross-platform op de Benelux + Amsterdam - Brussel krijgt kan het wel.
Badge
Vanaf Den Haag HS zijn maar 6 IC + 4 Sprinters p/u. Vanaf Den Haag C zijn het 2 IC + 2 Sprinters. Met een overstap op Den Haag HS kan het prima. .

Maar als de IC Den Haag - Eindhoven bij Rotterdam C een goede cross-platform op de Benelux + Amsterdam - Brussel krijgt kan het wel.


Volgens mij kan die cross-platform beter in Breda worden geprikt, zodat de 1100 richting Eindhoven achter de Benelux-plus richting Brussel aan kan rijden. In Breda moet de Benelux-plus toch kopmaken, dus dan kan je die tijd net zo goed benutten om overstappen te realiseren.

Voorbeeldje voor Breda:
.30 aankomst Benelux-plus uit Amsterdam (sp 2)
.34 aankomst IC 1100 uit Den Haag C (sp 3)
.36 vertrek IC 1100 naar Eindhoven (sp 3)
.38 vertrek Benelux-plus naar Brussel (sp 2)

Met 1100 achter de Benelux-plus aan kan je in het andere halfuur ook een overstap realiseren in Rotterdam tussen de ICd Amsterdam-Rotterdam en de 1100, anders wordt dat zo'n lelijke achterlichtaansluiting :(

In de andere richting uiteraard de Benelux-plus achter de 1100 aan. Ik heb ook geen idee wat de drgl van de Benelux-plus wordt, dus brand me niet af op die voorbeeldtijden svp 🙂
Reputatie 1
Beschik toevallig vandaag over Spoorboekje 2018. In het spoorboekje 2018 staat de dienstregeling van de Benelux via Roosendaal aangegeven. Wel staat er bij dat waarschijnlijk vanaf voorjaar 2018 de Benelux via de HSL zal rijden. En dat de precieze ingangsdatum nog niet bekend is.

Eerst zien dan geloven. Wel een keer een fictieve dienstregeling van de NMBS gezien van de Benelux via de HSL. Dan kun je al speculeren. Hopelijk zal de Benelux + (serie 9200) en serie 1100 goed bij Breda op elkaar aansluiten. En hopelijk dan ook de serie 3600.

http://i.imgur.com/KTDsJp3.png
http://i.imgur.com/JjgcHHH.png
Reputatie 7
Bij de testritten die vanuit Breda uitgevoerd zijn zag ik steeds vertrektijd - 42 op het scherm op spoor 5 staan. De overige tijden in Breda veranderen niet/nauwelijks in de nieuwe dienstregeling, dus ik neem eigenlijk aan dat -42 de vertrektijd zal blijven. De IC uit Eindhoven kont binnen op -22 en -52, dus vrij lange overstap dan. Maar goed, zeker weten doen we nog niks.
Reputatie 1
Las dat ze vanuit gaan dat ze vanaf april 2018 gaan rijden tussen Amsterdam - Brussel via HSL en Breda. Zal dat dan ook inhouden dat ze een rijpad hebben vanaf april tussen Breda - Noorderkempen - Antwerpen C? Lijk me wel. En vanaf Antwerpen C kan de Benelux + de huidige rijpad nemen die vanaf 10 december 2017 ingaat.

Dus stel dat de Beneluxtrein + .42 vanaf Breda vertrekt. De vertrektijd vanaf 10 december is . 15. Totale reistijd Breda - Antwerpen is dan 33 minuten inclusief keren. Kortom heel realistisch.

Heb begrepen dat de totale reistijd tussen Rotterdam - Antwerpen via Breda ongeveer hetzelfde zou zijn als tussen Rotterdam - Roosendaal - Antwerpen.
Badge
Het lijkt me sterk dat ze geen rijpad Breda - Antwerpen hebben vanaf april, anders is het een beetje lastig rijden over Breda - Antwerpen :8

Reistijd is inderdaad gelijk dankzij de lange kering in Breda. Dus over het nut van de technisch risicovolle omweg langs Breda (risicovol want 4 extra spanningssluizen) valt zeker te twisten.
Grote winst ligt bij reizigers uit Tilburg en verder naar het westen, die krijgen nu een korte overstap (4 min in Breda ipv 12 min in Roosendaal) en hiermee een halfuur tijdwinst. Grote verliezers zijn duidelijk de Zeeuwen, die krijgen een extra overstap plus achterlichtaansluiting in Breda (.45-.42) dus een halfuur tijdverlies.

Is er trouwens al bekend (of iig een indicatie) op welk perron de Benelux-plus straks gaat keren in Breda? Wat betreft richting Brussel: perron 2 wordt toch nooit gebruikt, perron 3 is gunstig voor reizigers uit Den Haag (want cross-platformoverstap à 5 min) en perron 7 biedt juist een korte cross-platform overstap voor reizigers uit Tilburg die anders niet te halen zou zijn (2 min). Als men perron 5 van de testritten aanhoudt lijkt me dat toch wel een grote gemiste kans.

En dan nog iets: gaat het niet mis als de Eurostar gaat rijden? Volgens de notificatie van een jaartje terug moet deze om .30 vertrekken uit Rotterdam C richting London. Uitgaande van Thalys-rijtijden uit Somda komt de Eurostar dan om .44 door HSL-Breda aansluiting. Dat gaat toch flink knellen als de Benelux-plus om .42 moet vertrekken uit Breda? Zo ver is het niet van station Breda naar de HSL-aansluiting... ik schat een kleine 5 km?
Reputatie 6
Badge
Die treinen kruisen ongelijkvloers (Breda > Rotterdam en Rotterdam > Grens). Dus dat zal geen probleem zijn. Ben wel benieuwd hoe de nieuwe verbinding, inderdaad juist door de techniek, gaat werken.
Badge
"Breda > Rotterdam"? Het gaat om de Benelux-plus richting Brussel hoor, ik mag toch niet hopen dat die richting Rotterdam vertrekt en dan midden op de HSL gaat kopmaken, het is al moeilijk genoeg zo :P

De kruising is inderdaad ongelijkvloers, maar hierzo voegt het spoor uit Breda toch echt in bij het hoofdspoor. Dat is nauwelijks 5 km sporen vanaf station Breda.
Reputatie 2
Dat hele stoppen van de Benelux Plus in Den Haag is dienstregelingstechnisch grote flauwekul en alleen politiek gemotiveerd.

Er is al een HSL-station in de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en dat is Rotterdam Centraal. In 18 minuten bereikbaar vanaf.Den Haag HS.


Die mensen moeten in Brussel altijd al overstappen om in de Europese wijk te komen.
En wel op Brussel Noord of anders op Brussel Nationaal Luchthaven/Zaventem.
Voor al die ambtenaren en politici, zou een rechtstreekse trein
Den Haag CS - Brussel Schuman veel beter zijn.
Reputatie 7
Grote winst ligt bij reizigers uit Tilburg en verder naar het westen, die krijgen nu een korte overstap (4 min in Breda ipv 12 min in Roosendaal) en hiermee een halfuur tijdwinst. Grote verliezers zijn duidelijk de Zeeuwen, die krijgen een extra overstap plus achterlichtaansluiting in Breda (.45-.42) dus een halfuur tijdverlies.
Inderdaad. Maar het geldt ook voor de Bergenaren en reizigers uit Roosendaal en Etten-Leur naar België. Voor de Zeeuwen en Bergenaren geldt dat ze nog de ouwe NMBS-boemel kunnen nemen, echter dit is ook een achterlichtaansluiting: 28 minuten overstap op Roosendaal. De reistijd van Bergen op Zoom naar Antwerpen wordt 1 uur en 23 minuten in totaal. Met de auto doe je er een uur korter over. Niet te geloven, de Beneluxtrein wordt weggehaald en wat krijg je terug, een uiterst trage verbinding met enorme wachttijden. Eigenlijk schandalig dat openbaar vervoer zo eigenlijk onmogelijk en onaantrekkelijk wordt gemaakt. Voor mensen uit Etten-Leur geldt een 19 minuten overstap op de boemel in Roosendaal. Ook fors. Kortom: iedereen ten westen van Breda gaat er enorm op achteruit naar België, iedereen ten oosten van Breda heeft flinke tijdwinst (ervan uitgaande dat -42 de vertrektijd ook daadwerkelijk is/blijft). Zeeland en West-Brabant, zo dicht bij Antwerpen, maar straks er zo ver vandaan per openbaar vervoer. Behalve als je in Breda woont.
Badge
En dan te bedenken dat de IL&T onlangs nog moord en brand schreeuwde toen de Belgen een tweede L-trein naar Roosendaal wilden inleggen, enkel en alleen omdat het Belgische materieel niet beschikt over ATB voor die anderhalve kilometer op het emplacement in Roosendaal... :(
Wie had ooit gedacht, dat IL&T afstamde van het Comité tegen Trappen in Woonhuizen :P

Allez, komaan zeg. Bouw ETCS level 1 in op Roosendaal en trek de IC Brussel - Essen door naar Roosendaal. Wat doen we moeilijk?
Reputatie 1
De reistijd van Bergen op Zoom naar Antwerpen wordt 1 uur en 23 minuten in totaal. Met de auto doe je er een uur korter over. Niet te geloven, de Beneluxtrein wordt weggehaald en wat krijg je terug, een uiterst trage verbinding met enorme wachttijden. Eigenlijk schandalig dat openbaar vervoer zo eigenlijk onmogelijk en onaantrekkelijk wordt gemaakt.

Daar heeft NMBS ook geen belang bij. Want dan gaan minder reizigers via Breda - Noorderkempen - Antwerpen op die dure HSL (hoge infraheffingen Infrabel). Zo wordt kunstmatig een verbinding in stand gehouden. Zie je ook tussen Amsterdam - Rotterdam waar gewone IC via Den Haag meer op sneltreinen lijken door de vele extra haltes. Waardoor een IC Direct aantrekkelijker wordt.

Wel is het zo dat NMBS geen andere treinen dan die spuuglelijke Varkensneuzen heeft die naar Roosendaal kan rijden. De M 6 kan niet rijden vanwege profiel. Het is te hoog voor Roosendaal. De opvolger M 7 zou dat wel kunnen. Maar vermoed dat NMBS commercieel geen belang bij heeft om de M 7 tussen Roosendaal - Charleroi in te zetten. Trekt het weer reizigers weg van de Benelux + Amsterdam - Breda - Brussel.
Reputatie 7

Daar heeft NMBS ook geen belang bij. Want dan gaan minder reizigers via Breda - Noorderkempen - Antwerpen op die dure HSL (hoge infraheffingen Infrabel). Zo wordt kunstmatig een verbinding in stand gehouden.


Dat snap ik wel, al die eigen belangen, maar deze situatie had toch nooit zover moeten komen. Wie komt op voor de belangen van de reizigers, hier met name de reizigers ten westen van Breda? Die zitten er maar mooi mee straks en moeten maar accepteren of eigen vervoer zoeken. Hadden ze die dure en er al jaren ongebruikt liggende boog uit Breda maar weggelaten en gewoon een goed aansluitende en vlotte Beneluxtrein via Roosendaal gehouden. Dat hadden heel veel reizigers denk ik liever gezien dan deze verbinding via Breda (die NMBS eigenlijk ook niet wil want die willen liefst iedereen in de Thalys natuurlijk). En we moeten ook nog maar afwachten of die lijn ( zowel technisch als qua bezettingsgraad) wel zo goed gaat functioneren. Ik heb mijn twijfels. Volgens mij gaan heel Zeeuwen en Bergenaren straks op een andere manier naar België ( of ze gaan niet meer) en wordt het boemeltje steeds leger. Kunnen ze die straks ook opheffen en een buurtbusje inzetten tussen Roosendaal en Essen 😠
Reputatie 2
@Rene74
Er komt een aanbesteding van de buslijnen in West-Brabant.
Misschien is het een idee om de buslijn 105 Bergen op Zoom - Putte door te trekken naar station Antwerpen Centraal en van daar verder naar Hulst, busstation in Zeeuws Vlaanderen. Waarnaar verder gereden wordt tot eindhalte Terneuzen, busstation WST
Het traject Breda - Antwerpen per bus kan dan opgeheven worden, omdat daar de internationale trein naar Antwerpen en Brussel komt te rijden. Het openbaar vervoer naar Antwerpen gaat er in bepaalde vallen juist op vooruit.
https://www.connexxion.nl/data/upload/24_CNNXXN_Zeeland_dec_2016_v2_lowres.pdf
Zeker als de Belgische kustlijn vanaf station Knokke-Heist wordt doorgetrokken naar Breskens Veerhaven.
Dan hebben Zeeuwen vanaf station Vlissingen en Vlissingen-Souburg een vlotte verbinding naar Belgische kuststeden en Brugge.
Reputatie 1


Dat snap ik wel, al die eigen belangen, maar deze situatie had toch nooit zover moeten komen. Wie komt op voor de belangen van de reizigers, hier met name de reizigers ten westen van Breda? Die zitten er maar mooi mee straks en moeten maar accepteren of eigen vervoer zoeken. Volgens mij gaan heel Zeeuwen en Bergenaren straks op een andere manier naar België ( of ze gaan niet meer) en wordt het boemeltje steeds leger. Kunnen ze die straks ook opheffen en een buurtbusje inzetten tussen Roosendaal en Essen :@


Wie voor de belangen opkomt voor bijvoorbeeld de treinreizigers tussen Roosendaal - Vlissingen? Provincie Zeeland heeft in ieder geval bereikt dat in de spitsuren een IC Roosendaal - Vlissingen zal rijden. Die rijdt tussen Amsterdam - Haarlem - Roosendaal gekoppeld met een reguliere IC. Om vanaf Roosendaal om 17.33 en 18.33 als IC naar Vlissingen te rijden. En het arriveert dan op 18.20 op station Vlissingen (ma - vr). De reguliere IC die overal stopt vertrekt om 17.36/18.36 en arriveert om 18.38/19.38.

In omgekeerde richting is dat 6.41 en 7.41 vanaf Vlissingen naar Roosendaal. Een klein succesje. Maar de reistijd tussen Vlissingen - Amsterdam is met 3 uur en 3 minuten behoorlijk lang. Wie echt sneller wilt kan beter bij Rotterdam overstappen op de Intercity Direct. Dat bespaart met de huidige dienstregeling slechts 18 minuten omdat je bij Rotterdam C 15 minuten moet wachten.

Een ICNG Amsterdam - Vlissingen via de HSL (Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C - Dordrecht - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Vlissingen) zou voor de gemeentes Dordrecht, Roosendaal en de provincie Zeeland een goed alternatief vormen na het wegvallen van de Benelux + (2018?) en IC Den Haag - Venlo (vanaf december 2016).

De vraag is of NS dit wilt? En wat is de prijs voor de provincie Zeeland, gemeente Roosendaal en eventueel gemeente Dordrecht als ze een ICNG Amsterdam - Vlissingen willen? Als de ICNG tussen Amsterdam - Vlissingen (verlenging van de huidige IC Direct Amsterdam - Rotterdam) in de periode 2025 - 2030 zal rijden zal in ieder geval een veel snellere verbinding Provincie Zeeland/West Brabant - Randstad v.v. zijn.

Verwacht weinig tussen Roosendaal - Antwerpen. NMBS zal meer goederentreinen hier willen laten rijden. En heeft het meest belang in Thalys. Daarna de Benelux. En de L trein Roosendaal - Puurs komt op de laatste plaats. Kijk alleen al naar de treinmaterieel. :@

Wie niet te lang in deze trein wilt moet bij Essen gewoon overstappen op de IC Essen - Charleroi. Dat is dan nog de beste optie. Afgezien van 2 L p/u Roosendaal - Antwerpen
Reputatie 6
De IC Charleroi-Essen door laten rijden naar Roosendaal (en verder) zit er niet in, maar waarom geen aansluitend pendeltje Essen-Roosendaal? De buffeltjes komen vrij...
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Wie gaat dat betalen?

Reageer