beantwoord

traject Antwerpen - Breda


Toon eerste bericht

93 reacties

Badge
Als we de spanningswissel zouden kunnen verplaatsen van de vrije baan naar het station van Essen (dus een situatie à la Bad Bentheim, misschien zonder sporen met wisselbare spanning) zouden we met Nederlands materieel tot Essen kunnen komen. Dat maakt de weg vrij voor een IC Zwolle - Essen of Amsterdam - Essen, of voor mijn part zelfs een SP (Den Haag -) Dordrecht - Essen. Zit je ook gelijk niet meer met het gedoe over de ATB-loze varkensneusjes op het emplacement van Roosendaal.
Maar helaas, ook zo'n verbouwing kost niet niks 😞
Reputatie 5
hanzeboog2012 schreef:

Verwacht weinig tussen Roosendaal - Antwerpen. NMBS zal meer goederentreinen hier willen laten rijden. En heeft het meest belang in Thalys. Daarna de Benelux. En de L trein Roosendaal - Puurs komt op de laatste plaats. Kijk alleen al naar de treinmaterieel. 😠


Zulke vergane glorie als die varkensneus zou in Nederland absoluut niet meer kunnen. NS zou mikpunt van spot worden. Maar blijkbaar vinden de Vlaamse reizigers van die trein het wel prima? En ook tussen Maastricht en Luik is het huilen met de pet op.
NMBS is ook nog altijd een (ouderwets) staatsbedrijf, zoals NS dat vroeger was. Waarom wordt niet gekozen voor aanbesteding van kleine, minder drukke lijnen net zoals in Nederland gebeurt? Niet dat dat alles is, maar de treinen en frequenties op de nevenlijnen in Nederland zijn toch flink verbeterd.

Ik blijf het heel jammer vinden dat er tussen Roosendaal en Antwerpen straks geen redelijk goed aansluitende en moderne stopverbinding zal komen zoals Enschede - Münster/Dortmund of Arnhem / Venlo - Düsseldorf en dat alles kost wat kost moet worden gezet op Thalys en Benelux+ . En wie weet over een paar jaar wel alleen op de Thalys, want de Beneluxtrein lijkt toch ook een aflopende zaak (omdat er zoveel geld schijnt bij te moeten).
Reputatie 2
ik ben zeker voorstander van de trein die al om 6:41 gaat die de dorpjes overslaat 😃
Reputatie 1
Rene74 schreef:

Waarom wordt niet gekozen voor aanbesteding van kleine, minder drukke lijnen net zoals in Nederland gebeurt? Niet dat dat alles is, maar de treinen en frequenties op de nevenlijnen in Nederland zijn toch flink verbeterd.

Ik blijf het heel jammer vinden dat er tussen Roosendaal en Antwerpen straks geen redelijk goed aansluitende en moderne stopverbinding zal komen zoals Enschede - Münster/Dortmund of Arnhem / Venlo - Düsseldorf en dat alles kost wat kost moet worden gezet op Thalys en Benelux+ . En wie weet over een paar jaar wel alleen op de Thalys, want de Beneluxtrein lijkt toch ook een aflopende zaak (omdat er zoveel geld schijnt bij te moeten).



Aanbesteding zou inderdaad helemaal geen verkeerd plan zijn. Geïntegreerde vervoerders in bepaalde delen van Nederland voeren de eisen van bepaalde provincies uit qua comfort, reistijden. Dit tot tevredenheid van bijvoorbeeld treinreizigers zoals tussen Zwolle. - Emmen

Waar Arriva een aantal jaren geleden de toen slechtste NS spoorverbinding Zwolle - Emmen met plan T overnam. Daarna was het veel beter qua treinmaterieel. De waardering van de treinreizigers nam flink toe.

Als NMBS de Benelux+ mogelijk zou opheffen moeten ze wel een alternatief aanbieden. Bijvoorbeeld de IC Charleroi - Antwerpen verlengen naar Breda. Kan tussen Charleroi - Antwerpen twee gekoppelde treinstellen rijden. En op niveau - 2 splitsen. En vervolgens naar Breda en Essen/Roosendaal rijden. M 7 treinstellen komen daarvoor in aanmerking.

Maar dat is slechts speculatie. Ga er niet vanuit dat NMBS de Beneluxtrein gaat opheffen omdat

- NMBS alleen de hoge infraheffingen op de HSL Antwerpen - Nederlandse grens moet betalen. Daarom is er de compromistrein Benelux + bedacht. Alleen rijdt die tussen Amsterdam - Brussel nog steeds niet via de HSL vanwege technische complicaties op de HSL baan en in het verleden vanwege de software in de Traxx locomotieven
- de regio Kempen allang wacht om via station Noorderkempen rechtstreeks aangesloten te zijn naar Antwerpen Brussel en Breda. Veel inwoners in die regio zijn niet erg tevreden over NMBS:

http://www.gva.be/cnt/blela_02971148/beneluxtrein-komt-er-nog-steeds-niet-maar-wel-betere-dienstverlening-in-station-Noorderkempen

- NMBS zijn eigen spoormarkt wilt beschermen. De Lage Landen Trein en de Brainport Express waren twee initiatieven om nieuwe treinverbindingen tussen Nederland - België te creëren:

http://www.omroepbrabant.nl/?news/194713822/Provincie+pleit+opnieuw+voor+snelle+treinverbinding+Eindhoven-Brussel+.aspx

- de Beneluxtrein in het NMBS netwerk geïntegreerd is. Maar als ze daarvan af willen kunnen ze eenvoudig een nieuwe IC tussen Antwerpen - Brussel/Zuid België laten rijden.
- genoeg vervoersmarkt is tussen Amsterdam - Brussel voor 2 treinen. Alleen geen HST die alleen tussen Amsterdam C- Schiphol - Rotterdam C - Antwerpen C - Brussel Zuid/Midi. Zoals ze dat 8 - 10 jaar dat bedacht hadden. Ze kunnen eventueel 1 keer p/u een IC Eindhoven - Brussel laten rijden. Met een goede aansluiting bij Breda op de IC Direct Breda - Amsterdam.
Reputatie 2
Misschien een ideetje voor dienstregeling van 2020:
Een trein van:
Brussel - Antwerpen - Breda - Tilburg - Den Bosch - Oss - Nijmegen

en een aansluitende trein van
Nijmegen - Arnhem - Dieren - Zutpphen - Deventer - Olst - Wije - Zwolle - Assen - Groningen
Reputatie 1
Nieuwe geïntegreerde verbindingen tussen België - Nederland kan met de meerstroomsysteemtreinen zoals de ICNG/M 7 in theorie wel. Al lijk me een verbinding tussen Brussel - Nijmegen niet reëel om meerdere redenen. Een verbinding tussen Antwerpen - Eindhoven lijk me reëler omdat

- er al voldoende NMBS treinen rijdt tussen Brussel - Antwerpen
- de flessenhals tussen station Schaarbeek - Brussel Zuid niet nog zwaarder belast moet worden. Met maximaal 1200 treinen per dag op 6 sporen is het dagelijks file op dit deel.
- hier reizigers zijn die naar Antwerpen gaan. Qua reistijd kan een trein qua reistijd en comfort tussen Eindhoven - Antwerpen concurreren met de Flixbus.

Alleen zijn die hoge infraheffingen van Infrabel een struikelblok voor goed geïntegreerde treinverbindingen tussen België - Nederland. Daarom zal tussen Antwerpen - Breda/Roosendaal de frequentie altijd laag blijven. Frequentie van 12 treinen p/u zoals tussen Amsterdam - Eindhoven zal je op het Belgische spoornet bijna nergens tegenkomen. Behalve tussen Brussel Zuid - Schaarbeek.
Reputatie 4
Ik denk dat een trein tussen Eindhoven en Antwerpen niet veel toevoegd, flixbus rijdt grofweg eens per 2 uur over de autosnelweg waarbij ze ook nog eens gebruik mogen maken van de vluchtstrook. (Reistijd is korter)
Ik zie een tweede trein per uur tussen Antwerpen en Breda buiten de spitsuren niet rijden.

Het Belgisch spoornet opknippen in deelconcessies ziet men niet zitten omdat iedere gemeente zijn eigen verbinding met Brussel wil houden. De werkgelegenheid is een stuk gecentraliseerder dan in Nederland.
Reputatie 1
Een IC Antwerpen - Eindhoven naast de Beneluxtrein zal niet gaan lukken. Maar als de Beneluxtrein opgeheven zou worden vanaf 2025 zal een IC Antwerpen - Eindhoven wel een mogelijkheid zijn. Met een goede aansluiting op de IC Direct Amsterdam - Breda bij Breda.

Voor 2 juni 1996 was er één rechtstreekse verbinding tussen Amsterdam - Brussel. Vanaf 2 juni 1996 vulde de Thalys eerst nog aan. Maar na de ingebruikname van de HSL is de Thalys voor NMBS de belangrijkste trein geworden tussen Amsterdam - Brussel. De functie van de Beneluxtrein is nu vooral om de Thalys aan te vullen. En om de NMBS netwerk aan te vullen tussen Brussel - Antwerpen - Roosendaal/Breda.

Het is nog gissen wat er vanaf 2025 gaat gebeuren. En of NS en/of NMBS treinen laten rijden tussen Amsterdam - Brussel. Alleen de Thalys zal waarschijnlijk zeker blijven rijden tussen Amsterdam - Brussel.
Als inwoner van Breda die afhankelijk is van het OV wacht ik al sinds de HSL zuid er ligt met smart op de treinverbinding. Ik vindt het van de zotte dat Bus 19 Breda - Antwerpen - Hulst in de Nederlandse reisplanner niet eens te vinden is, je wordt automatisch met de trein via Rotterdam en dan de HSL gestuurd, niet eens via Roosendaal. Bang dat deze redelijke maar ongemakkelijke (doorreizen tot linkeroever en dan de metro) verbinding die veel goedkoper is dan de trein een groot succes zou worden waardoor er nog meer druk op het realiseren van de treinverbinding zou komen te liggen?
Ik ben benieuwd naar wat het daadwerkelijke reizigers aanbod gaat worden en dat hangt inderdaad mede af van de reizigers ten oosten van Breda. Voor reizigers uit Utrecht wordt het interessant om met de Brabantliner (bij gebrek aan een spoorlijn Breda - Utrecht) via Breda naar België te reizen, is een stuk goedkoper!
Daadwerkelijk succes hangt af van de dienstregeling in de avonduren, met name in het weekend. Brabanders zijn dol op een dagje Antwerpen, ze zijn er zo met de auto, maar eten en naborrelen zit er dan en met het OV niet in. Ooit op zondagavond de laatste boemel van Antwerpen naar Roosendaal gehad? Je waant je in een afgeladen trein in een ontwikkelingsland...
Op zondag puilt Breda uit met Belgen, kunnen die ook met de trein komen. Beter voor het milieu en de parkeeroverlast.
Reputatie 1
BredaTrein schreef:

Ik ben benieuwd naar wat het daadwerkelijke reizigers aanbod gaat worden en dat hangt inderdaad mede af van de reizigers ten oosten van Breda. Voor reizigers uit Utrecht wordt het interessant om met de Brabantliner (bij gebrek aan een spoorlijn Breda - Utrecht) via Breda naar België te reizen, is een stuk goedkoper!
Daadwerkelijk succes hangt af van de dienstregeling in de avonduren, met name in het weekend. Brabanders zijn dol op een dagje Antwerpen, ze zijn er zo met de auto, maar eten en naborrelen zit er dan en met het OV niet in. Ooit op zondagavond de laatste boemel van Antwerpen naar Roosendaal gehad? Je waant je in een afgeladen trein in een ontwikkelingsland...
Op zondag puilt Breda uit met Belgen, kunnen die ook met de trein komen. Beter voor het milieu en de parkeeroverlast.



Er rijden Flixbussen tussen Düsseldorf - Antwerpen. Die springen in het gat. Maar of NS en NMBS dat willen doen.... Niet voor niets was er een project van de provincie Brabant met een aantal partijen uit België. De zgn. Brainport Brussel Express. Stopt de Flixbus niet in Breda?

De overheid wil voorlopig nog geen nieuwe spoorlijn aanleggen tussen Utrecht - Breda. Jammer want het is geografisch een missing link. Ze willen vooral inzetten op PHS tussen Amsterdam - Utrecht - Eindhoven.

Ben benieuwd hoe vol de Beneluxtrein straks zal zijn tussen Breda - Antwerpen als het vanaf april 2018 gaat rijden via de HSL. De testritten zal waarschijnlijk vanaf 8 januari 2018 beginnen. En dan hopen dat er niet onverwachtse tegenvallers zijn. Waardoor de introductie van de Benelux op de HSL voor de zoveelste keer wordt uitgesteld.

De samenstelling van de Beneluxtrein zal waarschijnlijk 2 NS Traxx/2 NMBS reeks 28 met daartussen 7 ICR (6 tweede klas en 1 eerste klas ICR?). Dit is goed voor (6 x 80) + (1 x 59) = 539 zitplaatsen.
De testritten zijn al uitgevoerd: https://www.bndestem.nl/breda/ns-kondigt-aan-komend-voorjaar-echt-van-start-te-gaan-met-belgieneuml-trein~ae1bf712/
Ze zijn ook zonder noemenswaardige problemen verlopen. Ik vermoed dat nu gewacht wordt met het invoeren van de dienstregeling tot het voorjaar om problemen door winterweer (waardoor er opnieuw uitvallende treinen in het nieuws komen) te vermijden...
Reputatie 1
Dat is een verouderd bericht:

http://nieuws.ns.nl/testrijden-intercity-brussel-over-hsl-vanaf-8-januari/

Het schijnt dat er problemen waren met de bug op de grensovergang bij Hazeldonk. De ERTMS op HSL Zuid is van Siemens. En die van de HSL Antwerpen - Nederlandse grens van Alstom. Dat schijnt ook een belangrijke reden geweest te zijn dat de NMBS reeks 28 nooit verder kon rijden dan de grens.

Maar hopelijk zal het vanaf 8 januari 2018 eindelijk goed gaan. Niet alleen in Breda/Brabant wachten ze op deze verbinding. Ook regio Kempen met hun station Noorderkempen.
Reputatie 5
Vandaag 14.42 weer een testrit vanuit Breda. Neem aan dat de trein ook na definitieve invoering ieder uur om 42. zal vertrekken. Wat jammer zou zijn, want dat biedt dan dus een achterlichtaansluiting op de IC Zwolle - Roosendaal (uit beide richtingen). Vanuit de IC uit Eindhoven zou het dan 19 minuten overstaptijd zijn.
Reputatie 2
Misschien komt er wel in de toekomst een verbinding:
Nijmegen - Oss - Den Bosch - Tilburg - Breda - Noorderkempen - Antwerpen - Brussel.
Het traject Nijmegen - Roosendaal wordt vanaf Breda omgebogen naar Antwerpen - Brussel
Reizigers richting Roozendaal kunnen overstappen op de stoptrein van Breda naar Vlissingen.
Reputatie 7
Badge +2
Nee, die komt er niet. Daarvoor is er geen geschikt materieel en het aantal reizigers vanuit Tilburg richting Roosendaal is veel groter dan naar Antwerpen dat nu eenmaal buitenland is.
Reputatie 5
Volgens mij gaan er maar erg weinig Brabanders per trein de grens over. Het is allemaal auto. Ook met de Benelux+ straks niet, misschien uitgezonderd spitstijd. We zullen zien hoe leeg het is in de daluren. Gisteren werd getest met dezelfde enorm lange trein als die Den Haag - Eindhoven rijdt. Die krijg je toch zelden vol naar België?
Het is een beetje een kip/ei-verhaal. Omdat er vanuit Brabant zulke slechte verbindingen zijn met Antwerpen gaat iedereen met de auto. Omdat iedereen met de auto gaat is er al jaren eens slecht treinaanbod.

De geschiedenis leert ons dat wanneer uitstekend (en dus betaalbaar) openbaar vervoer wordt aangeboden als alternatief voor de auto (zeker als die last heeft van files als op de Ring in Antwerpen) de trein een heel aantrekkelijk alternatief kan zijn. Van het centrum van Breda naar het centrum van Antwerpen in 30 minuten (of minder!) klinkt zelfs voor de meest verstokte automobilist aantrekkelijk.
Reputatie 7
Badge +2
Er is gewoon niet zoveel vervoer naar Belgie om de simpele reden dat de meeste mensen in hetzelfde land wonen als waar ze werken of naar naar school gaan.

Reageer