beantwoord

Traject Noorderkempen-Hazeldonk

• 15 april 2018
  • 27 reacties
  • 2700 Bekeken

Beste allemaal,

Mijn vriend woont in Leuven, ikzelf in Utrecht.
We betalen ons suf aan reiskosten. Sinds 9 april is het traject veranderd, waardoor je geen Go Pass one meer kan aanschaffen van Leuven naar Roosendaal. (Het nieuwe traject loopt via Noorderkempen-Hazeldonk(grens)-Breda).

Voor het Belgische deel van het traject: Leuven tot Noorderkempen hebben wij beiden een Go Pass 10 (tienrittenkaart).

Voor het Nederlandse deel van het traject, heeft hij dalvoordeel (en ik student-OV).

Tot op heden kon de Go Pass one tot Roosendaal worden ingevuld. Dit mag niet voor Breda.

Dit betekent dat wij 5 euro moeten betalen voor het stuk Noorderkempen-Hazeldonk(grens), terwijl dit stuk erg klein is. Heeft iemand een idee wanneer dit gaat veranderen en of dit gaat veranderen?

Als iemand nog andere suggesties of opties heeft om dit traject wat goedkoper te krijgen voor ons als studenten, hoor ik het graag.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,
Merel Hartmann
icon

Beste antwoord door Tamzin 15 april 2018, 14:24

Je kunt nog steeds met de GoPass reizen via Roosendaal, dat duurt alleen langer. Via Breda zijn er geen goedkopere kaartjes en die komen er ook niet.

De Beneluxtrein was zeer zwaar verliesgevend en daarom moeten de prijzen omhoog. Tot nu toe reisden studenten voor habbekrats met een OV-kaart studentenkaart en een GoPass vandaar dat die optie nu is afgesloten.
Bekijk origineel

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Je kunt nog steeds met de GoPass reizen via Roosendaal, dat duurt alleen langer. Via Breda zijn er geen goedkopere kaartjes en die komen er ook niet.

De Beneluxtrein was zeer zwaar verliesgevend en daarom moeten de prijzen omhoog. Tot nu toe reisden studenten voor habbekrats met een OV-kaart studentenkaart en een GoPass vandaar dat die optie nu is afgesloten.
Dank voor de snelle reactie!
Dan weet ik genoeg!
Reputatie 4
Voor 15 euro zou u nog een railpluspas kunnen aanschaffen, daarmee krijgt u extra korting op Internationale kaartjes.
Een ander alternatief zou de Flixbus kunnen zijn, zeker voor uw vriend.
Reputatie 5
Hoeveel korting krijg je met die railpluspas? Hoe snel haal je het er uit?
Reputatie 7
15%
Bent u houder van een NS-abonnement (korting of vrij reizen)? Dan kunt u als vaste klant een RAILPLUS-kaart kopen. U krijgt hiermee 15% korting op het standaard tarief van grensoverschrijdende reizen, enkele reis en retour. Als u als abonnementhouder 60 jaar of ouder bent krijgt u RAILPLUS gratis! (Deze regeling geldt uitsluitend voor houders van een 'oud' Voordeelurenabonnement). De korting geldt ook voor 9.00 uur 's ochtends. Een RAILPLUS kaart kost €15,- per jaar en is gekoppeld aan uw jaarabonnement of VDU-kaart. De kaart vraagt u aan via de website of koopt u bij NS International Service Center (030-2300023), de NS International-balie in de Tickets & Servicewinkels of NS-servicebalies op het station. Indien uw RAILPLUS kaart gekoppeld is aan uw Voordeeluren abonnement is deze vanaf ingangsdatum een jaar geldig. Indien uw bijbehorende NS-abonnement eerder afloopt, verloopt ook uw RAILPLUS kaart. U kunt uw RAILPLUS kaart in de tussentijd niet opzeggen.
https://www.nsinternational.nl/nl/tarieven-en-kortingen/overige-kortingen-met-de-trein
Reputatie 5
Is de railplus pas te combineren met een studenten OV?
Reputatie 7
SRP is geen NS abonnement dus ik verwacht niet dat het kan
Reputatie 7
Badge +4
Een Railpluskaart koop je voor 15 euro en dan heeft u 15 procent korting, bij een internationale reis. Bij 15 euro korting heeft u hem er dus al uit, of bij honderd euro aan kaartjes.

U mag de kaart combineren met een studenten-OV.

Houders van het oude VDU hoeven de 15 euro niet te betalen als ze boven de 60 zijn, en krijgen de kaart dus gratis.

https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-kopen/rondreistickets/railplus-bestellen
Reputatie 5
Ik zie geen prijsverschil als ik een reis boek naar bijvoorbeeld Luxemburg.
Reputatie 7
Badge
@ mchartmann1996
Kijk eens op blablacar... Daar staan automobilisten met vrije stoelen
Reputatie 6
Badge +1
Ander idee: reizen via Luik en Maastricht kan nog steeds wel met een goedkoop grensticket, en is mogelijk sneller van via Roosendaal (maar wel langzamer dan via Noorderkempen vrees is).
Reputatie 5
Dan reis je wel erg om volgens mij meer dan een uur extra reistijd.
Reputatie 7
Badge
Het is reistijd versus reiskosten, en dat verschilt nog al per bestemming. OV is gewoon duur. Bijv: ik heb net de reisplanner gebruikt voor rit Airport=Eindhoven naar Groesbeek, voor 3 buitenlanders. Kosten van losse tickets (4+18+4 pp.) wegen niet op tegen een luchthaventaxi voor 79 euro , en die doet er een uur korter over.
Reputatie 7
Badge +3
@klant_jac
OV is duur voor gewone reizigers, die steeds meer lijken te moeten betalen om de extreem lage inkomsten van de Studenten-OV te compenseren.
Reputatie 5
@Tamzin de staat betaald de gederfde opbrengsten door het studentenreisproduct terug dus ik zie je punt niet.
Reputatie 4
@klant_jac
OV is duur voor gewone reizigers, die steeds meer lijken te moeten betalen om de extreem lage inkomsten van de Studenten-OV te compenseren.

Het probleem zit eerder in de royale arbeidsvoorwaarden en de grote hoeveelheid personeel bij NS en NMBS.
Reputatie 7
Badge +3
@Melvinhage
De vergoeding die de overheid per student aan NS betaalt is per 1 januari 2017 met 20% verlaagd. Het huidige contract is voor de vervoersbedrijven financieel eigenlijk totaal onverantwoord. Dat de overheid "de gederfde inkomsten" betaalt is gewoon kolder, NS krijgt per student ongeveer €70 per maand en dat voor onbeperkt reizen in de spits. Een gewone reiziger betaalt het vijfvoudige.
Reputatie 7
Badge
Als je dat leest, moet de groepsticket voor studenten vervallen 😉
Reputatie 5
@Melvinhage
De vergoeding die de overheid per student aan NS betaalt is per 1 januari 2017 met 20% verlaagd. Het huidige contract is voor de vervoersbedrijven financieel eigenlijk totaal onverantwoord. Dat de overheid "de gederfde inkomsten" betaalt is gewoon kolder, NS krijgt per student ongeveer €70 per maand en dat voor onbeperkt reizen in de spits. Een gewone reiziger betaalt het vijfvoudige.

De staat is voor 100% eigenaar van de NS. De NS maakt ook nog winst dus wat is voor de NS het probleem?
Reputatie 7
Badge +3
NS maakt verlies op het Nederlandse net. De winst van Abellio was het afgelopen jaar namelijk hoger dan de winst van het hele NS concern. Verder eist het ministerie van Financiën als eigenaar dat NS een normale winst maakt van zo'n 4% van de omzet omdat banken anders geen financiering willen geven voor de aanschaf van nieuw materieel. Geen enkel bedrijf kan bestaan met 0,0 winst tenzij je in een communistische staat woont.

Verder ging de discussie over de wanverhouding tussen wat studenten betalen en wat andere reizigers betalen. Gewone reizigers betalen zich blauw om de extreem lage vergoeding voor de studentenkaart te compenseren.
Zie ook topic: https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/dagelijks-over-de-grens-van-antwerpen-naar-breda-en-terug-met-ov-chip-student-weekvrij-48049

Ik reis goedkoop met een schoolabonnement dat wel voor traject t/m Hazeldonk grens is af te sluiten. Mogelijk is iets dergelijks voor u interessant.
Hallo allemaal,

Ik zou graag willen weten hoe ik het voordeligst reis van grensovergang hazeldonk naar leuven.
Ik moet oorspronkelijk vanuit Utrecht komen. Voor het traject tot Hazeldonk heb ik een dal vrij abonnement. Nu is het zo dat (wat jullie ook wel weten) dat er geen halte hazeldonk bestaat. Ik ben ouder dan 26, dus een campus abonnement geldt echter niet.

Ik heb gekeken voor een halftijds abonnement, ik kan dan 5 x heen en 5 x terug voor €6,50 per rit, echter wel binnen 15 dagen gebruiken. Het probleem is dat ik hiervoor Noorderkempen en Leuven geslecteerd heb. Ik mis het stukje Noorderkempen en hazeldonk dus.

Vandaag heb ik bij moeten betalen in de trein, maar dit was voor Noorderkempen naar Breda. In Breda heb ik natuurlijk ingecheckt.

Wie o wie kan mij hierbij helpen / adviseren!?

Alvast hartelijk dank!
Reputatie 7
Badge +3
Een enkele reis met Dalvrij (100% korting in NL) tot Noorderkempen kost €5,20.

Je zou voor het traject Noorderkempen-Leuven een Rail Pass kunnen kopen. Die kost €83 voor 10 ritten.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/railpass

Naast de kosten voor Dalvrij kost een enkele reis dan €13,50.

Maar je zou ook kunnen kijken naar het Weekendbiljet. Dat kost €12 van Noorderkempen naar Leuven.
https://www.belgiantrain.be/nl/tickets-and-railcards/weekend-ticket
@Dk1303,

Het halftijdse abonnement bestaat ook in een versie tot Hazeldonk grens. Je hebt dan een aansluitend abonnement van Leuven tot Utrecht. Waarom heb je hiervoor niet gekozen? Of heb je bij de aankoop niet aangegeven dat je eigenlijk tot de grens moet?

Er is geen aparte pagina voor Hazeldonk grens, maar ik heb in Antwerpen al prijzen gekregen voor een halftijds abonnement Antwerpen - Hazeldonk grens.

Ik stel voor dat je voor de prijs contact opneemt met de NMBS. Zij gaan je kunnen vertellen hoeveel het halftijdse abonnement tot Hazeldonk grens kost. Je gaat dan wel een nieuwe moederkaart moeten kopen.
Reputatie 4
Wat is dat toch voor gedoe dat een simpel treinritje naar België zo ingewikkeld moet zijn anno 2019, niet te geloven.

Reageer