beantwoord

Trein + bus abonnement nodig?

• 13 september 2016
  • 13 reacties
  • 285 Bekeken

Ik ben van Belgie en zou nu maandelijks (1 weekend /maand) naar Amsterdam gaan. Vrijdagavond of Zaterdagochtend heen en zondagavond terug. (trein).

Op zaterdag en zondag ga ik soms bij vrienden slapen( Amsterdam, Leiden). Met welk vervoermiddel is het best aangeraden? Bus? Metro? Tram of trein?

Ik heb mij telefonisch geinformeerd, en een weekendvrij abonnement (+ gratis OV) zou het beste bij mij passen? Klopt dit?

En als ik af en toe openbaar vervoer gebruik tijdens het weekend (bus, metro, Tram) is er een bestaand vervoerticket voor het weekend? Wat is aangeraden? Welke apps kan ik het best downloaden?

Alvast bedankt!

Groetjes

Lilyrose
icon

Beste antwoord door GroeneRuiter 13 september 2016, 21:31

@Lilyrose Als u 12x per jaar van A'dam naar België gaat is het denk ik net wel of net niet lonend. Ik heb het gebasseerd op 12x/jaar een retour 2de klasse Antwerpen Centraal-Amsterdam Cs en heb de volgende kosten berekend: (Losse tickets) 40,80x12=489,60 euro Combi: (32+8)x12=480 euro Het is dus net wel lonend voor u. Let bij het tickets kopen op dat u op NS International aangeeft "100% korting in Nederland". U kan op uw ticket zowel een NS als NMBS laten zetten.
Voor het OV te A'dam is een abonnement zeker niet lonend. Dat zal iets van 90 euro/maand worden. Het ligt eraan hoeveel u reist, maar uurnetkaarten (2,90 euro), 24 uur kaarten (7,50 euro), 48 uur kaarten (12,50 euro) of op saldo met de OV-chipkaart die u bij uw abonnement krijgt. De eerste 3 kaartjes zijn enkel voor het GVB, terwijl het reizen op saldo landelijk bij alle vervoerders is.
Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben.

U kan de 9292ov app en de NS reisplanner Xtra het beste downloaden voor Nederlandse reisinformatie.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 5
Badge
@Lilyrose Als u 12x per jaar van A'dam naar België gaat is het denk ik net wel of net niet lonend. Ik heb het gebasseerd op 12x/jaar een retour 2de klasse Antwerpen Centraal-Amsterdam Cs en heb de volgende kosten berekend: (Losse tickets) 40,80x12=489,60 euro Combi: (32+8)x12=480 euro Het is dus net wel lonend voor u. Let bij het tickets kopen op dat u op NS International aangeeft "100% korting in Nederland". U kan op uw ticket zowel een NS als NMBS laten zetten.
Voor het OV te A'dam is een abonnement zeker niet lonend. Dat zal iets van 90 euro/maand worden. Het ligt eraan hoeveel u reist, maar uurnetkaarten (2,90 euro), 24 uur kaarten (7,50 euro), 48 uur kaarten (12,50 euro) of op saldo met de OV-chipkaart die u bij uw abonnement krijgt. De eerste 3 kaartjes zijn enkel voor het GVB, terwijl het reizen op saldo landelijk bij alle vervoerders is.
Ik hoop uw vraag zo beantwoord te hebben.

U kan de 9292ov app en de NS reisplanner Xtra het beste downloaden voor Nederlandse reisinformatie.
@GroeneRuiter

Alvast heel bedankt voor uw snelle reactie. Er zijn een paar termen voor mij nog niet zo duidelijk. Namelijk uurnetkaart, 24uur kaart, GVB ( zal ik anders eens opzoeken)

(32 + 😎 weekendvrij abonnement? Wat is die 8 euro?

Ik heb eigenlijk net een weekendvrij abonnement aangevraagd laatsgeleden vrijdag. Dit is 32€/ maand? Kan ik die nog eventueel opzeggen als ik nu merk dat een ander tarief voordeliger uitkomt?

OV chipkaart is ook nieuw voor mij. Met andere woorden als ik een bepaald saldo op mn OV kaart zat, kan ik deze opgebruiken voor alle openbaar vervoer die ik gebruik?

Hopelijk was dit niet te verwarrend, en alvorens nog eens bedankt.

Groetjes

Lilyrose
Beste lilyrose,

Welkom op het NS Serviceforum. Ik zie dat GroenRuiter je al van advies voorzien heeft over de mogelijke vervoerbewijzen. De apps die je zou kunnen downloaden zijn de Reisplanner Xtra-app (voor alle treinreizen) en ook de OV9292-app (voor alle openbaar vervoer reizen in Nederland).
@Brian NS

Dankjewel. Super, zal ik downloaden. Zijn er ook apps voor bussen? En of trams?
In de OV9292-app krijg je ook alle bus, tram en metro reisopties te zien als je de reis aan het plannen bent.
Hoe ziet de app er uit? Zwart-Wit met 9292 erop?
Reputatie 5
Badge
@Lilyrose Die 8 euro is de prijs die je nog voor het Belgische deel (Retour) betaald, want het abonnemnet is enkel in Nederland geldig. Een uurnetkaart is een ticket van het GVB (OV-bedrijf in Amsterdam) een uur lang onbeperkt kan reizen. Een 24 uurs kaart is een kaart waarmee je 24 uur lang kan reizen. Bijv. je koopt en checkt hem in op vrijdag om 18:30, dan kan je er tot zaterdag 18:30 mee reizen.
Reputatie 5
Badge
Ja, zwart-wit met 9292 erop. Ik heb de 32 euro/maand op basis van een jaar abonnement gezegd. Voor 39 euro/maand kan je in de eerste klasse, maar je moet dan voor het Belgische deel ook 1e klas betalen. (2 euro/retour extra)
@GroeneRuiter de route van Belgie naar Roosendaal (heen en terug) is 12 €. Nog net iets verder dan Antwerpen.

Bedankt voor de uitleg. Stel als ik naar Haarlem of Leiden wil gaan, is de gemakkelijkste transport via bus of tram? Enig idee? Dan is het best dat ik mn OV kaart (met waarde) gebruik?

Dankjewel.
@GroeneRuiter,

Wat bedoelt u hiermee:
Let bij het tickets kopen op dat u op NS International aangeeft "100% korting in Nederland". U kan op uw ticket zowel een NS als NMBS laten zetten.

Mag ik je ook vragen, via welke site heb je deze berekening gedaan, want bij mij is deze dubbel zo duur;
Ik heb het gebasseerd op 12x/jaar een retour 2de klasse Antwerpen Centraal-Amsterdam Cs en heb de volgende kosten berekend: (Losse tickets) 40,80x12=489,60 euro
Reputatie 6
Badge +1
@GroeneRuiter de route van Belgie naar Roosendaal (heen en terug) is 12 €. Nog net iets verder dan Antwerpen.

Bedankt voor de uitleg. Stel als ik naar Haarlem of Leiden wil gaan, is de gemakkelijkste transport via bus of tram? Enig idee? Dan is het best dat ik mn OV kaart (met waarde) gebruik?

Dankjewel.

Als je van Amsterdam naar Haarlem of Leiden wilt reizen, en je hebt al Weekend Vrij (wat geldig is in alle treinen), zou ik zeker met de trein gaan! Amsterdam-Haarlem rijdt 6-8x per uur, naar Leiden 4x per uur een Intercity.

Als ik op www.nsinternational.nl een reis boek van Antwerpen naar Amsterdam Centraal, voor een reiziger van 30 jaar, voor aankomend weekend (za heen en zo terug) wordt mij voor een retour slechts € 8,- in rekening gebracht. Ik denk dat het loont om prijzen van NMBS en NS International te vergelijken.
Reputatie 5
Badge
@Lilyrose Ik heb de berekening, net als u, op nsinternational.nl gedaan. Ik kwam op dat bedrag uit omdat u vanaf de grens met Nederland recht heeft op vrij reizen met een weekend vrij abonnement. (Dat trouwens in heel Nederland geldt 😉 ) Je kan bij kortingskaarten "100% korting in Nederland" invoeren en betaalt u enkel het Belgische deel. U moet wel uw OV-Chipkaart met abonnement meenemen als bewijs dat u een abonnement heeft, maar u hoeft deze (Indien u per E-ticket van uw startpunt naar A'dam reist) niet in Roosendaal in te checken.
Reputatie 6
Badge +1
Als ik op www.nsinternational.nl een reis boek van Antwerpen naar Amsterdam Centraal, voor een reiziger van 30 jaar, voor aankomend weekend (za heen en zo terug) wordt mij voor een retour slechts € 8,- in rekening gebracht. Ik denk dat het loont om prijzen van NMBS en NS International te vergelijken.

Ik had de optie '100% korting in Nederland' aangevinkt natuurlijk...

Reageer