beantwoord

Trein terneuzen gent

• 19 april 2018
  • 22 reacties
  • 1082 Bekeken

Reputatie 4
Er waren plannen om een treinspoor aanteleggen tussen Terneuzen en Gent.

Gaat dit nog door?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 19 april 2018, 08:48

Reizigersvervoer over deze lijn is nog in onderzoek, zie https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/terneuzen-krijgt-mogelijk-een-treinstation~ab02e8fb/.
Ik verwacht dat het sowieso nog wel even gaat duren áls het er al komt. Het onderzoek duurt eerst een paar jaar. Vervolgens moet er voor reizigersvervoer ongeveer nieuw spoor worden aangelegd, aangezien het traject bochtig is, niet geschikt voor normale snelheden én niet geëlektrificeerd. Zie http://www.railwiki.nl/index.php/Spoorlijn_55_(Gent_-_Terneuzen).
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dat is er al lang en daar rijden iedere dag goederentrein.
Reputatie 4
Sorry ik bedoelde een personentrein.
Reputatie 4
Het ging om het stuk tussen zelzate en gent.
Reputatie 4
Er waren plannen voor een trein dienst tusssen Terneuzen en gent.
Reputatie 6
Badge +1
Reizigersvervoer over deze lijn is nog in onderzoek, zie https://www.pzc.nl/zeeuws-vlaanderen/terneuzen-krijgt-mogelijk-een-treinstation~ab02e8fb/.
Ik verwacht dat het sowieso nog wel even gaat duren áls het er al komt. Het onderzoek duurt eerst een paar jaar. Vervolgens moet er voor reizigersvervoer ongeveer nieuw spoor worden aangelegd, aangezien het traject bochtig is, niet geschikt voor normale snelheden én niet geëlektrificeerd. Zie http://www.railwiki.nl/index.php/Spoorlijn_55_(Gent_-_Terneuzen).
Badge
Het gebrek aan waslijn hoeft geen probleem te zijn. De Belgen gaan op de middellange termijn Mol - Hamont - Weert elektrificeren, en zitten dan met een paar dieselstelletjes MW41 in de maag. Het zou mij niet gek lijken als die dan in een eventuele reizigersdienst naar Zeeuws-Vlaanderen terecht kwamen.
Reputatie 4
Het zal wel rendabel worden als de zeeuwse studenten goedkoop in Gent studeren.
Reputatie 6
Badge +1
Het zal wel rendabel worden als de zeeuwse studenten goedkoop in Gent studeren.

Dat klinkt een beetje als een cirkelredenering ofwel kip-ei verhaal. Er zullen niet snel meer Zeeuwen in Gent gaan studeren, dus daar zal die spoorlijn niet méér rendabel van worden.
Reputatie 4
Wel al ze weten dat ze voor de helft goedkoper kunnen studeren. College geld in NL is 2000 euro in België rond de 700 euro.

Verder zijn er weinig hogescholen in Zeeland eigenlijk maar 1 in Vlissingen.
Reputatie 4
Kip of het ei als je niet investeert in nieuwe reis mogelijkheden waardoor je extra klanten en ook meer blijvende klanten krijgt.

Klanten krijgen is makkelijk ze behouden vergt goede service en een normale dienstregeling en geen overstappen van een half uur in Breda op de sneltrein naar Brussel waardoor je niks aan de nieuwe HSL trein hebt.
Reputatie 4
Verder denk ik dat er meer mensen een dagje naar Gent gaan. Lijn 50 rijdt in het weekend elke 3 uur en in de zomervakantie elke uur elke dag.

Misschien is het een optie om het spoor dan ook te verbinden naar Goes als het allemaal financieel haalbaar is maar dat is nog volop speculeren.
Reputatie 4
Misschien ook nog een spoor van Terneuzen naar Goes. Het is alleen vraag wie het gaat betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat gaat dus niemand betalen.
Reputatie 2
@Melvinhage een spoorlijn tussen Goes en Terneuzen is niet rendabel. Doordeweeks reis ik zelf op wisselende tijden tussen Goes en Terneuzen met het OV. Ik kan je vertellen, de frequentie is om de 30 minuten, maar de bus zit dan nog geen eens halfvol.

Ik denk dat ze al blij moeten zijn dat er misschien een spoorlijn komt in een krimpregio als Zeeuws-Vlaanderen. Trouwens aan de 'overkant' op Zuid-Beveland en Walcheren moeten we ook nog blij zijn met de trein die tot laat rijdt in de nacht. Ziet er nooit echt rendabel uit zo een lege trein in de avond ????
Reputatie 6
Badge +1
Ik denk dat ze al blij moeten zijn dat er misschien een spoorlijn komt in een krimpregio als Zeeuws-Vlaanderen. Trouwens aan de 'overkant' op Zuid-Beveland en Walcheren moeten we ook nog blij zijn met de trein die tot laat rijdt in de nacht. Ziet er nooit echt rendabel uit zo een lege trein in de avond ????

De Zeeuwse lijn is in de avond inderdaad niet erg druk. NS heeft zich in de huidige concessie verplicht alle stations tot 22:00u 2x per uur aan te doen. Daarbuiten rijden de meeste treinen nog een halfuursdienst tot 12 uur/half één. Ik vraag me ook af of dat in Zeeland rendabel is, maar ik ben blij dat we nog iets van een serviceniveau kunnen bieden.
Reputatie 4
ns financiert onredabele regios met de inkomsten uit de randstad. dat iets onrendabel is betekent niet dat het dan maar weg moet anders kan je alle treinen buiten de grote steden wel afschaffen.
ns financiert onredabele regios met de inkomsten uit de randstad. dat iets onrendabel is betekent niet dat het dan maar weg moet anders kan je alle treinen buiten de grote steden wel afschaffen.
Een spoorverbinding tussen terneuzen en goes gaat er nooit van zn leven komen, de overheid wilde niet eens geld beschikbaar stellen voor een snelweg, komop wordt wakker. Het aantal reizigers in zeeuws vlaanderen is te laag, en ook naar gent gaan ze niet sneller als er een trein komt. De meeste mensen weten dat studeren geodkoper is in belgie, echter kiezen verreweg de meeste er voor toch in Nederland te studeren, daar gaat een trein geen verandering in brengen.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, spoorlijnen in het HRN moeten rendabel zijn. Zo niet, dan worden ze aanbesteed.
Reputatie 4

ns financiert onredabele regios met de inkomsten uit de randstad. dat iets onrendabel is betekent niet dat het dan maar weg moet anders kan je alle treinen buiten de grote steden wel afschaffen.Nee, spoorlijnen in het HRN moeten rendabel zijn. Zo niet, dan worden ze aanbesteed.

Waarom is de zeeuws lijn dan nog wel "rendabel"?

ns financiert onredabele regios met de inkomsten uit de randstad. dat iets onrendabel is betekent niet dat het dan maar weg moet anders kan je alle treinen buiten de grote steden wel afschaffen.Nee, spoorlijnen in het HRN moeten rendabel zijn. Zo niet, dan worden ze aanbesteed.
Waarom is de zeeuws lijn dan nog wel "rendabel"?

Omdat het reizigersaantal waarschijnlijk over de hele week gezien hoog genoeg is voor de NS om de lijn te behouden. Als dit niet zo was dan had de NS het baanvak Bergen op Zoom - Vlissingen al wel afgestoten. (Van de hele zeeuwse lijn is het baanvak boz-rsd wel het drukst)
Reputatie 7
Badge +3
Het is wel bekend dat Bergen op Zoom-Vlissingen samen met bijv. Haarlem-Uitgeest, Hoorn-Enkhuizen en nog enkele lijnen in de gevarenzone zit. Bij het aflopen van de huidige concessie in 2025 zal daar opnieuw naar gekeken worden.
Reputatie 4
Dus voorlopig heb we nog een lekkere trein directe trein naar Amsterdam. 2025 duurt nog even.

Reageer