beantwoord

Treinbinding tot grenspunt of eerste station in Nederland?

• 9 oktober 2019
  • 3 reacties
  • 179 Bekeken

Als ik een Sparpreis Europa (of hoe dat dit jaar heet) heb voor een ICE van Oberhausen naar Amsterdam, met treinbinding dus, en ik mis die, kan ik dan een kaartje Oberhausen-Zevenaar (grens) kopen en met Abellio naar Arnhem en dan verder met gewone treinen naar Amsterdam? Als ik het goed heb begrepen is mijn ICE-kaartje vanaf het grenspunt weer geldig, want in Nederland is er immers geen treinbinding. Of geldt de treinbinding tot het eerste ICE-station in Nederland, en moet ik een kaartje Oberhausen-Arnhem bijkopen?

(Een kaartje van tariefgroep C kopen tot aan het grenspunt is tricky omdat de websites je VRR-tarief willen verkopen of je zelfs naar de boekingstelefoon verwijzen, maar moet volgens mij wel kunnen: koop bij NS Internationaal of de NMBS een kaartje Oberhausen-Oosterbeek met 100% korting in Nederland. Dan zou je een kaartje Oberhausen-Emmerich (grens) moeten krijgen, toch? Zo niet, dan koop ik wel een kaartje tot station Zevenaar.)

Voor de context: ik wil naar een concert in Oberhausen dat redelijk vroeg eindigt maar ik weet niet precies hoe laat, dus als ik de ICE van 21.34 niet haal wil ik de stoptrein van 21.50 nemen (en nog snel een kaartje kopen). Zelfs als ik het extra kaartje moet kopen is het totaal nog goedkoper dan een flexibel kaartje in tariefgroep A (ICE-tarief dus) met dalurenkorting en Bahncard 25-korting.
icon

Beste antwoord door Maxime NS 9 oktober 2019, 21:58

Met een ticket voor de ICE heb je wel treinbinding en kan je niet andere treinen nemen. Van Arnhem naar Amsterdam heb je dan ook nog een ander vervoerbewijs nodig.
Bekijk origineel

3 reacties

Met een ticket voor de ICE heb je wel treinbinding en kan je niet andere treinen nemen. Van Arnhem naar Amsterdam heb je dan ook nog een ander vervoerbewijs nodig.
Reputatie 5
Als je naar een evenement wil waarvan je niet weet hoe laat het afgelopen is dan zou ik een flexibel kaartje kopen.
Reputatie 4
het heet al sinds het er is (super)sparpreis (EUR) en dat is nooit veranderd.
je rekent je rijk, maar dat pakt helaas anders uit vanwege prijsstelling. In DE kan je al enkele jaren GEEN Fahrkarten meer tot grenspunten binnen het VRR-verbund kaufen, ook niet naar bvb Kaldenkirchen/Venlo grenze.
En door de veel lagere VRR-prijzen kost een kaartje DUs-Arnhem de max prijs van rond de 16 €, is bvb ook al op een Rheinbahntram in DUS te koop, dito voor de reis naar Venlo. Bij NS-int is het in principe nog wel mogelijk, of dat in die situatie meteen kan via smartfone mag je zelf uitproberen, maar dan zul je zien dat het meer euries gaat kosten, pas vanaf voorbij Oberhausen is het soms voordeliger als VRR.
Het officiele DB-tarif zou meer kosten voor de kortere reis tot enkel grenze.
voordeligste optie is meestal, want je hebt toch je smartfone, FLIXbus naar Eindhoven te boeken of DB-IC bus, samen inmiddels vrijwel elk uur in ruim 100 min (nog steeds sneller als die ooit geplande verlengde trein) en dan de NS naar huis.
Of/hoe die treinbinding in NL nu precies geldt varieren de meningen, maar de laatste versie is dat het geldt TOT het punt in je ticket dat je de ICE moet verlaten, dus dat kan je bij die vrees al vooraf aanpassen in Arnhem. (dit is trouwens net zo bij andere ICE-lijnen naar bvb BE of CH).
Heel ander punt is natuurlijk of , als er al controle komt, de NS medewerker dat allemaal ook weet en zo ja, ook nog toepast (dus pas op voor slidestops). In de praktijk wordt die ICE altijd geheel opnw gecontroleerd na Oberhsn tot Arnhem en daarna niet meer.

Reageer