beantwoord

Treinkeuze

De vraag is of als je van Rotterdam naar Duitsland reist je voor het gedeelte in NL zelf mag weten welke trein je pakt (wel zelfde traject maar bijv. eentje eerder). Als ik een ticket zou boeken staat hier al een IC vanaf Rotterdam (je reist dus al met een internationale trein van Rotterdam naar Utrecht en waarop staat Validity: Ticket is only valid for the chosen train). op maar de overstap van 7 minuten in Utrecht is te kort, mag je dan een NS-trein een sneltrein of intercity naar Utrecht nemen die eerder vertrekt of ben je gebonden aan de trein die op het ticket staat. Is het eventueel 'voordeliger' om dan een apart treinkaartje tot Utrecht te kopen? Ook zie ik bij de tariefvoorwaarden alleen 26 t/m 59 jaar wat als de reizende persoon 65 is? Mag die dan dit ticket niet bestellen?

PS. is tot Gelsenkirchen voor 65 plus en hoe kan ik antwoorden hier???
icon

Beste antwoord door Thom 5 juli 2017, 14:18

De informatie bij NSInternational is sowieso verwarrend. Treinbinding is er alleen in de Thalys en voor Duitsland vanaf Arnhem.

Verder mag je met alle treinen reizen, terwijl je toch een tijd op moet geven. Voor de ervaren rotten geen probleem maar heel onduidelijk voor de incidentele reiziger.

Een verbetering zou zo zijn als je alleen bij deze treinen om de juiste vertrektijd zou worden gevraagd. Naar Brussel met de normale trein kan elk uur van de dag met een geldig kaartje.

Dat blijkt bij Bolanet. Neem altijd een trein die ruim aankomt voor je internationale aansluiting, zeker als er Zugbindung is. In he binnenland mag je de ICE altijd gewoon nemen. Er geldt als je geen abonnement hebt, wel een toeslag als het alleen een binnenlandse reis is maar niet als je een kaartje naar Duitsland bezit.
Bekijk origineel

55 reacties

Reputatie 7
Badge
Als je naar Duitsland wilt gaan is het het meest logische om de ICE te pakken toch?
Reputatie 2
Dat mag volgens mij wel. Als er geen tijden op het ticket staan is het een ticket waarvan je de hele dag éénmalig gebruik van mag maken. Toen laatst vanaf Alkmaar naar Frankrijk ging kreeg ik een ticket tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal zonder vaste tijden waardoor ik ook net als jou een trein eerder nam. Als een persoon 65+ krijgt hij/zij leeftijdskorting op het kaartje.
Reputatie 2
Als je naar Duitsland wilt gaan is het het meest logische om de ICE te pakken toch?
Ik neem aan dat Bolanet de ICE pakt vanaf station Utrecht Centraal.
Reputatie 7
Badge
De vraag is of als je van Rotterdam naar Duitsland reist je voor het gedeelte in NL zelf mag weten welke trein je pakt (wel zelfde traject maar bijv. eentje eerder).

Maar wil je heel ver Duitsland in reizen of wil je maar een klein stukje net over de grens reizen voor je eindbestemming?
Reputatie 7
Badge

Ik neem aan dat Bolanet de ICE pakt vanaf station Utrecht Centraal.

Dat lijkt me wel het handigste ja. 🙂
Reputatie 6
Je kan gewoon een eerdere trein nemen in Rotterdam. De zgn zugbindung geldt in dit geval alleen voor de ICE vanaf Utrecht.
Dag Bolanet, welkom op het forum!

Er was bij het aanmaken van je account iets niet helemaal goed gegaan. Je kan als het goed is nu weer reageren.

Ik zie trouwens dat je al veel antwoorden hebt gekregen, kom je er verder uit?
Als de NS zelf (via chat) en mensen hier zeggen dat er geen treinbinding is bij de reis door het binnenland met binnenlandse trein dan ga ik er vanuit dat deze informatie juist is. We gaan dan een ticket online boeken waar 10.20 als vertrektijd vanaf Rotterdam bij staat maar we pakken de trein van een kwartier eerder en dan is er 22 minuten overstaptijd in Utrecht dat zou voldoende moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +4
De informatie bij NSInternational is sowieso verwarrend. Treinbinding is er alleen in de Thalys en voor Duitsland vanaf Arnhem.

Verder mag je met alle treinen reizen, terwijl je toch een tijd op moet geven. Voor de ervaren rotten geen probleem maar heel onduidelijk voor de incidentele reiziger.

Een verbetering zou zo zijn als je alleen bij deze treinen om de juiste vertrektijd zou worden gevraagd. Naar Brussel met de normale trein kan elk uur van de dag met een geldig kaartje.

Dat blijkt bij Bolanet. Neem altijd een trein die ruim aankomt voor je internationale aansluiting, zeker als er Zugbindung is. In he binnenland mag je de ICE altijd gewoon nemen. Er geldt als je geen abonnement hebt, wel een toeslag als het alleen een binnenlandse reis is maar niet als je een kaartje naar Duitsland bezit.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
Treinbinding geldt ook voor veel kaartjes voor de IC naar Berlijn.
Reputatie 7
Badge +4
Is zo, goede aanvulling. Voordeel is dan de Supersparpreis 😉
En heeft iemand enig idee wat voordeliger is? De volgende dag een retourticket in Duitsland aan het loket of automaat kopen of de terugreis op voorhand bij de NS boeken, of hangt dit ook weer af van welke trein je neemt en het tijdstip?
Reputatie 7
Badge +4
Het is een beetje een lastige. als je bij DB bestelt en je neemt een kaartje van de eerste grensplaats in Duitsland dan heb je vaak een Sparpreis. Dat kan erg veel schelen. Het kaartje naar die grensplaats komt er nog bij.

In het verkeer naar Duitsland zit nog steeds een fout. Als je 100 procent korting hebt in Nederland en ook in Duitsland, dan wordt de 100 procent korting niet geaccepteerd.

NS/DB heeft de fout er wel uitgehaald met 40 procent korting maar niet met 100.
Ik denk dat dat te ingewikkeld wordt voor mijn vader. Ik kan beter alles op voorhand boeken en dan komen we op zo'n 85 euro uit voor een retour. Ik heb dan voor 59+ geboekt maar ik zie nergens een verschil met een ticket voor een jonger iemand, qua prijs? En is het daadwerkelijk zo dat als je geen zitplaats reserveert je altijd moet staan?
Reputatie 7
Badge +4
NSInternational rekent kortingen in het buitenland automatisch door maar naar Duitsland zijn die er zonder speciale kaartjes niet. Het zal niets uitmaken. U kunt gewoon 60 jaar en ouder selecteren en kijken wat er gebeurt.
Reputatie 7
Badge +3
En is het daadwerkelijk zo dat als je geen zitplaats reserveert je altijd moet staan?
Nee, zeker niet altijd. Alleen in de uitzonderlijke gevallen dat alle zitplaatsen in een trein gereserveerd zijn. Dat komt wel eens voor, zeker in de zomer. Ik raad om voor een comfortabele reis een zitplaats te reserveren.
Reputatie 7
Badge +4
Zeker gezien de leeftijd van uw vader, moet u haast wel een zitplaats reserveren. In Duitsland zal met overigens de zitplaats in een dergelijk geval wel afstaan, maar toch.

Bedenk dat de afstanden in en naar het buitenland gemiddeld langer zijn, dus u doet zichzelf zonder zitplaatsreservering tekort
Reputatie 7
Badge +3

Nee, zeker niet altijd. Alleen in de uitzonderlijke gevallen dat alle zitplaatsen in een trein gereserveerd zijn. Dat komt wel eens voor, zeker in de zomer. Ik raad om voor een comfortabele reis een zitplaats te reserveren.

Reserveren is op de meeste trajecten vooral nodig op vrijdag, zaterdag en zondag want dat zijn de drukke dagen. Verder hangt het uiteraard van het traject af, de route langs de Rijn is vaak erg druk, maar richting Oost-Duitsland is reserveren vrijwel nooit nodig (behalve naar Berlijn).
Krijg ik wel een makkelijk printbaar ticket ofzo want aan een ticket op een telefoon hebben we niks.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt altijd kiezen voor een e-ticket die u af kunt drukken. Het is nog steeds gebruikelijk. Op de smartphone zetten kan wel, maar hoeft niet.
Reputatie 4
Het is een beetje een lastige. als je bij DB bestelt en je neemt een kaartje van de eerste grensplaats in Duitsland dan heb je vaak een Sparpreis. Dat kan erg veel schelen. Het kaartje naar die grensplaats komt er nog bij..

Kijk uit met dit advies. De systemen van DB en NS zijn tegenwoordig samengevoegd. De sparpreis geldt nu ook vaak vanuit NL, waardoor het splitsen juist duurder wordt. Probeer het maar uit. (b.v. amsterdam-Frankfurt in één keer, vergelijken met amsterdam-oberhausen en oberhausen-frankfurt)
Reputatie 7
Badge +4
Het is inderdaad wel een janboel maar als je vrij kunt reizen binnen Nederland, zijn er bijvoorbeeld vanaf Bentheim toch weer Duitse aanbiedingen die gunstiger blijken.

En goed samengevoegd is het nog niet. Probeer maar eens met 100 procent korting in Nederland te reizen en die te combineren met een Bahncard 25. Dat lukt niet. Met een Bahncard 50 heb je toch maximaal 25 procent korting. De combinatie 40 procent korting en de Bahncard kan weer wel. Met de tickets waarmee je niet met de sneltreinen, maar wel met de RE mag, kun je dik voordeel behalen, zeker met een groter aantal mensen. De tickets voor een Bundesland kunnen enorm gunstig zijn, Nedersaksen is van Groningen tot voormalig Oost-Duitsland. Het is alleen wel een gepuzzel 😉. Jedoch, es lohnt sich.
De topicstarter vraagt het voor een reis naar Gelsenkirchen, dan kan het VRR-tarief (Verkehrsverbund Rhein Ruhr) of NRW-tarief vanaf Arnhem of Venlo voordeliger zijn. Nadeel is dat je dan niet meer met ICE, IC of EC mag en minimaal een overstap extra hebt, voordeel dat je geen treinbinding hebt, wat bij de voordelige kaartjes die geldig zijn in de ICE in Duitsland wel altijd het geval is.
Reputatie 7
Badge +3
Voor een reis naar Gelsenkirchen zou ik gewoon in Arnhem een VRR-kaartje in de automaat kopen. Maar ik kan me voorstellen dat dat voor Bolanet's vader wat lastig is.
Ze zijn volgens mij ook online te koop.
Mijn keuze zou ook een VRR kaart zijn omdat je dan voor zo'n kort traject niet met de treinbinding te maken hebt en toch relatief voordelig kunt reizen. Maar als je die flexibiliteit niet heel belangrijk vindt en zelf wel flexibel in de vertrektijd bent kun je met een Sparpreis goedkoper uit zijn en ben je sneller op de bestemming. Of je dan de DB of de NS-site neemt, maakt voor prijs niks uit, bijzondere situaties daargelaten. Ik vind de DB-site prettiger, maar daar kun je bijvoorbeeld niet met Ideal betalen.
Alles heeft zijn voors en tegens en met alle mogelijkheden met verschillende voorwaarden wordt het er voor de klant niet makkelijker op.

Reageer