beantwoord

Treinreis naar Rome

  • 17 December 2023
  • 14 reacties
  • 264 Bekeken

Beste iedereen, 

Ik heb een vraag. Ik wil in April met de trein naar Rome. Nu heb ik een verbinding gevonden met de nachttrein vanuit Utrecht naar Basel, dan met de Eurocity naar Milaan en dan een ferrocia (?) naar Rome. Nu kan ik dit niet boeken op NS.nl. Zouden jullie dan zelf reserveren? En hoeveel overstaptijd moet ik aanhouden voor het geval van vertraging? Iemand ervaring hiermee?

 

Dank je wel,

Wouter

icon

Beste antwoord door Wouter098 17 December 2023, 19:17

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik raad je de Nightjet naar Basel af. Zijn veel problemen mee. Ontbrekende rijtuigen en soms rijden ze helemaal niet. Ook zijn de prijzen fors verhoogd.

Ik wil voor deze reis overigens een interrail ticket boeken. Dat lijkt goedkoper. 

Ik raad je de Nightjet naar Basel af. Zijn veel problemen mee. Ontbrekende rijtuigen en soms rijden ze helemaal niet. Ook zijn de prijzen fors verhoogd.

Huh, maar de kaartjes worden gewoon aangeboden, jij zegt dat die trein dan soms opeens alsnog niet rijdt?

Reputatie 7
Badge

Jazeker, zelf nog meegemaakt eind april. Een uur voor vertrek een bericht dat de trein niet zou rijden. 

Oke, is het dan handiger om gewoon te wachten tot de NS de kaartjes aanbiedt? Of zou je echt helemaal niet gaan. Want een andere reeele optie met de trein naar rome is er niet

 

Reputatie 7
Badge

ICE naar München en dan nachttrein Rome zou ook kunnen. 

Reputatie 7
Badge

Met het alternatief overdag met ICE heb ik zelf afgelopen zomer wel een prima ervaring gehad. Boeken kan bij andere vervoerders (DB, SBB en/of Trenitalia in dit geval) eventueel in delen vaak eerder en makkelijker online. Overigens kwam ik daarmee naar Milaan onder de prijs voor interrail uit. Ik reken vaak toch wel een uur voor een overstap zonder internationale treinen. Helaas is dat soms alsnog te weinig en moet je dan even wat regelen. Op mijn terugreis kon ik bijvoorbeeld na vragen bij de conducteur met een Frecciarossa van een uur eerder mee om mijn overstap te halen omdat zowel die trein als de volgende, die ik eigenlijk had willen hebben, 90 minuten vertraging had.

Reputatie 7
Badge +2

Ik raad je de Nightjet naar Basel af. Zijn veel problemen mee. Ontbrekende rijtuigen en soms rijden ze helemaal niet. Ook zijn de prijzen fors verhoogd.

Vooral op de verbinding die TS gevonden had lijkt het niet echt aan te bevelen. Ik vond 'm via de DB planner en het is ook nog eens een overstap van 8 minuten in Basel. Gezien de vertragingsgevoeligheid in de nacht niet ideaal.

ICE naar München en dan nachttrein Rome zou ook kunnen. 

Dat lijkt zelfs één van de betere alternatieven. Utrecht - Düsseldorf, Düsseldorf - München en dan München - Roma Termini kent twee robuuste overstappen van respectievelijk anderhalf en één uur.

Voordeel is ook dat je 's ochtends om 9.10 uur aankomt in plaats van 's avonds laat.

Veruit de snelste optie is om 8.34 uur de ICE van Utrecht naar Basel, daar overstappen op de EC naar Lugano, dan een RE naar Milaan en tot slot een Frecciarosso naar Rome waar je om 23.25 uur aankomt. In theorie dan, want het is wel strak gepland met overstappen van 16, 14 en 18 minuten.

Ergens op de route een nachttrein inbouwen is dus wel een goed idee voor dat soort afstanden.

Je kunt bijvoorbeeld ook met de Nightjet naar Innsbruck en daarvandaan per EC en FR naar Rome. Dan is er ook een overstap van 2 uur mogelijk (i.p.v. de snelste van 10 minuten)

Ik wil voor deze reis overigens een interrail ticket boeken. Dat lijkt goedkoper. 

Of het goedkoper is ligt aan voor hoeveel dagen je een pas koopt. Vroeg boeken kan goedkoper zijn dan Interrail, maar zeker met goedkope tickets met treinbinding kan je beter niet op krappe overstappen gokken (wat je met Interrail toch makkelijker doet omdat je vrij simpel een andere trein aan je pas kunt toevoegen, maar let wel op eventuele verplichte reserveringen in Italië).

Met het nieuwe prijssysteem van de Nightjet is het trouwens soms goedkoper om een Sparschiene + couchette of bedplaats te kopen dan een reservering bovenop je Interrail. Maar die Interrail kan je natuurlijk alsnog kopen voor de overige reizen, dan spaar je weer een reisdag uit.

Het wordt deze optie denk ik, stuk goedkoper ook. Het is alleen wel overdag vrij veel in de trein zitten. 

 

Hmm er gaat van alles mis. Maar ik heb nu een mooie optie van 11 uur sochtends en dan in de nacht tot 9.10 in Rome, en van 20.17 → 17.59 terug. 

 

Reputatie 5

Als je genoeg vakantiedagen hebt, is het ook een optie om je lange reis tussendoor 1 of meerdere keren te onderbreken met hotelovernachtingen ter plaatse. Dan doe je er wel (veel) langer over, maar heb je minder overstapstress en je reist veel ontspannener is mijn ervaring. Bovendien kun je evt. in de namiddag en avond nog wat sightseeën in de plaats waar je je reis onderbreekt.

Reputatie 7

Als je genoeg vakantiedagen hebt, is het ook een optie om je lange reis tussendoor 1 of meerdere keren te onderbreken met hotelovernachtingen ter plaatse. Dan doe je er wel (veel) langer over, maar heb je minder overstapstress en je reist veel ontspannener is mijn ervaring. Bovendien kun je evt. in de namiddag en avond nog wat sightseeën in de plaats waar je je reis onderbreekt.

Prima tip! Ik doe het soms ook zo. De reis is een ervaring op zich, hoort bij de vakantiebeleving, en je ziet nog eens wat van een stad(je) waar je anders waarschijnlijk niet snel zou komen. Ik reis ook soms wel bewust om. Om nog specifiek iets te zien, om via een leuk traject te reizen etcetera. Allemaal deel van de vakantie en helemaal niet zonde van je opgenomen vakantiedag (vind ik dan...).

Reputatie 7
Badge

Zat plaatsen onderweg die de moeite waard zijn. 

Reputatie 6
Badge +1

Hmm er gaat van alles mis. Maar ik heb nu een mooie optie van 11 uur sochtends en dan in de nacht tot 9.10 in Rome, en van 20.17 → 17.59 terug. 

 

Mocht u de mogelijkheid hebben, dan zou ik vooral eerder vertrekken en wat buffer inbouwen. De punctualiteit in andere landen is minder hoog dan die in Nederland... en die nachttrein wil je uiteindelijk niet missen

Reageer