Treinticket naar praag | NS Community
beantwoord

Treinticket naar praag

  • 16 November 2021
  • 13 reacties
  • 270 Bekeken

Ik heb gister treintickets geboekt naar Praag. Nu ben ik niet bekend met internationaal reizen en heb ik alleen maar tickets voor de Deutsche bahn ontvangen. Kan iemand mij vertellen of ik hiermee ook de NS trein in kan en mij wat meer vertellen over internationaal reizen?

icon

Beste antwoord door Vareo 16 November 2021, 10:25

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge

Wat is exact de route? Uw ticket is geldig in de treinen waarvoor u heeft geboekt. 

Reputatie 7
Badge +1

Waar heb je geboekt? Waardoor denk je dat je alleen maar tickets voor DB hebt gekregen?

Als je bij DB hebt geboekt, krijg je normaliter 1 doorgaand ticket met het DB-logo erop.

[Edit: dit draadje zou denk ik beter naar "Internationaal reizen” worden verplaatst.]

Waar heb je geboekt? Waardoor denk je dat je alleen maar tickets voor DB hebt gekregen?

Als je bij DB hebt geboekt, krijg je normaliter 1 doorgaand ticket met het DB-logo erop.

[Edit: dit draadje zou denk ik beter naar "Internationaal reizen” worden verplaatst.]

Tickets zijn geboekt bij Omio en ga via Arnhem-duisburg-Berlijn 

Reputatie 7
Badge

Wat is het vertrekstation? 

Wat is het vertrekstation? 

Rotterdam centraal 

 

Reputatie 7
Badge +1

IC 1418 (Rotterdam - Utrecht) en IC 3015 (Utrecht - Arnhem) zijn gewoon binnenlandse intercity's van NS.

Reputatie 7
Badge

Met het ticket kan je gewoon gebruik maken van die treinen.

Reputatie 7
Badge +1

Als je de reis uit de screenshot besteld hebt, dan mag je die treinen gebruiken. Hoogstwaarschijnlijk met treinbinding in de treinen Duisburg - Berlijn en Berlijn - Praag.

Maar waardoor denk je dat je alleen tickets voor DB hebt gekregen? Omdat Omnio beweert dat alle treinen in je reisplan door DB worden gereden? Daar heeft Omnio het echter mis.

Reputatie 7
Badge

Het gaat om Omio. Ik had er nog nooit van gehoord. Op trustpilot krijgen ze niet echt goede recensies. Ik boek sowieso altijd rechtstreeks bij de maatschappij.

Reputatie 7
Badge +1

ben net zelf terug uit Praha (od Prahy), met een tussenstop in DD=Dresden. Totale kosten (met 65+ korting in CZ en weekendvrij in NL) 349czK en 23,25 eur. Dat is ruim 100 kroontjes meer als echt nodig, daarmee kreeg ik dagkaart VVO/Dresden erbij. Vanaf 65 reis je gratis met de DPP in Praha (wel eerst fotokaartjes laten aanmaken-nu 60CzK) en met 75% korting regionaal op bus en trein. Volgende maand gaat Vueling die route vliegen-vanaf 33 eur.

Niet zozeer dat screenshot als wel wat er precies op het ticket staat (van/naar, met zonodig de verplicht te volgen route) geldt. Omio is een van inmiddels vele trein- en andere soorten ticketaanbieders, tussenpersoon, wat als het goed gaat no problem is, maar meestal tot veel hogere kosten en ingewikkelde toestanden als het mis gaat leidt.

Overigens is er al sinds mensenheugenis een grootse samenwerking tussen vrijwel alle europese spoorbedrijven zodat je in principe met een ticket van zowat elk europees land in NL kan treinen.

Reputatie 6

Met andere woorden, het is nog net zo ondoorzichtig als “vroeger” (dan heb ik het over dertig jaar terug, toen ik nog wel eens internationaal reisde). Ik vond het altijd bijzonder dat de HC er iets van kon maken. Soms dacht ik wel eens dat als je een papiertje met wat willekeurige tekst zou bedrukken en een DB, NS of SCNF logo, je gratis gewoon door heel Europa zou kunnen reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Soms dacht ik wel eens dat als je een papiertje met wat willekeurige tekst zou bedrukken en een DB, NS of SCNF logo, je gratis gewoon door heel Europa zou kunnen reizen.

Dan moet je ofwel de blokjescode (zoals bij DB) ofwel het veiligheidspapier waarop de klassieke tickets worden afgedrukt goed kunnen namaken. Geen van beide zijn eenvoudig.

Reputatie 6

Veiligheidspapier? Bij mij zag het er (destijds) uit als een stelletje vodjes, was niet eens “luxe” papier. Je moet wel netjes kunnen nieten :wink:

Reageer