beantwoord

Treinuitval bij Emmerich: omreizen via Venlo toegestaan?

Ik heb een kaartje Keulen-Amsterdam voor a.s. zondag, Sparpreis Europa om 20.47 uit Keulen Messe/Deutz met ICE 912 (treinbinding) naar Duisburg, dan verder met Abellio naar Arnhem en NS naar Amsterdam, aankomst 0.50. Ik heb voor deze verbinding gekozen omdat de laatste ICE al om 19:10 vertrekt (vanwege de omleiding via Mönchengladbach ivm. andere werkzaamheden), en ik wil zo lang mogelijk bij een gezellig evenement in Keulen blijven. (Ik kocht het kaartje via de DB-website, maar dat is voor mijn reisrechten niet relevant lijkt me. Ik voerde Wesel in als via-station om deze verbinding te kunnen krijgen.)

Toen ik het kaartje kocht was dat nog niet bekend, maar nu blijkt dat er vanwege werkzaamheden bussen ipv. treinen rijden tussen Mehrhoog en Arnhem. De laatste bus komt om 0.04 aan in Arnhem, en dan mis ik de laatste trein om 0.01 naar Amsterdam.

Omdat de verbinding vervallen is, is mijn treinbinding ook vervallen, en ik mag dus een eerdere trein nemen, bijv. de RE naar Duisburg om 19:49. Maar het liefste blijf ik wat langer in Keulen.

Mag ik bijv. ook via Venlo reizen (en dus via een ander grenspunt)? Ik kan dan nog om 20.25 of 21.25 vertrekken. Het is wel een andere maatschappij (Eurobahn/Keolis), maakt dat nog uit?

En moet ik aan de balie in Keulen een stempel op mijn kaartje vragen, of kan ik gewoon in een van de genoemde treinen stappen?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 24 mei 2018, 19:08

De gegeven antwoorden van Melvin en Vareo kloppen.

Je ticket heeft een bepaalde route gekregen, en deze gaat via Emmerich. Als de reistijd wordt aangepast, betekent dit niet automatisch dat je reisroute ook aangepast kan worden. Als je ticket via Emmerich is, zul je dus ook via Emmerich moeten reizen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 4
Je mag niet via Venlo reizen omdat je bij een sparreis treinbinding hebt en net als bijna alle kaarten ook route binding en dus moet je een nieuw kaartje kopen.
Reputatie 5
Als je een kaartje hebt via Emmerich grens dan kan je alleen via Emmerich grens reizen. Via een andere grenspunt reizen is geen optie.
De gegeven antwoorden van Melvin en Vareo kloppen.

Je ticket heeft een bepaalde route gekregen, en deze gaat via Emmerich. Als de reistijd wordt aangepast, betekent dit niet automatisch dat je reisroute ook aangepast kan worden. Als je ticket via Emmerich is, zul je dus ook via Emmerich moeten reizen.
De routebinding snap ik (ik hoopte alleen dat het toch anders was), maar de treinbinding is wel degelijk vervallen, aangezien de geboekte verbinding niet meer wordt aangeboden. Dat is toch echt de enige interpretatie die ik aan de regels kan geven. Dus dan reis ik wel met de bus via Arnhem.
Op het Reisezentrum in Keulen heb ik een stempel "zugbindung aufgehoben" gekregen, en een uitdraai met een route via Venlo, dus dat lijkt toch geen probleem te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt wel een route uitdraai vragen maar daarmee is je kaartje nog steeds niet geldig via die route. Grote kans dat je bij DB of Eurobahn op de bon gaat.
De routeuitdraai is gegeven als alternatieve verbinding, niet op mijn aanvraag. Dan is de medewerker daar in de fout gegaan.
Er staat ook nog een notitie bij op mijn kaartje bij het stempel, ik neem aan dat die notitie het kaartje geldig maakt via Venlo.
Reputatie 5
Dat denk ik ook, ja. Met die notitie op je ticket plus uitdraai zou je via Venlo mogen reizen.
Hou die uitdraai wel bij de hand mocht een conducteur er naar vragen.
Reputatie 7
Badge +3
"Er staat een notiti
Er staat ook nog een notitie bij op mijn kaartje bij het stempel, ik neem aan dat die notitie het kaartje geldig maakt via Venlo.

En wat staat er in die notitie? Dat de Zugbinding is opgeheven omdat de geboekte trein niet rijdt of dat je via Venlo mag reizen? Het opheffen van de Zugbindung als zodanig betekent niet dat je een andere route mag nemen.
Reputatie 4
Het opheffen van de Zugbindung als zodanig betekent niet dat je een andere route mag nemen.

Als er ergens staat dat Zugbinding is opgeheven, dan is het opgeheven.Dat heet logica. Je mag dan reizen zoals je wil.
Overigens zou ik zo'n vraag niet hier stellen, maar bij de DB-klantenservice. Over het algemeen vindt men daar als er iets verandert waar je zelf niets aan kan doen de Zugbindung niet meer geldt. Het zou mij niet verbazen als je daar een totaal ander antwoord had gekregen dan hier.
Reputatie 7
Badge +3
@Arend7
Als de Zugbinding is opgeheven betekent dat alleen dat je niet meer verplicht met een bepaalde trein hoeft te reizen maar niet dat je via een andere route mag gaan reizen.

De prijs voor verschillende routes is in Duitsland vaak behoorlijk verschillend en je ticket is daarom niet (zoals in Nederland) via iedere route geldig die de reisplanner aangeeft.
Reputatie 5
Als het goed is dan is topicstarter weer thuis. Wellicht kan topicstarter vertellen hoe het afgelopen is.
Reputatie 4
Ik heb ooit een keer een EC-reis van Basel naar Duisburg willen maken langs de Rijn . Een omweg, maar veel goedkoper. Deze trein kreeg 30 minuten vertraging. Ik ben toen in Freiburg overgestapt op de ICE om die achterstand in te halen. De conducteur vond dat prima. Dat is daar beleid, geen uitzondering. Zugbindung is een truc om vraag en aanbod een beetje bij te sturen, maar het is niet de bedoeling dat reizigers daar bij veranderende omstandigheden last van hebben.

Overigens heeft men bij vervangend busvervoer graag zo weinig mogelijk reizigers. Ik denk dat DB graag wil dat zo veel mogelijk reizigers via Venlo zouden reizen

Reageer