Treinverbinding Amsterdam - Berlijn


Reputatie 1
Vandaag in de Berlijn trein gezeten. Die kwam met name vorige week een aantal keren in het nieuws. De reden was daarvoor dat de airconditioning van de Duitse rijtuigen de warmte niet aan konden. NS schoot DB te hulp met een aantal ICM-M.

Vorige week zelf in de Berlijn trein gezeten. 's Morgens vroeg toen het nog wat koeler was werd nog een locomotief serie 1700 met Duitse rijtuigen ingezet. Maar toen ik terug wilde werden vanwege de warmte de ICM-M ingezet. Een logische beslissing want je wilt de treinreizigers niet laten reizen met een trein waarvan de airconditioning het niet doet tijdens dagen met temperaturen van 25 - 30 graden.

Vandaag weer in de Berlijn trein gezeten. Zelfs bij een temperatuur van 22 graden deed de airconditioning in 1 Duitse rijtuig het niet. De NS treinpersoneel loste dit op door om te roepen dat in rijtuig 10 de treinreizigers beter naar andere rijtuigen konden gaan. Toevallig was de Berlijn trein niet vol en waren nog zitplaatsen. Deze Berlijn vertrok vandaag om 16.49 vanaf Amsterdam Centraal.

De Duitse rijtuigen zijn inmiddels behoorlijk oud. De DB zal de komende jaren vele (stok) oude Duitse rijtuigen laten vervangen. Direct/indirect door de ICE 4 en de Dosto rijtuigen. Wordt het onderhand ook niet tijd dat de Duitse rijtuigen tussen Amsterdam - Berlijn vervangen worden door nieuwe treinstellen?

Een IC-NG van NS die aangepast wordt voor het rijden aan alle specificaties voor het rijden op het Nederlands en Duitse spoornet zou een kandidaat kunnen zijn. 200 km p/u treinmaterieel past het beste tussen Amsterdam - Berlijn met de huidige stoppatroon. Verwacht niet dat DB de stoppatroon gaat veranderen want de treinverbinding Amsterdam - Berlijn is alleen rendabel als het geïntegreerd wordt in het Nederlandse IC netwerk. En tussen Hannover - Berlijn via de Ausbaustrecke/Neubaustrecke de ICE aanvult.

Verwacht een IC-NG op zijn vroegst na 2025 nadat de IC-NG alle Traxx + ICR vervangen heeft. En daarna is het afwachten wat de prioriteiten van de NS met de IC-NG. Afhankelijk van de concessie.

En wil DB & NS de verbinding Amsterdam - Berlijn blijven behouden? De Eurobahn Interregio Bielefeld - Hengelo zal vanaf december 2017 gaan rijden. Het is dus koffiedik kijken wat er gaat gebeuren met de treinverbinding Amsterdam - Berlijn.

16 reacties

Reputatie 4
Wordt het onderhand ook niet tijd dat de Duitse rijtuigen tussen Amsterdam - Berlijn vervangen worden door nieuwe treinstellen?
Bij de huidige planning gebeurt dat niet voor 2020 en misschien nog wel een paar jaar later. Een probleem is dat DB de treinen wil vervangen door Dosto's maar dat die in Nederland waarschijnlijk buiten profiel zijn.
Reputatie 1
En afgezien dat Dosto treinstellen buiten profiel zijn? Heeft het een gelijkvloerse uitstap? Dubbeldekstreinen zijn ook niet zo geschikt voor treinreizigers met veel bagage. Nieuw treinmaterieel tussen Amsterdam - Berlijn moet met de huidige stoppatroon 200 km p/u treinmaterieel zijn.

Het moet een treinstel dat moet voldoen aan alle eisen/specificaties voor het rijden tussen Amsterdam - Berlijn qua beveiligingssystemen, bovenleiding spanningen, interieur (bar/buffet) enz. Het beste is dat het is afgeleid van een platform zoals Alstom Coradia, Siemens Desiro, Stadler Flirt en Bombardier Regina.

In het verleden werd de NMBS reeks 11 afgeleid van de NMBS reeks 12. De reeks 11 was bijna hetzelfde als de reeks 12. Alleen kon de reeks 11 extra onder 3000 volt rijden en beschikt het over de ATB beveiligingssysteem.
Reputatie 7
Badge +3
Het materieel wordt bepaald door DB en die wil Dosto's en die kunnen 200 kmh. Overigens zal de bistrowagen verdwijnen in het nieuwe materieel.
Reputatie 1
Logisch dat DB het treinmaterieel bepaalt. Maar dat hoeft niet te betekenen dat het altijd Duitse treinmaterieel tussen Duitsland - Nederland v.v. zal zijn. Zie Euroduplex, Giruna (HST Frankfurt - Milaan via de Gotthardbasistunnel vanaf 2018) en Railjet. En de Cisalpino heeft ook een tijdje in Duitsland gereden.
Badge +3
Inderdaad. Er hebben jarenlang stammen ICR via Venlo naar Keulen gereden.
Reputatie 2
Ik reis tussen Amsterdam en Hengelo wel vaker met die trein. Maar in die duitse wagons zit toch geen airco. Het is altijd behoorlijk warm en soms staan er een paar raampjes open. Maar ik begrijp hieruit dat er dus wel airco inzit, maar dat deze het niet doet. Maar de ICE1 in Duitsland wordt toch vervangen volgend jaar door ICx. Kunnen de die ICE1 dan niet inzetten naar Amsterdam. Die oude rintuigen houden het echt niet meer tot 2020 uit.
Reputatie 1
ICE 1 kan alleen onder 15 KV rijden. En beschikt alleen over LZB & PZB beveiligingssysteem. Die kan alleen rijden tussen Berlijn - Bad Bentheim.

Tussen Amsterdam - Berlijn is 200 km p/u treinmaterieel qua exploitatie het beste. En het treinmaterieel moet onder 1500 volt (Nederlands klassiek spoor) en 15 KV (Duits spoor) kunnen rijden. En het moet natuurlijk over ATB en eventueel ERTMS beschikken.

Tussen Amsterdam - Bad Bentheim wordt slechts met 140 km p/u gereden. In de toekomst kan dat met behulp van ERTMS op bepaalde delen met 160 km p/u gereden. Maar dat is over 10 - 15 jaar. Tussen Bad Bentheim - Hannover wordt grotendeels 160 km p/u gereden. En op de ABS/NBS Hannover - Berlijn kan met 200 km p/u gereden tussen Hannover Hbf - Wolfsburg - Stendal - Rathenow - Berlin Spandau.De ICE 1 rijdt hier met 250/280 km p/u.
Tussen Amsterdam - Bad Bentheim wordt slechts met 140 km p/u gereden.
Nee, de baanvaksnelheid is op dat hele traject zelfs nergens hoger dan 130 km/h.
Badge +3
Misschien is het knippen van de treindienst in Bad Bentheim nog wel de minst slechte oplossing voor het steeds nijpender wordende probleem met de Duitse rijtuigen. Of men moet overgaan tot het vervangen van de statische omzetters in de rijtuigen zodat het boordnet ook onder 1500V goed functioneert. Dan zal ook de airco gerenoveerd moeten worden. Dat zal niemand willen betalen voor deze stokoude rijtuigen.

Helaas is er niet bepaald een ander treintype beschikbaar om de IC-rijtuigen op korte termijn te vervangen. De ICE 1 zou kunnen rijden tussen Bad Bentheim en Berlijn. De treinen lijken me erg lang voor deze dienst. Bovendien is daar het probleem in Nederland niet bepaald mee opgelost.Het enige toegelaten materieel in Bad Bentheim is de ICMm met 3 bakken. (En natuurlijk locs met rijtuigen). NS zal dan ook nog eens iedere twee uur een IC moeten gaan rijden met materieel dat ze niet hebben.

Zonder aanschaf van nieuw materieel zie ik het somber in voor de doorgaande IC-verbinding Amsterdam - Berlijn. Een andere optie zou zijn om bij andere maatschappijen in Europa te gaan shoppen en te kijken of er IC-rijtuigen geleaset* kunnen worden die geschikt zijn voor 200km/u en stukken nieuwer zijn dan de gare Duitse bakken. Maar ook daar zijn kosten aan verbonden en de meeste beschikbare/geschikte rijtuigen zullen niet veel nieuwer zijn dan de Duitse IC-rijtuigen.

*vervoeging conform het Groene Boekje
Reputatie 4
DB gaat ook nog een aantal nieuwe rijtuigen bestellen die zeer waarschijnlijk ook op Amsterdam Berlijn gaan rijden
http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562
http://www.ice-treff.de/index.php?id=386351
Reputatie 1
Zou mooi zijn als DB bevestigd dat de nieuwe rijtuigen op EC lijn 77 worden ingezet. Zien wat de specificaties worden van deze nieuwe rijtuigen. Voor NS zal dit betekenen dat ze een aantal van de 45 gekochte Traxx kunnen gebruiken voor het trekken van de nieuwe DB rijtuigen tussen Amsterdam - Bad Bentheim. En dat daarna de serie 101 het overneemt.

Ook kan eventueel een Vectron locomotief de nieuwe rijtuigen trekken zodat een locomotiefwissel bij Bad Bentheim niet nodig is.
Reputatie 7
Badge +3
Die nieuwe rijtuigen zouden vanaf 2022 komen. Helaas is van dit gerucht daarna nooit meer iets vernomen en er is niets besteld. Maar wie weet komt er toch nog iets.
Reputatie 1
Hoop doet leven.
Reputatie 1
Heb een vraag aan DB & NS: Is er een mogelijkheid om de Berlijn trein in deze periode met één rijtuig te verlengen? Het schijnt dat de Berlijn trein regelmatig erg vol is.

En tussen Twente - Amsterdam pakken de treinreizigers door de tamelijk lage frequentie toch snel de Berlijn. Treinreizigers pakken meestal de eerste trein i.p.v. 10 - 20 minuten te wachten.
Reputatie 4
Het is de vraag of er in Duitsland nog rijtuigen over zijn om deze treinserie mee te verlengen. Qua perroncapaciteit zou het overal moeten passen om nog wat rijtuigen aan te plakken.
Reputatie 1
Als ik goed begrijp is 9 rijtuigen voor sommige stopstations op de IC Berlijn - Amsterdam in Duitsland het maximum.

Reageer