beantwoord

Uitchecken herzogebrath

Hallo,

Ik vroeg me af hoe het zit met je ov chipkaart saldo als men in Herzogenrath uitstapt en verder wilt reizen met een Duits reisproduct. In Heerlen werd mij verteld dat ik gewoon met mijn ov kan reizen tot de grens (wel inchecken bij NS). Maar in Herzogenrath zijn geen uitcheck paaltjes. Betekent dat nu dat ik mijn gehele saldo kwijt ben? Ik kan namelijk niet binnen 6 uur uitchecken bij een NS paaltje.
icon

Beste antwoord door Thom 17 mei 2018, 11:58

In het geval dat u een kaartje heeft dat in Duitsland geldig is vanaf Herzogenrath: Het handigste is bij NSInternational een kaartje van uw woonplaats naar Herzogenrath te kopen. U kunt daarop uw eventuele korting in Nederland invullen. Als die 100 procent is, betaalt u alleen grens- Herzogenrath, het minimumtarief. U checkt niet in met uw OV maar neemt het mee als bewijs. U opent een eventueel poortje met de vierkante code op de e-ticket. Uw reis is betaald, dus in- en uitchecken hoeft dan niet meer. In Herzogenrath reist u verder met uw Duitse kaartje.

Kijk even of uw Duitse kaartje eventueel vanaf het tariefpunt Heerlen geldig is. De Euregio-ticket kan een alternatief zijn, deze is grensoverschrijdend, en dan moet u wel uitchecken vanaf de plaats vanwaar hij geldig is.

Het advies dat u tot de grens op saldo kunt reizen is echt faliekante onzin. U kunt immers niet uitchecken, dus niet betalen, en dan bent u uw inchecksaldo kwijt. De eerstgenoemde manier is standaard en legaal.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 3
Je saldo kan je terug krijgen.
Ik adviseer je voortaan te werken met losse kaartjes waar je eventueel korting op kan zetten. Je moet dan je ov chipkaart meenemen als bewijs van je abonnement.
Reputatie 5
Het antwoord van Melvinhage is wat verwarrend. Je krijgt geen saldo terug, want de OV-Chipkaart is niet geldig voorbij het station Eygelshoven Markt. Naar Herzogenrath (en verder) heb je een ticket van DB of AVV nodig, te krijgen als e-ticket of uit de DB-automaat in Heerlen. NS International verkoopt geen kaartjes van Heerlen naar Herzogenrath, maar wel van ieder ander Nederlands station.
Als je met de OV-Chipkaart wilt reizen, moet je dus uitchecken in Heerlen en verder met een los kaartje.
Reputatie 7
Badge +4
In het geval dat u een kaartje heeft dat in Duitsland geldig is vanaf Herzogenrath: Het handigste is bij NSInternational een kaartje van uw woonplaats naar Herzogenrath te kopen. U kunt daarop uw eventuele korting in Nederland invullen. Als die 100 procent is, betaalt u alleen grens- Herzogenrath, het minimumtarief. U checkt niet in met uw OV maar neemt het mee als bewijs. U opent een eventueel poortje met de vierkante code op de e-ticket. Uw reis is betaald, dus in- en uitchecken hoeft dan niet meer. In Herzogenrath reist u verder met uw Duitse kaartje.

Kijk even of uw Duitse kaartje eventueel vanaf het tariefpunt Heerlen geldig is. De Euregio-ticket kan een alternatief zijn, deze is grensoverschrijdend, en dan moet u wel uitchecken vanaf de plaats vanwaar hij geldig is.

Het advies dat u tot de grens op saldo kunt reizen is echt faliekante onzin. U kunt immers niet uitchecken, dus niet betalen, en dan bent u uw inchecksaldo kwijt. De eerstgenoemde manier is standaard en legaal.
Oke dank voor de tips. Ik ga het voortaan zeker anders aanpakken, want nu kost een enkeltje naar de grens wel heel veel. Volgende keer dus een losse ticket.
Reputatie 6
Badge
Je zou een vergeten check uit kunnen indienen voor het traject Heerlen- Eygelshoven. Op die manier krijg je het teveel betaalde feitelijk terug.

Overigens kan het in de toekomst zo zijn, dat als Arriva deze lijn gaat overnemen (mogelijk al per december), er dan wel paaltjes komen. Maar dat is nog even afwachten.
Ik heb gisteren een dagje Aken gedaan en wat mij op viel was dat ik in Heerlen wel een kaartje (DB machine) naar Aken kon kopen, maar in Aken geen kaartje naar Heerlen kon kopen (station werd niet herkend) op de DB machine. Iemand een handleiding hoe ik daar wel een kaartje kan kopen.
Reputatie 3
Ik heb gisteren een dagje Aken gedaan en wat mij op viel was dat ik in Heerlen wel een kaartje (DB machine) naar Aken kon kopen, maar in Aken geen kaartje naar Heerlen kon kopen (station werd niet herkend) op de DB machine. Iemand een handleiding hoe ik daar wel een kaartje kan kopen.
Kun je mij zeggen wat een enkeltje kost? ( en ik ben ook benieuwd hoe dat terug kan) of had je misschien direct een retourtje moeten nemen? Of geeft de automaat die optie niet?

Ik heb gisteren een dagje Aken gedaan en wat mij op viel was dat ik in Heerlen wel een kaartje (DB machine) naar Aken kon kopen, maar in Aken geen kaartje naar Heerlen kon kopen (station werd niet herkend) op de DB machine. Iemand een handleiding hoe ik daar wel een kaartje kan kopen.Kun je mij zeggen wat een enkeltje kost? ( en ik ben ook benieuwd hoe dat terug kan) of had je misschien direct een retourtje moeten nemen? Of geeft de automaat die optie niet?

Enkeltje kostte €5,40 had bewust geen retour gekocht omdat ik eventueel nog naar Luik wou gaan vanuit Aken.
Reputatie 6
Badge
Je kunt in Aachen uit de DB automaat een Preisstufe 3 ticket kopen. Deze kost (eveneens) 5,40.
Heerlen valt binnen het AVV (Aachner VerkehrsVerbund). Op de automaat moet je in het begin dan het aanbod van AVV aanklikken. Dit is niet altijd even duidelijk als je hier niet mee bekend bent.
Reputatie 5

De automaten verkopen DB-kaartjes van station tot station, maar niet binnen één regionaal tariefgebied (in dit geval het Aachener Verkehrsverbund). Je moet op dezelfde automaat eerst naar Verbundfahrkarten en dan eventueel de juiste Preisstufe invoeren. Meestal is er ook een lijst van stations met de bijbehorende Preisstufe.
Reputatie 7
Badge +4
Enkeltje kostte €5,40 had bewust geen retour gekocht omdat ik eventueel nog naar Luik wou gaan vanuit Aken.

U kunt in dit geval vaak beter een Euregioticket kopen. Die is geldig van Roermond en ten zuiden daarvan in Nederland tot Spa, Luik, Hasselt, Monschau, Duren en Heimbach. Ook met de bussen. Verkrijgbaar in de regio waar hij geldig is. Ook door de week geldig, al staat dat niet vermeld, het is dan wel voor één persoon.

http://www.euregio-mr.com/nl/service/bus-en-trein/euregio-ticket-bus-en-trein

Reputatie 6
Badge
Het lijkt vrij zeker te zijn, dat Arriva tussen (Maasstricht-)Heerlen en Aachen per december gaat rijden. Is het eigenlijk (al) zeker, dat er tot Aachen met OvC gereisd kan worden, net als naar Leer?
Reputatie 7
Badge +4
Dat is alleen zo als Arriva paaltjes plaatst in ondermeer Aken en daar is nog niets van bekend. Het zal niet automatisch het geval zijn, dan zou het moeten gebeuren van Aken naar Herzogenrath en van Visé naar Luik. Dat is nogal een investering en het aantal reizigers zou dat best eens niet kunnen rechtvaardigen.

Ik zou daar niet als vanzelfsprekend van uit gaan. Hoe Arriva dit gaat regelen, staat nog niet vast.

U kunt in dit geval vaak beter een Euregioticket kopen. Die is geldig van Roermond en ten zuiden daarvan in Nederland tot Spa, Luik, Hasselt, Monschau, Duren en Heimbach. Ook met de bussen. Verkrijgbaar in de regio waar hij geldig is. Ook door de week geldig, al staat dat niet vermeld, het is dan wel voor één persoon.

Het Euregioticket ken ik, maar ook deze had ik bewust niet genomen omdat ik eventueel door wilde naar Luik. Uiteindelijk dit niet gedaan. Heb een ticket naar Herzogenrath genomen en het stukje Herzogenrath -Landgraaf zwart gereden. Vanaf Landgraaf was mijn weekend vrij weer geldig. Al met al vind ik het nogal onduidelijk. Je zou toch mogen verwachten dat het kopen van een kaartje naar een plaats vlak over de grens in beide landen gemakkelijk zou moeten kunnen. Ik woon zelf in het westen dus kom niet vaak in deze regio.
Reputatie 7
Badge +4
Van Aken naar Luik mag ook via België met deze kaart, vandaar dat ik het aangaf. Dat is ook sneller. Vaak overstappen in Verviers. Ik woon zelf in West-Nederland maar kom er wel eens.
Reputatie 6
Badge
Dat is alleen zo als Arriva paaltjes plaatst in ondermeer Aken en daar is nog niets van bekend. Het zal niet automatisch het geval zijn, dan zou het moeten gebeuren van Aken naar Herzogenrath en van Visé naar Luik. Dat is nogal een investering en het aantal reizigers zou dat best eens niet kunnen rechtvaardigen.

Ik zou daar niet als vanzelfsprekend van uit gaan. Hoe Arriva dit gaat regelen, staat nog niet vast.

Ik heb de link gevonden, maar is geen nieuwere info te vinden over de OVC-kaart dan begin dit jaar:
https://www.treinreiziger.nl/arriva-hoopt-eind-2018-starten-drielandentrein/

Zou top zijn als Aachen dan gratis bereikbaar is (met afgekocht reisrecht). Het is dus wel de intentie op die palen richting Aachen neer te zetten.

(Wellicht kan NS er ook eentje in Antwerpen neerzetten....) 🤣
Reputatie 6
Badge

Het Euregioticket ken ik, maar ook deze had ik bewust niet genomen omdat ik eventueel door wilde naar Luik. Uiteindelijk dit niet gedaan. Heb een ticket naar Herzogenrath genomen en het stukje Herzogenrath -Landgraaf zwart gereden. Vanaf Landgraaf was mijn weekend vrij weer geldig. Al met al vind ik het nogal onduidelijk. Je zou toch mogen verwachten dat het kopen van een kaartje naar een plaats vlak over de grens in beide landen gemakkelijk zou moeten kunnen. Ik woon zelf in het westen dus kom niet vaak in deze regio.

Klopt, zou duidelijker aangegeven moeten worden, het (moeten) kiezen voor het regionale aanbod.
Dit is overigens ook de reden dat er niet via NS International naar regionale bestemmingen in Duitsland net over de grens kaartjes kunnen worden gekocht vanaf Nederlandse grensstations die onder een Duits tariefsysteem vallen. Zo kan Venlo Moenchengladbach bijvoorbeeld niet, maar wel van Blerick naar Moenchengladbach, omdat het dan niet alleen de Duitse regionale vervoerder betreft. Je moet het maar net weten.

Reageer