Uitchecken niet mogelijk na internationale reis? | NS Community
beantwoord

Uitchecken niet mogelijk na internationale reis?

  • 14 October 2021
  • 29 reacties
  • 1681 Bekeken

Ik reis met enige regemaat met de internationale trein van Den Haag via Amersfoort naar Berlijn en terug. Heen gaat alles goed, maar als ik terug in Den Haag CS aankom kan ik niet uitchecken omdat ik niet in NL heb in kunnen checken. Dat betekent dat de portjes ook na meerdere pogingen niet opengaan en ik elke keer op zoek moet naar een medewerker van de NS die zo vriendelijk is om mij uit te laten. Wat is in deze situatie de bedoeling? Is hier nog geen rekening mee gehouden of is er iets wat ik (anders) moet doen?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 22 October 2021, 21:26

Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Behalve in enkele uitzonderingssituaties check je voor een internationale reis nergens in of uit. Met wat voor ticket(s) reis je?

Ik reis met een elektronisch ticket met QR code van de Deutsche Bahn. Ik moet uitchecken om de portjes te openen, anders kom je er oo Den Haag CS niet uit.

Reputatie 7

Poortjes openen met de QR-code op een internationaal ticket is iets anders dan in- en uitchecken (dat doe je met een chip).

Met een QR-code kan je alleen een poortje openen dat een speciale lezer heeft (poortjes met een rond, doorzichtig kunststof plaatje). Op ieder station met poortjes is er tenminste eentje daarvan.

Ik zie weleens mensen met een QR-code wanhopig proberen een poortje te openen. Die staan dan dus echter simpelweg bij het verkeerde "soort" poortje.

Reputatie 7
Badge +3

Ik reis met een elektronisch ticket met QR code van de Deutsche Bahn. Ik moet uitchecken om de portjes te openen, anders kom je er oo Den Haag CS niet uit.

Hoe ga je op de heenweg Den Haag CS binnen dan?

Reputatie 7
Badge +1

Ik reis met een elektronisch ticket met QR code van de Deutsche Bahn.

Daarmee kun je de poortjes openen die een een barcodelezer hebben. Dat is geen inchecken/uitchecken. Als het goed werkt, komt er op het schermpje van het poortje "Passage OK” te staan. Duurt soms 1 tot 2 seconden. Als er een probleem is, komt er een foutmelding op een rode achtergrond. Heb je zo'n foutmelding gezien? Zo ja, wat was die dan?

Als het poortje niet werkt, hoef je geen medewerker te zoeken maar druk je op de i-knop van de zuil die bij elke poortjesrij staat: "Ik heb een internationaal ticket maar de poortjes laten me niet door”. Dat werkt altijd en zeer snel.

Dank iedereen voor de reacties, ik zal de volgende keer op de goede poortjes letten, daar was ik me idd niet van bewust. Het gekke is echter dat "inchecken" (poortjes openen) op de heenreis altijd en overal lukt (met QR code, en dan staat er idd Passage OK), vandaar dat ik het idee had het moet met "uitchecken" te maken hebben. Volgende keer beter :)

Reputatie 7
Badge +1

Dank iedereen voor de reacties, ik zal de volgende keer op de goede poortjes letten, daar was ik me idd niet van bewust. Het gekke is echter dat "inchecken" (poortjes openen) op de heenreis altijd en overal lukt (met QR code, en dan staat er idd Passage OK), vandaar dat ik het idee had het moet met "uitchecken" te maken hebben. Volgende keer beter :)

Het is alvast nuttig om vast te stellen dat het op de heenreis wel lukt. Poortjes openen op heen- of terugreis staat echter volledig los van elkaar. Als het nog eens niet lukt, zou het interessant zijn om te weten wat er als foutmelding op het schermpje staat.

Dank iedereen voor de reacties, ik zal de volgende keer op de goede poortjes letten, daar was ik me idd niet van bewust. Het gekke is echter dat "inchecken" (poortjes openen) op de heenreis altijd en overal lukt (met QR code, en dan staat er idd Passage OK), vandaar dat ik het idee had het moet met "uitchecken" te maken hebben. Volgende keer beter :)

Het is alvast nuttig om vast te stellen dat het op de heenreis wel lukt. Poortjes openen op heen- of terugreis staat echter volledig los van elkaar. Als het nog eens niet lukt, zou het interessant zijn om te weten wat er als foutmelding op het schermpje staat.

...precies weet ik het niet meer, maar er staat dan zoiets als "OV pas aanbieden". Wat idd kan betekenen dat deze poort dan geen QR code kan lezen. Ik zal daar de volgende keer goed op letten, maar heb toch de indruk dat hier nog ruimte voor verbetering is :)

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle poortjes kunnen die QR code lezen, alleen degenen die voorzien zijn van een glazen plaatje waaronder de scanner is en met het symbool “Scan ticket”. In Den Haag CS is er een grote rij aan poortjes, het is dus even kijken welk poortje je moet hebben. Vaak zijn het ook de bredere poortjes voor rolstoelen. Doet een poortje met scanner het alsnog niet, zoek dan een ander poortje met scanner. Het zou ook nog kunnen dat het glas van zo'n poortje bekrast is waardoor de QR code niet goed te lezen is. 

Badge +3

Op een station waar internationale treinen stoppen zouden alle poortjes een ‘scan ticket’ oog moeten hebben (zo ook bijv. Amersfoort).

Voor wat betreft de code op een DB e-ticket kan het zijn dat die te klein is om herkend te worden. In de trein kan je een keycard krijgen om poortjes te openen (passagepas).

Een andere mogelijkheid is dat de reisdatum van de terugreis niet herkend wordt, waardoor het op de heenweg altijd wel lukt maar terug niet… 

Reputatie 7
Badge +1

Voor wat betreft de code op een DB e-ticket kan het zijn dat die te klein is om herkend te worden. In de trein kan je een keycard krijgen om poortjes te openen (passagepas).

Een andere mogelijkheid is dat de reisdatum van de terugreis niet herkend wordt, waardoor het op de heenweg altijd lukt maar terug niet… 

  1. De QR-codes op een e-ticket van DB zijn en waren altijd al groot genoeg. Ik heb met het lezen daarvan door de poortjes nooit problemen. Dat geldt voor zowel afgedrukte tickets als voor de app.
  2. Als je bij DB een retour boekt, krijg je sinds een paar jaar 2 enkele reizen. Dat kan het probleem dus niet zijn.

Wat wel een probleem was bij DB-tickets, en waarvan ik niet weet of dat inmiddels is opgelost, is dat de poortjes beweerden dat je ticket ongeldig was als je op de 2e of latere dag van geldigheid door een poortje wilde. Een ander probleem is dat voor tickets transit door Nederland (bv. België - Nederland - Duitsland) NS met opzet de poortjes niet opent, met de boodschap dat het ticket niet geldig is, wat in dat geval een leugen is. Maar dit laatste probleem is hier hoogstwaarschijnlijk niet aan de hand.

Reputatie 7
Badge +1

@rian-ik meen ergens ooit vernomen te hebben dat NS de geldigheid van INT tickets-die door de jaren heen al van 2 (soms zelfs 6) mnd naar nu 2 dagen is teruggegaan maar op 1 dag stelt-net zoals geldt voor vrijwel alle normale domestic tickets-sinds jaren geleden, al voor die chips er kwamen, het weekendretour is afgeschaft. OF dat nou tegen de regels is-dat zal jij beter weten, maar ik denk wel dat spoorbedrijvers hun eigen regels kunnen stellen, al wordt dat dan weer niet erg duidelijk gecommuniceerd naar de andere spoorbedrijvers die hun tickets verkopen.

Een ander potentieel problem met tickets van DB/OeBB/SBB is bvb dat zij 1 biljet voor 2/3 personen kunnen uitgeven, maar dat dus ook weer meteen poort-passeerproblems oplevert.

Helemaal terzijde, maar nu we het toch over poortpassages met INT tickets hebben: VRR tickets kan je in Arnhem kopen aan de automaat, die komen-enkel daar-met een grote QRcode voor poortpassage. Normaal moet je aldaar ARV poorten gebruiken (geldt ook voor BRENG en dus ABELLIO=volle NS dochter-zolang als het nog duurt vanwege aanvraag faillissement elders in DE) maar deze tickets moeten dan weer door de NS lezers worden behandeld. Snapt iemand dat nog?

Reputatie 7
Badge +1

@rian-ik meen ergens ooit vernomen te hebben dat NS de geldigheid van INT tickets-die door de jaren heen al van 2 (soms zelfs 6) mnd naar nu 2 dagen is teruggegaan maar op 1 dag

Dat klopt. Maar het gaat hier over internationale tickets afgegeven door DB en die zijn standaard nog steeds 2 dagen geldig (behalve < 100 km maar dat is hiet niet van toepassing).

Begrijp ik hier nu goed dat een internationaal ticket, uitgegeven door NS, maar 1 dag geldig is waardoor een retour op de terugweg niet gescand kan worden? Dat lijkt me ontzettend onhandig. Dit meld ik direct!

Reputatie 7
Badge +1

Begrijp ik hier nu goed dat een internationaal ticket, uitgegeven door NS, maar 1 dag geldig is waardoor een retour op de terugweg niet gescand kan worden? Dat lijkt me ontzettend onhandig. Dit meld ik direct!

Het gaat hier om een door DB afgegeven ticket. Waarom het scannen op de terugweg niet lukt, is nog niet duidelijk.

Ah, ok! Het is dus niet een ticket geboekt bij NS International. Ik heb navraag gedaan, maar bij NS International boek je altijd twee losse tickets. Dit betekent dat je dus twee keer een QR-code hebt. Hoe dit bij DB werkt, weet ik niet. Wellicht dat een andere reiziger dit weet en hier ervaring mee heeft?

Reputatie 7
Badge +1

Ah, ok! Het is dus niet een ticket geboekt bij NS International. Ik heb navraag gedaan, maar bij NS International boek je altijd twee losse tickets. Dit betekent dat je dus twee keer een QR-code hebt. Hoe dit bij DB werkt, weet ik niet. Wellicht dat een andere reiziger dit weet en hier ervaring mee heeft?

Zoals ik al schreef: ook bij DB krijg je tegenwoordig voor een retour 2 losse tickets.

Het komt toch allemaal uit dezelfde backoffice. 

Ah, ok! Het is dus niet een ticket geboekt bij NS International. Ik heb navraag gedaan, maar bij NS International boek je altijd twee losse tickets. Dit betekent dat je dus twee keer een QR-code hebt. Hoe dit bij DB werkt, weet ik niet. Wellicht dat een andere reiziger dit weet en hier ervaring mee heeft?

Zoals ik al schreef: ook bij DB krijg je tegenwoordig voor een retour 2 losse tickets.

 

Ik ga kijken of het verder onderzocht kan worden. Bedankt voor je reactie! Zodra ik meer weet, dan lees je dat hier. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik ga kijken of het verder onderzocht kan worden. Bedankt voor je reactie! Zodra ik meer weet, dan lees je dat hier. 

Je kunt gerust iets laten onderzoeken, maar het kan ook geen kwaad om de hele discussie eens door te lezen. De draadstarter was zich er niet van bewust dat er 2 soorten poortjes bestaan: die met en die zonder scanner. En zo lang we niet weten bij wat voor soort poortje er een probleem was, weten we niet wat de oorzaak was en is het vinden van een oplossing nogal moeilijk. Tenzij natuurlijk alle poortjes in Den Haag Centraal een scanner hebben.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben er al een tijdje niet geweest, maar in mijn herinnering hebben niet alle poortjes een scanner, maar wel meer dan 1 per poortjesrij.

Het is lastig om een foto te vinden waar het duidelijk op te zien is. Misschien is deze bij het AD nog wel het duidelijkst. Vanaf de rechterkant gezien, 1 poortje wel, 4 poortjes niet, dan weer 2 poortjes wel, dan een kast waar geen schermpje is, als ik het goed zie 2 poortjes wel met scanner en dan kan ik niet meer zien, maar als het patroon zich herhaalt, zouden er weer 4 zonder scanner kunnen zijn en dan de laatste in de rij met scanner. 

 

Ook staat er in het nieuws bericht over het sluiten van de poortjes op Den Haag Centraal een video waarin een deel van de verplaatste poortjes bij spoor 7/8 te zien is. Daarin meen ik op 0:07 te zien dat op dat gedeelte poortjes 1 en 2 een scanner hebben, poortjes 3, 4 en 5 niet en 6 en 7 weer wel.

 

https://nieuws.ns.nl/toegangspoortjes-den-haag-centraal-zijn-gesloten/

Badge +3

Eindhoven ook zoiets, maar waar internationale treinen stoppen is de regel(?) dat elk poortje een optische scanner zou moeten hebben.

Den Haag Centraal is dus een uitzondering. Er stoppen internationale treinen (nu nog wel)… :sweat_smile:

Maar in Rotterdam en Breda en zo mag je verwachten dat elk poortje een ‘scan ticket’ oog heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Oh ja, welke internationale treinen stoppen daar dan?

Badge +3

Oh ja, welke internationale treinen stoppen daar dan?

Oei, dat zou dan een paar keer per dag een IC Brussel zijn toch? Bij nader inzien zal die wel via HS (Gv) gaan… I stand corrected.

Reputatie 7
Badge +3

Die IC Brussel begint en eindigt op HS, die gaat niet naar Centraal.

Reageer