Uitstel Hengelo - Bielefeld

Reputatie 7
Wederom problemen.

https://www.tubantia.nl/hengelo-e-o/eurobahn-trapt-weer-op-de-rem-bij-verbinding-hengelo-bad-bentheim~a21b0dbe/

139 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De problemen zijn voor een groot deel te wijten aan het eindeloze procederen van de Westfalenbahn.

Overigens is voor de verlenging naar Hengelo geen extra materieel of personeel nodig omdat de keertijd in Bentheim nu 54 minuten is. Dat betekent dat er of problemen zijn met de toelating van het personeel op het Nederlandse traject of problemen met de software bij het omschakelen van de spanning in Bentheim.
Ik begrijp dat de problemen vervelend zijn, Rene74, maar ik snap even niet zo goed wat je hier voor een vraag bij hebt. Je hebt namelijk de vraag-status aangevinkt bij dit topic 🙂 Of was dat een foutje?
Badge
Maar ze rijden inmiddels wel! :D
Volgens Tubantia is de dienst om 11.00 uur opgestart.

Edit: maar ik zie ze niet in de reisplanner staan, ook niet als 'vervallen'... Hoe zit dat?
Reputatie 7
Badge
Maar ze rijden inmiddels wel! :D
Volgens Tubantia is de dienst om 11.00 uur opgestart.

Edit: maar ik zie ze niet in de reisplanner staan, ook niet als 'vervallen'... Hoe zit dat?

de eerste drie van vanmorgen zijn niet uit Hengelo vertrokken. Dat staat op ovtijden.com wel.
De keerzijde van vierde reed van Bad Bentheim naar Hengelo, dus vertrok 11.34 wel.
Reputatie 7
Badge +4
De trein is begrijpelijkerwijs afgestemd op de dienstregeling in Duitsland, maar de aansluiting is wel erg ongelukkig. De trein uit westelijke richting komt aan op xx38 en de trein naar Bentheim en verder vertrekt op xx34. Het is een uurdienst. Gelukkig geldt het Niedersachsentarief wel ;-)

We goed dat hij rijdt. Grensoverschrijdende treinen zijn er nooit genoeg 😉
Reputatie 7
Badge +3
Uiteraard zijn de aansluitingen in Rheine en Osnabruck en straks in Bentheim (richting Nordhorn) wat belangrijker dan die in Hengelo. De trein is niet in eerste instantie bedoeld voor reizigers uit de Randstad.
Badge
Wat mij wel stoort is het lange stationnement in Bentheim (6 min ri Hengelo, 5 min ri Bielefeld). Ik begrijp dat de spanningswisseling wat tijd kost, maar als je dat wat minder ruim zou nemen (bv 2 min ri Hengelo) kan je in Hengelo precies cross-platform aansluiten op de 1600. Wellicht is het wat vertragingsgevoeliger, maar het kan nooit kwaad om het tenminste te proberen. Ik durf te wedden dat de reizigersaantallen bij Oldenzaal grens dan een leuke boost krijgen. Een achterlichtaansluiting maakt gewoon geen aantrekkelijk product.

Mocht die spanningswisseling per se meer dan 2 minuten in beslag moeten nemen, dan kan je nog altijd overwegen om in Bentheim de binnenkomende trein uit Bielefeld spanningsloos het perron binnen te laten rollen, terwijl de bovenleiding alvast naar 1500 V DC wordt/is geswitcht. Uit Hengelo dan spanningsloos binnenrollen met bovenleiding reeds op 15 kV AC. Weet alleen niet of dergelijke praktijken toegestaan en/of veilig zijn.

Een andere oplossing is schuiven met de tijden van de 1600 (en automatisch ook 1700), maar dat zorgt tot aan Schiphol voor leuke en minder leuke complicaties.
Reputatie 7
Badge +3
@DDietzen
Ik vermoed dat de kering in Hengelo kort moet zijn vanwege de beperkte beschikbaarheid van perronsporen aldaar en dat dat de reden is voor het lange stationnement in Bentheim.

Verder is een krappe aansluiting van/naar een IC uit de Randstad sowieso nutteloos onbetrouwbaar. Dat probleem speelt sinds een jaar ook in Venlo waar je vroeger 18 minuten had en nu nog maar 6 minuten waardoor het aanhoudend mis gaat.
Badge
Beperkte beschikbaarheid van perronsporen in Hengelo is m.i. niet zo'n groot issue aangezien spoor 11 exclusief gebruikt wordt door RB 61. Wel dient rekening te worden gehouden met kruisingen met treinen uit Enschede aan de oostzijde maar als de 1600 2 min eerder vertrekt uit Enschede is daar geen probleem. (Dat kan prima met de lange kering in Enschede, en de perronopvolgtijd tov de voorliggende Blauwnet-SP naar Zwolle wordt gehandhaafd.)
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie dat in veel gevallen de marge nog kleiner is. De Intercity is er vaak om xx35 en dan is een vertrek om xx34 al helemaal zuur. Vaak is er natuurlijk wel een tussenverbinding maar toch. Hengelo is veelal cross-platform. Als xx37 of xx38 eens zou kunnen.....
Reputatie 3
Tijdens een reis langs het nieuwe materieel (Kampen, Zwolle, Hengelo, Bad Benheim en Rheine) op de terugweg gestrand in Bad Bentheim omdat de Eurobahn niet meer terug naar Hengelo reed door een technische storing. Maar goed dat de IC naar Amsterdam nog wel reed.
Reputatie 7
Badge +3
Er zijn vervangende bussen ingezet.
Reputatie 5
Jammer van de problemen met de omschakeling, maar so be it. Wordt vanzelf opgelost.

Aankomst in Hengelo: .26, vertrek uit Hengelo: .34.
Een aankomst in Hengelo kan niet eerder, omdat op .23/.24 de IC moet kruisen.
Eerder/later vertrek in Hengelo kan ook niet, want dan zit je met de IC Raalte op .39.
Reputatie 7
Badge +3
Keolis Deutschland stopt voor onbepaalde tijd met het internationale treinverkeer tussen Hengelo en Bad Bentheim
http://www.rtvoost.nl/nieuws/283945/keolis-staakt-treinverkeer-tussen-hengelo-en-bad-bentheim
Reputatie 7
Badge +4
Slecht nieuws, gelukkig houden ze nog wel een busverbinding in stand. Onbepaalde tijd is erg onzeker.

Het is nog niet in de dienstregeling verwerkt, trouwens.
Badge
Nee, maar was die trein ooit wél fatsoenlijk verwerkt in de dienstregeling? De helft van de tijd zag ik 'm in de app niet tussen de vertrektijden op Hengelo en Oldenzaal staan - ook als 'ie wel gewoon reed en ook in de reisplanner stond - dus daar zat sowieso iets niet lekker
Reputatie 7
Gaat er ooit weleens iets gelijk goed op internationale verbindingen...?
Reputatie 3
Maar waarom bussen inzetten. De oude trein (naar Berlin Ostbf) rijdt toch wel gewoon tussen Hengelo en Bentheim. Alleen maar om de 120 minuten, maar dit is altijd zo geweest voordat de nieuwe trein (niet) ging rijden.
Reputatie 7
Dat dacht ik ook al. Die bussen zullen wel flink leeg zijn.
Reputatie 7
Badge
Dat dacht ik ook al. Die bussen zullen wel flink leeg zijn.
een personeelslid bij perron 11 stationeren volstaat ook 🙂 en kom je een echte reiziger tegen, dan bel je een taxi.
Reputatie 7
Badge +4
Laten we dat nou maar even afwachten. De wereld eindigt niet bij Amersfoort.
Reputatie 7
Badge +4
Het laatste bericht zou zijn dat het vanaf de 29e januari weer zou rijden. Het uitstel is dermate vaak geweest, dat we dat maar moeten afwachten, het zou zo kunnen zijn. 😉 Er rijdt een busverbinding van Hengelo naar Bielefeld, dat is dan wel weer winst.
Reputatie 7
Badge +3
@interCityNederland
De meeste treinkaartjes zijn niet geldig in de IC Berlijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het hangt er van af voor welke trein je die koopt. Reis je met Keolis, dan is een DB kaartje wel geldig, maar andersom zeker niet. Er is ook een fors prijsverschil. Het kaartje van Keolis is goedkoper. Je mag ook met de zeer aantrekkelijke Niedersachsenticket (dagkaart voor heel Niedersachsen, met regionale treinen voor 23 euro), niet in de IC Berlijn. Wel weer met de vervangende bus die nu van Hengelo naar Bad Bentheim gaat.
Reputatie 5
Vandaag waren ze weer bezig met testrijden!

Reageer