beantwoord

Vakantie Buitenland

• 4 juni 2020
  • 41 reacties
  • 892 Bekeken

Reputatie 1

Gisteren heb ik met veel belangstelling de persconferentie van premier Rutte gevolgd. Vakanties zijn vanaf 15 juni toegestaan, met enkele slagen om de arm. 

Mij is niet helemaal duidelijk geworden of vakanties per trein (of bijvoorbeeld ook vliegtuig of boot) minder aanbevolen worden dan per auto. Zijn er beperkingen of adviezen op dit gebied? 

icon

Beste antwoord door Sascha NS 4 juni 2020, 12:23

Naar mijn idee zei dhr. Rutte gisteren vooral: gebruik je gezond verstand en bekijk wat de regels zijn op de beoogde bestemming. Binnen Europa met uitzondering van Zweden en het Verenigd Koninkrijk is reizen toegestaan. Alles daarbuiten wordt nog afgeraden.

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Kijk op www.rijksoverheid.nl

In ieder geval geldt dat OV alleen gebruikt mag worden indien echt nodig.

Reputatie 7
Badge +3

Dus ja er zijn beperkingen als je met het OV wilt reizen t.b.v. een vakantie.

Naar mijn idee zei dhr. Rutte gisteren vooral: gebruik je gezond verstand en bekijk wat de regels zijn op de beoogde bestemming. Binnen Europa met uitzondering van Zweden en het Verenigd Koninkrijk is reizen toegestaan. Alles daarbuiten wordt nog afgeraden.

Reputatie 3

Tja, een hoop overheidscommunicatie rond Corona blijft in een soort grijs gebied hangen. Zo ook of je nou wel of niet met de trein op vakantie zou kunnen deze zomer. In het buitenland schalen bijvoorbeeld de Franse spoorwegen gewoon op voor de vakantieperiode. SNCF verkoopt ook gewoon weer 100% van alle stoelen in TGVs; dat zou met mondkapjes moeten kunnen volgens de Franse virologen (Maar ja, over mondkapjes lijkt ons RIVM sowieso hele andere informatie te hebben dan veel andere onderzoekers).

In Nederland zegt onze overheid het volgende over vakantiereizen met de trein (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland). Ik lees dit als dat je na 15 juni ook voor niet-noodzakelijke reizen (vakanties) weer met de trein zou kunnen. Maar of dat nou ook echt bedoeld wordt?

Mag ik met de internationale trein reizen? Welke regels gelden er?

Het advies tot 15 juni is nog steeds om alleen te reizen als het echt nodig is. Vakantiereizen zijn bijvoorbeeld niet noodzakelijk. Bent u toch van plan voor een vakantie met de trein naar het buitenland te reizen? Plan de reis naar uw vakantieadres zorgvuldig. Informeer uzelf voor vertrek over het land van bestemming via het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Weet welke maatregelen er zijn tijdens de treinreis en in het land van bestemming en houd u daaraan. Houd tijdens uw vakantie de situatie ter plaatse nauwlettend in de gaten. Raadpleeg voor het boeken de website van de reisaanbieder. In de internationale trein is het dragen van een niet-medisch mondkapje verplicht.

Ik denk dat de 15 juni vooral van toepassing is op "Informeer uzelf voor vertrek over het land van bestemming via het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Weet welke maatregelen er zijn tijdens de treinreis en in het land van bestemming en houd u daaraan.” Is 15 juni niet de datum waarop andere landen besluiten wel of niet Nederlanders toe te laten o.i.d? Maar heel duidelijk is het inderdaad niet.

Reputatie 7

Erg jammer dat daar nog steeds onduidelijkheid over is. Ik had voor mei een weekje Tsjechië gepland en voor oktober anderhalve week in Engeland. Ik heb nog steeds goede hoop dat Engeland doorgaat maar het is niet alsof je de huidige situatie in ieder land nou echt heel duidelijk kunt vinden.

Reputatie 3

Is 15 juni niet de datum waarop andere landen besluiten wel of niet Nederlanders toe te laten o.i.d? Maar heel duidelijk is het inderdaad niet.

Ik weet niet of dat nou echt de strekking is. Meerdere landen hebben nu sowieso al aangegeven per 15 juni Nederlandse toeristen te verwelkomen. En met het opheffen van reisbeperkingen richten jullie collega-spoorbedrijven in het buitenland zich weer expliciet op toeristen:

Bijvoorbeeld Deutsche Bahn (https://www.bahn.de/p/view/home/info/hochlauf-zuege.shtml)

Diese touristischen Ziele sind mit dem Fernverkehr wieder erreichbar:

Of, zoals genoemd, SNCF (https://nl.oui.sncf/nl/trein/speciale-aanbiedingen/start-verkoop)

Goed nieuws: uw treinticketjes zijn beschikbaar voor reizen vanuit Brussel en Frankrijk met TGV INOUI en INTERCITES en OUIGO.

Maar binnen Nederland lijkt het advies te zijn om de hele zomervakantie het OV niet te gebruiken voor een vakantie (https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/06/03/toch-op-vakantie-ga-dan-wijs-op-reis)

Dus lijkt het advies: ga je binnen Nederland op vakantie (en heb je geen auto): koop een auto! Ga je naar één van de omringende landen die Nederlandse toeristen toelaten: dan kan je eventueel ook met de trein (Maar volg uiteraard alle geldende voorzorgsmaatregelen op!). Alhoewel, gebruik de trein dan liever niet binnen Nederland totdat je de grens bent overgestoken :thinking:. Dus, koop dan toch ook maar gewoon een auto als je op vakantie wil.

Reputatie 7

Heb inmiddels al via oebb.at een treinretour naar Oostenrijk gekocht voor eind juli. Gezond bergwandelen op minder bekende routes. Geen massa's dus. Ook de hotels en toeristische voorzieningen daar zijn weer vol op stoom aan het raken. Wel de hele rit mondkapje op, maar dat is dan maar zo. Je mag hem even afdoen onderweg om wat te eten e.d. heb ik begrepen, dus ja.

Reputatie 7
Badge +3

Dus lijkt het advies: ga je binnen Nederland op vakantie (en heb je geen auto): koop een auto! 

Tuurlijk, koop maar even een auto. Lekker makkelijk gezegd, niet iedereen heeft daar even het geld voor liggen. Ook heel leuk advies voor degenen zonder rijbewijs. 

Overigens ben ik zelf niet van plan binnen Nederland (of erbuiten) op vakantie te gaan, zou hooguit een dagje weg willen met fiets, wat dus helaas niet kan.

Reputatie 7

Niet iedereen kan auto rijden, niet iedereen wil auto rijden, niet iedereen mag auto rijden, niet iedereen moet auto rijden. Dit is een heel slecht idee. Gebruikers van het OV moeten iedere vrijheid die de automobilist heeft ook hebben, voor zover mogelijk. Vrij reizen zonder beperkingen. Fiets mee, lunch mee, eerste klas, voor de lol, zonder mondkapje of andere panische onzin die niet werkt. Is dat niet gewoon discriminatie, dat degenen zonder auto nu in hun vrijheid beperkt worden?

Reputatie 3

Tuurlijk, koop maar even een auto. Lekker makkelijk gezegd, niet iedereen heeft daar even het geld voor liggen. Ook heel leuk advies voor degenen zonder rijbewijs.

Tjemig, ik schrijf toch niet dat dat mijn advies is? Ik schrijf:

Dus lijkt het advies

omdat mijn punt dus is dat de Nederlandse richtlijnen voor gebruik OV nogal afwijken van die in ons omringende landen.

Enfin, nog even ter aanvulling. Ook in België lijkt het dat je na 15 juni weer de trein mag gebruiken voor toeristische verplaatsingen (https://www.b-europe.com/NL/Coronavirus)

Wat internationale reizen betreft, heeft België zijn grenzen gesloten voor niet-essentiële verplaatsingen. Alleen werkgerelateerde verplaatsingen zijn toegestaan. Toeristische verplaatsingen van en naar België zijn t.e.m. zondag 14 juni verboden.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat er inderdaad een tweedeling aan het ontstaan is in de samenleving tussen degenen met en zonder auto. Het gaat wat ver om het discriminatie te noemen. Maar het is natuurlijk wel degelijk zo dat degenen die een auto hebben veel makkelijker kunnen gaan en staan waar ze willen en ook nog eens hun fiets kunnen meenemen. Zo hebben wij afgelopen weekend gewandeld op de Veluwe. Daar zijn we met de auto naartoe gereisd, een autorit van 40 minuten.

Het zou eerlijker zijn wanneer automobilisten ook alleen “noodzakelijke” reizen zouden mogen maken, net als OV-reizigers. Maar dat valt natuurlijk niet te controleren.

Reputatie 7

Juist daarom eigen ik mezelf consequent die vrijheid toe. Wat de overheid en de OV-bedrijven er van vinden is totaal irrelevant zolang er een dubbele standaard gehanteerd wordt. Hypocrisie op zich is al kwalijk genoeg. Hypocrisie vanwege een irrationale angst die niet iedereen deelt is ronduit belachelijk. 

Reputatie 7
Badge +3

Tjemig, ik schrijf toch niet dat dat mijn advies is? Ik schrijf:

Dus lijkt het advies

Het is ook geen kritiek op jou, maar op het algemene advies. Er wordt in het algemeen te veel van uit gegaan om dan maar de auto te nemen danwel er eentje aan te schaffen. Veel mensen kunnen of willen geen auto rijden, bv uit milieu oogpunten. Of hebben wel een auto, maar zouden er dan 2 moeten hebben (allebei de partners één) wat weer problemen op kan leveren qua parkeren thuis aangezien in bepaalde nieuwe wijken van lagere parkeernormen uitgegaan wordt. 

En op een gegeven moment is de pandemie wel weer voorbij, wanneer of op welke manier dan ook, en dan loopt Nederland weer vast omdat een grote groep OV reizigers nu een auto hebben aangeschaft en dan niet meer met het OV gaat. De SER adviseert niet voor niets voorlopig nog (grotendeels) thuis te werken om een chaos op spoor én weg te voorkomen. 

Reputatie 7
Badge +3

Juist daarom eigen ik mezelf consequent die vrijheid toe. Wat de overheid en de OV-bedrijven er van vinden is totaal irrelevant zolang er een dubbele standaard gehanteerd wordt. Hypocrisie op zich is al kwalijk genoeg. Hypocrisie vanwege een irrationale angst die niet iedereen deelt is ronduit belachelijk. 

Jouw niet opvolgen van regels + verplichtingen en toe eigenen van vrijheid beperkt anderen hun vrijheid. Die regels zijn er niet voor niets. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar met jouw gedrag vorm jij een (gezondheids)risico voor anderen. Als jij met het OV gaat hoor jij gewoon de geldende regels in acht te nemen. Wil jij dat niet, dan is er voor jou geen plaats.

Reputatie 7

Ik zal altijd dat doen wat moreel juist is. Voor discriminatie is in het OV zeker geen plaats. Voor hypocrisie is in het OV zeker geen plaats. Voor onderdrukking is in het OV zeker geen plaats. Er is niets of niemand die dat goed kan praten, ongeacht de omstandigheden. Dat heet principes hebben.

Reputatie 3

Het is ook geen kritiek op jou, maar op het algemene advies. Er wordt in het algemeen te veel van uit gegaan om dan maar de auto te nemen danwel er eentje aan te schaffen. Veel mensen kunnen of willen geen auto rijden, bv uit milieu oogpunten. Of hebben wel een auto, maar zouden er dan 2 moeten hebben (allebei de partners één) wat weer problemen op kan leveren qua parkeren thuis aangezien in bepaalde nieuwe wijken van lagere parkeernormen uitgegaan wordt. 

OK, dan zitten we op één lijn. Ik/mijn gezin heeft ook geen auto, voornamelijk omdat mijn vrouw na een ingrijpende ruggemerg-operatie geen auto meer mag rijden en ook niet zonder pijn lang in de bijrijderstoel zitten. De trein is dan ideaal omdat ze af en toe even kan gaan staan. En de trein is daarom voor ons (en onze jonge kinderen) de belangrijkste vorm van vervoer geworden. Maar nu al drie maanden even niet.

Maar het waarom van deze maatregel tot het einde van de zomervakantie? Ik kan het mezelf in ieder geval niet meer uitleggen. Vanochtend reisde ik voor het eerst in drie maanden met het OV voor een ziekenhuisafspraak. Midden in de ochtendspits van Arnhem naar Nijmegen:10 bakken VIRM, zo goed als leeg; in Nijmegen stapten max 30-40 mensen uit...ik kom bij de Albert Heijn meer mensen tegen. Tja, wie houden we dan eigenlijk voor de gek met “alleen het OV gebruiken als het echt moet”. Als de bezetting in de donderdagochtend-spits al zo laag is, dan lijkt het me dat er meer dan genoeg ruimte is om een paar vrijetijds-reizigers mee te nemen.

Gun daarmee die autoloze gezinnen/huishoudens gewoon de mogelijkheid van iets van ontspanning, net als in onze buurlanden nu gewoon weer kan. SNCF/DB en anderen timmeren dus aan de weg om die reizigers weer voor zich te winnen. Nu de Nederlandse vervoerders nog…

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb momenteel geen persoonlijke ervaringen hoe druk het is in de trein. Voorheen ging ik dagelijks met de trein naar werk maar heb momenteel al een tijdje geen werk dus ook niet met de trein. Voor uitjes gebruikte ik de trein misschien hooguit 1 of 2 keer per jaar, wat dan regelmatig was om naar een concert te gaan, maar die gaat voorlopig toch niet door. Familie woont in de buurt en verder heb ik geen noodzaak om met de trein te reizen. Maar ik heb nu best wel wat vrije tijd en zou het fijn vinden om bv elders in het land wat te kunnen gaan fietsen. Maar dat wordt dus zeer afgeraden, sterker nog ik mag mijn fiets niet eens meenemen wanneer ik wel met de trein ga.  In een tijd waarin veel Nederlanders noodgedwongen vakantie in eigen land zullen vieren of simpelweg dagjes weg gaan staan degenen die geen auto tot hun beschikking hebben behoorlijk in de kou.

Wat ik wel denk is dat wanneer er niet de oproep zou zijn om zo min mogelijk met de trein te trein, alleen noodzakelijke reizen, dat het dan wel een stuk drukker zou zijn,misschien niet nu al  nu veel mensen ngog thuiswerken, maar wellicht de komend maanden wel. Ik begrijp de oproep dus wel, maar het beperkt de bewegingsvrijheid van mensen die afhankelijk zijn het OV wel heel erg.

Bij mij komt wel steeds meer de vraag hoeveel risico er nu nog is op besmetting (in de trein maar ook elders), daarbij kijkend naar de cijfers van het RIVM en de NICE rapportage. Zo schat het RIVM dat berekend voor de periode 5 mei tot 29 mei iets meer dan 1700 personen besmettelijk zijn. Dat is 0,01% van de Nederlandse bevolking. En als dat inclusief het aantal mensen opgenomen in ziekenhuizen is dan bevindt zich grofweg een derde van dat aantal zich in ziekenhuizen en zal een deel van de andere besmettelijke mensen behoren tot de positief geteste patienten en opdracht hebben gekregen in thuisisolatie te gaan (waar ze zich hopelijk aan houden) waardoor er uiteindelijk maar een klein deel zich nog vrij rondbeweegt. Daarvan gaat maar een klein deel met de trein. De kans dat je in de trein besmet raakt is m.i. dus zeer klein, simpelweg omdat er waarschijnlijk erg weinig besmettelijke mensen met de trein zullen reizen.

Badge

@Momo over 2 weken weten we hoeveel besmettingen de demonstraties hebben opgeleverd, zou dat niet een goed ijkpunt zijn voor hoe besmettelijk het nog is op dit moment?

Uit Italië komen berichten dat het virus minder sterk aanwezig is bij nieuwe patienten, als dat werkelijk zo is zou dat goed nieuws zijn.

De Nederlandse regering is wat terughoudend/voorzichtig in alles en misschien zijn we daar straks wel blij mee of niet als we merken dat we veel eerder weer meer hadden kunnen doen. 

Kunnen we dat iemand verwijten?  Denk het niet, er is niemand die alle kennis rondom dit virus heeft en het is dus handelen naar het kleine beetje wat wel bekend is en de rest is op verwachtingen gebaseerd.

Zelf verwacht ik wel meer mensen in de trein te gaan zien die even een dagje weg willen of per trein naar hun vakantie bestemming gaan, maar laten we vooral allemaal de voorzichtigheid in acht nemen om te voorkomen dat besmettingen weer uit de hand lopen. 

En mensen die zich alleen maar kunnen afzetten tegen de opgelegde maatregelen daarvan hoop ik dat die in de komende weken flink tegen de lamp zullen lopen en net de collega's treffen die fanatiek willen en gaan controleren.  De eerste week is het allemaal nieuw en wordt er gevraagd om het mondkapje te gebruiken of deze op de juiste manier te gebruiken. Maar ik verwacht dat dat wel gaat omslaan in het geven van een aanwijzing en het handhaven op het juist dragen van een mondkapje in het OV.

Ik ben hier echt voorstander van om te handhaven omdat er heel veel mensen de afgelopen weken geen mogelijkheden hebben gehad om naar hun ouders te gaan, naar opa en oma of omgekeerd de kinderen of kleinkinderen kunnen zien. Juist voor deze groep sta ik er zelf fanatieker in om toe te zien op het naleven van de voorschriften.

Reputatie 7

De kans op besmetting in het ov lijkt me uiterst gering. De treinen zijn goeddeels leeg. Misschien op regio Amsterdam na. Dat je niet met zo'n ding op wilt gaan zitten terwijl je in je uppie zit, is begrijpelijk toch. Helaas moet het (voorlopig tenminste) en doe je het maar.... Maar waarom? Hoor veel mensen die er zo over denken en ook een aantal die het ov beu zijn door dit soort plichten en een tweede autootje willen aanschaffen.

Reputatie 7
Badge +3

@Momoover 2 weken weten we hoeveel besmettingen de demonstraties hebben opgeleverd, zou dat niet een goed ijkpunt zijn voor hoe besmettelijk het nog is op dit moment?

Goed van deze demonstranten om vrijwilligers te zijn in een test om te zien hoe besmettelijk het virus in de buitenlucht is. :rofl:

Ik las ook al de berichten dat Italiaanse wetenschappers menen dat het virus aan kracht inboet. Wie weet is er toch een seizoensinvloed, zoals temperatuur, zonlicht/UV licht, luchtvochtigheid (stokpaardje van Maurice de Hond) of de eerder genoemde pollen die hooikoorts veroorzaken. 

De vraag is welke maatregelen het meest effectief zijn, niet alleen van de maatregelen die er nu zijn maar ook die er vanaf maart / april waren. In Belgie bv waren er strengere maatregelen qua winkelbezoek, reizen, thuis blijven en al eerder een mondkapjesplicht, maar ik zie niet terug in de cijfers dat het daar beter is gegaan, met een vergelijkbaar of zelf hoger aantal ziekenhuisopnames, IC bezetting en overledenen (als je voor Nederland de verpleeghuizen erbij op zou tellen) terwijl ze minder inwoners hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

De kans op besmetting in het ov lijkt me uiterst gering. 

Ik denk sowieso dat de kans op besmetting in het OV kleiner is dan besmetting door familie, vrienden of collega's, niet alleen met dit virus maar ook qua griep of verkoudheid. Als ik naar mezelf kijk ben ik meestal 1 keer per jaar verkouden, dat was al zo voor ik dagelijks met de trein reisde en dat is in de 5 jaar dat ik wel dagelijks in de trein zat niet veranderd. De afgelopen 3 jaar ben ik iedere keer besmet door mijn moeder (van familie moet je het maar hebben :rofl: ). Toeval of niet, al 3 jaar achter elkaar had zij met 1e Kerstdag de eerste symptomen van een verkoudheid en prompt had ik het 2 tot 3 dagen later ook. Ik was iedere keer de dag na Kerst vrij, dus ik kan niet besmet zijn in de trein of op werk door een collega. Je zit meestal niet urenlang naast of tegenover een andere onbekende treinreiziger, wat vaak wel het geval is met familie, vrienden of collega's.  En nu de treinen veel leger zijn dan anders zal de kans op besmetting nog kleiner zijn, zeker gezien het aantal personen wat nu (naar geschat) besmet is en mensen zo veel mogelijk thuis blijven bij klachten, waar men normaal met een verkoudheid gewoon normaal naar werk of andere dingen gaat.

Reputatie 7

Als die kans bijzonder hoog zou zijn, zou dat al wel bekend zijn. 

Badge +3

Om de kans (voor jezelf of anderen) in het ov te minimaliseren… toch die mondkapjes maar hè? als 1,5 meter niet lukt.

En dan (nu maar al een tijdje eerder) de freaks die zich dingen afvragen over de ventilatie, want die recirculeert toch alle coronaatje aerosolen in iedereens gezicht terwijl jouw masker daar niet of amper tegen beschermt?

Wordt nog leuk in het ov en op vakantie met groepen voor langere tijd in dezelfde ruimte zonder restricties. Denk dat Zweden (Gothenburg) een goed voorbeeld is of kan worden.

Reputatie 6

Gun daarmee die autoloze gezinnen/huishoudens gewoon de mogelijkheid van iets van ontspanning, net als in onze buurlanden nu gewoon weer kan. SNCF/DB en anderen timmeren dus aan de weg om die reizigers weer voor zich te winnen. Nu de Nederlandse vervoerders nog…

Zo werkt dat niet.

Ieder land heeft zijn eigen regels.

De SNCB heeft al een hele tijd strenge regels voor mondmaskers, maar de SNCB heeft de beperking “essentiële reizen” laten vallen. Dus inderdaad… er staat het een en ander aan toeristenwerving op hun site. De Belgen mogen weer op uitstap met de SNCB.

Maar…

Er stond afgelopen week ook een sfeerrapportage in De Standaard over lekker uitgaan in De Efteling. Mooi hoor jongens…we hebben likkebaardend kunnen kijken naar de foto’s, maar we hebben er helemaal niets aan.

De Belgische pretparken zijn gesloten.

De Belgische grens is ook gesloten. Dus De Efteling is ook geen optie.

Mag jij met de trein naar De Efteling ? Neen, jij mag niet in de trein.

Mag ik met de trein naar De Efteling ? Neen, ik mag niet over de grens.,

En zo zijn we allebei het bokje. Jammer, jammer, mekker, mekker, snik, snik.

Maar er was wel een uitermate klein, maar extreem dodelijk probleempje: het Coronavirus. Dat lijkt me wel een goede reden.

Reageer