Skip to main content

Vakantie Italie

  • 15 May 2024
  • 40 reacties
  • 889 Bekeken

Wij zijn aan het kijken of het haalbaar is om met de trein naar Italie te gaan.

Het zou onze bedoeling zijn om op maandag 12 augustus te vertrekken vanuit Almere en dan reizen met de trein naar Florence in Italie,

En dan willen wij op 26 augustus graag weer naar Nederkand terug reizen.

Ik kan niet vinden hoe ik dit zou kunnen boeken/reserveren en ook niet wat de kosten hiervan zouden zijn.

Wellicht heeft iemand hier ervaring mee en dan horen wij het graag

Met vriendelijke groet

Jos & Wil

40 reacties

Op één dag naar Florence wordt erg krap. Het is normaal zo'n 13 uur reizen met de trein maar je zal meerdere keren moeten overstappen wat de totale reistijd toe zal laten nemen. Ook zijn er in de zomer werkzaamheden aan het spoor in Europa die de reistijd verder kunnen laten oplopen.

De NS international reisplanner lijkt op de genoemde datum geen reis te kunnen vinden die binnen één dag te doen is, Google Maps vind er eentje met een omweg via Oostenrijk die nét na middernacht aankomt maar met een overstap van 7 minuten in München en 4 minuten in Verona is de kans dat je bij een geringe vertraging je bestemming al niet meer zal bereiken.

Mogelijk is het een alternatief om de reis over twee dagen te verspreiden met een overnachting in Zwitserland?

Reputatie 7
Badge

Het is uitstekend te doen om per trein naar Italië te reizen, was mijn persoonlijke ervaring vorig jaar maar inderdaad kost het wel wat tijd.

Een paar tips:

- NS International geeft vaak de minstens opties. Orienteer je via de Deutsche Bahn en/of ÖBB (Oostenrijkse spoorwegen).

- Boek niet meteen op de eerste de beste site waar je een reis vindt maar vergelijk prijzen, in ieder geval van alle spoorvervoerders van landen waar een trein doorheen gaat.

- Boek geen reis o.b.v. een advies met overstappen van een paar minuten, maar gun jezelf minstens een uurtje om als het meezit even de benen te strekken en wat speling te hebben. Zeker in Duitsland komen aanzienlijke vertragingen regelmatig voor.

- Overweeg een nachttrein naar bijvoorbeeld Basel, dan ben je vast een eind als je wakker wordt (dat heb ik op andere reizen vaak gedaan).

Reputatie 7
Badge

Ter illustratie verliep mijn reis toen uiteindelijk als volgt:

6:38-10:31 ICE (Duitse hogesnelheidstrein) van Amsterdam naar Frankfurt

10:50-13:47 ICE van Frankfurt naar Basel (één ticket met één vervoerder dus een minder riskante overstap)

15:03-19:50 EC (Zwitserse internationale trein) van Basel naar Milaan

20:10-20:54 Frecciarossa (Italiaanse hogesnelheidstrein) van Milaan naar Reggio Emilia

Terug ben ik nog via Oostenrijk gereisd:

6:56-7:24 Frecciarossa van Reggio Emilia naar Bologna Centrale

8:01-9:23 Frecciarossa van Bologna Centrale naar Venetië

10:08-13:11 Railjet (Oostenrijkse hogesnelheidstrein) van Ventië naar Villach

En ten slotte weer een andere dag:

17:16-21:41 Railjet van Villach naar München

0:01-5:45 ICE van München naar Bonn

6:16-9:29 ICE van Bonn naar Amsterdam

Reputatie 1

In mijn ogen is naast de website van de Deutsche Bahn ook seat61.com een erg goede bron. Deze heeft een artikel over mogelijkheden om van Amsterdam naar Italië te reizen. Je moet natuurlijk zelf verifiëren of de treinen op de betreffende dagen rijden. Ik denk dat met een nachttrein het redelijk te doen moet zijn om naar Florence te komen zonder te veel overstaps.

Vliegen zal helaas goedkoper en makkelijker zijn dan een optie met de trein. Dat betekent echter niet dat het met de trein heel erg veel duurder moet zijn of dat treinreizen op dit traject een inherent slecht idee is.

Badge +3

Vliegen zal helaas goedkoper en makkelijker zijn dan een optie met de trein. Dat betekent echter niet dat het met de trein heel erg veel duurder moet zijn of dat treinreizen op dit traject een inherent slecht idee is.

Inherent slecht is het nooit (vliegangst zoals mijn vriendin). Dus als hetzelfde in alle redelijkheid mogelijk is met een trein of Flixbus-achtig vervoer, of een vakantiebus… 

Helaas voor de treinenliefhebbers alhier, maar ik adviseer om met het vliegtuig te gaan.

In Nederland zijn er wel eens wat vertragingen, maar bij een lange Internationale reis pakte dit zeer vaak voor ons zo dramatisch uit dat we dit nooit, nooit meer doen.

Bijvoorbeeld naar Oostenrijk. Meer dan 12 / 13 uur in de trein, als je één overstap miste was de eindbestemming die dag niet meer te bereiken.

Nu voor 7 tientjes met Transavia en in 5 kwartier staan we daar fris en fruitig op de luchthaven, tot op de minuut op tijd. Totale reisduur Schiphol tot ons huis daar, 3 uurtjes.....…

Maar als je geen last hebt van reisstress en alle tijd hebt, kan je het altijd proberen........

Reputatie 4

Er zijn eerdere topic hierover geweest. Misschien een rechtstreekse nachttrein naar Italië organiseren?

 

Ik heb bij DB en rail.cc gekeken, het is niet mogelijk om deze reis in 1 keer te boeken. 

 

Het beste is om in zuid Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of zuid-oost Frankrijk een hotelovernachting te regelen. Vanaf daar reist u de volgende dag verder naar Italië.

 

Een andere mogelijkheid is om met de nachttrein (van ÖBB) van Amsterdam naar Basel, München of Zürich te reizen, om vanaf daar met de dagtrein verder te reizen. Echter, nadeel van 2 boekingen is dat u zelf verantwoordelijk bent om op uw begin station aanwezig te zijn. Als de trein van het eerste deel vertraging hebt, dan komt u niet op uw bestemming aan.

Wel kunt u gebruik maken van Interrail, en de datum invullen als u zeker weet dat u verder kunt reizen. Hou rekening mee dat voor sommige treinen (in ieder geval de nachttrein) toeslag/reservering betaalt moet worden.

 

Met de nachttrein naar München of Wenen en de volgende dag de nachttrein naar Florence reizen behoort ook tot de mogelijkheden (maar met de risico dat de eerste nachttrein moet rijden).

Reputatie 7

Het beste is om in zuid Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of zuid-oost Frankrijk een hotelovernachting te regelen. Vanaf daar reist u de volgende dag verder naar Italië.

Dat vind ik de beste tip. Ben zelf ooit met de trein in 2 dagen naar Italië geweest. Ik reisde eerst van mijn woonplaats naar Arnhem. Om 9.07 daar de ICE naar Basel. Daar overgestapt naar Brig (ook Zwitserland). Deze complete treinreis heb ik geboekt voor ik meen 60 of 70 euro via bahn.de, de site van DB. Wél lange tijd te voren omdat anders prijzen oplopen. In Brig een hotel. 

De volgende dag van Brig rechtstreeks naar Milaan. En daar overgestapt naar Rome (via Florence). Deze reis heb ik via de SBB geboekt. 

Het vliegtuig is natuurlijk sneller en goedkoper. Maar treinreizen is wel veel mooier en avontuurlijker en je ziet nog eens iets.... de reis is dan niet alleen een middel om van A naar B te komen, maar kan een beleving op zich zijn, onderdeel van een vakantie. Het is maar hoe je het bekijkt.

Augustus is top hoogseizoen in Italië, aangezien dan vrijwel iedere Italiaan vakantie heeft dus reken daar op flinke prijzen.

Reputatie 7
Badge

Wel kunt u gebruik maken van Interrail, en de datum invullen als u zeker weet dat u verder kunt reizen. Hou rekening mee dat voor sommige treinen (in ieder geval de nachttrein) toeslag/reservering betaalt moet worden.

Interrail is ook puur om de prijs soms trouwens voordeliger. Bij mij was dat net niet zo, maar zat het er dicht in de buurt.

Reputatie 5

Het beste is om in zuid Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland of zuid-oost Frankrijk een hotelovernachting te regelen. Vanaf daar reist u de volgende dag verder naar Italië.

Of, als je toch wel in één keer naar Italië wilt reizen: je kan makkelijk in één dag van Nederland in Domodossola komen. Deze stad in Noord-Italie, net na de Simplontunnel, wordt aangedaan door Zwitserse intercities en is daarmee makkelijk met één kaartje van DB vanuit Nederland te boeken.

Houd wel rekening met werkzaamheden op het Simplon-traject in Noord Italie deze zomer.

Wat ook kan als je niet wil vliegen is Flixbus. Die hebben een rechtstreekse nachtbus van Amsterdam (v 15.15) naar Milaan (a 7.25). Vanaf Milaan kun je dan bijv. aansluitend in twee uur met de trein naar Florence.

Reputatie 7

Wat ook kan als je niet wil vliegen is Flixbus. Die hebben een rechtstreekse nachtbus van Amsterdam (v 15.15) naar Milaan (a 7.25). Vanaf Milaan kun je dan bijv. aansluitend in twee uur met de trein naar Florence.

Ieder het zijne natuurlijk, en het is veel goedkoper, maar de verhalen die ik rond internationale nachtbussen heb gehoord zijn niet best. Je komt gebroken aan, of dat nu een fijne start van een vakantie is?

In de genoemde periode zijn er zo te zien werkzaamheden op de trajecten Frankfurt - Basel als Brig - Milaan en Brussel - Parijs. Op de eerste twee verbindingen rijden zo te zien deels bussen, op de laatste rijden treinen een omleiding en zijn ze langer onderweg. Hierdoor is het eigenlijk praktisch onmogelijk om de reis op één dag af te leggen.

Reputatie 7
Badge

Hou er rekening mee dat de NightJet naar Zürich nogal onbetrouwbaar is.

Die rijdt geloof ik sowieso niet in deze periode vanwege de genoemde werkzaamheden (of slechts tot Basel of geheel niet, dat kan ik zo snel niet vinden). Via Parijs naar Zürich lijkt de enige overgebleven mogelijkheid zonder met regionale treinen of bussen te hoeven reizen, maar dan moet je de reis dus wel over twee dagen verspreiden.

Alternatieve nachttrein vanuit München naar Florence lijkt ook niet te rijden in augustus (of is al volgeboekt) want deze verschijnt niet op de website van de de Nightjet.

Reputatie 7

In de genoemde periode zijn er zo te zien werkzaamheden op de trajecten Frankfurt - Basel als Brig - Milaan en Brussel - Parijs. Op de eerste twee verbindingen rijden zo te zien deels bussen, op de laatste rijden treinen een omleiding en zijn ze langer onderweg. Hierdoor is het eigenlijk praktisch onmogelijk om de reis op één dag af te leggen.

Ja, al die werkzaamheden gooien in vakantieperiodes vaak roet in het eten. Zo wordt het dus juist in de drukste vakantieperiode van het jaar erg lastig om soepel internationaal per trein wat verder op vakantie te gaan en het vliegtuig te laten voor wat het is. En dan is de (hoge) prijs in relatie tot wat je krijgt aan comfort en gemak wel erg uit balans.

 

Ieder het zijne natuurlijk, en het is veel goedkoper, maar de verhalen die ik rond internationale nachtbussen heb gehoord zijn niet best. Je komt gebroken aan, of dat nu een fijne start van een vakantie is?

De alternatieven met de trein die ik hier voorbij zie komen zijn niet echt realistisch te noemen. Wil je niet vliegen dan is wellicht de bus toch nog het beste alternatief. Misschien komt er in de toekomst ooit weer eens een nachttrein naar Milaan.

Reputatie 2

Ja veel werkzaamheden op grensovergangen in die periode: NJ 295 München-Firenze rijdt niet vanwege werkzaamheden (zie post van @rvdborgt in item van @snailgirl 1 maand geleden. Schijnt alleen in het Duits op de öbb-site te staan). NJ 40295 München-Milaan rijdt om vanwege werkzaamheden (zie https://raildude.com/forum/view?id=66949). Reistijden nog niet in zeker. TGV 9255 Parijs-Milaan wordt gedeeltelijk met bussen gedaan in de Alpen. Omdat de Gotthard-tunnel dicht is, worden de treinen Zurich - Milaan vv omgeleid. Een uur extra reistijd. Ook daardoor geen directe treinen Basel-Milaan. Zelfs tussen Luxemburg en Metz rijden er geen treinen. En veel werkzaamheden in Duitsland, natuurlijk. Het blijft te doen, maar er is (nog) meer doorzettingsvermogen dan normaal nodig. Boek de overstappen ruim!

Reputatie 7
Badge

Wat ook kan als je niet wil vliegen is Flixbus. Die hebben een rechtstreekse nachtbus van Amsterdam (v 15.15) naar Milaan (a 7.25). Vanaf Milaan kun je dan bijv. aansluitend in twee uur met de trein naar Florence.

In deze bussen rijdt vaak twijfelachtig volk mee waardoor het kan gebeuren dat de politie de bus aan de kant zet voor uitgebreide controles.

Reputatie 7
Badge

De alternatieven met de trein die ik hier voorbij zie komen zijn niet echt realistisch te noemen.

Hoezo niet?

De alternatieven met de trein die ik hier voorbij zie komen zijn niet echt realistisch te noemen.

Hoezo niet?

Twee dagen reizen heen en twee dagen terug op een vakantie van 14:dagen. Plus aansluitingen die kunnen misgaan, extra overnachtingen, etc.

Reputatie 7
Badge

De alternatieven met de trein die ik hier voorbij zie komen zijn niet echt realistisch te noemen.

Hoezo niet?

Twee dagen reizen heen en twee dagen terug op een vakantie van 14:dagen. Plus aansluitingen die kunnen misgaan, extra overnachtingen, etc.

Twee dagen is zoals ik met mijn voorbeeld hierboven probeerde te illustreren. Zeker als je ook 's nacht reist (desgewenst in een bed in een slaapcoupé) wat voor mij tot Reggio Emilia dus niet eens nodig was, kom je in een dag echt behoorlijke ver. Aansluiting zijn "een dingetje" maar dat kun je met wat speling in je reistijd behoorlijk mitigeren en daarnaast kun je waar nodig tussen hogesnelheidstreinen uit met HOTNAT en dergelijke regelingen.

Reputatie 7
Badge +3

HOTNAT is in Italië vooral een papieren regeling. Ik zou er niet op rekenen dat het in de praktijk werkt.

Reputatie 2

Over het vliegtuig: De laatste keer dat ik naar Florence ging hadden we een rechtstreekse terugvlucht op zondag met de KLM. Maar de KLM vond de wind te hard, dus moesten we kiezen: terug met de Lufthansa over Frankfurt of met Air France over Parijs. (Dit probleem komt vaker voor in Florence.) We kozen Frankfurt. Toen we daar maandagochtend landden kregen we te horen dat er vanwege de wind geen vluchten naar Amsterdam gingen die dag. Er stonden ca 500 personen in de rij om hun vlucht om te boeken. We hebben onze koffers opgehaald en zijn in de ICE gesprongen. Toen we de grens overreden kregen we een bericht van KLM: Ze hadden een vlucht voor ons op woensdag om 12:00! Wij waren maandagavond thuis. En wie heeft de trein betaald? De KLM niet, maar de ANWB reisverzekering wel. En soepel ook nog. Dit voor de mensen die denken dat vliegen probleemloos is.

Reputatie 7
Badge

HOTNAT is in Italië vooral een papieren regeling. Ik zou er niet op rekenen dat het in de praktijk werkt.

Echt, wat jammer. Op een van mijn reizen daar dreigde ik een overstap te gaan missen omdat de trein die ik had geboekt een uur vertraging had. Gelukkig was ik vroeg (ik kwam uit een andere Frecciarossa die niet vertraagd ws en had een ruime overstap kunnen plannen) en was de trein van twee uur werder ook aanzienlijk vertraagd waardoor ik sie nog haalde. Een uiterst vriendelijk goed Engels sprekende conducteur vond dat geen enkel probleem. Dat was in mijn optiek juist een erg ruimhartige interpretatie van deze regeling.

Reageer