beantwoord

Van Hengelo naar Münster

Hallo,

Ik wil zondag 23 december graag vanuit Hengelo naar de kerstmarkt in Münster. Nu is mijn vraag of ik hier een speciaal kaartje voor moet kopen, ik heb een ov chipkaart met een dalvoordeelabbonement voor in Nederland. Kan iemand mij vertellen welk kaartje ik moet kopen, waar ik deze kan kopen en hoe duur het is? Ook wil ik graag weten of de reistijd inderdaad een uur en een kwartier is zoals op de ns reisplanner aangeeft of is het 4 uur en 44 minuten zoals de nsinternationaal aangeeft?

Hopelijk kan iemand mij helpen.

Groetjes Anki
icon

Beste antwoord door Thom 8 december 2018, 16:55

U kunt een Niedersachsenticket kopen voor €23,00. Münster ligt in Westfalen maar als u via Rheine reist, is het kaartje geldig. U mag ook alleen via Rheine terug. U kunt met deze kaart trouwens onbeperkt in Niedersachsen op stap, tot Helmstedt, Hamelen, Nordern, of Hamburg, om maar wat te noemen. Niedersachsen is groter dan Nederland. Het kaartje is geldig vanaf Hengelo, het is een Duitse lijn.
Het voordeel is vooral dat met meerdere reizigers nauwelijks meer kost, met een maximum van vijf.

Een reistijd van bijna vijf uur is volslagen waanzin. De reistijd is 1 uur 22. Overstappen in Rheine, er is voldoende tijd. Een enkele reist kost 18,50, dus een NiederSachsen-ticket is veel goedkoper, het is een dagkaart die u als retour kunt gebruiken.

Informatie vindt u op www.Bahn.de. Vul als Zwischenhalte Rheine in en Nur Nahverkehr. Type Münster, niet Munster en uw reis gaat naar Münster Westfalen Hbf.

U kunt met uw Duitse ticket ook nog naar de Weihnachtsmarkt van Osnabrück als u er niet genoeg van kunt krijgen, zonder meerkosten. Het centrum is daar nog geen 300 meter van het station.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U kunt een Niedersachsenticket kopen voor €23,00. Münster ligt in Westfalen maar als u via Rheine reist, is het kaartje geldig. U mag ook alleen via Rheine terug. U kunt met deze kaart trouwens onbeperkt in Niedersachsen op stap, tot Helmstedt, Hamelen, Nordern, of Hamburg, om maar wat te noemen. Niedersachsen is groter dan Nederland. Het kaartje is geldig vanaf Hengelo, het is een Duitse lijn.
Het voordeel is vooral dat met meerdere reizigers nauwelijks meer kost, met een maximum van vijf.

Een reistijd van bijna vijf uur is volslagen waanzin. De reistijd is 1 uur 22. Overstappen in Rheine, er is voldoende tijd. Een enkele reist kost 18,50, dus een NiederSachsen-ticket is veel goedkoper, het is een dagkaart die u als retour kunt gebruiken.

Informatie vindt u op www.Bahn.de. Vul als Zwischenhalte Rheine in en Nur Nahverkehr. Type Münster, niet Munster en uw reis gaat naar Münster Westfalen Hbf.

U kunt met uw Duitse ticket ook nog naar de Weihnachtsmarkt van Osnabrück als u er niet genoeg van kunt krijgen, zonder meerkosten. Het centrum is daar nog geen 300 meter van het station.
Reputatie 7
Badge +2
Het Niedersachsenticket kunt U kopen in de trein (contant geld biljetten/munten, bankpas werkt niet) of via de App van DB. Het is niet verkrijgbaar op het station in Hengelo en is er ook geen vaste conducteur waar U terecht kunt.

De automaat in de trein is overigens uitermate klantonvriendelijk qua gebruikersinterface maar uiteindelijk is het mij ook gelukt.
Thom schreef:

Het Niedersachsen-ticket is NIET geldig op de RB66 tussen Münster en Osnabrück. Mocht je van Münster naar Osnabrück willen met een Niedersachsen-ticket moet je via Rheine. Overigens moet je de actuele vertrektijden van de RB61 (Hengelo-Rheine-Osnabrück) goed in de gaten houden. Deze trein valt nog regelmatig uit en de kaartautomaten zijn bijzonder onhandig, dus het is handiger om de Niedersachsen-ticket via internet aan te schaffen.
Reputatie 7
Badge +4
Het Niedersachsenticket is wel geldig van Munster naar Osnabrück, maar je moet via Rheine, dat is exact wat ik beweer in het citaat van me dat u aanhaalt. Daarom waarschuw ik ook, het kan inderdaad niet rechtstreeks, maar wel op deze manier. Het kost wat extra tijd, maar geen extra geld.

Veel mensen redeneren: het ligt in Westfalen, dus het Niedersachsenticket is niet geldig, mijn opmerking lijkt me wel van belang. 😉

Het laatste ben ik zeker met u eens, ik bestel hem met de Duitse Handyticket.
Reputatie 5
Via Enschede kan ook. Wel iets duurder en een paar minuten langer onderweg, maar de trein valt zelden uit (in tegenstelling tot de trein Hengelo-Bielefeld). In Enschede staat een Duitse automaat op het perron. Dan geen Niedersachsen Ticket, maar de Tageskarte 9 Uhr voor 28,70 euro (in het weekend hele dag geldig). Met de trein dan rechtstreeks van Enschede naar Münster. Kan ook via internet gekocht worden. Het stukje Hengelo- Enschede betaal je gewoon via de ov-chipkaart met kortingsabonnement. Als je met 2 of meer personen reist is het Schönes Wochenende Ticket voordeliger (1 persoon 44 euro, voor iedere extra persoon 6 euro extra) en hiermee kan je in heel NRW onbeperkt reizen met RB en RE- treinen.
Reputatie 7
Badge +4
Via Enschede kan ook. Wel iets duurder en een paar minuten langer onderweg, maar de trein valt zelden uit (in tegenstelling tot de trein Hengelo-Bielefeld). In Enschede staat een Duitse automaat op het perron. Dan geen Niedersachsen Ticket, maar de Tageskarte 9 Uhr voor 28,70 euro (in het weekend hele dag geldig). Met de trein dan rechtstreeks van Enschede naar Münster. Kan ook via internet gekocht worden. Het stukje Hengelo- Enschede betaal je gewoon via de ov-chipkaart met kortingsabonnement. Als je met 2 of meer personen reist is het Schönes Wochenende Ticket voordeliger (1 persoon 44 euro, voor iedere extra persoon 6 euro extra) en hiermee kan je in heel NRW onbeperkt reizen met RB en RE- treinen.

Schones Wochenende kost meer, 44 euro, en is maar voor een dag geldig, niet voor een weekend. Het is geldig in heel Duitsland en niet alleen voor NRW. Daar komt de reis vanaf Hengelo er nog bij en dan wordt het duurder dan met een NSticket voor 23 euro van Hengelo naar Munster.

Ik zie het nut niet van Schones Wochenende als je naar Munster gaat. Het is geldig voor heel Duitsland, dat is voor deze reis toch totaal niet relevant? De gewone NRW-ticket is goedkoper en volstaat. Schones Wochenende is veel duurder en de reismogelijkheden ervan zijn niet nodig. Je schiet met een kanon op een mug met deze kaart.

Waarom zou je 44 euro betalen als het voor 24, eventueel met een kleine meerprijs voor een extra reiziger ook kan?

Het is me volslagen onduidelijk waarom TS een ticket voor heel Duitsland zou moeten kopen, zonder dat het iets extra oplevert. Een Tageskarte voor €28,90 of een SW voor €44? Terwijl het met €24 kan en ze de reis naar Enschede bespaart? En dat voor een reis van een uurtje over de grens?

Robert zal dit wel niet liken 😉 maar Schönes Wochenende voor 44 euro is nergens goed voor in deze.

Dat geld kan Anki93 leuker en beter besteden op de kerstmarkt, lijkt me.

Het advies kost het dubbele van wat nodig is.
vanaf enschede geld ook het schonertag ticket nrw. dat kost 30.50 en is geldig in heel nordrhein-westfalen in alle regionale treinen maar ook in bussen trams en metro. reis je met meer personen is het 45 euro en dan mogen er tot 5 personen mee. naast enschede kan dit ook vanaf arnhem, venlo en heerlen.
Reputatie 5
Ik prefereer de reis via Enschede. Als je alleen reist, met de Tageskarte. Zoals gezegd wat duurder al met al en qua reistijd nauwelijks verschil, maar dat is een persoonlijke keuze. Schones Wochenende is als tip niet zozeer gericht op Münster, maar meer in het algemeen voor weekendreizen in Duitsland. Veel mensen blijken naar mijn ervaring nog nooit hiervan gehoord te hebben.

Het Niedersachsenticket is vanuit Hengelo feitelijk zeker voordeliger voor alleen de reis naar Münster. Maar persoonlijk betaal ik liever iets meer voor betrouwbaarheid. Dat is voor iedereen een eigen keuze. De trein van Hengelo naar Bielefeld heeft veel te vaak gedoe. Op dit moment, zondagochtend, rijdt hij ook weer niet naar Bad Bentheim "wegens problemen in de materieelinzet". En dat gebeurt regelmatig. Soms ook te weinig personeel e.d. waardoor hij uitvalt.

Een internationale treinreis regelen blijft een drempel, zeker voor incidentele treinreizigers. Er is geen overkoepelende (vergelijkings)website waarop automatisch alle mogelijke prijzen, regionale dagkaarten, weekendtickets die geldig zijn op de gewenste verbinding verschijnen. Je moet veel zelf uitzoeken en proberen via meerdere (soms ingewikkelde) sites. Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer en het kost veel tijd. Ook daarom gaan meerdere mensen in mijn omgeving maar met de auto de grens over.
Reputatie 4
Overigens kan je voor Osnabrück beter in halte altstadt uitststappen aangezien het stadscentrum een behoorlijk eind van het hauptbahnhof ligt.
Reputatie 7
Badge +2
@Vareo
De topic starter wil naar de kerstmarkt in Muenster, niet naar die in Osnabrueck.
Reputatie 4
Thom schreef:

@Tamzin Ik reageerde hier op.
Reputatie 1
Het Niedersachsenticket is inderdaad het goedkoopst (inmiddels € 24,00) en het makkelijkst. Geldig vanaf Hengelo.
Hier een (lange) link rechtstreeks naar de Niedersachsenticketaankooppagina van de DB:
Vergeet vooral niet de juiste datum en het aantal personen in te vullen!

Wilt u de grote kans op treinuitval van de boemel absoluut vermijden, reis dan voor € 24,10 (dus 10 cent meer) heen via Rheine en terug via Gronau. U moet dan twee tickets kopen en een rit in de "IC Berlijn" van Hengelo naar Rheine vastleggen:
  • 1 Hengelo - Rheine - Münster - Gronau, met IC van Hengelo naar Rheine (treinbinding) € 19,90
  • 2 Gronau - Hengelo € 4,20
Het is wel een aankoop voor iets gevorderde boekers:
Bij 1:
Koop op de website van de Deutsche Bahn een enkele reis van Hengelo naar Gronau met tussenstops (Zwischenhalte eingeben) Rheine en Münster Hbf. De DB accepteert die omweg. Geef onder "erweiterte Verkehrsmittelauswahl" aan dat u tussen Hengelo en Rheine alleen met de IC wilt reizen (vinkje alleen onder EC/IC, andere vinkjes weg). Geef eventueel aan hoe lang u in Münster denkt te blijven.
De IC van 10:58 op 23 december staat nog op € 19,90, die van 8:58 is inmiddels € 24,90. U legt die IC naar Rheine vast. De verdere reis (Rheine - Münster, Münster - Enschede en Enschede - Hengelo) kunt u over de rest van de dag uitsmeren, ook al komt er een verbinding met tijden op het ticket te staan.

Bij 2:
Koop op de website van de DB een ticket Gronau - Hengelo. Vergeet niet hierbij aan te geven dat u 40% korting heeft in Nederland. Wis de tussenstops. Kopen bij NS Internationaal kan ook.

Klein voordeel van deze route is dat u een uur later uit Münster terug kunt reizen (22.08 via Gronau in plaats van 21.05 via Rheine).

Het klinkt ingewikkelder dan het is, maar koop bij twijfel of boekvrees vooral toch dat Niedersachsenticket (maar niet geldig in die IC!). Zo erg zijn die vervangende bussen niet, misschien rijden de treinen zelfs en neem eventueel gezelschap mee voor € 5,00 per persoon extra (meteen bij aankoop, later toevoegen kan niet).
Verbussing van Bad Bentheim-Hengelo levert ongeveer 30 minuten extra reistijd op, maar de kans bestaat dat zelfs Rheine-Hengelo verbust wordt, in verband met te weinig inzetbare treinen en op zo’n afstand treinvervangend vervoer lijkt mij een stuk vervelende. Ik wil niemand afschrikken, maar verbussing van Rheine-Hengelo kan voorkomen en dat lijkt mij niet heel prettig, ook omdat er vier tussenliggende stations aangedaan moeten worden.
Reputatie 4
Heb eind oktober nog zonder problemen gereist tussen Hengelo en Osnabrück. En anders neem je vanaf Enschede een NRW-dagkaart.

Reageer