beantwoord

Van Nederland naar Belgie met korting

Ik reis regelmatig van NL naar Belgie, met een ticket dat ik online koop waarbij ik aangeef dat ik in NL vrij reizen heb tijdens daluren. Ik check dan altijd in met mijn digitale ticket, en neem mijn OV chipkaart met flex dal-uren vrij dan mee. Ondertussen heb ik twee keer (van de dertig reizen) gehad dat een controleur beweerde dat als de OV kaart niet ingecheckt is, hij ongeldig is.
Ik krijg dan bij thuiskomst een mail over een ongeldige check-in, en dat dat 50 euro kost. De laatste keer dat dit gebeurde zelfs ook nog de toeslag voor de IC-direct (terwijl dat toch echt op het internationale vervoerskaartje staat: IC direct toeslag niet nodig).
Wat zijn hier precies de regels over?
icon

Beste antwoord door Jouke NS 16 mei 2019, 14:19

Hallo Jet1990 en welkom bij de NS Community.

Zoals Ferdinand Delasoie aangeeft is het inderdaad correct hoe je met het abonnement en je ticket reist. Waarom de conducteur je dan alsnog een boete geeft kan ik niet achterhalen, ik ben immers niet bij de situatie. Ik wil je wel in alle gevallen adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice voor kwijtschelding. We helpen je hier graag mee. Neem dan contact op via Sociale Media of Live Chat voor een snelle reactie.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 5
U doet dat helemaal correct (enfin... als u natuurlijk daadwerkelijk in de internationale daluren reist).
Immers, als u wel zou inchecken, dan kunt u in België niet uitchecken.

UItermate irritant overigens, dat de conducteurs hun eigen werk niet kennen.
Hallo Jet1990 en welkom bij de NS Community.

Zoals Ferdinand Delasoie aangeeft is het inderdaad correct hoe je met het abonnement en je ticket reist. Waarom de conducteur je dan alsnog een boete geeft kan ik niet achterhalen, ik ben immers niet bij de situatie. Ik wil je wel in alle gevallen adviseren contact op te nemen met onze Klantenservice voor kwijtschelding. We helpen je hier graag mee. Neem dan contact op via Sociale Media of Live Chat voor een snelle reactie.
Reputatie 3
En hanteert NS hier dan ook nog de regels dat bvb maar max 2 of 3x per jaar een dgl. boete wordt weggehaald? Ondanks dat het eigen personeel de fout veroorzaakt............Of betreft het mogelijk de NMBS-collega's?
Conductrice Loes, veelvuldig meedenkend en raadgevend poster, heeft een tijdje gelden uitgelegd hoe de conducteurs moeten handelen met hun ''gameboy'' om te zien wat er precies op FLEX staat-dat gaat niet meteen.
Overigens is het wel zo, dat voor INTernationaal de regeling van voordeeluren nog steeds geldt, die wijkt af van DAL-maar meestal in het voordeel van de reiziger.
De 2 of 3x per jaar betreft een coulance situatie waarbij de boete wel terecht was maar we de wettelijke verhoging kwijtschelden uit coulance ervan uitgaande dat het een foutje van de reiziger was en geen intentioneel zwartrijden.

De situatie van Jet1990 voldoet daar totaal niet aan. De €50 wettelijke verhoging is in zo'n geval onterecht, er wordt gewoon gereisd met een geldig vervoerbewijs en de 'boete' voor zwartrijden is dan ook niet terecht. De correctie die wij uitvoeren valt dan ook niet onder de 2 of 3x per jaar coulance.
Ik heb wel een vermoeden waarom dit verkeerd gaat vrees ik. Het eerste is inderdaad wat kan zijn wat Bahnrider al aangeeft, Internationaal kent alleen Voordeeluren en dan inderdaad het tweede punt, NS Flex. Wel of niet ingecheckt, ik zie alleen Reizen Op Rekening staan, daarna symbolen of men recht heeft op Samenreiskorting en de ICE toeslag, niet te verwarren met de andere ICD toeslag. Als ik wil nagaan bij een Flex abonnement, zal ik in de Servicemodus moeten kijken welke producten er op de kaart staan. Als ik slecht contact heb met de backoffice, zal ik de kaart nogmaals moeten aanbieden en hopen dat ik naar de Servicemodus kan.

Een tip die ik eventueel kan geven, maak desnoods een screenshot net voor uw reis welke producten u heeft via mijnns.nl of maak een foto bij de kaartautomaat mocht er discussie zijn. Ms de open vraag aan de collega stellen of deze ziet dat u een abonnement heeft, op het controle apparaat van links naar rechts swipen. Ziet een collega ?Klasse staan, is er dus geen contact met de backoffice op dat moment.

Als ik dienst die op de ICD, waar ik niet wekelijks dienst op doe, zie je de toeslag snel over het hoofd op het internationale vervoersbewijs, daarom vraag ik altijd of men de toeslag heeft, als ik het dan even gemist heb, helpt de reiziger mij wel ff 😉.
Reputatie 7
Badge +2
@Loes, het is goed dat jij in dit soort gevallen verder kijkt of vraagt aan de reiziger, maar het is toch eerlijk gezegd bezopen dat dit allemaal moet? Of dat een reiziger een reiziger zelf een screenshot moet maken om dit soort dingen te vermijden.

Flex op zich met reizen op rekening en flexibel kunnen zijn met abonnementen is mooi, maar er blijken toch iedere keer weer allerlei haken en ogen aan te zitten waardoor reizigers met onterechte correctietarieven opgezadeld worden.

Voor jullie als HC is het mooi om dingen als reizen in de verkeerde klasse, reizen tegen de reisrichting of zonder geldig incheck simpel te kunnen afhandelen door een registratie en daarmee het hele proces van een UvB schrijven niet meer te hoeven doen, maar dat dat vaak gebeurt zonder dat de HC dat meldt bij de reiziger vind ik absoluut verkeerd. Het blijkt hier wel vaker dat deze correctietarieven onterecht zijn en dan moet de reiziger er maar zelf achteraan.
@Momo

Ik vind het zelf ook bezopen hoor, maar dat was denk ik wel bekend bij de vaste forumleden. Zo heb ik laatst ook bij een niet uitleesbare OV gevraagd welk abonnement erop stond. Studenten OV. Via het persoonlijke account en geldig ID vast kunnen stellen. Scheelt iedereen weer werk.
Waar ik vaak niet meer naar vraag zijn klassewissels. Reizigers kijken mij appelachtig aan in veel gevallen, omdat ze een klassewissel hebben. Alle andere gevallen vraag ik door en meld ik het dat ik registreer en persoonlijk vind ik het vervelend te lezen dat er zoveel mis gaat. Communicatie is het halve werk.
Reputatie 4
Dit topic van gisteren gaat volgens mij over precies hetzelfde probleem.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ic-toeslag-maar-wel-de-toeslagzuil-hebben-aangeraakt-57731
Reputatie 7
Badge +2
Ik vind het niet zo gek dat reizigers dan appelachtig kijken, want jij ben voor hen de controleur met het apparaatje wat alles kan zien op de kaart dus waarom zou je het aan de reizigers moeten vragen.

Zonder deze community en jouw uitleg zou ik dat ook niet begrijpen. Is toch best een tekortkoming van Flex.
Reputatie 5
De reiziger kan de conducteur wel fijn instrueren hoe zijn apparaatje werkt, maar dat gaat hier sowieso niet lukken.

De conducteur beweerde immers expliciet, dat:

• een niet-ingecheckte chipkaart niet geldig is.
  • Jet geen ICD-toeslag had, ondanks dat dat op het papiertje stond dat hij in zijn handen had.
Beide statements zijn gewoon niet waar. Maar ze circuleren precies wel vaker rond in Conducturië, zoals wij hier mogen lezen.

Dus dat wordt dan helemaal niets, als Jet hem een lesje "Hoe werkt je apparaat ?" gaat geven. Dat was hier niet eens het probleem - zo ver was die man nog niet.
Reputatie 7
Badge +2
Dit topic van gisteren gaat volgens mij over precies hetzelfde probleem.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/correctietarief-ic-toeslag-maar-wel-de-toeslagzuil-hebben-aangeraakt-57731

En dit nieuwe topic van vandaag ook:
https://community.ns.nl/contact-52/verkeerde-rijrichting-57753

Reageer