beantwoord

Veel verschillende tarieven voor reis Rotterdam-Brussel, kan dat niet makkelijker?

• 6 januari 2018
  • 9 reacties
  • 353 Bekeken

Reputatie 1
Hoi NS,

ik reis voor mijn werk ongeveer 1x per week van Rotterdam naar Brussel. Nu heb ik vandaag eens zitten puzzelen wat de goedkoopste manier is om deze reis te maken. Zie hiervoor het onderstaande overzicht. Ik reis meestal in de daluren, en in het overzicht is dan ook met 40% korting gerekend. Het verbaast mij dat er zoveel verschillende tarieven zijn voor exact dezelfde reis.

Zoals je kan zien is de goedkoopste optie de meest omslachtige. Ik moet dan in Roosendaal uit de trein rennen en dan uitchecken en hopen dat de trein niet weg is of niet uitchecken en later het verschil terugvragen. Daarnaast moet ik een papieren kaartje bij de NMBS kopen en een strip op mijn railpass invullen. Mijn vraag is dan ook of dit niet veel gemakkelijker en gebruiksvriendelijker kan. Waarom verkoopt de NS niet gewoon standaard het goedkoopste kaartje zonder al dat gedoe voor mij als reiziger?

Een andere vraag die ik had is waarom een reis Roosendaal-Brussel bij de NS €6 meer kost dan bij de NMBS? Het is toch dezelfde reis in dezelfde trein.

Rotterdam-Brussel met Thalys tussen de € 29 en € 71

Rotterdam-Brussel bij NS € 27,00

Rotterdam-Brussel bij NMBS € 28,00

Rotterdam-Roosendaal bij NS € 6,50
Roosendaal-Brussel bij NS € 19,60
Totaal € 26,10

Roosendaal-Brussel bij NMBS € 13,60
Totaal € 20,10

Rotterdam-Essen bij NS € 11,80
Essen-Brussel bij NMBS € 7,70 (gebaseerd op 1 rit van de Rail Pass)
Totaal € 19,50

Rotterdam-Essen bij NMBS € 12,80
Totaal € 20,50

Roosendaal-Essen bij NS € 4,40
Totaal € 18,60

Roosendaal-Essen bij NMBS € 3,90
Totaal € 18,10
icon

Beste antwoord door Thom 6 januari 2018, 20:42

U neemt gewoon een internationaal kaartje van uw Nederlandse bestemming naar Essen en vult uw korting in voor Nederland. Vervolgens schrijft u op uw Railpass: Essen-Brussel-Zone. U kunt ook kiezen voor www.b-europe.com

Thalys is snel, duur, heeft treinbinding en is daarnaast een loterijtrein als het om de tarieven gaat.

Niks uitchecken in Roosendaal: U blijft lekker zitten in de Beneluxtrein, want deze combinatie dekt uw hele reis. U moet wel uw chipkaart met abonnement als bewijs van korting bij zich hebben. Niet mee inchecken uiteraard, want u betaalde al voor de e-ticket.

Zo simpel is het. De Railpass kost omgerekend €7,70 en het tarief in Nederland hangt af van het traject. Essen-Grens naar Essen wordt meegenomen in het internationale kaartje. Als u het echt veel reist, kan een Railpluskaart nog lonend zijn, dan heeft u 15 procent korting op Essen-grens naar Essen.

Deze jongen reist al jaren zo, zij het met een Dalvrijkaart voor Nederland. Ik maak gebruik van de eersteklas Railpass voor omgerekend €11,80. Als u het echt wekelijks reist, kan een Dalvrijabonnement dik uit.

Uw kosten vanaf Rotterdam voor de tweede klas met 40 procent korting en Railpass zijn €19,50

Reist u in het weekend, dan is een retour iets goedkoper vanwege de weekendkorting in België.
Wellicht ten overvloede: Uw korting van 40 procent geldt ook in de middagspits als met een internationaal kaartje wordt gereisd.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U neemt gewoon een internationaal kaartje van uw Nederlandse bestemming naar Essen en vult uw korting in voor Nederland. Vervolgens schrijft u op uw Railpass: Essen-Brussel-Zone. U kunt ook kiezen voor www.b-europe.com

Thalys is snel, duur, heeft treinbinding en is daarnaast een loterijtrein als het om de tarieven gaat.

Niks uitchecken in Roosendaal: U blijft lekker zitten in de Beneluxtrein, want deze combinatie dekt uw hele reis. U moet wel uw chipkaart met abonnement als bewijs van korting bij zich hebben. Niet mee inchecken uiteraard, want u betaalde al voor de e-ticket.

Zo simpel is het. De Railpass kost omgerekend €7,70 en het tarief in Nederland hangt af van het traject. Essen-Grens naar Essen wordt meegenomen in het internationale kaartje. Als u het echt veel reist, kan een Railpluskaart nog lonend zijn, dan heeft u 15 procent korting op Essen-grens naar Essen.

Deze jongen reist al jaren zo, zij het met een Dalvrijkaart voor Nederland. Ik maak gebruik van de eersteklas Railpass voor omgerekend €11,80. Als u het echt wekelijks reist, kan een Dalvrijabonnement dik uit.

Uw kosten vanaf Rotterdam voor de tweede klas met 40 procent korting en Railpass zijn €19,50

Reist u in het weekend, dan is een retour iets goedkoper vanwege de weekendkorting in België.
Wellicht ten overvloede: Uw korting van 40 procent geldt ook in de middagspits als met een internationaal kaartje wordt gereisd.
Reputatie 4
Badge
U neemt gewoon een internationaal kaartje van uw Nederlandse bestemming naar Essen en vult uw korting in voor Nederland. Vervolgens schrijft u op uw Railpass: Essen-Brussel-Zone.

Die optie staat al in het door Erik gemaakte overzicht en voor het gemak van dat lekker blijven zitten betaal je dus blijkbaar €1,40 extra.
Reputatie 7
Badge +4
Onderschat het gemak daarvan niet en de stress die het vaak geeft. Verder kunnen we allemaal lezen, maar dit is veruit de meest aangename optie. Te meer omdat je voor dezelfde prijs naar Arlon, de Panne, Dinant, Eupen en Gouvy en alles daartussen reist. In verhouding is het grensstukje schreeuwend duur, maar voor het totaal van de reis niet.
Reputatie 7
Badge
Ik heb het nu niet meteen teruggevondeb, maar vorig voorjaar was er ook een voordelig grenskaartje Roosendaal-Belgie voor 10 euro bij de NMBS te koop. Ik kwam daarop via een regionale website, en heb daarvan 1x gebruik gemaakt. Tegenwoordig reis ik via Noorderkempen. Wat ik wel snel vind: http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/buitenland/roosendaal/gopass1-naar-roosendaal.aspx
Reputatie 1
Allemaal vriendelijk bedankt voor de antwoorden :)

Ik koop inderdaad meestal de optie van Rotterdam-Essen bij NS € 11,80 en Essen-Brussel bij NMBS € 7,70 (gebaseerd op 1 rit van de Rail Pass). Totaal € 19,50. In dat geval kan ik dan lekker blijven zitten en hoef ik niet uit te checken. Waar het mij om gaat is dat dat niet de goedkoopste optie is. Wanneer ik wel de goedkoopste optie wil moet ik uit de trein rennen en uitchecken en hopen dat de trein en zitplaats niet weg is. Nu is €1,40 per enkele reis niet heel veel geld, maar het gaat mij ook om het principe dat de NS het de reiziger zo eenvoudig mogelijk moet maken om te kunnen reizen en dat doet de NS nu niet.

Wat ik ook niet snap is dat ik eerst een paar uur moet gaan puzzelen en rekenen om bij het goedkoopste kaartje uit te komen voor een simpele reis van Rotterdam naar Brussel. Je zou verwachten dat de NS mij automatisch de goedkoopste optie geeft maar als ik gewoon afga op de tarieven van NS International dan betaal je veel te veel.

Verder ben ik het wel met de andere reacties eens dat €5,30 (€11,80 minus €6,50) van Roosendaal naar Essen ongelooflijk veel geld is voor een paar kilometer maar de railpass van €7,70 per reis is dan weer erg goedkoop, zeker als je heel ver België in gaat.
Reputatie 6
Het is inderdaad soms flink puzzelen om een goedkoop kaartje in het woud van tarieven en voorwaarden te vinden voor een internationale reis. Je moet veel opties en mogelijkheden vaak ook maar net weten. Waarom dat zo is, geen idee. Het zou allemaal veel simpeler en eenduidiger moeten kunnen maar daarvoor is veel internationale afstemming nodig. Veel internationale treinen hebben een tariefsysteem zoals in de luchtvaart gebruikelijk is, dan heb je nog het gedoe van grenstoeslagen. Sommige stations worden ook meegerekend in het tariefsysteem van de buitenlandse vervoerder( zoals Roosendaal), waardoor een NS-ticket vanaf Roosendaal altijd duurder is dan een NMBS-ticket voor dezelfde reis naar België. Het complexe gedoe en uitzoekwerk met internationale reizen en tarieven zorgt ervoor dat veel mensen de auto maar nemen of als ze dat niet doen, vaak onbewust veel teveel betalen.
Reputatie 1
Het zou fijn zijn als de NS ook nog reageert waarom het goedkoper is om treinkaartjes te splitsen op een simpele reis van Rotterdam naar Brussel en waarom NS International niet de goedkoopste optie geeft.

In dit artikel uit oktober 2014 (https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/tips-en-trucs-tientallen-euros-besparen-op-treintickets) zegt de directeur van NS International mbt treinkaartjes naar Duitsland dat je vanaf 2015 bij NS International één kaartje koopt dat net zo duur is als twee losse kaartjes. Maar blijkbaar is dit in 3 jaar tijd nog niet gelukt voor kaartjes naar België. Dat vind ik wel jammer.
Ik weet dat met de Duitsers goede afspraken gemaakt zijn. Bij tickets naar België zie je inderdaad verschillen ontstaan, wat ook weer te maken heeft met BTW-tarieven die niet overal gelijk (voor) zijn. Daarnaast geldt vanuit Nederland soms een grenstoeslag. NS hanteert eigen prijzen, waarbij afspraken zijn gemaakt wel deel van de opbrengst met andere vervoerders gedeeld worden. Het loont inderdaad om goed onderzoek te doen: http://www.treinreiziger.nl/tips-voor-goedkope-internationale-treinkaartjes/
Reputatie 6
Wat is eigenlijk precies de bedoeling van een grenstoeslag? Bij mijn weten komt dat alleen voor in Nederland.

Reageer