beantwoord

Venlo - Düsseldorf onduidelijkheid

• 18 augustus 2016
  • 15 reacties
  • 1796 Bekeken

Ik heb deze vraag vorige week al gemaild naar de NS. Helaas geen reactie op gekregen en de tijd begint te dringen, dus dan maar op het forum nogmaals mijn vraag:

Ik wil op vrijdag 26-08 met de trein van Rotterdam naar Düsseldorf reizen. Nu heb ik een dal voordeel abonnement en wil ik dus binnen Nederland gewoon met mijn OV chipkaart reizen. Dus zal ik voor het gedeelte in Duitsland een kaartje moeten kopen. De trein gaat tot Venlo waar ik als ik het goed begrijp kan overstappen op de trein naar Düsseldorf. Dan wil ik daar mijn OV kaart uitchecken en vervolgens van Venlo naar Düsseldorf een kaartje kopen. Op de website van NS International heb ik geprobeerd een kaartje te kopen van Venlo naar Düsseldorf, maar hier wordt aangegeven dat het niet mogelijk is om deze tickets online te kopen, maar dat ik dit op het station zelf moet doen. Dit kan ik nog begrijpen, maar er wordt gesuggereerd dat als ik het station verander naar Blerick, dat het dan wel zou kunnen. Als ik dat doe krijg ik inderdaad reisopties. Dit begrijp ik niet, aangezien Venlo dichter bij de grens ligt en Blerick eerder op de route ligt.

Mijn vragen zijn als volgt: Waarom kan ik geen kaartje van Venlo naar Düsseldorf op internet kopen? Waarom kan het wel als ik Blerick kies en hoe kan ik de reis zodanig plannen dat ik in Venlo kan uitchecken en vervolgens met 1 kaartje de rest van de reis kan afleggen. Ik vind het overigens geen enkel probleem om op het station een kaartje te kopen (sterker nog, dit zou ik liever doen omdat ik dan niet aan een vertrektijd ben gebonden), maar dan heb je het stuk tussen Venlo en de Duitse grens waar ik dan technisch gezien zwart zou rijden, of zie ik dat verkeerd?

Ik hoop dat iemand dit voor mij kan verduidelijken.
icon

Beste antwoord door iMark 18 augustus 2016, 16:24

Via NS International kun je toch een kaartje met 40% korting in NL kopen? Een enkele reis van Venlo grens naar Düsseldorf Hbf kost dan €12,30.. Een enkele reis van Rotterdam Centraal naar Düsseldorf Hbf met 40% korting op het Nederlandse traject kost dan €25,95.

Deze doorgaande tickets met 40% korting op het Nederlandse traject kun je ook vlak voor vertrek in de kaartautomaat kopen.

Gewapend met een dergelijk ticket in combinatie met het Dal Voordeelabonnement hoef je niet in- en uit te checken. Je gebruikt het internationale vervoerbewijs om het poortje in Rotterdam Centraal te openen.

Een VRR-ticket Preisstufe D kost €14,60 enkele reis en €27,70 als dagkaart.

http://www.vrr.de/imperia/md/content/tickets/vrr_preise_2016.pdf

Meer informatie over het gebruik van de OV-chipkaart en grensoverschrijdend verkeer is hier te vinden:

https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart

Een doorgaand biljet kopen voor de gehele reis lijkt me veel handiger (en in dit geval goedkoper) dan in Venlo nog moeten stoeien met een Duitse kaartautomaat.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
U moet in Venlo uitchecken. Vervolgens staan er in de hal van station Venlo twee Duitse automaten waar u met munten, papiergeld (kleine coupures tot €20) of met een creditcard een kaartje kunt kopen.

Wat U nodig hebt is een kaartje VRR-tarief (niet het DB-tarief) enkele reis preisstufe D. Het is kaartje is geldig vanaf station Venlo, aangezien Venlo is het VRR-gebied is opgenomen.

Als U op dezelfde dag terug wil moet U in plaats van een enkele reis een dagkaart preisstufe D kopen.
Reputatie 1
U moet in Venlo uitchecken. Vervolgens staan er in de hal van station Venlo twee Duitse automaten waar u met munten, papiergeld (kleine coupures tot €20) of met een creditcard een kaartje kunt kopen.

Wat U nodig hebt is een kaartje VRR-tarief (niet het DB-tarief) enkele reis preisstufe D. Het is kaartje is geldig vanaf station Venlo, aangezien Venlo is het VRR-gebied is opgenomen.

Als U op dezelfde dag terug wil moet U in plaats van een enkele reis een dagkaart preisstufe D kopen.

De meeste Nederlandse bankpassen worden ook geaccepteerd in de Duitse kaartautomaten in Venlo.
Kijk, dit is precies wat ik wilde weten. In dat geval ga ik gewoon een kaartje op het station kopen. Bedankt voor uw reactie!
Reputatie 7
Badge +3
NS Int verkoopt deze kaartjes niet omdat U met het VRR-tarief in feite van Venlo naar Dusseldorf met een binnenlands Duits kaartje reist terwijl NS Int alleen Internationale kaartjes verkoopt.
Reputatie 7
Badge +3
Via NS International kun je toch een kaartje met 40% korting in NL kopen? Een enkele reis van Venlo grens naar Düsseldorf Hbf kost dan €12,30.. Een enkele reis van Rotterdam Centraal naar Düsseldorf Hbf met 40% korting op het Nederlandse traject kost dan €25,95.

Deze doorgaande tickets met 40% korting op het Nederlandse traject kun je ook vlak voor vertrek in de kaartautomaat kopen.
Gewapend met een dergelijk ticket in combinatie met het Dal Voordeelabonnement hoef je niet in- en uit te checken. Je gebruikt het internationale vervoerbewijs om het poortje in Rotterdam Centraal te openen.

Een VRR-ticket Preisstufe D kost €14,60 enkele reis en €27,70 als dagkaart.
http://www.vrr.de/imperia/md/content/tickets/vrr_preise_2016.pdf

Meer informatie over het gebruik van de OV-chipkaart en grensoverschrijdend verkeer is hier te vinden:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart

Een doorgaand biljet kopen voor de gehele reis lijkt me veel handiger (en in dit geval goedkoper) dan in Venlo nog moeten stoeien met een Duitse kaartautomaat.
Reputatie 7
Badge +4
Een alternatief kan het NRW-ticket zijn, geldig vanaf Venlo voor heel Nordrhein-Westfalen en een aantal belangrijke verbindingen er net buiten. Het is een soort dagkaart voor 29 euro maar mag alleen in de stoptreinen en de zeg maar wat snellere stoptreinen gebruikt worden. (RB, RE, S-Bahn) maar ook in ander openbaar vervoer.
Zeker met meerdere mensen aantrekkelijk, al zijn er beperkingen waar je mee moet kunnen leven.
Als je een account hebt bij DB, ook te laden als mobiel ticket.

https://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/prices/germany/schoenertag_ticket.shtml

https://www.bahn.com/i/view/mdb/pv/dbregio/nrw/pdf/MDB101349-2012-01-01nrw-tarif.pdf
Als je het echt een goedkoop traject wilt maken en het niet erg vindt om een gedeelte van het traject met de bus te reizen, dan kan je met de trein van Rotterdam naar Eindhoven en vandaar een IC bus nemen van Eindhoven naar Düsseldorf HBF, de buskaart kost maar 9 EUR en je bent ongeveer even lang onderweg als de trein. Zie onderstaand screenshot voor beschikbare bustijden voor de dag van vertrek.
Reputatie 7
Badge +4
Met de Bahncard is het nog nog goedkoper maar helaas is de frequentie wat laag. Verder een aangename verbinding.
Waarom kan het wel als ik Blerick kies (...)

Dat heeft ermee te maken dat er dan een stukje binnenlands traject bij zit. Het fijne weet ik er verder niet van.
Reputatie 7
Badge +4
Venlo wordt door de VRR in hun voorwaarden als een Duits station gezien, dus je reist niet zwart vanaf Venlo. Je mag ook vanaf Venlo legaal met je NRW-ticket reizen, alsof je al over de grens was. Een kaartje vanaf Kaldenkirchen terug heeft wel een voordeel want als je een e-ticket van Kaldenkirchen naar je woonplaats koopt, en je hebt een abonnement, dan ben je niet aan de middagspits gebonden in Nederland en reis je met 40 of 100 procent korting, ook door de week. Het kost dan wel 1,50 voor dat stukje vanaf Kaldenkirchen. De korting moet je dan opgeven bij je bestelling.
Hallo Den_nis, welkom op het NS Serviceforum! Ik zie dat je al behoorlijk wat nuttige tips hebt gekregen van verschillende forumleden, waarvoor dank. Ik heb hier momenteel geen nieuwe informatie aan toe te voegen en wens je alvast een fijne reis en veel plezier in Düsseldorf. 🙂
Reputatie 4
Je kunt kaartjes Venlo-Düsseldorf ook op internet kopen via www.bahn.de. Je kan er alleen officieel niet mee door de poortjes. Voor de heenreis kan je dan in Venlo met je OV-chipkaart in- en uitchequen tegelijk om weer binnen te komen
Reputatie 2
Ik heb vorige week toevallig deze reis gemaakt maar dan vanaf Dordrecht naar Düsseldorf, en mij verwonderd over het volgende; Ik had op het NS deel van deze reis 100% korting, en dat had ik op de kaartautomaat ook aangegeven, een enkele reis Dordrecht- Düsseldorf met NS traject 100% korting. Daarbij gaf de automaat als ik me het goed herinner 14,80€ aan. Vooraf had ik op de NSint site gekeken en kwam ik met dezelfde zoekcriteria uit op 12,30€. Waar zit 'm het verschil in? Ik heb in allerijl onderweg maar de NSinternational app gedownload en via die app het goedkopere kaartje gekocht en in Venlo uitgecheckt.
Reputatie 4
@casparwijnen, het zou kunnen dat de kaartautomaat met de route via Arnhem rekent. Via Arnhem grens is de afstand op Duits grondgebied groter wat de hogere prijs kan verklaren.
Reputatie 7
Badge +3
Van Emmerich gr naar Düsseldorf kost bij NS International met 100% korting €31,00. Dat kan de verklaring niet zijn.

Zou per abuis het stukje van Venlo naar Venlo gr zijn meegerekend door de automaat? €2,50 is echt zo'n bedrag voor een kort stukje tot de grens.

Reageer