verplichte legitimatie en reisdoel vooraf doorgeven bij ELKE buitenlandse reis?

Ik herinner mij dat er een tijd geleden (2016/17 (?)) naar aanleiding van een aanslag/terreurdreiging (ik weet het niet meer precies) plannen waren om reizen naar het buitenland met het OV ernstig te beperken. Er werd toen over het plan gesproken dat bij iedere buitenlandse reis (dus ook een dagtochtje net over de grens naar Belgie of Duitsland) vooraf doorgegeven moest gaan worden welke personen er zouden reizen, wanneer en met welk reisdoel. Daarmee zou spontaan een dagje met de trein over de grens gaan vrijwel onmogelijk worden.
Ik geloof dat er toen ook al een streefdatum gesteld werd waarop deze maatregelen in zouden gaan. Ik heb er echter al een hele tijd niets meer over gehoord. Weet iemand misschien hoe dit zit? Is het idee wellicht helemaal van de baan of ligt het nog steeds in de planning?

15 reacties

Reputatie 6
Badge
Kunnen legitimeren is altijd voor iedereen vanaf 12 jaar verplicht.
Daarnaast vraagt NS al jaren voor E-tickets om persoonlijke gegevens.
Dit heeft niets met terreur te maken.
Reputatie 7
Badge +4
Er werd toen over het plan gesproken dat bij iedere buitenlandse reis (dus ook een dagtochtje net over de grens naar Belgie of Duitsland) vooraf doorgegeven moest gaan worden welke personen er zouden reizen, wanneer en met welk reisdoel. Daarmee zou spontaan een dagje met de trein over de grens gaan vrijwel onmogelijk worden.

Hier is geen sprake van. Het is onder normale omstandigheden niet denkbaar dat het er komt ook. Zelfs bij de noodtoestand waarschijnlijk niet. Identificatieplicht geldt altijd, normaal boven de 14 en in het openbaar vervoer boven de 12. Zonder ID is een e-ticket zelfs niet geldig, de gegevens op de ticket moeten met het ID overeenstemmen. U moet dus ten allen tijde een ID bij zich hebben en zeker in het buitenland een daar geldige variant er van.

Ik ga elke week naar het buitenland, en heb er nog nooit iets van gemerkt. 😉
Reputatie 6
Badge +1
...
Badge +3
In België is een proef gedaan met het registeren van gegevens van reizigers van Flixbus en Eurostar.
https://www.emerce.nl/nieuws/belgi-verzamelt-passagiersgegevens-trein-busreizen
Dit alles in het kader van een nieuwe Europese richtlijn, de PNR.

In Nederland zijn nog helemaal geen stappen gezet. Het is overigens nauwelijks voor te stellen dat een dergelijk systeem werkbaar zou zijn voor reizen zonder verplichte reservering.

Vooralsnog zijn alleen stappen gezet om de PNR-richtlijn te implementeren in de luchtvaartsector.
Reputatie 6
Badge +1
MoDe schreef:

Nee, en dat is dus ook het punt van TS niet 🙂

Je hoeft (gelukkig) nog steeds niet van tevoren een reisdoel of alle gegevens van reizigers op te geven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet eerder van gehoord had, dus hopelijk is het helemaal van de baan.
Badge +3
Het onderwerp komt af en toe opborrelen na een schokkende gebeurtenis wanneer politici dingen menen te moeten roepen waarmee ze de indruk wekken zaken onder controle te hebben.

Binnen het Schengenbebied is het volkomen ondenkbaar dat er ooit een registratiesysteem komt voor simpele ritjes waarmee je met trein of bus de grens over gaat. Net zo min als dat je hoeft te registreren dat je naar Friesland of Limburg reist. Voor een trein als Thalys kan dat anders liggen omdat daarvoor verplicht gereserveerd moet worden. Maar iedere idioot kan nog steeds gewoon instappen.
MoDe schreef:

Jawel, die voorgenomen maatregelen die ik beschreef waren het direct gevolg van een bepaald incident. Ik weet helaas niet meer precies wat, en ook niet precies wanneer.
Thom schreef:

Er werd toen over het plan gesproken dat bij iedere buitenlandse reis (dus ook een dagtochtje net over de grens naar Belgie of Duitsland) vooraf doorgegeven moest gaan worden welke personen er zouden reizen, wanneer en met welk reisdoel. Daarmee zou spontaan een dagje met de trein over de grens gaan vrijwel onmogelijk worden.

Hier is geen sprake van. Het is onder normale omstandigheden niet denkbaar dat het er komt ook. Zelfs bij de noodtoestand waarschijnlijk niet. Identificatieplicht geldt altijd, normaal boven de 14 en in het openbaar vervoer boven de 12. Zonder ID is een e-ticket zelfs niet geldig, de gegevens op de ticket moeten met het ID overeenstemmen. U moet dus ten allen tijde een ID bij zich hebben en zeker in het buitenland een daar geldige variant er van.

Ik ga elke week naar het buitenland, en heb er nog nooit iets van gemerkt. ;-)

Ik was misschien niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde ook niet de 'gewone' identificatieplicht.
Maar er was toen een voorstel dat je precies vooraf zou moeten opgeven met naam en toenaam wie, welke reis zou gaan maken. Dat bedoelde ik eigenlijk.

Nee, op dit moment kun je gelukkig nog gewoon een internationaal kaartje in de automaat kopen als je wilt.
Hopelijk blijft dat ook zo.
Badge +3
Dat veiligheidsdiensten graag de persoonsgegevens en reismotieven/doel willen van elke persoon die de EU binnenkomt of verlaat (Zeg, wat ga jij eigenlijk doen in Syrië? Ehh, nou niks eigenlijk, vakantie houden, mooi land toch?) is te verdedigen, maar daarvoor zal je echt wel door een douane moeten met een ticket op naam.

Wie aan mij gaat vragen met welk reisdoel ik op datum × naar Brussel ga krijgt dan iets te horen als "ik ga een selfie maken met Manneke Pis" of zoiets. Voegt totaal niets toe dus.

Hooguit zou ik die selfie dan ook echt moeten maken (of Photoshoppen), mochten ze daar bij terugkomst in NL bewijs van willen hebben 😛 Ik zie het niet gebeuren.
Robert B schreef:

Dat veiligheidsdiensten graag de persoonsgegevens willen van elke persoon die de EU binnenkomt of verlaat (wat ga jij eigenlijk doen in Syrië?) is te verdedigen, maar daarvoor zal je echt wel door een douane moeten met een ticket op naam.

Wie aan mij gaat vragen waarom (reisdoel) ik op datum × naar Brussel ga krijgt dan iets te horen als "ik ga een selfie maken met Manneke Pis" of zoiets. Voegt totaal niets toe dus.

Hooguit zou ik die selfie dan ook echt moeten maken (of Photoshoppen), mochten ze daar bij terugkomst in NL bewijs van willen hebben 😛 Ik zie het niet gebeuren.

Ik vond het idd. toen ook al een onzinnig plan. Dan zou je niet alleen het OV, maar ook alle grensoverschrijdend auto- en fietsverkeer en voetgangers moeten gaan controleren. Niet erg realistisch dus.
@dorae_mon,

Ik vermoed dat je het hebt over de berichten die ook in dit topic besproken werden?

Ik kan nog altijd probleemloos de grens over met de Lijnbus. Een tijdje terug was een 100 meter of zo voorbij de grens wel een drugscontrole, maar er werden geen reisplannen opgevraagd. Niet alle reizigers mochten hun reis vervolgen. 😉
herrie schreef:

@dorae_mon,

Ik vermoed dat je het hebt over de berichten die ook in dit topic besproken werden?

Ik kan nog altijd probleemloos de grens over met de Lijnbus. Een tijdje terug was een 100 meter of zo voorbij de grens wel een drugscontrole, maar er werden geen reisplannen opgevraagd. Niet alle reizigers mochten hun reis vervolgen. 😉

Ja, dat bedoelde ik. Gelukkig is die onzin (nog) niet ingevoerd.
Reputatie 5
dorae_mon heeft gelijk. Dat is één van de acties die volgen uit de terreuraanslagen van 22 maart 2016. Enfin...'acties' en 'volgen' op zijn Belgisch.

Ja, het is een idioot idee.
Nee, het mag niet van Europa.
En toch willen ze het doen.

Ondertussen is het bijna 3 jaar geleden en de regering in lopende zaken is twee maal gevallen. Er zijn nu nog maar negen regeringen over. Voor de rest hebben we er weinig van gehoord.

Overigens, mensen die in België werken - ook al is het maar voor één dag - moeten hun hele hebben en houden ook van tevoren inschrijven in het LIMOSA-systeem.
Reputatie 4
Was gewoon een onzinnig voorstel van politici die even wilden scoren in de publiciteit.
Badge +3
Ferdinand Delasoie schreef:

Overigens, mensen die in België werken - ook al is het maar voor één dag - moeten hun hele hebben en houden ook van tevoren inschrijven in het LIMOSA-systeem.

Daar zijn overigens wel uitzonderingen op. Een (bus)chauffeur of iemand die naar naar een vergadering of een congres gaat krijgt hier niet mee te maken.
http://www.werk.belgie.be/detailA_Z.aspx?id=31128

Reageer