Verplichte omweg

• 18 maart 2021
  • 9 reacties
  • 218 Bekeken

Reputatie 2

Van Glanerbrug naar Gronau wordt berekend via, eh, Enschede (Gronau). Weet iemand waar Enschede (Gronau) ligt? Enschede weet ik wel te vinden maar waarom er Gronau tussen haakjes staat is me een raadsel. Van Glanerbrug naar Gronau is het 2,5 kilometer. Via Enschede is het 13 kilometer, dus je betaalt flink extra.

9 reacties

Reputatie 6

Heeft Glanerbrug geen Duitse kaartautomaat? Maar dit is inderdaad absurd.

Reputatie 7
Badge +4

Het is iets meer dan 2 euro volgens https://www.bahn.de/p/view/index.shtml

Daar kunt u uw kaartje ook kopen.

U kunt ook, als u vrij reizen heeft in Nederland een internationaal kaartje kopen met 100 procent korting in Nederland. Dan moet u echter een beginstation invullen dat niet op deze lijn ligt. In uw geval dus geen Glanerbrug maar Enschede Eschmarke of zo. Dan is de prijs € 1,25. Met 40 procent korting werkt ook zo, maar dan is de prijs uiteraard hoger. Via Bahn.de is in dat geval veel slimmer/goedkoper.

NSInternational kan er ook, net als NS, niet direct mee om gaan. Dit is in ieder geval een workaround.

Badge +3

De vraag is natuurlijk welke prijs een NS kaartautomaat voor dat kaartje rekent.

Bij NS International krijg je in ieder geval de volgende melding:

Treinen voor dit traject zijn niet online of telefonisch te boeken. Tickets zijn te koop via de kaartverkoop automaten op de stations. Indien u online uw ticket wilt boeken gelieve uw vertrekstation te wijzigen naar Enschede Kennispark.

Nog vreemder dus.

Reputatie 6
Badge

Het is niet absurd, maar hoogstens krom.
Die via slaat op de grens, en die wordt Enschede genoemd.

Ik neem aan dat het niet zo is dat je heen en weer wordt geleidt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is nog absurder. Het grenspunt heet immers “Gronau Gr”, waarbij Gr zowel grens als Grenze betekent. 

Reputatie 6
Badge

Het hele korte antwoord is, dat IN de treintjes automaten staan teneinde je wens te vervullen.

IN de treintjes-zowat de meest frequent INTernat. dienst die er is-star elke 30 min, staan Ticketautomaten zoals dat tegeswoordig in goed duits moet heten. Maar dan kan je enkel aan westfalentarif kopen-als je enkel tot Gr moet is dat vanaf Gl br 2 zones. Duitse dagkaarten, bvb voor Münsterland of heel NRW gelden er ook in en zijn er ook te koop.

Heel lang heeft er in Glbr zelfs geheel geen automaat gestaan-de opbrengst is minimaal en dekt vermoedelijk niet eens het normale onderhoud, al zal dat langs dat andere haltepunkt oost Ensch nog slechter zijn. Ik meen dat dit inmiddels als blauwnet wel is.

Uit de NL kaartautomaten zijn wel biljetten te koop, maar bvb niet naar Ahaus of Metelen Land, waar die treintjes ook stoppen, maar dan met de ook hierop toegepaste 1 eur afschriktoeslag.

Verder kan je online kopen via NS-intern. NIET meer sinds zowat 2 jaar via bahn.de, omdat die een ander INTern. tariefsysteem toepassen.

Vermoedelijk gaat het via NS-automaten ook niet vanaf Enschede, omdat dat dan geheel in westfalen Verbund valt. Dito voor vanaf Venlo.

Vorig jaar was een enkel online tot GRonau, met 100% NS, 1,80 of 1,50 met Railplus. Retour 2x zoveel.

Vanaf Glbr als je geen NS-kaart hebt, betaal je tevens het MIN. NL tarief (tot 8 km) van toen 2,40 en nu 2,50. Dan is westfalen dus goedkoper.

Terzijde, maar ook INTern: OMdat de echte fanaten meestal meelezen: las net dat de prov. Gelderland nu onderhandelt om onze chipkaart-dus plaatsen van CICO-palen, ook in Elten en Emmerich te gaan doen voor eind v.h. jaar. Tenzij ze heel flink van de rekening gaan schrikken. Dus dan kan eenieder met zijn ABO ook tot daar ´gratis´ gaan reizen. De aldaar rijdende ABEllio is overigens een volle NS-dochter.

Reputatie 7
Badge +3

Via www.bahn.de (DB) is gewoon een kaartje te koop. Voor €2,10 van Glanerbrug naar Gronau.

Of voor €16 van Enschede naar Münster (Westf):

Dit alles berekend met het Westfalentarif.

Reputatie 6

Ik was inderdaad vergeten dat er ook automaten in de treinen zijn. Of is dat niet meer?

Reputatie 7
Badge +4

Er rijdt ook een DB-trein vanaf Enschede en het is mij niet bekend dat daar kaartautomaten in de trein zitten. Wel in de trein naar Münster, meen ik me te herinneren. In Enschede staat een DB-automaat vlak buiten de poortjes op het perron richting Duitsland.

Reageer