beantwoord

Verschil in prijzen Retourticket naar Antwerpen?

• 17 november 2016
  • 15 reacties
  • 718 Bekeken

Waarom is een retourticket met NS kortingskaart in automaat zoveel duurder (€31,20) dan online (€27,20) Als je overigens tijdens daluren met kortingskaart naar Roosendaal gaat en daarbij retourticket Roosendaal Antwerpen koopt ben je overigens nog goedkoper uit. Ik begrijp deze prijsverschillen niet.
icon

Beste antwoord door Thom 18 november 2016, 09:48

Keuzereiziger stelt niet dat u het weekendretour moet aanvinken. Terecht, want dit wordt automatisch verrekend als u in het weekend reist en een retour selecteert. Voor het Belgische deel heeft u bij een retour in het weekend 50 procent korting en dat levert een fors voordeel op. Het verklaart wel degelijk de prijsverschillen tussen door de week reizen en in het weekend.
Als u aangeeft jonger te zijn dan 26 dan kunt u profiteren van de GOPass1 Roosendaal, waarmee u goedkoop naar elk station in België kunt reizen. De sites van NSInternational of van B-Europe kiezen vaak automatisch voor goedkope opties, een automaat doet dat pas als een optie wordt geselecteerd.
Bekijk origineel

15 reacties

Hoi Jvandijk, welkom op ons forum.

Dit moet ik even navragen. Kun je aangeven om welk traject het precies gaat?
Reputatie 6
Badge +1
Welke opties heeft u online aangevinkt? En heeft u online een datum in het weekend gekozen?
Het Belgische tariefsysteem wijkt nogal af van het onze. Zo is reizen in het weekend goedkoper. Bij de kaartautomaat moet u dan expliciet kiezen voor 'weekendretour'.
Over de vraag waarom reizen vanaf Roosendaal zo goedkoop is: Roosendaal wordt gezien als een 'Belgisch' station als het om tarieven gaat. Je kunt dus Belgische kaartjes kopen vanaf Roosendaal. Je betaalt dan niet meer een extra grenstoeslag die je wel betaalt bij één totaalproduct.
Hoi Jvandijk, welkom op ons forum.

Dit moet ik even navragen. Kun je aangeven om welk traject het precies gaat?

Het gaat om het traject Rotterdam - Antwerpen
Welke opties heeft u online aangevinkt? En heeft u online een datum in het weekend gekozen?
Het Belgische tariefsysteem wijkt nogal af van het onze. Zo is reizen in het weekend goedkoper. Bij de kaartautomaat moet u dan expliciet kiezen voor 'weekendretour'.
Over de vraag waarom reizen vanaf Roosendaal zo goedkoop is: Roosendaal wordt gezien als een 'Belgisch' station als het om tarieven gaat. Je kunt dus Belgische kaartjes kopen vanaf Roosendaal. Je betaalt dan niet meer een extra grenstoeslag die je wel betaalt bij één totaalproduct.

U geeft aan dat je weekendretour moet aanvinken maar ik neem aan dat als je gewoon doordeweeks gaat dat geen optie is toch? Wat vink je aan als je op een doordeweekse dag gaat en kunt u misschien de verschillen in prijs en de opties voor doordeweeks reizen duidelijk op een rijtje zetten? Alvast bedankt!
En vergeet ik nog te vragen wat is grenstoeslag, hoe hoog is het en waarvoor dient dit?
Reputatie 7
Badge +4
Keuzereiziger stelt niet dat u het weekendretour moet aanvinken. Terecht, want dit wordt automatisch verrekend als u in het weekend reist en een retour selecteert. Voor het Belgische deel heeft u bij een retour in het weekend 50 procent korting en dat levert een fors voordeel op. Het verklaart wel degelijk de prijsverschillen tussen door de week reizen en in het weekend.
Als u aangeeft jonger te zijn dan 26 dan kunt u profiteren van de GOPass1 Roosendaal, waarmee u goedkoop naar elk station in België kunt reizen. De sites van NSInternational of van B-Europe kiezen vaak automatisch voor goedkope opties, een automaat doet dat pas als een optie wordt geselecteerd.
Keuzereiziger stelt niet dat u het weekendretour moet aanvinken. Terecht, want dit wordt automatisch verrekend als u in het weekend reist en een retour selecteert. Voor het Belgische deel heeft u bij een retour in het weekend 50 procent korting en dat levert een fors voordeel op. Bedankt voor uw reactie. Weet u ook hoe het doordeweeks zit met tarieven?
Reputatie 7
Badge +4
Door de week is er meestal geen korting op een retour. Ik wijs u wel op de vele kortingsmogelijkheden voor het Belgische deel op de site van NMBS.
Een grenstraject is duurder omdat er geen sprake is van langeafstandskorting. Dit laatste houdt in dat de eerste kilometers bij een treinreis fors duurder zijn dan de laatste. Feitelijk betaalt u voor twee kaartjes: Eentje tot de grens en eentje vanaf de grens. Tot de grens is maar een klein stukje Nederland met dure kilometers. Vanaf de grens betaalt u eerst dus weer de prijzige kilometers in België. Daarom is een internationaal kaartje duurder.

Als u vaker naar België gaat, zou ik gebruik maken van de Railpass als u ouder bent dan 26 en van de GoPass als u jonger bent. Deze passen zijn geldig vanaf elk Belgisch station naar elk Belgisch station.
nog Ik heb Dalvrij en koop dan een kaartje tot Essen. door België reis ik dan met de Railpass. Voor het stukje Essen-grens naar Essen betaal je in verhouding fors, dat kost tweede klas enkele reis € 2,20 maar per saldo is het goedkoop. U reist dan voor ruim 9 euro naar elk station in België. Het Nederlandse deel van de reis komt daar wel bij. Zelf reis ik regelmatig voor € 15,10 eerste klas op die wijze van de Randstad naar Leuven, voor het Nederlandse deel heb ik Dalvrij.

Keuzereiziger geeft terecht aan dat prijsverschillen veelal ontstaan door het van Nederland afwijkende prijssysteem bij de zuiderburen.
Reputatie 6
Badge +1
Rotterdam-Antwerpen retour

Voor reizigers van 26 t/m 64 via Nsinternational.nl
Zonder korting € 43,20
Met 40% korting in NL € 31,20
Met 100% korting in NL € 13,20

Voor reizigers t/m 25 jaar via nsinternational.nl
Zonder korting € 43,20
Met 40% korting in NL € 26,60
Met 100% korting in NL € 13,20
NB de boekingsmodule lijkt de korting voor jongeren niet helemaal goed te verwerken

Reizen op de OV-chipkaart tussen Rotterdam en Roosendaal en dan een biljet Roosendaal via NMBS.be of via de Belgische kaartjesautomaat:
Zonder korting € 21,40 + € 12,80 = € 34,20
Met 40% korting € 12,80 + € 12,80 = € 25,60
Voor jongeren onder 26 niet goedkoper, tenzij u verder België in reist.
Weekendtarief € 3,80 goedkoper met het 'weekendbiljet Roosendaal'.
Bedankt voor het meedenken Keuzereiziger en Thom. Railpass is inderdaad helemaal een superoplossing als je verder België inreist. Je mag zo'n Railpass (€76 voor 10 retourtickets door heel België) niet gebruiken vanaf een grensstation vandaar dus het kaartje Roosendaal-Essen, als ik het goed begrijp. Voor traject Rotterdam - Antwerpen is deze optie dus €0.80 goedkoper dan de 2 kaartjes optie R'dam-Roosendaal en Roosendaal Antwerpen €25,60.

Met Railpass
Rotterdam-Roosendaal met 40% korting retour €12,80
Roosendaal-Essen retour €4,40
Essen-Antwerpen Railpass €7,60
Totaal €24,80
Reputatie 7
Badge +4
De Railpass is ideaal, ik reis er al jaren mee. De praktijk is dan dat er weliswaar € 2,20 bijkomt voor het grenstraject, maar tweede klas reist u voor iets minder dan tien euro naar elke plaats in België. Arlon, Dinant, Gouvy of de Panne, het maakt niets uit. Voor de eerste klas is het 11,70 per rit met de Railpass. Het is alleen interessant als je meerdere reizen maakt, maar 7,60 euro per enkele reis in België is natuurlijk voor niks.

Let er wel op dat u in de Beneluxtrein richting Brussel alles goed in orde heeft, de controle is nauwgezet en conducteurs van beide landen zijn goed op de hoogte van de (on-) mogelijkheden.

De Railpass is echt een superoplossing voor de regelmatige reiziger bij de zuiderburen. Voor jongeren is er de nog goedkopere variant, onder de naam GoPass, voor 56 euro. Slim in combinatie met Weekendvrij voor de jonge pendelaars tussen de beide landen.

Het voordeel van het reizen in het weekend is dan ook nog, dat op een retour vijftig procent korting wordt gegeven. Grens-Essen is dan retour (ook) € 2,20. Dan wel 17,80 voor een retour naar elk Belgisch station in het weekend.
Reputatie 6
Badge +2
Waarom is een retourticket met NS kortingskaart in automaat zoveel duurder (€31,20) dan online (€27,20)
Dat laatste is een Superdagretour, voor doordeweeks na 9 uur. Ook bij de automaat te koop. Geen abo nodig, korting NL 40% BE 30%. bijdragevandennis
Waarom is een retourticket met NS kortingskaart in automaat zoveel duurder (€31,20) dan online (€27,20)
Dat laatste is een Superdagretour, voor doordeweeks na 9 uur. Ook bij de automaat te koop.

Dank Dennis maar hoe precies? Kan je aangeven welke stappen je precies moet zetten in de automaat. Hoe geraak je bij dit superdagretour? De laatste keer dat ik nl een retourticket naar Rdam - Antwerpen kocht in de automaat op het station was dat ruim €31.
Reputatie 6
Badge +2
Dat laatste is een Superdagretour, voor doordeweeks na 9 uur. Ook bij de automaat te koop.

Dank Dennis maar hoe precies? Kan je aangeven welke stappen je precies moet zetten in de automaat. Hoe geraak je bij dit superdagretour? De laatste keer dat ik nl een retourticket naar Rdam - Antwerpen kocht in de automaat op het station was dat ruim €31.

Niet retour selecteren, maar Superdagretour, in hetzelfde rijtje links.
Met Railpass
Essen-Antwerpen Railpass €7,60
Totaal €24,80

Voor Antwerpen - Essen kan je inderdaad de Railpass gebruiken, als je graag te veel betaalt. De prijs is € 7,60 per rit. Voor een retour is dit € 15,20.

Dan kan je tussen Essen en Antwerpen beter een standaardticket kopen voor €4,70 enkel of € 9,40 retour.

Als je in december in de weekends of in de kerstvakantie wat verder dan Antwerpen wil, kan een shoppingbiljet interessant zijn. http://www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/biljetten/shoppingbiljet.aspx € 10 voor een dagretour in heel België (€ 14,50 eerste klas).

Enige mogelijke nadeel: je mag het niet combineren met een internationaal ticket. Dus eerst met de stoptrein naar Essen. En daar dan overstappen (of uitstappen en in een andere deur instappen).

Reageer