beantwoord

Verschil internationale planner & gewone reisplanner voor reis van België naar Hoofddorp

Ik ga deze donderdag met de trein vanuit België (Kortrijk)naar Hoofddorp. Ik heb mijn reis gepland met de internationale routeplanner van de NMBS. Een deel van de trip gaat van Rotterdam via Schiphol naar Hoofddorp. Nu wou ik op de gewone planner van NS eens de route bekijken en deze stelt enkel de route van Rotterdam --> Hoofddorp via Leiden voor, met een extra reistijd van 20 min, de route via Schiphol komt niet voor in de lijst. Ook op de internationale planner van NS moet ik via Schiphol reizen...
Waarom dit verschil?
icon

Beste antwoord door iMark 23 mei 2017, 15:29

Bij een internationale reis betaal je geen toeslag voor de ICD. Via de reisplanner van de NMBS krijg ik alleen maar verbindingen via Schiphol te zien.

De binnenlandse reisplanner van NS blinkt niet uit in het geven de juiste informatie bij internationale reizen. Beter is het om de internationale reisplanner van NS International of NMBS te gebruiken.
https://www.nsinternational.nl
https://www.b-europe.com
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
De route via Schiphol is met ICD (Intercity Direct) vanaf Breda of Rotterdam. Hiervoor geldt een toeslag van € 2,40 (te laden op een ov-chipkaart bij de toeslagzuil op perron of kaartautomaat of als los kaartje). Wellicht zit daar het verschil in.
Badge +3
Bij een internationale reis betaal je geen toeslag voor de ICD. Via de reisplanner van de NMBS krijg ik alleen maar verbindingen via Schiphol te zien.

De binnenlandse reisplanner van NS blinkt niet uit in het geven de juiste informatie bij internationale reizen. Beter is het om de internationale reisplanner van NS International of NMBS te gebruiken.
https://www.nsinternational.nl
https://www.b-europe.com
-Geld de toeslag ook als je enkel moet overstappen in Schiphol?
-Als ik een route plan met de gewone NS reisplanner​ Rotterdam ==> Hoofddorp krijg ik ook niet de route via Schiphol te zien
Badge +3
Dat is nog steeds een onduidelijke situatie omdat niet duidelijk is of dit nu wel of niet onder het 'terugsteekverbod' valt. Volgens deze regel reis je eerst Hoofddorp voorbij en daarna van Schiphol weer terug. Misschien kan een moderator van NS hier (eindelijk) uitsluitsel over geven. Omdat de reisplanner de reis via Schiphol niet toont, valt dit hoogstwaarschijnlijk onder het terugsteekverbod.

Wat in ieder geval wel is toegestaan (maar dat kost natuurlijk meer!) is om op Schiphol uit- en weer in te checken (en natuurlijk de toeslag voor de ICD te betalen) voordat je van Schiphol naar Hoofddorp reist. De toeslag geldt voor ritten met de ICD waarbij tussen Rotterdam en Schiphol wordt gereisd.
Ok, thx voor de input.
Ik ga mij de moeite besparen en via Leiden reizen. 20min extra op een trip van +3uur is nu ook niet zo'n probleem :8 🆒
Reputatie 7
Wat een goede tussenoplossing Billy77, bij jou is het glas zeker altijd halfvol?
Bedankt iMark en Robert voor het advies en de hulp!
Badge +3
@Billy77
Met een internationaal biljet mag je zonder toeslag met de ICD reizen. Bovendien geeft de internationale reisplanner aan dat je van Kortrijk via Schiphol naar Hoofddorp mag reizen. Ik zou een afdruk maken van het reisplan en de tijd besparen door via Schiphol te reizen.

Het 'terugsteken' is met een internationaal biljet geen probleem.
@Billy77
Met een internationaal biljet mag je zonder toeslag met de ICD reizen. Bovendien geeft de internationale reisplanner aan dat je van Kortrijk via Schiphol naar Hoofddorp mag reizen. Ik zou een afdruk maken van het reisplan en de tijd besparen door via Schiphol te reizen.

Het 'terugsteken' is met een internationaal biljet geen probleem.

Probleem is dat ik een NMBS werknemer ben en gratis kan reizen met de trein in de benelux, en dus geen internationaal biljet zal hebben, enkel mijn vrijkaart van nmbs. Als ik nog ergens moet aanschuiven om een toeslag te betalen en risico loop een aansluiting kwijt te zijn, neem ik liever de weg van de minste weerstand via Leiden...
In ieder geval bedankt voor de verduidelijking!
Reputatie 6
Badge +1
Tsjonge, NS Medewerkers mogen niet gratis reizen in België... wel voordelig dus voor jou!
Ik zou me overigens niet te druk maken, als je je vrijkaart van nmbs toont zal iedere NS-conducteur je vriendelijk toeknikken en weinig vragen stellen denk ik.
Badge +3
Ik blijf het merkwaardig vinden dat essentiële informatie over wat voor kaart iemand heeft niet in een eerste bericht vermeld wordt. Dan had ik een heel ander antwoord gegeven.

Met een vrijkaart van de NMBS zou ik niet gaan beknibbelen op de €2,40 toeslag voor de ICD.

Reageer