beantwoord

Verwarring compleet: Fiets mee op IC Brussel: hoe zit het nu eigenlijk?

• 15 juli 2018
  • 3 reacties
  • 448 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik wil donderdag 19 juli a.s. met twee personen en twee fietsen van Haarlem naar Lille (Flandres).
Door de introductie van de nieuwe route voor de IC Brussel zijn de mogelijkheden om fietsen mee te nemen naar België aanzienlijk beperkt, en ik probeer nu uit te vissen hoe het precies zit. NS slaagt er niet in om hierover eenduidige informatie te geven.

Op de ene pagina lees ik: "Op elke Intercity Brussel trein die over de HSL rijdt kunnen maximaal 4 fietsen mee. Dat is helaas veel minder dan de 12 fietsen die mee konden toen Intercity Brussel nog niet over de HSL reed. Op dit moment IS ER GEEN RESERVERING MOGELIJK voor de 4 fietsplaatsen in elke trein. Dit betekent helaas dat we niet kunnen garanderen dat u altijd mee kunt; het kan voorkomen dat de beschikbare plaatsen al bezet zijn en u op de volgende trein moet wachten. Houd hier rekening mee bij het plannen van uw reis."
Op de andere pagina staat te lezen: "Om uw fiets mee te nemen in Intercity Brussel heeft u een internationaal fietsticket nodig à € 12 per enkele reis. Er kunnen maximaal 4 fietsen per trein mee. U kunt uw fiets op het balkon in het daarvoor bestemde rijtuig plaatsen.
LET OP: In verband met de drukte in de zomermaanden juli en augustus raden we internationale reizigers dringend aan een reservering voor hun fiets in Intercity Brussel maken. RESERVEREN KAN VOORALSNOG ALLEEN IN DE ZOMERMAANDEN. Zonder reservering is er kans dat uw fiets niet mee kan. Internationale reizigers met een internationale reservering voor hun fiets hebben voorrang op nationale reizigers met fiets en internationale reizigers zonder fietsreservering."

Kortom: wat is nu de meest zekere manier om deze reis af te leggen?

1. Kan ik nu wel of niet fietstickets reserveren voor de IC Brussel?
  2. Geldt dit gedoe ook voor de IC Brussel die vanuit Den Haag HS vertrekt?
  3. Is het anders nog een optie om de oude route te nemen: Haarlem-Roosendaal, Roosendaal-Antwerpen, en dan Antwerpen-Lille? Dat is wel een beetje mijl op zeven (ook al omdat je dan tegenwoordig ook nog moet overstappen in Essen), maar als ik dan zeker weet dat ik meekan, heb ik dat er desnoods wel voor over....

icon

Beste antwoord door Miriam NS 16 juli 2018, 11:01

Hallo IskOV, ik begrijp je verwarring als ik dit zo lees

In IC Brussel mogen slechts 4 fietsen mee nu de trein over de Hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Dit heeft te maken met veiligheidsvoorschriften. Daarbij is het niet mogelijk om te reserveren. Voor reizigers met fiets binnen Nederland is dat meestal geen probleem. Voor internationale reizigers met fiets is het dat wel, met name als ze na Brussel nog verder willen reizen.Om deze reden is besloten om van 10 juli tot en met 31 augustus 2018 een proef te doen met een reserveringssysteem voor fietsplaatsen (op internationale trajecten) op IC Brussel.

Het is een optie om de oude route te nemen waarbij je geen reservering hoeft te maken. Voor deze reis heb je dan nog wel een internationaal fietsticket nodig, deze zijn ook verkrijgbaar bij de automaat.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 2
ik zal toch voor de zekerheid optie 2 kiezen want in de zomer kroelt er van de controles Roosendaal/Antwerpen. want later neem je fietsen mee en dan word je ergens uit de trein gezet en dan zit je met een boete omdat je geen geldige kaartje heb voor je fiets.
Hallo IskOV, ik begrijp je verwarring als ik dit zo lees

In IC Brussel mogen slechts 4 fietsen mee nu de trein over de Hogesnelheidslijn (HSL) rijdt. Dit heeft te maken met veiligheidsvoorschriften. Daarbij is het niet mogelijk om te reserveren. Voor reizigers met fiets binnen Nederland is dat meestal geen probleem. Voor internationale reizigers met fiets is het dat wel, met name als ze na Brussel nog verder willen reizen.Om deze reden is besloten om van 10 juli tot en met 31 augustus 2018 een proef te doen met een reserveringssysteem voor fietsplaatsen (op internationale trajecten) op IC Brussel.

Het is een optie om de oude route te nemen waarbij je geen reservering hoeft te maken. Voor deze reis heb je dan nog wel een internationaal fietsticket nodig, deze zijn ook verkrijgbaar bij de automaat.

Mocht je verder nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Reputatie 3
Badge
Vandaag bij de internationale balie op Den Haag Centraal twee tickets Haarlem-Lille gekocht, met twee internationale fietstickets en twee fietsreserveringen. We reizen via Amsterdam Centraal om te voorkomen dat in Rotterdam fietsers zonder reservering uit de trein gezet moeten worden. Overstap in Antwerpen, en ivm werkzaamheden ook in Kortrijk. De baliemedewerker wist me te vertellen dat deze hele regeling bedacht is omdat het NS-personeel knettergek werd van al die boze reizigers die niet meer met hun fiets meekonden. Nu is er tenminste een regel: als je een reservering hebt, mag je in ieder geval mee.

Nu nog afwachten of het werkt, en hopen dat we geluk hebben in de loterij van rijdende IC Brussel's 😉.
Dank voor het meedenken, in het bijzonder aan Miriam!

Reageer