Vliegen wint van internationaal treinen

  • 21 juli 2016
  • 6 reacties
  • 243 Bekeken

Vliegtuigen hebben airco, lopen geen extra kwartier vertraging op bij elk station dat ze aandoen. KLM verplicht je niet over te stappen bij de grens. KLM verkoopt ook geen zitplaatsreserveringen waar je extra voor moet betalen om die plekken vervolgens niet te leveren. Je hoeft niet over te stappen waardoor je voorkomt dat ook je betaalde zitplaatsreservering in de Duitse trein niet bestaat. Omdat due trein simpelweg al uren eerder is vertrokken dan het de NS schikt je daar aan te laten komen. Het is simpel: de NS doet er alles aan internationale reizigers zoveel mogelijk te laten betalen om vervolgens geen zier te geven om de dienstverlening en uitvoering. Het is klaar. Alleen het vliegtuig blijkt nog geschikt voor internationale reizen

6 reacties

Reputatie 7
Typisch, ik ben nog nooit in al mijn vluchten (10+) met minder als 15 minuten vertraging weggegaan en bij sommige maatschappijen betaal je wel voor plaatsreservering en dan klopt het nog niet...

Het is allang bekend dat vliegen sneller gaat als treinen, nadeel is de langere wachttijd en meestal slechtere verbinding, minder steden hebben een vliegveld dan een station.. Prijs van een treinreis is ook vaak vele malen goedkoper als een vlucht.

Jammer dat u nare ervaringen heeft met internationaal reizen, maar gelukkig voor u kunt u zelf kiezen om het vliegtuig te pakken!
Reputatie 6
Badge +1
Tel alle wachttijd en extra tijd op het vliegveld er bij op, en het is maar de vraag of vliegen echt sneller is. Voor nabije bestemmingen in België, Duitsland, Frankrijk en soms zelfs de UK is de trein toch echt sneller van deur tot deur!
Reputatie 7
Badge +3
We kunnen wel alle deugden opnoemen van het grensoverschrijdende vervoer per trein maar feit blijft dat de situatie met de IC Berlijn te treurig voor woorden is. En er wordt met geen woord gerept over enige geldelijke compensatie voor het ongemak of gratis consumpties.
https://www.nsinternational.nl/nl/actuele-reisinformatie#Zomerdienstregeling+Intercity+Berlijn+–+20+tot+en+met+22+juli+

Ik vind de kritiek van Erwijn terecht en NS en DB zullen iets moeten doen aan het materieel om de reizigers ook in de zomer een comfortable reis aan te bieden. Dat betekent ofwel investeren in nieuw materieel dat airconditioning heeft die het ook op 1500V naar behoren doet of het huidige materieel opknappen.

Het stuitendste is misschien nog wel dat NS dit verkoopt als 'zomerdienstregeling' terwijl het in feite een calamiteitendienstregeling is omdat de verrotte treinen het niet goed doen op 1500V, een probleem met de statische omzetters dat al jaren bekend is. En daarbij opgeteld dat deze 'zomerdienstregeling' ook nog eens grote gevolgen heeft voor de treindienst naar Enkhuizen omdat de ICMm's de enige toegelaten treinstellen zijn die in Bad Bentheim mogen komen. (NS heeft nooit kosten willen maken om ander materieel toegelaten te krijgen!)
Reputatie 4
NS is wat de internationale treinen betreft eigenlijk alleen maar een verkoopkantoor van DB, Thalys en Eurostar, net als een reisburo dat je een vliegreis van TUI of Corendon verkoopt.

De problemen in Duitsland zijn bekend. DB verkeert in grote financiele problemen die vooral worden veroorzaakt door het IC/ICE-vervoer en door het goederenvervoer. Om de verliezen bij het IC/ICE vervoer te beperken heeft DB jarenlang geen cent geinvesteerd in renovatie en in de aanschaf van nieuwe materieel. Een van de gevolgen is dat met name de IC-vloot inmiddels technisch volkomen versleten is.

Een jaar of vier geleden heeft DB eindelijk een eerste serie nieuwe dubbeldekkers besteld voor het IC-vervoer. Helaas heeft DB die bestelling (onder politieke druk) echter bij Duitse bedrijven gedaan, bedrijven die er anno 2016 om bekend staan dat ze met enorme vertragingen materieel afleveren dat vervolgens allerlei gebreken vertoond. De aflevering van de nieuwe dubbeldekkers is inmiddels dan ook al zo'n drie jaar vertraagd en de paar rijtuigen die tot nu toe geleverd zijn blijken wegens stabiliteitsproblemen niet inzetbaar te zijn. Dus hobbelen we de komende jaren nog wel door met de huidige IC-treinen met al hun storingen en uitval.

Feit is dat als DB in het huidige lage tempo blijft investeren de trein zo meteen aan alle kanten wordt ingehaald door de Fernbus en het vliegtuig. Anderzijds is meer investeren een probleem door de financiele nood bij DB die overigens mede veroorzaakt wordt door veel te hoge personeelskosten. Politiek en vakbonden zien de spoorwegen nog steeds als een sociale werkplaats zonder echter de daaraan verbonden kosten te willen betalen.
Reputatie 7
Badge +3
Hier nog een screenshot van het bericht over de 'zomerdienstregeling'. Dan is dat in ieder geval gearchiveerd.

Reputatie 2
Ik heb vandaag met een 1e klas ticket in de vervangende trein gestaan, vanaf Bentheim tot en met Amsterdam Centraal. Er was simpelweg geen enkele zitplaats vrij, en ook gedurende de reis kwam er niets vrij. Doorgaans in een NS trein ''ververst'' het aantal reizigers zichzelf bij iedere grote stad weer, maar in deze trein ging nagenoeg iedereen mee tot aan Amsterdam vanaf Duitsland. De trein bestond uit 2x3 rijtuigen, en in ieder treinstel was 1 wc. Op een gegeven moment stond er een rij van 11 mensen voor dat ene toilet, ik heb het voor de aardigheid even bekeken, het koste bijna 20 minuten voor je aan de beurt was om de toilet in te komen. Tevens moest de trein in Deventer ongeveer 20 minuten wachten op een tegentrein uit de richting Zwolle omdat het enkelspoor is. Daarna ging eerst de normale trein naar Zwolle voor ons uit, die onderweg ook 2x vaker stopt, en wij daar dus achterna boemelden.
Het is geen goede reclame voor alle toeristen die op deze manier kennis maken met het Nederlandse en Duitse treinsysteem. Het treinpersoneel was overigens wel ontzettend vriendelijk.

Met vliegen heb ik ook een paar keer dikke ellende gehad, met een vlucht naar Tsjechie bv; deze werd geannuleerd ivm mist. Eerst was er vertraging, die werd telkens opgehoogd tot ruim 2 uur, waarna er 1 omroep berichtje werd gedraaid in de terminal dat ie niet vloog. Verder geen personeel of wat ook te bekennen, het enige wat je kon krijgen was een formulier met de passagiersrechten. Zoek het verder maar lekker uit! Zo bont maken de spoorwegen het gelukkig niet. In dit geval was ik op eigen houtje maar naar Praag getreind...

Reageer