beantwoord

Voldoet een screenshot voor de negatieve testuitslag?

• 13 maart 2021
  • 16 reacties
  • 380 Bekeken

Ik wil volgende week met de trein naar Berlijn reizen om familie op te zoeken. Ik neem geen smartphone mee, alleen een iPad. Die is niet verbonden met een mobiel netwerk. Voldoet een screenshot van de negatieve testuitslag om bij de grens te laten zien?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 14 maart 2021, 14:10

Goedemiddag Bwub43 en welkom op de NS Community! 

Ik ben even voor je op zoek gegaan naar het juiste antwoord over hoe het precies zit. Ik heb een aantal collega's voor je gesproken en die geven een aantal verschillende zaken aan. Ze raden in eerste instantie aan om contact op te nemen met de Deutsche Bahn. Zij weten exact voor je hoe de regels in elkaar zitten. Daarnaast kan je op de site van Rijksoverheid en op de site van Nederland wereldwijd exact bekijken wat de eisen zijn voor de PCR test. Vermoedelijk is inderdaad de test die je bij de GGD doet niet voldoende en dien je de uitslag van een PCR test bij je te hebben. Deze is dan voor zover bij ons bekend ook digitaal toegestaan, maar dit zou je kunnen controleren bij de Deutsche Bahn. Is het zo duidelijk voor je?

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt erop dat een screenshot voldoende is: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/duitsland/reizen/reisadvies#anker-coronavirus

Reputatie 7
Badge +3

Een screenshot van een (gratis) GGD test zal niet geldig zijn.

Reputatie 6

Testuitslagen van de GGD zijn sowieso ongeldig om de grens over te gaan.

Testuitslagen van de GGD zijn sowieso ongeldig om de grens over te gaan.

Een screenshot van een (gratis) GGD test zal niet geldig zijn.

Zij maken toch ook gebruik van PCR-testen? Of moet dit van een private partij afkomstig zijn?

Badge +3

Formeel zou je volgens mij een reisverklaring moeten hebben, maar die krijg je meestal niet (meer) bij een gratis GGD test. Zie https://www.ggdreisvaccinaties.nl/actueel/non-covid-19-verklaring

Om de GGD-en te ontlasten is landelijk besloten dat GGD-en geen non-COVID-verklaringen hoeven aan te bieden. De meeste GGD-en zijn er inmiddels mee gestopt. Wij kunnen u daarom helaas niet doorverwijzen. U kunt terecht bij een travel clinic of vaccinatiecentrum bij u in de buurt. Neem eventueel contact op met uw reisorganisatie of vliegtuigmaatschappij als u vragen heeft.

Maar zoals het in de link van @iMark staat is elke negatieve testuitslag (op papier of digitaal) voldoende, dus dat zou dan ook gewoon een e-mail of sms bericht van een GGD (PCR test) mogen zijn?

Reputatie 7
Badge +3

De GGD test nog uitsluitend bij klachten. Niet bij mensen zonder klachten die een testbewijs nodig hebben om op reis te gaan. Daarvoor moetje bij een particuliere tester zijn. 

Goedemiddag Bwub43 en welkom op de NS Community! 

Ik ben even voor je op zoek gegaan naar het juiste antwoord over hoe het precies zit. Ik heb een aantal collega's voor je gesproken en die geven een aantal verschillende zaken aan. Ze raden in eerste instantie aan om contact op te nemen met de Deutsche Bahn. Zij weten exact voor je hoe de regels in elkaar zitten. Daarnaast kan je op de site van Rijksoverheid en op de site van Nederland wereldwijd exact bekijken wat de eisen zijn voor de PCR test. Vermoedelijk is inderdaad de test die je bij de GGD doet niet voldoende en dien je de uitslag van een PCR test bij je te hebben. Deze is dan voor zover bij ons bekend ook digitaal toegestaan, maar dit zou je kunnen controleren bij de Deutsche Bahn. Is het zo duidelijk voor je?

Reputatie 6

Ik heb eens een test gedaan bij de GGD maar ik kreeg niks op papier of niks om op papier of digitaal te zetten. Alleen maar een summier berichtje via digid dat ik negatief getest was. Niks dus om in het buitenland aan te tonen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb eens een test gedaan bij de GGD maar ik kreeg niks op papier of niks om op papier of digitaal te zetten. Alleen maar een summier berichtje via digid dat ik negatief getest was. .

Klopt, daar is GGD mee gestopt omdat allerlei mensen die geen klachten hadden een test bij de GGD lieten doen om zo gratis aan een testbewijs te komen om naar het buitenland te gaan.

Badge +3

Maar de EU heeft dé oplossing hoor… https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5219773/brussel-streeft-naar-coronavrij-bewijs-vaccinatie-zomervakantie

Wie daar een half jaar geleden over begon zou keihard uitgelachen worden...

Reputatie 7
Badge +3

De online GGD uitslag geeft geen persoonlijke gegevens weer. Er staat alleen dat de uitslag van de test (in mijn geval dan) negatief is. Een screenshot hiervan bewijst dus niet dat het jouw uitslag is. Als het wel toegestaan zou zijn, dan zou je bij een positieve uitslag, een screenshot van een negatieve van iemand anders kunnen maken.

Reputatie 3

Maar de EU heeft dé oplossing hoor… https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5219773/brussel-streeft-naar-coronavrij-bewijs-vaccinatie-zomervakantie

Wie daar een half jaar geleden over begon zou keihard uitgelachen worden...

Ik denk het niet. Het idee is dat individuele landen ook dan nog aanvullende eisen kunnen gaan stellen (bijvoorbeeld verplichte quarantaine voordat je binnen mag). Dus ik ben bang dat het eerder onduidelijker wordt dan duidelijker.

Badge +3

Tja, die eisen verschillen natuurlijk per land maar ik mag hopen dat in ieder geval treinreizigers niet door NS personeel naar een vaccinatiebewijs (of een bewijs dat je het virus al gehad hebt) gevraagd zal worden.

Dat is aan de douane, of soortgelijk personeel bij een internationale trein.

Reputatie 6

Is gewoon een politietaak. In Duitsland komt de bundespolizei wel eens controleren in de trein. Geen idee wie dat in Nederland doen. Koninklijke Marechaussee wellicht. Treinpersoneel is hiervoor niet opgeleid.

Reputatie 7

Hier staat de complete uitleg over waar de test aan moet voldoen. Elektronisch mag. In het Duits, Frans of Engels moet. Dus met Nederlandse documentjes is het sowieso om zeep.

Er geldt ook een hele resem technische specificaties voor die test.

Je moet ook met die negatieve test 10 dagen in quarantaine (en dus niet op familiebezoek). Dat kan worden verkort als je op de vijfde dag een tweede test laat afnemen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is aan de douane, of soortgelijk personeel bij een internationale trein.

De douane houdt zich bezig met buitengrens van de EU en controleert of er geen illegale zaken worden binnengesmokkeld of dat er nog belastingen/invoerrechten betaald moeten worden. Binnen de EU/EER zijn er geen douanecontroles.

Veel mensen denken dat de douane de grens bewaakt. Daar hebben we in Nederland de Koninklijke Marechaussee voor.

Reageer