beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Gelet op bovenstaande commentaren lijkt het mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.
- Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen.
- Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.

En wie gaat al die extra treinen betalen? Er moet nu al dik geld bij. Je kunt wel roepen dat NS geen winst mag maken maar wie betaalt de verliezen dan?
Reputatie 3
Kijk nog eens naar de voordelen.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein (tot 9 april) en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:

- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda.
Dan kan de NMBS-automaat die nu in Roosendaal staat, kunnen verhuizen naar Breda.
Reputatie 3
De laatste zin bevatte een tikfout en moet zijn: Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.

Wat vinden anderen van mijn plan?
Hieronder nog eens zonder interrupties.

Gelet op bovenstaande commentaren lijkt het mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein (tot 9 april) en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:
- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.

De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.
Hartstikke leuk bedacht maar zo te zien, zien NS en NMBS er helemaal niets in. In 18 pagina's 2 opmerkingen van Moderators over bijzaken. Ik wens u veel succes in uw m.i. zinloze strijd.
Reputatie 3
Hartstikke leuk bedacht.
Dank voor het compliment.
Weet iemand het postadres van de NS-directie (Roger van Boxtel) om dit plan per brief voor te leggen?
Een rechtstreeks e-mailadres is ook goed.
Bovenaan brieven van de directie die ik zo snel had slingeren staat Postbus 2025, 3500 HA in Utrecht. Mijn verwachting is dat je hiermee het meeste kans maakt. Het is niet de postbus van klantenservice.
Reputatie 3
Bovenaan brieven van de directie staat Postbus 2025, 3500 HA in Utrecht.
Dank voor uw reactie. U ontvangt blijkbaar regelmatig post van de directie.
Ik zal de brief met mijn voorstel dit weekeinde schrijven en verzenden.
Is Van Boxtel de aangewezen persoon? Of moet ik me richten tot iemand anders? Of gewoon: directie NS, t.a.v. de heer R. van Boxtel?
Ik durf je daar geen concreet antwoord op te geven, in de situaties waar ik mee te maken heb is er een contactpersoon bekend en/of een postvak/kamernummer. Waarschijnlijk maakt het niet heel veel uit en zal het waarschijnlijk op de stapel bij de secretaresse komen te liggen.

Overigens, voordat mij straks door mensen verweten wordt zaken online te zetten die men liever niet online ziet. Een snelle zoekopdracht in Google op "Postbus 2025 Utrecht" levert tientallen brieven van en naar NS-afdelingen op.
Reputatie 3
Overigens, voordat mij straks door mensen verweten wordt zaken online te zetten die men liever niet online ziet. Een snelle zoekopdracht in Google op "Postbus 2025 Utrecht" levert tientallen brieven van en naar NS-afdelingen op.
U bent toch nergens bang voor?
Het postadres van de NS-directie wereldkundig maken is toch geen vergrijp?
Mwah, die steenmarters hier ben ik toch niet zo kapot van hoor. Maar bang is een groot woord.

Zonder gekheid, na vele discussies en ergernis is het een slechte gewoonte geworden om me bij voorbaat in te dekken.
Reputatie 3
Vandaag onderstaande brief verstuurd:

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein , via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen.
Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.

Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail. Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden.
Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.

Voordelen:

De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.
De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.

Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool
Reputatie 3
Eén van de bijlagen die ik de heer Van Boxtel heb toegezonden is de volgende:

NS International zit nog altijd veel te hoog in de boom wat de tarieven betreft om richting Vlaanderen te reizen. Het zijn waarlijk spectaculaire verschillen.

Paar voorbeelden.
Een retour Roosendaal – Antwerpen op een zaterdag kost bij NS Internationaal 17,60 euro.
Ook als je vroeg boekt. Maar dan wel met een kortingskaart van 40 procent.
Zonder kortingskaart is het tarief 19,60 euro.
Hetzelfde retour kost bij de NMBS-automaat in Roosendaal 9,60 euro, een weekendretour.

Laten we verder reizen.
Een retour Roosendaal – Oostende op een zaterdag kost bij NS International maar liefst 65,60 euro. Maar dan wel met een kortingskaart van 40 procent. Zonder kortingskaart is het tarief 67,60 euro.
Ditmaal werkt de vroegboekkorting wel en is het tarief 48 euro.
Hetzelfde retour kost bij de NMBS-automaat 26,80 euro, weekendretour, zonder vroeg te boeken. Een seniorenbiljet kost 10,10 euro.

Een retour Breda – Antwerpen op een zaterdag kost bij NS International 24,80 euro. Zonder kortingskaart van 40 procent is het tarief 28,40. Met vroegboekkorting is dat 22 euro.
Laten we verder reizen.

Een retour Breda – Oostende op een zaterdag kost bij NS Internationaal maar liefst 70 euro.
Zonder kortingskaart van 40 procent is het tarief 73,50. Met vroegboekkorting is dit 48 euro, ook zonder kortingskaart.
Een weekendretour Antwerpen – Oostende kost bij de NMBS 20,20 euro. Een seniorenbiljet 6,50 euro.

Wie een beetje kan rekenen moet het maar zeggen.
Reputatie 3
Bericht in Het Nieuwsblad, 20 oktober, 2018:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20181020_03859682
Reputatie 7
Badge +3
Leuk, u kunt honderd brieven sturen maar zo lang u niet duidelijk maakt hoe dit betaald moet worden is dit een zinloze exercitie.
Reputatie 3
Geachte Tamzin,

Ik ben niet in loondienst bij NS, ik ben ook geen dikbetaalde consultant.
Ik ben frequent treinreiziger, vooral naar België. En ik probeer zinvolle suggesties te leveren, ter verbetering van de huidige treinverbindingen. Mijn (constructieve) brief aan Van Boxtel is daar een voorbeeld van.
Verwacht u van mij ook nog een gedetailleerde begroting?
Misschien kunt u die leveren. Waarom maakt ú niet een (ander) plan om tegemoet te komen aan de klachten die op deze site genoegzaam zijn gemeld.
Reputatie 5
Het zou inderdaad makkelijker zijn als je er een business plan bij voegt.
Reputatie 3
Grapje zeker?
Reputatie 3
Voor wie voordelig met de trein in België wil reizen, een tip.
Volgende week is het weekendretour van de NMBS vier dagen geldig, in verband met Allerheiligen. Dus op donderdag 1 tot en met zondag 4 november.
Koop op die dagen op het station van Roosendaal of Maastricht bij de NMBS-automaat een weekendbiljet en reis met 50 procent korting in heel België.
Kan NS International niet tegenop. Ook niet met die vermaledijde vroegboekkorting (Early Bird).
Reputatie 3
Voor het weekeinde voor kerst geldt hetzelfde. Het weekendbiljet in België is dan geldig op zaterdag 22 december tot en met dinsdag 25 december.
Reputatie 3
De Standaard, 2 november, 2018:

Beneluxtrein komt nog tot kerstdag te laat

Brussel - De hogesnelheidstrein tussen Antwerpen en Amsterdam kampt al enige tijd met vertragingen die veroorzaakt worden door problemen met de software. Nu is gezegd dat de problemen pas ‘voor kerst’ opgelost zullen worden.

Tussen mei en oktober installeerden de Nederlandse Spoorwegen (NS) nieuwe software op de 78 locomotieven die ingezet worden op de hogesnelheidslijn. Ondanks uitgebreide testen zit er een fout in de software. Daardoor vallen de treinen soms midden in een rit stil. Soms kan de machinist dat oplossen en verder rijden, maar soms ook niet en dan staat de trein lange tijd stil.

Met name in oktober waren de problemen groot, zo maakten de NS woensdag bekend. ‘De softwareproblemen moeten voor de kerst opgelost zijn’, zegt een woordvoerder van de spoorwegmaatschappij.

De NS maakten ook bekend dat er vanaf december meer treinen zullen rijden op de hogesnelheidslijn: vijf per uur in plaats van nu vier. Vanaf begin volgend jaar krijgen deze Intercity Direct-treinen ook nog een extra rijtuig. Daardoor zullen er elk uur 850 plaatsen bijkomen, een uitbreiding van de capaciteit met bijna 20 procent. Die laatste is nodig omdat de verbinding volgens de NS heel populair is. In 2017 groeide het aantal reizigers met 25 procent, de verwachting is dat die groei dit jaar nog doorzet.
Reputatie 3
De Stem, 1 november, 2018:

De Intercity Direct: zelden op tijd, toch duurder

BREDA - Eén op de vijf treinen rijdt niet op tijd, één op de zeven valt zelfs helemaal uit. Toch wordt reizen met de Intercity Direct, de geplaagde treinverbinding over de HSL, vanaf 1 januari duurder. Wie denkt de NS wel niet dat ze is?

Wie per trein vanuit Breda naar Amsterdam of, wat sinds april ook mogelijk is, naar Antwerpen en Brussel reist, betaalt een toeslag. 2,40 euro per rit. Want, zo redeneren ze bij de NS, over de hogesnelheidslijn reis je extra snel. Maar de praktijk is anders. Van alle treinen van NS vallen de staan de Intercity’s Direct het vaakst stil. Toch wordt uitgerekend voor deze trein de toeslag per 1 januari verhoogd. Met twintig cent naar 2,60. Dat lijkt mee te vallen. Maar hoe zit het eigenlijk met de prijs/kwaliteitsverhouding. Staat de verhoging wel in verhouding tot de belabberde prestaties van de Intercity Direct?

,,Dat zie je verkeerd’’, reageert NS-woordvoerder Ton Boon. ,,De toeslag heeft niets te maken met de punctualiteit van de Intercity Direct, maar alles met het snel kunnen reizen over het hogesnelheidsspoor.’’

Dat mag zo zijn. Maar als zo’n Intercity Direct weer eens uitvalt, ben je als reiziger allesbehalve snel op je bestemming.
Boon: ,,Maar daar wordt aan gewerkt. Die vertragingen zijn deels het gevolg van softwareproblemen op de HSL-Zuid. We streven ernaar die voor Kerstmis opgelost te hebben.’’

Dat hebben we eerder gehoord. Desondanks geldt de Intercity Direct nog steeds als het brekebeentje van de NS. Hoeveel vertrouwen moeten we hebben dat het dit keer wel goed komt?
,,Om alle problemen op de HSL op te lossen is meer geld nodig. Dat heeft onze president-directeur Roger van Boxtel eerder dit jaar ook aangegeven. Helaas is de minister daartoe maar deels bereid en dus zullen we voorlopig niet alle problemen op dit onderdeel van ons spoornet kunnen oplossen.’’

Maar is het dan wel fair de reiziger meer te laten betalen als het behelpen blijft met de Intercity Direct?
,,Maar dan moet je er ook bij vertellen dat die toeslag al vier jaar niet meer geïndexeerd is.‘’

Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe treinen die besteld zijn voor de HSL?
,,Daar wordt hard aan gewerkt. Eind 2020 zullen de eerste exemplaren op de HSL worden ingezet.‘’

En dan zijn de problemen die we met de Intercity Direct nu hebben echt verleden tijd?
,,Daar gaan we wel vanuit.‘’
Reputatie 5
Mooi dat de NS hard werkt aan een oplossing!
Reputatie 3
Uw cynisme over NS kan ik wel delen.
Reputatie 6
Je moet toeslag betalen voor het reizen met de snelheid van een reguliere trein (géén hogesnelheidstrein, wat sommige conducteurs nog wel eens omroepen...). Wat raar is, want zolang er over zo'n geavanceerd spoor geen soepele razendsnelle trein met pak 'm beet 230 km/u rijdt is m.i. een toeslag tussen Rotterdam en Schiphol niet gerechtvaardigd. Nu lijkt die er te zijn om de treinen maar niet té druk te laten worden. Wat vaak al niet lukt.
Reputatie 3
De feiten weerspreken NS enig beroep te doen op de kwalificatie hogesnelheidslijn, laat staan een toeslag te heffen. Hiervoor zijn geen geldige argumenten.

Een hogesnelheidslijn die gemiddeld 75 kilometer per uur rijdt, is geen hogesnelheidslijn, maar een tragesnelheidslijn (TSL).

De snelste verbinding Amsterdam – Brussel, zonder overstappen, op het traject van de HSL doet er 2u 48 over, dat wil zeggen 75 kilometer per uur gemiddeld, indien alles goed gaat. Opstappen in Den Haag of Rotterdam levert dezelfde snelheid op.

Van mijn woonplaats Leerdam naar Antwerpen, op een zaterdag via Roosendaal, met de oude, rode Belgische boemeltrein, vergt 2u 48. Voor 105 kilometer. Dat is 37,5 kilometer per uur. Op een werkdag is de reisduur 2u 19. Dat is 45 kilometer per uur.
Van mijn woonplaats naar Antwerpen, op een zaterdag via Breda, dus gedeeltelijk op het duurdere HSL-traject, vergt 2u 23. Dat is 44 kilometer per uur. Op een werkdag is de reisduur eveneens 2u 23.

Dus op een werkdag is de route met de oude, rode boemeltrein vier minuten sneller dan de TSL!
Dit geldt, vermoed ik, voor alle treinreizigers uit de regio Dordrecht, Brabant en Zeeland.

In India heb ik, tijdens een van mijn eindeloze treinreizen, wel eens berekend dat daar de gemiddelde snelheid van de treinen op ongeveer 35 kilometer per uur ligt. Maar ’s avonds en ’s nachts kun je ook languit liggen.