beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 6
Badge
Komend weekend rijdt de IC Brussel tussen Roosendaal en Antwerpen, desgewenst aan weekendtarief van NMBS. Wellicht is dat nog een goedkope én snelle optie, zo 1x per jaar...
Reputatie 3
Dank voor de tip. We staan weer op een nieuwe pagina. Daarom wil ik mijn laatste reactie herhalen:

De feiten weerspreken NS enig beroep te doen op de kwalificatie hogesnelheidslijn, laat staan een toeslag te heffen. Hiervoor zijn geen geldige argumenten.

Een hogesnelheidslijn die gemiddeld 75 kilometer per uur rijdt, is geen hogesnelheidslijn, maar een tragesnelheidslijn (TSL).

De snelste verbinding Amsterdam – Brussel, zonder overstappen, op het traject van de HSL doet er 2u 48 over, dat wil zeggen 75 kilometer per uur gemiddeld, indien alles goed gaat. Opstappen in Den Haag of Rotterdam levert dezelfde snelheid op.

Van mijn woonplaats Leerdam naar Antwerpen, op een zaterdag via Roosendaal, met de oude, rode Belgische boemeltrein, vergt 2u 48. Voor 105 kilometer. Dat is 37,5 kilometer per uur. Op een werkdag is de reisduur 2u 19. Dat is 45 kilometer per uur.
Van mijn woonplaats naar Antwerpen, op een zaterdag via Breda, dus gedeeltelijk op het duurdere HSL-traject, vergt 2u 23. Dat is 44 kilometer per uur. Op een werkdag is de reisduur eveneens 2u 23.

Dus op een werkdag is de route met de oude, rode boemeltrein vier minuten sneller dan de TSL!
Dit geldt, vermoed ik, voor alle treinreizigers uit de regio Dordrecht, Brabant en Zeeland.

In India heb ik, tijdens een van mijn eindeloze treinreizen, wel eens berekend dat daar de gemiddelde snelheid van de treinen op ongeveer 35 kilometer per uur ligt. Maar ’s avonds en ’s nachts kun je ook languit liggen.
Reputatie 7
Dat is wel heel traag inderdaad. Komt met name door de abominabele aansluitingen zag ik, in Dordrecht en dan zowel via Roosendaal als via Breda lange overstaptijden van 22 tot wel 32 minuten. Het zou in theorie bijna een uur sneller kunnen, mocht het goed aansluiten.
Reputatie 3

Hogesnelheidstrein is pure fictie

Voor komend weekeinde heeft NS de dienstregeling richting Antwerpen inderdaad mooi geregeld. Het traject via de hogesnelheidslijn, via Breda, is niet opgenomen in de dienstregeling; dus gaat de route via Roosendaal.
Prima voor reizigers uit de regio Dordrecht, Brabant en Zeeland, treurig voor reizigers uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Werkzaamheden, citaat: ‘Er rijden snelbussen tussen Schiedam Centrum en Zwijndrecht; er rijden stopbussen tussen Rotterdam Centraal en Zwijndrecht.’
Een enkele reis Rotterdam – Antwerpen duurt tweeënhalf tot bijna drie uur. Dit wil zeggen een gemiddelde snelheid tussen 33 en 40 kilometer per uur.
Gaat het in India toch sneller!
Laten we zeggen dat dit een uitzondering is.

Een retour Roosendaal – Antwerpen kost bij NS International op zaterdag 14,80 euro (bij 100 procent korting in Nederland). Bij de NMBS kost hetzelfde (weekend)retour 9,60 euro. In Roosendaal staat de trein 18 minuten stil.
Het lijkt me overigens de vraag of een NMBS-kaartje, gekocht bij de Belgische automaat in Roosendaal, op dit traject geldig is in een NS-trein.

NS toont komend weekeinde zelf, met eigen treinen, aan dat de hogesnelheidslijn pure fictie is. Een duurder kaartje, zoals nu al, en straks ook nog een toeslag is niet te rechtvaardigen.
Dordrecht – Antwerpen duurt op 10 november via Roosendaal 1 uur en 8 minuten.
Dordrecht – Antwerpen duurt op 17 november via Breda 1 uur en 17 minuten.
Reputatie 4
NMBS kaartjes zijn gewoon geldig omdat je via Roosendaal gaat.
Reputatie 3
NMBS kaartjes zijn gewoon geldig omdat je via Roosendaal gaat.
U bent niet duidelijk. Je zit dan toch, bij 100 procent korting in Nederland, vanaf de grens met een Belgisch kaartje in een Nederlandse trein?
Ten tijde van het NS-superdagretour en het NS-weekendretour kocht ik die kaartjes naar België.
Reputatie 4

NMBS kaartjes zijn gewoon geldig omdat je via Roosendaal gaat.U bent niet duidelijk. Je zit dan toch, bij 100 procent korting in Nederland, vanaf de grens met een Belgisch kaartje in een Nederlandse trein?
Ten tijde van het NS-superdagretour en het NS-weekendretour kocht ik die kaartjes naar België.

Als de route via Roosendaal gaat is dat belgische kaartje gewoon geldig omdat je gaat via Roosendaal-grens en niet Noorderkempen.
Reputatie 6
Badge
Als je een NMBS ticket koopt, betaal je altijd het stukje Roosendaal tot de grens. In feite betaal je dat stukje dubbel, maar goed alsnog een stuk goedkoper dan de grensboete via Hazeldonk.
Reputatie 3
Het argument ontbreekt. Waarom is dit zo?
We hebben het weliswaar over (gunstige) een uitzonderingssituatie, want die oude Beneluxtrein rijdt alleen aanstaande weekeinde nog een keer.
Reputatie 4
Het argument ontbreekt. Waarom is dit zo?
We hebben het weliswaar over (gunstige) een uitzonderingssituatie, want die oude Beneluxtrein rijdt alleen aanstaande weekeinde nog een keer.

Omdat de trein rijdt via het grenspunt Roosendaal-grens dan is het NMBS tarief ook geldig. Een NMBS kaartje van Roosendaal naar Antwerpen moet gewoon geldig zijn als de trein via Roosendaal rijdt.
Reputatie 3
Mooi!
Ik spreek de hoop uit dat de oude Beneluxtrein via Roosendaal weer veel vaker zal rijden.
Dan zijn we af van het ergerlijke gedoe in Breda - het heen en weer rijden nabij het NAC-stadion, het lange stilstaan, de problemen bij het starten - en hebben we weer een efficiënte verbinding met Antwerpen.
Hoop is uitgestelde teleurstelling zeggen ze bij ons. Gaat dus niet gebeuren alleen bij werkzaamheden.
Reputatie 5
Ik heb ook eens zitten rekenen. Ik ga binnenkort naar Antwerpen en ik verbaas me wel over de prijsverschillen. Ik ben veel goedkoper uit als ik met mijn OV chipkaart plus weekendretoer Roosendaal-Antwerpen reis. Het scheelt ongeveer 35% vergeleken met een early bird. En dan moet je maar afwachten of die verbinding via Breda wel rijdt.
Reputatie 6
Badge
Voorheen was reizen in het weekend (vrijdag tot met zondag) van en naar België juist voordeliger dan door de weeks. Nu is het juist door de weeks (mits een week van te voren geboekt) voordeliger geworden.

Via Roosendaal heb je echter nog de NMBS weekendretours die heel voordelig zijn. Je moet er echter wel de tijd voor nemen, gezien de langere reistijd, maar qua euro's kan het inderdaad best wat schelen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb ook eens zitten rekenen. Ik ga binnenkort naar Antwerpen en ik verbaas me wel over de prijsverschillen. Ik ben veel goedkoper uit als ik met mijn OV chipkaart plus weekendretoer Roosendaal-Antwerpen reis. Het scheelt ongeveer 35% vergeleken met een early bird. En dan moet je maar afwachten of die verbinding via Breda wel rijdt.
Niet zo vreemd omdat de dienst via Roosendaal zwaar gesubsidieerd wordt en die via Breda niet.
Reputatie 7
Badge +4
Voorheen was reizen in het weekend (vrijdag tot met zondag) van en naar België juist voordeliger dan door de weeks. Nu is het juist door de weeks (mits een week van te voren geboekt) voordeliger geworden.

Via Roosendaal heb je echter nog de NMBS weekendretours die heel voordelig zijn. Je moet er echter wel de tijd voor nemen, gezien de langere reistijd, maar qua euro's kan het inderdaad best wat schelen.

Vanaf Noorderkempen gelden ze nog steeds, maar het is per saldo zeker duurder.
Reputatie 3
Ik heb de reis naar Antwerpen of verder België in niet gemaakt, zaterdag. Het zou, vanuit mijn woonplaats Leerdam, 32 minuten wachten zijn in Dordrecht en 18 minuten wachten in Roosendaal. Dat is al bijna een uur op het strafbankje van NS.
Zo goed is de dienstregeling!
Maar ik ben wel benieuwd naar ervaringen met, zeg maar, de laatste reis van de oude Beneluxtrein.
Wie kan er meer over vertellen?
Reputatie 3
Het Laatste Nieuws, 9 november, 2018:

‘Na Fyra-debacle dreigt nieuwe ‘spooroorlog’ tussen Nederland en België’

Er dreigt, vijf jaar na het Fyra-debacle, opnieuw een “spooroorlog” tussen Nederland en België. Inzet is de nieuwe treinverbinding van Aken (Duitsland) via Heerlen en Maastricht (Nederland) naar Luik (België). Vervoerbedrijf Arriva wil die “drielandentrein” in december in gebruik nemen. Maar België weigert op het laatste moment, omdat het materieel niet zou voldoen aan de Belgische veiligheidseisen. Dat bericht de Nederlandse krant NRC vandaag op haar website.

De internationale trein werd in 2015 gepresenteerd als schoolvoorbeeld van internationale samenwerking bij grensoverschrijdend treinverkeer. Arriva bestelde speciale treinstellen die geschikt zijn voor het Belgische, Nederlandse en Duitse spoor. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat investeerde 19 miljoen euro in spoorverdubbeling en elektrificatie van het traject tussen Heerlen en de Duitse grens.
Maar vooralsnog gaat die trein niet verder rijden dan Maastricht, ondanks bemoeienis van bevoegd Nederlands staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur, Waterstaat en Milieu). Zij heeft volgens NRC herhaaldelijk geprobeerd haar Belgische ambtgenoot François Bellot (minister van Mobiliteit) op andere gedachten te brengen, maar vooralsnog zonder resultaat.
“België zal geen millimeter toegeven”, zegt Bellots woordvoerder aan NRC. “We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan.”
Reputatie 3
Nostalgie: klassiek interieur van de oude Beneluxtrein op 22 juli 2017, 17.06 uur.

Reputatie 3

Brief aan Roger van Boxtel

Vandaag verzonden:

Leerdam, 23 november, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Herinnering: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Ruim vijf weken geleden heb ik u bijgaande brief plus bijlagen toegezonden met het verzoek op mijn constructieve plan te reageren.
Helaas heb ik van u nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik veronderstel dat u het druk hebt, maar moet ik maanden wachten?
Intussen heb ik mijn plan ook ontvouwd op NS Community en ik vermoed dat veel lezers (nu al bijna 17.000 hits) uitkijken naar uw reactie.

In afwachting,

met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein, via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen. Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.
Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail.
Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden. Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.
- Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen.
- Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:
- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.
De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.

Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam.
Reputatie 3
De Standaard, 26 november, 2018:

NMBS verlengt reistijd tussen Brussel-Noord en Brussel-Zuid

De NMBS verlengt vanaf 10 december de reistijd van heel wat treinen op de Brusselse noord-zuidverbinding. Voor treinen die door een locomotief getrokken worden, rekent de spoorwegmaatschappij voortaan 9 minuten in plaats van 8 minuten. Op 10 december wijzigt de NMBS haar dienstregeling. Het valt daarbij op dat de reistijden van en naar Brussel soms iets langer worden. Dat is een gevolg van de beslissing om een extra minuut te rekenen voor de ‘flessenhals’ in Brussel, waar treinen op drukke momenten snel vertraging oplopen. Concreet komt er een minuut bij als het gaat om ‘gesleept materieel’. Dat zijn treinen zonder eigen motorstel die door een locomotief worden getrokken. ‘Het gaat om zwaar materieel, bijvoorbeeld dubbeldekstellen, en dan komt de trein wat trager op gang’, legt woordvoerder Bart Crols uit.
Reputatie 4
Er wordt toch al sloom gereden in die tunnel.

Brief aan Roger van Boxtel

Vandaag verzonden:

Leerdam, 23 november, 2018.

Directie NS,

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Herinnering: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Ruim vijf weken geleden heb ik u bijgaande brief plus bijlagen toegezonden met het verzoek op mijn constructieve plan te reageren.
Helaas heb ik van u nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik veronderstel dat u het druk hebt, maar moet ik maanden wachten?
Intussen heb ik mijn plan ook ontvouwd op NS Community en ik vermoed dat veel lezers (nu al bijna 17.000 hits) uitkijken naar uw reactie.

In afwachting,

met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein, via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen. Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.
Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail.
Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden. Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:

- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen.
- Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet.
- Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen.
- Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.

Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen.
Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?

Voordelen:
- Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig.
- Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken.
- De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.

Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal.
De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda.
De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.

Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam.

Ik kan de reactie van NS wel voorspellen:

Geachte heer Kool,

Bedankt voor uw brief. We gaan er naar kijken.

m.vr.gr.
NS

Herina gaat het lange wachten beginnen. Maar schrijf rustig verder. Het kost alleen veel tijd en postzegels.
Reputatie 5
Er wordt toch al sloom gereden in die tunnel.

Hoe snel de treinen rijden maakt voor de reiziger op zich niet uit, het gaat om de daadwerkelijke reistijd.

Vanaf december wordt er een minuut extra toegevoegd in de dienstregeling. Brussel Zuid-Rotterdam vanaf dan 2:06 op sommige momenten ipv 2:05.
10 jaar geleden, was dit op de oude route via Roosendaal nog 1:47. We rijden vanaf december dus 19 minuten langzamer dan 10 jaar geleden, terwijl de prijzen voor de meeste reizigers zwaar zijn verhoogd.

En ik snap dat NMBS misschien wat tegenstribbelt, maar kunnen we tenminste als Nederland alvast besluiten om Breda te schrappen? Een tijdverslindende onhandige stop.

Er wordt toch al sloom gereden in die tunnel.Hoe snel de treinen rijden maakt voor de reiziger op zich niet uit, het gaat om de daadwerkelijke reistijd.

Vanaf december wordt er een minuut extra toegevoegd in de dienstregeling. Brussel Zuid-Rotterdam vanaf dan 2:06 op sommige momenten ipv 2:05.
10 jaar geleden, was dit op de oude route via Roosendaal nog 1:47. We rijden vanaf december dus 19 minuten langzamer dan 10 jaar geleden, terwijl de prijzen voor de meeste reizigers zwaar zijn verhoogd.

En ik snap dat NMBS misschien wat tegenstribbelt, maar kunnen we tenminste als Nederland alvast besluiten om Breda te schrappen? Een tijdverslindende onhandige stop.

Probleem hiervan is dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Eindhoven of Den Bosch eerst naar Rotterdam zouden moeten reizen om naar Antwerpen met de trein te kunnen. Daarom is er ook een station vlakbij de grens. Ik ben het eens dat Breda met een 8 minutenstop niet echt handig is, maar ik zie dat helaas niet meer op korte termijn veranderen. Sowieso zijn er weinig bedrijven die kunnen toegeven dat iets wat nieuw geïntroduceerd is eigenlijk niet werkt en dat ze beter op hun schreden kunnen terugkeren.

Ik zie dat topic dan ook als een gevecht tegen windmolens (die trouwens ook duur en niet handig zijn). De laatste reactie van een NS-Moderator in dit topic dateert van 4 maanden geleden. Ik kan mij dus niet aan de indruk onttrekken dat NS dit topic al lang heeft afgesloten.