beantwoord

Voordelig reizen naar België



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Jos Kool heeft groot gelijk. Ook vanuit Apeldoorn is de treinreis naar Antwerpen een stuk duurder geworden, terwijl de reisduur langer is. Je moet eerder vertrekken. En ’s zaterdags op zijn vroegst pas om 10.10 uur in Antwerpen. Voor de treinreiziger een zeer slechte zaak.
Je zou bijna kunnen verwegen om vanaf €11 vanuit Apeldoorn met de bus 822 naar Antwerpen
(reistijd 3,5 uur) of vanaf €13 vanuit Apeldoorn naar Brussel (reistijd 4,5 uur) te gaan.

Met om 07:00 uur een overstap van lijn N31 op lijn 817 in Utrecht (extra reistijd 1 uur)
kun je met de bus vanuit Apeldoorn (vertrek 05:00 uur) al om 10:00 uur aankomen
in Antwerpen (Brussel +1.20u) en hoef je pas om 20:00 uur vertrekken
uit Antwerpen (Brussel -1.20u) (aankomst Utrecht 22:00, Apeldoorn 01:30)

Met een rechtstreekse bus van Utrecht naar Antwerpen ben je zelfs minder tijd kwijt (01:45),
dan wanneer je tussen deze 2 steden met de internationale trein zou gaan (02:00).
Reputatie 3
België, Vlaanderen, is thans inderdaad verder weg komen te liggen voor een treinreiziger uit midden Nederland. De klok is teruggedraaid.
Gisteren, 19 mei, ondernam ik vanuit Leerdam de reis naar Antwerpen, en inderdaad: heen bijna drie uur, terug ruim twee en half uur. Tot 9 april was dit twee uur heen en iets meer dan anderhalf uur terug. Ik ben dus twee uur langer onderweg geweest!
Ik reisde op saldo met 40 procent korting en kocht in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Roosendaal – Antwerpen Centraal voor 9,60 euro. Dat scheelt in prijs nauwelijks met vroeger, ten opzichte van het superdagretour.
Ik sprak diverse medereizigers die klaagden over het opheffen van de Beneluxtrein, vooral vanwege de langere reisduur, ook via de route Breda en Noorderkempen, die bovendien aanzienlijk duurder is. Vanwege de kosten zagen deze mensen hiervan af en kozen ze de oude boemeltrein van de NMBS, die propvol zat. Terug, aan het einde van de middag, was het nog drukker, moesten er zelfs passagiers staan.
Om antwoord te krijgen op mijn vragen aan de NMBS, zie de brief hierboven, vroeg ik aan de Belgische conducteur: ‘Als ik de volgende keer reis met een NS-Dagkaart of een kaartje van Albert Heijn of Kruidvat met 100 procent vrij reizen in Nederland, tot de grens, en ik koop in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Essen – Antwerpen Centraal, is dat dan voldoende?’
Hij antwoordde: ‘Voor mij zou het geen probleem zijn, maar ik weet niet of al mijn collega’s er zo over denken.’
‘Is dat ook van toepassing op het traject Visé – Luik? Het Nederlandse Eijsden ligt vlakbij Visé.’
‘Ik denk het wel.’
Een weekendretour Essen – Antwerpen kost 5,80 euro.
Maar het was een antwoord met enig voorbehoud.
Daarom stelde ik tijdens de terugreis dezelfde vraag aan de Belgische conductrice. Zij antwoordde: ‘Als u het zo doet, is het helemaal goed.’
De route via Breda met een NS-Dagkaart kost bij NS 19,60 euro. In treinen die heen een half uur sneller zijn en terug een half uur sneller, althans vanuit mijn woonplaats. Voor alle mensen die via Dordrecht reizen geldt hetzelfde.
Een uur langer in de trein zitten of wachten op perrons bespaart dus 13,80 euro. Er zijn mensen die per uur minder verdienen.
Badge +3
Je zou bijna kunnen verwegen om vanaf €11 vanuit Apeldoorn met de bus 822 naar Antwerpen(reistijd 3,5 uur) of vanaf €13 vanuit Apeldoorn naar Brussel (reistijd 4,5 uur) te gaan.

Met om 07:00 uur een overstap van lijn N31 op lijn 817 in Utrecht (extra reistijd 1 uur)
kun je met de bus vanuit Apeldoorn (vertrek 05:00 uur) al om 10:00 uur aankomen
in Antwerpen (Brussel +1.20u) en hoef je pas om 20:00 uur vertrekken
uit Antwerpen (Brussel -1.20u) (aankomst Utrecht 22:00, Apeldoorn 01:30)

Met een rechtstreekse bus van Utrecht naar Antwerpen ben je zelfs minder tijd kwijt (01:45),
dan wanneer je tussen deze 2 steden met de internationale trein zou gaan (02:00).

Mag je dan met een Apeldoorn - Antwerpen ticket wel op die bus opstappen in Utrecht, of stopt die daar niet?

Zo had ik ooit een (KLM) ticket naar Chicago.. Vanaf Brussel (met een Fokker F50 of zo, klein forensen toestel met propellers) via Schiphol was ruim € 100,- goedkoper dan op HETZELFDE toestel (vlucht KL912 of zo) over de oceaan te vliegen.

Mag ik dan gewoon op Schiphol instappen? NEE natuurlijk niet, je moet vanuit Brussel komen anders ben je een 'no show' dus heel je reis niet geldig.

Hallo, ik ben er hoor, vanaf AMS/SHL en ik heb voor de reis (met overstap zelfs) gewoon betaald! Dat geneuzel met bagage en passasiers verdelen die licht of zwaar zijn in dat Fokker toestelletje mis ik dan wel.. ook hilarisch, "gaat u daar zitten alstublieft?!")

Online inchecken kan gewoon, maar ze willen dan in Brussel toch echt je boarding pass in de app zien. Wie dat bedacht heeft.... ;)

Maar goed, dat is off-topic eigenlijk. Je blijft je verbazen!
Reputatie 3
Geachte Robert B.,
U sticht verwarring met opmerkingen over bus- en vliegreizen. We hebben het hier over treinreizen naar België. Zie hieronder of hierboven.


België, Vlaanderen, is thans inderdaad verder weg komen te liggen voor een treinreiziger uit midden Nederland. De klok is teruggedraaid.
Gisteren, 19 mei, ondernam ik vanuit Leerdam de reis naar Antwerpen, en inderdaad: heen bijna drie uur, terug ruim twee en half uur. Tot 9 april was dit twee uur heen en iets meer dan anderhalf uur terug. Ik ben dus twee uur langer onderweg geweest!
Ik reisde op saldo met 40 procent korting en kocht in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Roosendaal – Antwerpen Centraal voor 9,60 euro. Dat scheelt in prijs nauwelijks met vroeger, ten opzichte van het superdagretour.
Ik sprak diverse medereizigers die klaagden over het opheffen van de Beneluxtrein, vooral vanwege de langere reisduur, ook via de route Breda en Noorderkempen, die bovendien aanzienlijk duurder is. Vanwege de kosten zagen deze mensen hiervan af en kozen ze de oude boemeltrein van de NMBS, die propvol zat. Terug, aan het einde van de middag, was het nog drukker, moesten er zelfs passagiers staan.
Om antwoord te krijgen op mijn vragen aan de NMBS, zie de brief hierboven, vroeg ik aan de Belgische conducteur: ‘Als ik de volgende keer reis met een NS-Dagkaart of een kaartje van Albert Heijn of Kruidvat met 100 procent vrij reizen in Nederland, tot de grens, en ik koop in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Essen – Antwerpen Centraal, is dat dan voldoende?’
Hij antwoordde: ‘Voor mij zou het geen probleem zijn, maar ik weet niet of al mijn collega’s er zo over denken.’
‘Is dat ook van toepassing op het traject Visé – Luik? Het Nederlandse Eijsden ligt vlakbij Visé.’
‘Ik denk het wel.’
Een weekendretour Essen – Antwerpen kost 5,80 euro.
Maar het was een antwoord met enig voorbehoud.
Daarom stelde ik tijdens de terugreis dezelfde vraag aan de Belgische conductrice. Zij antwoordde: ‘Als u het zo doet, is het helemaal goed.’
De route via Breda met een NS-Dagkaart kost bij NS 19,60 euro. In treinen die heen een half uur sneller zijn en terug een half uur sneller, althans vanuit mijn woonplaats. Voor alle mensen die via Dordrecht reizen geldt hetzelfde.
Een uur langer in de trein zitten of wachten op perrons bespaart dus 13,80 euro. Er zijn mensen die per uur minder verdienen.
Reputatie 3
Vergis ik me nu of het juist is dat NS de tarieven volgende week aanpast? Beter gezegd: verlaagt?
Deze week kost een retour naar Antwerpen nog 19,60 euro (bij 100 procent vrij reizen in Nederland). Tik je een willekeurige datum in op een zaterdag daarna, bijvoorbeeld 16 juni, dan is het 14.00 euro, te boeken bij NS International.
Dan kom ik op z'n vroegst weliswaar pas om 9.15 uur aan in Antwerpen, via Breda, dus niet met de oude boemeltrein uit Roosendaal, en ik doe er nog bijna twee en een half uur over, en terug ruim twee uur, maar het is financieel wel aantrekkelijker geworden.
Zou NS toch geluisterd hebben naar de klachten op deze pagina's?
Reputatie 7
Vroegboekkorting 🙂
Reputatie 3
Geachte Slidestops,
U zult gelijk hebben. Nu al boeken voor bijvoorbeeld 16 juni is riskant, tenzij je een afspraak hebt en wel moet.
Je weet nu niet wat voor weer het op die dag is. Dat laat pas zich enkele dagen eerder zien.
Dan geef ik, eventueel op die dag, toch de voorkeur aan de oude, rode boemeltrein in Roosendaal. Een half uur eerder het huis uit, aankomst om 09.10 uur. Met een weekendretour Essen - Antwerpen van NMBS voor 5,80 euro.
Afgelopen zaterdag was het, ondanks de drukte, wel gezellig in die trein.
Reputatie 7
Badge +4
Hou wel rekening met het kaartje naar Essen en het grenstraject. 😉
Reputatie 4
Volgens mij is er op werkdagen nauwelijks verschil op het traject rsd-antwerpen tussen NS en de NMBS. In het weekend en onder 26 was het verschil.
Hoe het nu zit vraag ik me af.
Reputatie 3
Geachte Thom,
Zie hierboven, mijn stukje van gisteren.
Ik heb die vraag gesteld aan twee Belgische conducteurs. En eerder, zie het begin van deze pagina's, aan de NMBS. Op die brief heb ik nog geen antwoord ontvangen.
Reputatie 7
Wat Thom zegt klopt wel, ook dat gedeelte heeft een vvb nodig 🙂
Reputatie 3
Geachte Slidestops,
Blijkbaar heeft u mijn stukje van gisteren niet goed gelezen. Zie hierboven.
Ik had het over een NS-Dagkaart tot de grens. Die grens ligt op drie- of vierhonderd meter van Essen.
Eijsden en Visé is het hetzelfde verhaal.
De NMBS doet daar, volgens de conducteurs, niet moeilijk over.
Reputatie 4
voor 400 m 5 euro betalen. je zou bijna gaan fietsen van Roosendaal naar Essen.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt zich natuurlijk niet beroepen op wat twee Belgische conducteurs zeggen, ook al komt het u uit. U moet hoe dan ook een kaartje voor het grensstukje hebben en een conducteur doet niet 'moeilijk' als hij daarom vraagt. U doet eerder moeilijk als u het niet heeft en er is in ieder geval een grote kans op moeilijkheden, die u nog zelf oproept ook.
Mensen die hier wat langer zitten weten dat ik wekelijk de Benelux nam via Roosendaal. Ik reisde altijd met de constructie e-ticket van mijn woonplaats naar Essen, gedekt door de korting van Dalvrij in Nederland en vanaf Essen met een Belgisch kaartje. In vrijwel alle gevallen werd er nauwkeurig gecontroleerd. Zo hoort het ook. zeker op een grenstraject. Dat is niet moeilijk doen, dat is gewoon de taak van de conducteur. U moet dat stukje gewoon betalen, al is het in verhouding inderdaad duur. Van Roosendaal naar Essen is een internationale reis.
Naar Visé hetzelfde verhaal, alleen controleert men daar de dekking door Dalvrij niet altijd. V en S doet het daar dan weer wel, tot Eijsden.
Reputatie 3
Geachte Thom,
Dat heb ik hierboven ook al geschreven: NS rekent voor die paar honderd meter 5,20 euro. Dan kun je beter, op zaterdagen, een retour Roosendaal - Antwerpen kopen voor 9,50. Anders moet je ook nog Essen - Antwerpen erbij kopen bij de NMBS-automaat.
Dan blijf ik het toch vreemd vinden dat ik met een NS-Dagkaart tot de grens dubbel betaal voor het traject Roosendaal - grens (en terug)
Het zijn allemaal geen grote bedragen, maar het gaat me om het principe.
Reputatie 7
Badge +4
Vroeger had je inderdaad de optie naar Essen-grens dan wel Roosendaal grens een kaartje te kopen, dat is er niet meer, er is alleen een theoretisch grenspunt. U doet er inderdaad wijzer aan een kaartje Roosendaal-Antwerpen te kopen. Dan is het stukje van de grens naar Essen ook gedekt en is alles keurig gedaan
\U doet er inderdaad wijzer aan een kaartje Roosendaal-Antwerpen te kopen.
Dan is het stukje van de grens naar Essen ook gedekt en is alles keurig gedaan

TS wilt op zaterdag heen en weer van Nederland naar Antwerpen (100% korting in NL)

De reiziger kan er voor kiezen om voor het traject Roosendaal (Grens) tot Essen
een kaartje met €7 boordtarief toeslag te kopen bij de Belgische conducteur.
De standaardprijs is tussen Roosendaal en Essen is €4,10 enkele reis, maar ik kan me
voorstellen, dat Belgische conducteurs voor dit traject van 500 meter geen kaartje uitschrijven.
Er wordt door de NMBS géén korting gegeven op het traject Grens - Roosendaal (€4,10)

http://www.belgianrail.be/nl/biljetten-abonnementen/boordtarief.aspx



Bij NMBS international kost een kaartje via Breda naar Antwerpen Centraal
met 0% korting in Nederland €15,20 voor een enkele reis, dus €30,40 voor een retour.

Bij NMBS international kost een kaartje via Breda naar Antwerpen Centraal (vvp 7 dagen)
met 0% korting in Nederland €12,00 voor een enkele reis, dus €24,00 voor een retour.

Bij NMBS international kost een kaartje via Breda naar Antwerpen Centraal
met 100% korting in Nederland €10,80 voor een enkele reis, dus €21,60 voor een retour.

Bij NSinternational kost een kaartje via Breda naar Antwerpen Centraal
met 100% korting in Nederland €9,80 voor een enkele reis, dus €19,60 voor een retour.

Bij NSinternational kost een kaartje via Roosendaal naar Antwerpen Centraal
met 100% korting in Nederland €7,40 voor een enkele reis, dus €14,40 voor een retour.

Bij NSinternational kost een kaartje Roosendaal/Breda naar Antwerpen Centraal (vvp 7 dagen)
met 100% korting in Nederland €7,00 voor een enkele reis, dus €14,00 voor een retour.

Bij NMBS international kost een kaartje via Roosendaal naar Antwerpen Centraal
met 0 of 100% korting in Nederland €6,80 voor een enkele reis, dus €13,60 voor een retour.

Bij NSinternational kost een kaartje Roosendaal (Grens) naar Essen (500 meter)
met 100% korting in Nederland €2,60 voor een enkele reis, dus €5,20 voor een retour.
Bij NMBS kost een weekendbiljet internet Essen - Antwerpen Centraal €5,80 voor een retour.
Totaal kost bovenstaand retour Roosendaal - Antwerpen €11

Bij NMBS kost een weekendretour internet Roosendaal - Antwerpen Centraal €9,60.
Reputatie 3
Tot dusver hebben we het op dit podium grotendeels gehad over reizen naar België in het weekeinde.
Ik wil herhalen: België is voor treinreizigers in midden Nederland verder weg komen te liggen, nu de Beneluxtrein is opgeheven.
Kijk nu eens naar reizen op werkdagen. Ik beschik al decennia over een voordeelurenkaart, 40 procent korting in Nederland na 9.00 uur. Meestal reisde ik naar België met een NS-Dagkaart, aangevuld met het superdagretour dat, meen ik, 10,20 euro kostte, gekocht bij de NS-automaat.
Vroeger ging ik dikwijls naar Antwerpen en verder na 9.00 uur. Dan stapte ik in om 9.22 uur in Leerdam en was om 11.15 uur in Antwerpen Centraal. Terug was de reis nog sneller 1 uur en 37 minuten.
Om 12.30 uur stond ik in Leuven, om maar een plaats te noemen.
Nu kan ik pas instappen om 9.52 uur en ben er dan om 12.15 uur. Een uur later!
En dit via de nieuwe route Breda en Noorderkempen.
Het is op werkdagen geen optie te reizen met de oude, rode boemeltrein vanuit Roosendaal. Dan zou ik pas in Antwerpen zijn om 13.39 uur, na een reistijd van 3 uur en 47 minuten. Krankzinnig. In die tijd ben je met het vliegtuig ook in Boedapest.
Bij 100 procent vrij reizen in Nederland kost het traject naar Antwerpen via Breda 19,50 euro, als je bijvoorbeeld morgen instapt. Alleen met vroegboekkorting is dit tarief te reduceren tot 11,00 euro.
Het tarief van 11,00 euro laat zich vergelijken met het vroegere superdagretour, al vind het een groot nadeel dat je anderhalve week van tevoren al een datum moet prikken. Wat voor weer zal het dan zijn?
En dan heb je nog steeds de twee andere grote nadelen: je bent er pas een uur later, en, heen en terug, moet je genoegen nemen met bijna een uur extra reistijd.
Enige troost kan ik nog vinden in de wetenschap dat ik met mijn voordeelurenkaart in twee zomermaanden, juli en augustus, ’s morgens ook heel vroeg in de trein mag stappen met 40 procent korting. In die maanden kan ik op werkdagen op z’n vroegst om 8.15 uur in Antwerpen staan. Vertrek weliswaar al om 5.52 uur.Een retour bij NS-International kost in die maanden 14 euro. Wel vroeg boeken!
Samenvattend: ik ervaar thans alleen maar ernstige nadelen ten opzichte van de treinreismogelijkheden naar België die ik had voor de verandering op 9 april jongstleden. Ik zal toch niet de enige zijn.
Wat een gedoe over tarieven van treinkaartjes in een verenigd Europa over vier- of vijfhonderd meter afstand tussen de Nederlandse grens en Essen, over de grens tussen Eijsden en Visé! We leven toch in de Europese Unie?

De huidige dienstregeling is én duurder, én trager, én je komt, als je ’s morgens vroeg in Antwerpen wilt arriveren, later aan. Op zaterdagen is het een ramp. Op werkdagen nog erger, tenzij je in de buidel tast.

De NS, werkzaam onder toezicht van de rijksoverheid, toont een perverse voorkeur voor rijke reizigers, en niet voor mensen met een smalle beurs. Die laatste groep moet maar weken eerder boeken om een voordelig kaartje te bemachtigen. Als je dan op die dag in de regen loopt of domweg op het laatst verhinderd bent, heb je dat aan jezelf te wijten. Had je maar op de reisdag een kaartje moeten kopen en meer betaald!

De Belgische NMBS maakt dit onderscheid niet.

Daar zou politiek Den Haag toch iets over moeten zeggen.
Reputatie 3
De huidige dienstregeling naar Antwerpen is inderdaad een ramp voor vele reizigers. Lees de genoemde en herhaalde argumenten die hierboven staan.
Het aloude spoortraject van Roosendaal naar Essen wordt door NS niet meer gebruikt. Iedereen moet maar via de omweg Breda en Noorderkempen naar Antwerpen.
Weet iemand of NS toch nog voornemens is het traject Roosendaal - Essen en, verder, naar Antwerpen, opnieuw in gebruik te nemen? Of blijft dit traject alleen maar worden benut door de NMBS?
Reputatie 7
Badge +4
Het is niet aannemelijk dat de sneltrein nog via Roosendaal zal rijden. Roosendaal-Essen-Antwerpen als stoptrein was al een NMBS-aangelegenheid. Er zijn ook werkzaamheden.
Reputatie 3
Geachte Thom,

Dank voor uw snelle reactie.
Maar dit is toch in alle opzichten een verslechtering voor de reiziger?
Reputatie 4
Geachte Thom,

Dank voor uw snelle reactie.
Maar dit is toch in alle opzichten een verslechtering voor de reiziger?

Reizigers uit de randstad zijn wel een half uur sneller in Antwerpen.
Badge +3
Er zijn ook werkzaamheden.
Voordeel van de werkzaamheden is dat er wél via Roosendaal gereden wordt las ik.. 😃