beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3

Brief aan Roger van Boxtel
Vandaag verzonden:
Leerdam, 23 november, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Herinnering: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.
Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Ruim vijf weken geleden heb ik u bijgaande brief plus bijlagen toegezonden met het verzoek op mijn constructieve plan te reageren.
Helaas heb ik van u nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik veronderstel dat u het druk hebt, maar moet ik maanden wachten?
Intussen heb ik mijn plan ook ontvouwd op NS Community en ik vermoed dat veel lezers (nu al bijna 17.000 hits) uitkijken naar uw reactie.

In afwachting,

met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam
……………….

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.
Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein, via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen. Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.
Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail.
Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden. Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:
- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen. - Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet. - Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen. - Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.
Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen. Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?
Voordelen: - Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig. - Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken. - De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.
Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal. De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda. De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.
Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam.

Reactie van Roger van Boxtel:

Utrecht, 29 november, 2018

Geachte heer Kool,

Naar aanleiding van uw schrijven aan de heer Van Boxtel, delen wij u mee dat uw brief bij het bedrijfsonderdeel NS International in behandeling is genomen.
Wij verwachten binnenkort op uw vragen te kunnen reageren.

Met vriendelijke groet,

Monica Oudkerk
Directiesecretaresse
Reputatie 6
Badge
Nou er was ook flink protest van de belangenbehartigers van de reizigers, Rover bijvoorbeeld. NS wilde het VDU afschaffen en vervangen door het Dalvoordeelabonnement. Het VDU paste niet in het systeem met een middagspits. NS heeft bakzeil gehaald. Ondanks dat ze sinds 2011 niet meer worden verstrekt, verlengen honderdduizenden het nog ieder jaar.

Een geleidelijke vermindering zal er wel zijn. Dat uitsterven blijkt lang te duren. Het belang is ook te groot.

Grappigerwijs worden (of zijn onlangs) de voorwaarden verbeterd. Voor half 7 inchecken levert nu of binnenkort ook 40 pct korting op met het VDU. Waarschijnlijk wil NS de ochtendspits verder ontlasten, gok ik. Een riant gebaar..
Reputatie 7
Badge +4
Een riant gebaar in ieder geval wel. Ik vraag me af hoeveel VDU-gebruikers hun gedrag hierdoor gaan veranderen. Niet zoveel denk ik.
Reputatie 7
Badge +4
Ik had het weggelaten om verwarring te voorkomen. U moet uw kaart in Nederland geldig maken met een incheck. Bent u lang onderweg geweest kunt u eventueel op het laatste station uitchecken en weer inchecken maar nidig is het niet. Als uw grenstraject aan beide kanten gedekt is mag u met de eerder gedane incheck in Nederland terugkeren en het eerste deel tot het eerste overstapstation met die incheck afleggen. Op het eerste overrstapstation moet u dan weer inchecken, in dit geval is uitchecken en meteen weer inchecken voldoende. Dit is legaal en ingesteld om het mogelijk te maken dat het voor mensen met vrij reizen, bijvoorbeeld met Dalvrij of een keuzedag, te vergemakkelijken. De standaardoplossing met een internationaal kaartje en 100 procent korting is ingevuld.

Wat Robert zegt over de zes uur is wel waar maar in de praktijk geen probleem, omdat voor uw reis al is betaald. Dan heeft het geen gevolgen uiteraard.

Met uw welnemen,

Th. B. Bommel.
Badge +3
Artikel 2.4, lid 2: "Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt, checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon."Snap ik wel als je aan het terugsteken bent. Eindhoven - Rotterdam Lombardijen via Rotterdam CS vereist daar een 'overstap', anders zit je fout. Maar met vrije routekeuze (Altijd Vrij) mag het wel zonder uitchecken.

En laat ik in mijn voorbeeld nu juist net niet met een OV-chipkaart (zonder abonnement dat het wél toestaat) richting mijn vertrekstation reizen! Ik heb namelijk een (geldig want ingecheckt) dagkaartje, en onderweg géén station verlaten (want dan moet je uitchecken inderdaad).

Dus als ik (nogmaals, een extreem voorbeeld) Eindhoven - Utrecht - Schiphol - Rotterdam - Breda - Tilburg - Eindhoven doe heb ik geen specifieke bestemming (nou ja Eindhoven dus :P) en zou ik dus in Tilburg de trein uit moeten om daar uit- en weer in te checken, omdat ik anders niet verder (terug) naar Eindhoven mag? Lijkt me niet verdedigbaar.

Zelf interpreteer ik artikel 2.4, lid 2 in combinatie met de definitie van Reisroute als "het NS-traject dat de NS Reisplanner u heeft geadviseerd voor een reis (uitgezonderd reizen met een via station)". Zou ik de door jou voorgestelde reis maken, dan zou ik inchecken in Eindhoven, omchecken in Schiphol (want ik heb een door de reisplanner geadviseerde route gevolgd van Eindhoven naar Schiphol, maar er is geen door de reisplanner geadviseerde route van Eindhoven naar Rotterdam die via Schiphol gaat), en toch ook maar omchecken in Tilburg (het grootste deel van de dag zijn er wel adviezen van Schiphol naar Tilburg die via Rotterdam-Breda gaan, maar Schiphol-Eindhoven wordt vrijwel altijd via Utrecht geadviseerd).

Als er gereisd wordt met een afgekocht reisrecht dat de hele dag geldig is, dan kan ik me voorstellen dat bovengenoemd artikel niet wordt gehandhaafd (als er wel ergens is ingecheckt). Maar ik kan me ook voorstellen dat een conducteur die op een werkdag om 17:00 tussen Tilburg en EIndhoven een reiziger tegenkomt die om 13:00 uur in Eindhoven heeft ingecheckt, vindt dat er geen sprake is van een geldig vervoerbewijs als het vervoerbewijs een Kruidvat Dagkaart (of een Dal Vrij-abonnement) is, dat alleen een afgekocht reisrecht is voor de daluren en niet voor de spitsuren.
Reputatie 7
Badge +4
Ik kende indertijd het Oostblok een beetje en het komt me voor dat u het begrip politiestaat wel erg makkelijk hanteert. Op de grens oversteken zonder papieren had daar hele andere consequenties. Dat is echt heel wat anders dan een beleid van wat frequenter handhaven, waarbij betalingsmijders met een rotsmoes een grotere pakkans ervaren.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb zelf jaren in België gewerkt en gewoond en helaas is mijn beeld over de integriteit van onze zuiderburen daarbij niet positiever geworden. Foefelen is er een nationale sport die niet verward moet worden met de bourgondische levensstijl.

En geen aanleiding om beter te handhaven?
http://www.standaard.be/cnt/dmf20180718_03621806
Reputatie 4
als het allemaal zo erg is pak dan een auto.
Reputatie 5
@Jos Kool Wordt het niet tijd om af en toe een nieuwe discussie te openen? De laatste bijdragen hebben niets meer te maken met "Voordelig reizen naar België". Zo wordt het een beetje een persoonlijke frustratiedraad...😉
Beste Jos Kool,

Ik ben 1 van die 13800 bezoekers waarnaar u verwijst in uw brief naar dhr. Van Boxel.
Ik bezoek dit topic regelmatig en hoop telkens iets interessants te lezen. Helaas...
Dit topic wordt kunstmatig in leven gehouden door telkens zaken toe te voegen die niets met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Wat is de volgende stap? Artikels over De Lijn (de Belgische busmaatschappij), Thalys, Eurostar, .. toevoegen?

Ik ben vragende partij, zoals een andere bezoeker al eerder deed, om dit frustratietopic te sluiten.

Voor de verbindingen tussen België en Nederland valt er volgens mij hoogstens op termijn een extra stoptrein Antwerpen-Roosendaal uit de brand te slepen. En daar zal dit topic helaas niets aan veranderen.
Reputatie 7
Badge +4
Een kaartje naar Essen, daar uitstappen en een Belgisch kaartje kopen is toch buiten iedere orde. Dat doet geen mens, vooral omdat het nergens voor nodig is. Doordat het superdagretour en ook het weekendretour niet meer te koop zijn vanuit een Nederlandse plaats, vervalt die optie dus gewoon. Daarnaast is de afstand naar Antwerpen relatief kort, zodat de alternatieven met Gopass of Railpass niet in combinatie met een internationaal kaartje naar Noordekempen of vroeger Essen niet opgaan. Die zijn weer wel interessant naar Mechelen, Lokeren en verder, lees Gent en Brussel. In uw geval komt inderdaad de Early bird in beeld met verrekening van de korting in Nederland. Via Roosendaal naar Antwerpen met de stoptrein is geen redelijk alternatief.
De verbinding met Antwerpen is, zeker in het weekend, duurder geworden. Early Bird van Leerdam naar Antwerpen met 100 procent korting in Nederland, gewoon grotendeels met de ICBrussel is wel een mogelijkheid.
Ik reis net als vroeger en betaal twee of drie euro meer voor de reis naar de eerste grensplaats. Noorderkempen ligt ook verder België in dan Essen.

U kunt ook altijd nog een internationaal kaartje - met honderd procent korting tot de grens - naar Noorderkempen kopen en bij de NMBS een e-ticket van Noorderkempen naar Antwerpen. Het weekendretour geldt wel en is dus niet afgeschaft als u uw kaartje in België, ook via Internet, koopt tussen twee Belgische plaatsen.
Reputatie 3
Geachte redactie van Kassa,

Deze briefwisseling is mogelijk een goed onderwerp voor uw televisieprogramma. Het gaat om het opheffen van de Beneluxtrein in april dit jaar en het in gebruik nemen van het HSL-traject, dat voor de consument drie nadelen heeft: veel hogere ritprijs, langere reisduur en ’s morgens later arriveren in België.

Jos Kool
Reputatie 3
@Jos Kool ik begrijp dat je nog op een reactie vanuit NS zit te wachten maar ik kan niet goed achterhalen waarop je nog een reactie van ons wilt.

Voor de meelezers: Ik zie inderdaad dat er veel andere zaken bij dit topic worden geplaatst, ook allemaal (deels) in relatie met de aanleiding voor het starten van dit topic. Alleen reacties die niets met het topic te maken hebben kunnen we, volgens de huisregels, verwijderen. Dat is echter niet gewoon en doen we alleen in extreme gevallen.

Ach, verhalen vertellen met een fotootje erbij is toch zo erg niet?

Akkoord, ik zal me beperken, maar ik wil bijvoorbeeld toch wel op dit podium laten weten hoe NS International reageert op mijn plan. Zodra ik wat verneem, zet ik het erop, zoals ik eerder heb gedaan.

Wat me telkens opvalt is dat veel reacties zijn gebaseerd op het veronderstelde denken van NS, zich verplaatsend in NS. Als bekwame Kremlin- of China-watchers weet men op deze website prompt te vertellen hoe NS zich zal opstellen, soms cynisch, soms ronduit negatief, soms instemmend, soms vol lof. Geparafraseerd: ‘Dat zal NS nooit doen, want … ’

Ik verplaats me niet in NS. Ik verplaats me in treinreizigers die een beetje voordelig en snel naar België willen gaan, én daar, als ze er behoefte aan hebben, ’s morgens vroeg kunnen arriveren. Dat is sinds 9 april dit jaar helemaal fout gegaan.

Onderstaand een foto van het Gentse station.
Prettige feestdagen toegewenst!

Reputatie 3
Geachte Jouke,

Deze topic op slot zetten was zeker voorbarig. Nu heb ik een uitgebreid antwoord ontvangen op mijn plan van de heer Van Boxtel.
Pas nu.
De brief, geschreven op 17 december, is nooit bezorgd. Eergisteren pas ter plaatse via e-mail, na herhaald verzoek.
Dit antwoord zou ik toch graag op deze topic willen plaatsen. Benieuwd wat anderen ervan vinden.

Jos Kool

P.S. Ik had enige moeite met het converteren van PDF naar Word, maar dat is gelukt. Nu nog een paar kleine opmaakcorrecties aanbrengen. Morgen zet ik de brief erop.
Je zou bijna kunnen verwegen om vanaf €11 vanuit Apeldoorn met de bus 822 naar Antwerpen
(reistijd 3,5 uur) of vanaf €13 vanuit Apeldoorn naar Brussel (reistijd 4,5 uur) te gaan.

Met om 07:00 uur een overstap van lijn N31 op lijn 817 in Utrecht (extra reistijd 1 uur)
kun je met de bus vanuit Apeldoorn (vertrek 05:00 uur) al om 10:00 uur aankomen
in Antwerpen (Brussel +1.20u) en hoef je pas om 20:00 uur vertrekken
uit Antwerpen (Brussel -1.20u) (aankomst Utrecht 22:00, Apeldoorn 01:30)

Met een rechtstreekse bus van Utrecht naar Antwerpen ben je zelfs minder tijd kwijt (01:45),
dan wanneer je tussen deze 2 steden met de internationale trein zou gaan (02:00).
Reputatie 3
België, Vlaanderen, is thans inderdaad verder weg komen te liggen voor een treinreiziger uit midden Nederland. De klok is teruggedraaid.
Gisteren, 19 mei, ondernam ik vanuit Leerdam de reis naar Antwerpen, en inderdaad: heen bijna drie uur, terug ruim twee en half uur. Tot 9 april was dit twee uur heen en iets meer dan anderhalf uur terug. Ik ben dus twee uur langer onderweg geweest!
Ik reisde op saldo met 40 procent korting en kocht in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Roosendaal – Antwerpen Centraal voor 9,60 euro. Dat scheelt in prijs nauwelijks met vroeger, ten opzichte van het superdagretour.
Ik sprak diverse medereizigers die klaagden over het opheffen van de Beneluxtrein, vooral vanwege de langere reisduur, ook via de route Breda en Noorderkempen, die bovendien aanzienlijk duurder is. Vanwege de kosten zagen deze mensen hiervan af en kozen ze de oude boemeltrein van de NMBS, die propvol zat. Terug, aan het einde van de middag, was het nog drukker, moesten er zelfs passagiers staan.
Om antwoord te krijgen op mijn vragen aan de NMBS, zie de brief hierboven, vroeg ik aan de Belgische conducteur: ‘Als ik de volgende keer reis met een NS-Dagkaart of een kaartje van Albert Heijn of Kruidvat met 100 procent vrij reizen in Nederland, tot de grens, en ik koop in Roosendaal bij de NMBS-automaat een weekendretour Essen – Antwerpen Centraal, is dat dan voldoende?’
Hij antwoordde: ‘Voor mij zou het geen probleem zijn, maar ik weet niet of al mijn collega’s er zo over denken.’
‘Is dat ook van toepassing op het traject Visé – Luik? Het Nederlandse Eijsden ligt vlakbij Visé.’
‘Ik denk het wel.’
Een weekendretour Essen – Antwerpen kost 5,80 euro.
Maar het was een antwoord met enig voorbehoud.
Daarom stelde ik tijdens de terugreis dezelfde vraag aan de Belgische conductrice. Zij antwoordde: ‘Als u het zo doet, is het helemaal goed.’
De route via Breda met een NS-Dagkaart kost bij NS 19,60 euro. In treinen die heen een half uur sneller zijn en terug een half uur sneller, althans vanuit mijn woonplaats. Voor alle mensen die via Dordrecht reizen geldt hetzelfde.
Een uur langer in de trein zitten of wachten op perrons bespaart dus 13,80 euro. Er zijn mensen die per uur minder verdienen.
Reputatie 7
Badge +4
Het zou een grote en logische verbetering zijn. Treinen rijden normaal tot een uur of een en dat zouden deze treinen ook moeten doen. Voor negenen uit Brussel en kwart voor tien de laatste trein uit Antwerpen is gewoon te vroeg. Ik zit er zelf ook regelmatig in terwijl ik later had willen vertrekken. Tussen Nederlandse steden is dat ondenkbaar en een plaats met de grootte van Brussel komt in Nederland niet eens voor.
Wat een gedoe over tarieven van treinkaartjes in een verenigd Europa over vier- of vijfhonderd meter afstand tussen de Nederlandse grens en Essen, over de grens tussen Eijsden en Visé! We leven toch in de Europese Unie?

De huidige dienstregeling is én duurder, én trager, én je komt, als je ’s morgens vroeg in Antwerpen wilt arriveren, later aan. Op zaterdagen is het een ramp. Op werkdagen nog erger, tenzij je in de buidel tast.

De NS, werkzaam onder toezicht van de rijksoverheid, toont een perverse voorkeur voor rijke reizigers, en niet voor mensen met een smalle beurs. Die laatste groep moet maar weken eerder boeken om een voordelig kaartje te bemachtigen. Als je dan op die dag in de regen loopt of domweg op het laatst verhinderd bent, heb je dat aan jezelf te wijten. Had je maar op de reisdag een kaartje moeten kopen en meer betaald!

De Belgische NMBS maakt dit onderscheid niet.

Daar zou politiek Den Haag toch iets over moeten zeggen.
Reputatie 7
Badge +4
@grasmaaier12 Het is tegen de forumregels op een dergelijke drammerige wijze uw onderzoek onder de aandacht te brengen. U heeft het nu in meerdere topics geplaatst, die allemaal niets met uw onderwerp te maken hebben.
Reputatie 7
Badge +3
Ik ervaar geen geluidsoverlast op stations, wel overlast van het posten van dezelfde vraag in meerdere topics die er niets mee te maken hebben. Heb dit al via een ander topic gerapporteerd aan de moderators.
Reputatie 3
Gisteren, 28 augustus, heb ik weer eens de treinreis naar Antwerpen ondernomen via Roosendaal, deels met een kaartje uit de automaat van de NMBS.
Het is een hele reis geworden. De reisduur is aanzienlijk langer dan voor april dit jaar. Heen een uur langer, terug een uur langer.
Extra bijkomstigheid is dat de oude, rode boemeltrein van de NMBS thans niet verder gaat dan Essen vanwege werkzaamheden. Daar moet je overstappen op een moderne Belgische trein.
Ik vroeg aan de conductrice hoelang dit nog gaat duren. Ze zei: ‘Eerst werd gezegd: tot begin september. Het laatste wat ik erover hoorde is dat het weken langer gaat duren.’
Vroeger was ik met twee treinen in Antwerpen, nu vier.
Op de heenweg vanaf Dordrecht kun je alleen een sprinter nemen en die stopt op vier tussenliggende stations. Reisduur: 35 minuten. Op de terugweg is er vanaf Roosendaal altijd een intercity naar Dordrecht. Reisduur: 21 minuten.
Opvallend was gisteren dat ook de Thalys gebruik maakte van het traject Roosendaal – Antwerpen, in plaats van de route van de Trage Snelheidslijn (TSL) via Breda. Voor de Thalys moesten de Belgische treinen even wachten.
Een routewijziging heeft voor een aantal mensen nadelen en voor een aantal mensen voordelen. U heeft in dit topic nu ongeveer 100 keer aangegeven dat u hier niet blij mee bent . Vervolgens heeft u een brief naar NS geschreven en NS heeft hierop geregeerd dat de route voor sommige inderdaad nadelen heeft. Ik denk dat alles in dit topic nu wel gezegd is. Zou willen aanraden om hier maar een slotje op te zetten.
Reputatie 3
Zojuist ontvangen. Hieronder het nietszeggende antwoord van de NMBS, waar ik bij de start van dit podium om had gevraagd.
Het voegt geen nieuws toe aan wat we al wisten. Zeer correct dat de NMBS toch reageert. De ontstane problemen liggen ook niet aan de NMBS, maar aan NS.

Beste Mijnheer Kool,

Het voordeligst komt op € 6,50 (early bird) met de korting 100% Nederland. Ofwel € 17 enkele rit, aan het Early Bird tarief dat men tot 7 dagen op voorhand kan bekomen.

U kan inderdaad in Roosendaal een ticket kopen vanaf Essen, maar dan heeft u natuurlijk geen ticket van Roosendaal tot Essen. En bovendien moet u dan het traject via Essen volgen in plaats van via (Breda) Hazeldonk, waardoor u dus langer onderweg zal zijn.

Wij danken u voor uw vertrouwen in NMBS Europe.

Met vriendelijke groet,

Dirk Desmet

NMBS Europe Contact Center
Reputatie 7
Badge +3
@Jos Kool
Wat had je dan verwacht? Dat de NMBS per direct de tarieven zou verlagen omdat Jos Kool goedkoop naar België wil reizen? Als je het te duur vindt moet je maar met de auto of de bus gaan.
Reputatie 7
Badge +3
Ha ha, zodra er betaald moet worden geven al die politici niet thuis. Zie ook de weer opgelaaide discussie over het Brabantse nachtnet.