beantwoord

Voordelig reizen naar België

Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Badge +3
Het laten rijden van de Benelux via Breda heeft alle lelijke kenmerken van het slechts denkbare politieke compromis. De dienstregeling is bedacht door politici en is NS door de strot geduwd. NS had na het Fyra-fiasco dan ook alle recht van spreken verspeeld en mag de handen dichtknijpen niet van de HSL geschopt te zijn.
Badge +3
De stop in Breda is door de gemeente of provincie afgedwongen bij de verbouwing van het station.

Ik denk niet dat daar veel aan gesleuteld zal gaan worden, want dan zit je inderdaad met een bijkomend probleem voor rezigers uit het (zuid)oosten, zoals hierboven al genoemd werd.
Badge +3
@Robert B
Hier is toch een misverstand in het spel. In de oorspronkelijke dienstregeling van de Fyra van Amsterdam naar Brussel v.v. was nooit een stop voorzien in Breda. (De Fyra was voorzien om non-stop in 37 minuten van Rotterdam Centraal naar Antwerpen Centraal te rijden.)

Wel was er sprake van een op een later tijdstip inleggen van een pendeldienst met de Fyra tussen Breda en Antwerpen. Ik vermoed dat je op die pendeldienst doelt die door de gemeente Breda zou zijn afgedwongen.

De details over de geplande dienstregelingen en het voorzieningenniveau in Breda staan uitgebreid beschreven op de pagina https://nl.wikipedia.org/wiki/Fyra#treindienstregeling

De huidige dienstregeling met het kopmaken in Breda is een gedrocht en maakt het reizen per trein naar België onnodig langzaam en ook nog eens duur.
Reputatie 6
Badge
Een ICD van Amsterdam naar Antwerpen zou een idee zijn om niet teveel te concurreren met Thalys. Op zich zou dat wel tegen de huidige tarieven kunnen, omdat je dan echt over de HSL rijdt.

Verder een IC Breda naar Brussel tegen normaal tarief. Iedereen blij.

Dat keren in Breda, tsja.... wie dat bedacht heeft....
Reputatie 6
Dit kopmaken duurt vaak langer dan gepland. De trein staat er vaak wel bijna een kwartier en vertrekt dan dus 5 tot 10 minuten later. Daarnaast loopt de IC uit Roosendaal hierdoor af en toe vertraging op doordat deze vlak na de kruising met de HSL moet blijven wachten tot de IC naar Brussel is gepasseerd. Daarnaast lijkt Breda me een vrij onzinnige stop, naar wat ik zelf meestal zie stappen weinig mensen in of uit. De meeste blijven zitten wachten of stappen naar buiten om even te roken. Voor toerisme naar Breda doet het m.i. ook weinig. De Belgen staan nog steeds rijen dik in de auto voor de parkeergarages in de stad. De stop is puur prestige, zodat de gemeente Breda trots kan roepen dat ze als enige Brabantse stad een internationale intercity heeft.
Badge +3
Het kopmaken is dienstregelingtechnisch natuurlijk een drama, noch afgezien van de extra risico's die het kopmaken met zich meebrengt in de praktijk.

Het grootste gedeelte van de reizigers tussen Nederland en België wordt opgezadeld met minimaal een kwartier aan extra reistijd. Het zou veel beter zijn om de IC Brussel non-stop tussen Rotterdam Centraal en Antwerpen-Centraal in te leggen en een pendeltrein tussen Breda en Antwerpen Centraal met een stop in Noorderkempen. Helaas zit dat er op dit moment niet in. Op deze manier is de trein totaal niet concurrerend met de auto op snelheid (nota bene via een HSL) en niet met de bus op prijs.

Het is bijzonder wrang dat er in Antwerpen een tunnel is gebouwd voor de HSL waardoor er niet meer hoeft te worden kopgemaakt in Antwerpen Centraal maar dat er in Nederland nu extra kopmaken in Breda in de dienstregeling zit omdat men de oorspronkelijke plannen nooit op de rails heeft gekregen.
Reputatie 5

Probleem hiervan is dat reizigers vanuit bijvoorbeeld Eindhoven of Den Bosch eerst naar Rotterdam zouden moeten reizen om naar Antwerpen met de trein te kunnen. Daarom is er ook een station vlakbij de grens.

Die (kleine) groep mensen zou dan altijd nog via Roosendaal kunnen reizen, als die route ook eindelijk eens wat fatsoenlijker hersteld wordt.
Reputatie 3
De Standaard, 27 november, 2018:

Tevredenheid NMBS kent historisch dieptepunt

Amper 60,9 procent van de NMBS-klanten is tevreden over de dienstverlening. Dat blijkt uit de tevredenheidsmeting die het spoorbedrijf vorig jaar doorvoerde bij 4.400 reizigers en waarover De Tijd bericht. Volgens de krant gaat het om een historisch dieptepunt.

In 2016 was 65,5 procent van de reizigers nog tevreden. De NMBS scoorde vorig jaar op alle dertien gemeten parameters slechter dan in 2016. Vooral de tevredenheid over de stiptheid van de treinen ligt erg laag: 42,1 procent van de klanten is daarmee tevreden, een vijfde minder dan in 2016.

Meer dan de helft van de ondervraagden stoort zich aan de prijs van de treinrit. De tevredenheid over de informatie, zowel in de stations, in de trein als online, daalde vorig jaar evengoed sterk. De tevredenheid over de treinbegeleiders, die traditioneel goede punten krijgen, ging er ook licht op achteruit. Al blijven meer dan acht op de tien klanten positief over de NMBS-medewerkers in de trein.

NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir erkent dat veel van de kritiek ‘volledig terecht’ is. Maar ze wijst ook met een beschuldigende vinger naar de politiek. ‘Als de NMBS vandaag is wat ze is, dan komt dat door de visie die de politiek in België op het bedrijf had. De NMBS is het gevolg van politieke keuzes en prioriteiten.’
Eerder schreef De Standaard al over de slechte stiptheidscijfers van de NMBS. Toen stelde Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus, dat de werkelijkheid dramatischer is dan de officiële cijfers doen vermoeden.

Minister van Mobiliteit François Bellot (MR) vindt de situatie onaanvaardbaar en dringt aan op actie. ‘Als de tendens niet keert, zal dat binnenkort impact hebben op het loon van de topmanagers van de NMBS. Hoe minder stipt de treinen rijden, hoe minder loon zij zullen krijgen.’
Reputatie 6
Badge
De Standaard, 27 november, 2018:

Meer dan de helft van de ondervraagden stoort zich aan de prijs van de treinrit.

Aan een maximumprijs van 7,70 euro voor een enkele reis, ook in de spits met de Railpass. Interessant, als dat al duur is...
Reputatie 7
Badge +4
België kent veel mogelijkheden, ook een aantal sociale is overeind gebleven. en is gemiddeld goedkoper dan Nederland. Maar goed het is de mening van mensen die in dit land wonen en die hanteren een eigen referentiekader, zeker niet het Nederlandse.
als die route ook eindelijk eens wat fatsoenlijker hersteld wordt.

Volgens https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-dec18/main-changes wordt Puurs Roosendaal vanaf rechtstreeks.
Reputatie 3
De Morgen, 28 november, 2018:

De NMBS laat 60 miljoen euro liggen

De NMBS heeft zo’n 60 miljoen euro aan onbetaalde boetes laten verjaren. Ze moet daarnaast nog 267 miljoen euro innen. Ook dat bedrag dreigt grotendeels in rook op te gaan.

Zwartrijders riskeren een boete van de NMBS, maar in praktijk betalen ze die zelden. Op dit moment staat de spoorwegmaatschappij 267 miljoen euro achter. Dat is minder dan een jaar geleden, toen de achterstand 300 miljoen euro bedroeg. Maar het probleem is wel groter geworden. Onlangs heeft de spoorwegmaatschappij namelijk alle boetes uit 2012 kwijtgescholden.
De NMBS kon gisteren niet meedelen hoeveel de operatie heeft gekost. Maar vorig jaar bedroeg de som van de openstaande boetes uit 2012 nog 67 miljoen euro. En hoe ouder de boete, hoe kleiner de kans dat ze wordt betaald. Zo werd het afgelopen jaar nog maar 5 miljoen euro opgehaald uit 2013. De kans is dus groot dat het openstaande bedrag van 2012 boven de 60 miljoen euro lag.

Het probleem is dat veel reizigers hun boete aanvechten. Ze zijn het bijvoorbeeld niet eens met de raming van de schade die ze hebben berokkend. Daardoor moet de NMBS gerechtsdeurwaarders en advocaten inschakelen. “Een trage en dure procedure”, zegt minister van Mobiliteit François Bellot (MR) in een antwoord op een parlementaire vraag van Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld).
Ook reizigersvereniging TreinTramBus kent het probleem. “Voor de rechtbank is dit geen prioriteit. De dossiers belanden altijd onder aan de stapel”, zegt voorzitter Stefan Stynen. Uiteindelijk is het haast onvermijdelijk dat de oude boetes verticaal worden geklasseerd. “Vijf jaar is de wettelijke verjaringstermijn”, zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. Hij benadrukt dat er beterschap op komst is.

Sinds 1 november geldt er een nieuw systeem. Overtreders kunnen nu niet enkel meer door de rechtbank, maar ook door de NMBS worden beboet. “Als je weigert te betalen, kunnen we een administratieve procedure opstarten”, zegt Temmerman. “We kunnen ook zelf een gerechtsdeurwaarder uitsturen.”
Dankzij het systeem, vergelijkbaar met de GAS-boetes, zullen reizigers volgens minister Bellot niet langer verzaken aan hun boete. “Overtreders kunnen nu sneller en goedkoper vervolgd worden”, zegt hij. “De procedure duurt nog maximaal één jaar.”

Toch is de vraag wat er met de boetes uit het verleden zal gebeuren. “De NMBS is nu al 60 miljoen euro kwijt. Als volgend jaar de boetes uit 2013 verjaren, komt daar wellicht nog eens 70 miljoen euro bij”, zegt de woordvoerder van Lahaye-Battheu. Als de spoorwegmaatschappij geen tandje bijsteekt, ziet ze wellicht nog meer dan 200 miljoen euro in rook opgaan.
TreinTramBus is kritisch voor het nieuwe systeem. “De NMBS is rechter en partij”, zegt Stynen. Ook betwijfelt hij dat conducteurs durven optreden tegen overtreders, bijvoorbeeld wanneer zij in groep zonder vervoersbewijs reizen. “Denk maar aan de groepjes transitmigranten die de trein nemen om in de buurt van een snelwegparking uit te komen. In de praktijk sta je daar machteloos tegenover.”

De reizigersvereniging is ook scherp voor de lage tevredenheidscijfers van de NMBS. Onder druk van besparingen zouden er belangrijke spoorwissels worden weggehaald. Ook zouden de onderhoudswerken aan het spoor verschuiven van nacht naar dag, waardoor treinen moeten worden vervangen door bussen.
Reputatie 7
Badge +4
Kortom, NS doet het zo gek nog niet, als je hier naar kijkt. 😉
Reputatie 3

Brief aan Roger van Boxtel
Vandaag verzonden:
Leerdam, 23 november, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Herinnering: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.
Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Ruim vijf weken geleden heb ik u bijgaande brief plus bijlagen toegezonden met het verzoek op mijn constructieve plan te reageren.
Helaas heb ik van u nog geen antwoord mogen ontvangen. Ik veronderstel dat u het druk hebt, maar moet ik maanden wachten?
Intussen heb ik mijn plan ook ontvouwd op NS Community en ik vermoed dat veel lezers (nu al bijna 17.000 hits) uitkijken naar uw reactie.

In afwachting,

met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam
……………….

Leerdam, 15 oktober, 2018.

Directie NS,
t.a.v. de heer R.H.L.M. van Boxtel, president-directeur.

Postbus 2025,
3500 HA Utrecht.

Onderwerp: Plan ter verbetering van de treinverbinding naar Antwerpen / Brussel.
Geachte directie, geachte heer Van Boxtel,

Graag uw aandacht voor het volgende. Het zal u ongetwijfeld bekend zijn dat per 9 april dit jaar de zogeheten Beneluxtrein, via Dordrecht en Roosendaal, is opgeheven, ter wille een andere route, op het traject van de HSL, met stopplaatsen in Breda en Noorderkempen. Voor mij was dit reden een topic te starten op NS Community: Hoe reis ik nu voordelig naar België? Het superdagretour is afgeschaft! Het opheffen van de Beneluxtrein heeft alleen maar nadelen.
Dit is een veel gelezen topic; inmiddels al meer dan 13.800 hits (lezers). De meest gehoorde klachten zijn:
- aanzienlijke prijsstijgingen,
- latere aankomsttijd ’s morgens in Antwerpen,
- langere reisduur vanaf andere stations dan Rotterdam, Den Haag en Amsterdam,
- veel storingen tussen Brussel en Breda die tot vertragingen leiden.

Eigenlijk is het een litanie van kritische opmerkingen, tot in detail.
Ik zal bijlagen hierbij meesturen, zodat u zelf snel de aard van de problemen kan doorgronden.
Begrijp me goed, het gaat mij er niet om nu de klachten herhalen, ik schrijf u met een ander doel.

Resumerend en nadenkend kwam ik tot een oplossing van de problemen, die ik ook heb gepubliceerd, tien dagen geleden. De reacties hierop en de zeer snelle toename van het aantal hits, geven mij de indruk dat mijn voorstel brede steun geniet, onder wie treindeskundigen en personeelsleden van NS, die gewoonlijk alert en scherp reageren wanneer er sprake is van feitelijke onjuistheden. Ik denk ook dat het een haalbaar plan is, met medewerking van de NMBS uiteraard.
Welnu, dit is mijn voorstel, eigenlijk heel simpel, kan op één A-viertje:

Het lijkt mij waard te overwegen om de volgende treinen mogelijk te maken:
- Een snelle verbinding (Amsterdam / Den Haag) – Rotterdam – Antwerpen – Brussel, zonder te stoppen in Breda en Noorderkempen. - Een verbinding Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen. En tussentijds een sprinter die ook, zoals nu, bijvoorbeeld Zevenbergen en Oudenbosch aandoet. - Een verbinding van de NMBS tussen Noorderkempen – Antwerpen. - Een stoptrein van de NMBS tussen Essen – Antwerpen.
Dat de trein Rotterdam – Dordrecht – Roosendaal – Antwerpen met uitsluitend Nederlandse kaartjes moet werken, is vergelijkbaar met de vroegere Beneluxtrein en goed oplosbaar met het vroegere superdagretour en weekendretour, verkrijgbaar bij de NS-automaten, met aantrekkelijke prijzen. Mocht deze trein niet rendabel blijken te zijn, dan stel ik de vraag: Wat is het raison d’être van NS? Op elke treinverbinding winst maken? Of op acceptabele wijze het treinverkeer in Nederland verzorgen?
Voordelen: - Er is dan eindelijk een snelle verbinding tussen de Randstad en Brussel, een HSL waardig. - Passagiers uit Midden-Nederland, Brabant en Zeeland kunnen snel en betaalbaar Antwerpen bereiken. - De NMBS verzorgt niet meer het traject Essen – Roosendaal, maar Noorderkempen – Antwerpen.
Het gaat slechts om één extra trein: Rotterdam- Dordrecht -Roosendaal - Antwerpen, deels al in gebruik, tot Roosendaal. De NMBS zou kunnen overwegen de treinverbinding Antwerpen - Noorderkempen door te trekken naar Breda. Dan kan de NMBS-automaat, die nu in Roosendaal staat, verhuizen naar Breda. De NMBS blijft in deze opzet dus de tussenliggende stations tussen Essen en Antwerpen bedienen. Mijn ervaring is dat op weg naar Nederland de oude, rode boemeltrein na Essen vrijwel leeg is. Indien er voor die reizigers (Nederlanders) een rechtstreekse NS-verbinding Roosendaal - Antwerpen bestaat, dan zou dat zeer welkom zijn, veronderstel ik.
Aldus mijn voorstel. Het zal ongetwijfeld een financieel offer vergen van de NS om deze dienstregeling te realiseren, maar de situatie zoals die nu is, is voor vrijwel alle treinpassagiers naar Vlaanderen (en vergeet het NS-personeel niet) uiterst vervelend. Het kan zo niet langer. Graag uw reactie.

Met vriendelijke groeten,

Jos Kool,
Leerdam.

Reactie van Roger van Boxtel:

Utrecht, 29 november, 2018

Geachte heer Kool,

Naar aanleiding van uw schrijven aan de heer Van Boxtel, delen wij u mee dat uw brief bij het bedrijfsonderdeel NS International in behandeling is genomen.
Wij verwachten binnenkort op uw vragen te kunnen reageren.

Met vriendelijke groet,

Monica Oudkerk
Directiesecretaresse
Reputatie 6
Badge
Nou, toch best aardig dat er alvast een reactie is. Hopelijk volgt er een inhoudelijk sterk antwoord en worden de prestaties van de HSL ook nog even onder de loep genomen voor het gemak.

Er zijn en komen al goede verbindingen met Duitsland, laat België spoedig volgen.
Reputatie 3
Het lijkt me voor Van Boxtel een kwestie van doorschuiven, maar misschien gaat er bij NS International nu eindelijk eens een lampje branden.
Reputatie 4
De stoptrein naar Antwerpen gaat vanaf 10 december weer rechtstreeks volgens de planner. Ik hoop dat dit klopt.
Reputatie 3
In mijn ervaringen scheelde het in reistijd naar Antwerpen niets. Het was alleen één keer meer overstappen. Dat vond ik niet zo erg.
De verbinding Dordrecht - Roosendaal - Antwerpen zou zoveel beter kunnen.
Om over een snelle aansluiting met, vanuit Dordrecht gezien, omliggende plaatsen, zoals mijn woonplaats, Leerdam, nog maar niet te spreken. Dat is een kwelling. In de regel, opgeteld, 54 minuten wachten op twee stations.
Voor 9 april dit jaar, met de oude Beneluxtrein, was Antwerpen voor mij dichtbij. Nu ver weg.
Reputatie 5
De stoptrein naar Antwerpen gaat vanaf 10 december weer rechtstreeks volgens de planner. Ik hoop dat dit klopt.
Helaas, vanaf 10 december gaan er bussen rijden, want ILT laat de verbouwde Varkensneuzen niet (meer) toe. Daarmee is een Groot Gevaar afgewend...

Reputatie 3
Ja, het kan altijd nog erger.
Badge +3
Nu toch weer wel, en NMBS bevestigt dat op Twitter:

Reputatie 3
Voor houders van een voordeelurenabonnement is er goed nieuws.
Al decennia heb ik zo’n kaart.
Het is een uitstervend soort, houders van een voordeelurenabonnement.
Het grote voordeel van een voordeelurenabonnement, ten opzichte van Dal Vrij, is dat je in de avondspits kunt reizen met korting.
Met een voordeelurenabonnement is het geluk niet ver weg.
Vanaf 1 januari 2019 kunnen deze reizigers ook vroeg op werkdagen met 40 procent korting reizen. Als je voor 6.30 uur incheckt, kun je goedkoop bijvoorbeeld in Roosendaal komen, en vandaar naar Antwerpen en verder reizen.
Reizen via Breda is geen optie, te duur, geen NMBS-automaat.
Voor veel reizigers zal een struikelblok zijn: een andere vervoerder. Check je voor 6.30 uur in bij bijvoorbeeld Arriva en daarna om 07.00 uur bij NS, dan geldt de 40 procent korting bij NS niet.
Zo is dat geregeld in Nederland. We hebben te maken met andere vervoerders. Overstappen nek je dan.
Zelf kan ik via een omweg, via Geldermalsen, toch nog tamelijk vroeg Antwerpen bereiken: 8.39 uur. Ter vergelijking: met de vroegere Beneluxtrein was ik er om 8.15 uur.
Reputatie 7
Badge +4
Mooi dat inchecken met korting ook kan voor 06.30 uur, het fraaie van tijdens de middagspits korting blijft naar ik aanneem. Het VDU zal niet zo snel uitsterven en na deze maatregel is het nog extra aantrekkelijk. Er zouden nog ongeveer 900.000 in omloop zijn.

Wat is je bron?
Reputatie 7
Badge +3
Dat stond aangegeven bij de info over prijsstijgingen voor 2019
https://nieuws.ns.nl/tarieven-2019-prijsstijging-door-btw-en-inflatie/
Reputatie 7
Badge +4
Dank Momo, ik had het niet gelezen. Het hoort in dat artikel ook niet thuis. Oud-moderator Hessel Koster zo waar ook nog even gezien. 😉