beantwoord

Voordelig reizen naar België



Toon eerste bericht
This topic has been closed for comments

595 reacties

Reputatie 3
Mijn bron is het tijdschrift van NS, Spoor, pagina 13.
Het voordeelurenabonnement zal wél uitsterven, want het is al jaren niet meer beschikbaar. Alleen voor reizigers op leeftijd, die destijds zo'n abonnement hebben aangeschaft.
Er was een jaar of acht geleden een presentatie van NS, een brief, als voorstel voor een nieuw abonnement. Je kon kiezen. Dal Vrij of wat anders. Het ging veranderen. Het voordeelurenabonnement werd niet meer genoemd.
Daar ontstond toen onder reizigers hevig protest tegen. NS heeft toen besloten die voordeelurenabonnementen maar te laten zitten, tot ze uitsterven.
Reputatie 7
Badge +4
Nou er was ook flink protest van de belangenbehartigers van de reizigers, Rover bijvoorbeeld. NS wilde het VDU afschaffen en vervangen door het Dalvoordeelabonnement. Het VDU paste niet in het systeem met een middagspits. NS heeft bakzeil gehaald. Ondanks dat ze sinds 2011 niet meer worden verstrekt, verlengen honderdduizenden het nog ieder jaar.

Een geleidelijke vermindering zal er wel zijn. Dat uitsterven blijkt lang te duren. Het belang is ook te groot.
Badge +3
Zo is dat geregeld in Nederland. We hebben te maken met andere vervoerders. Overstappen nekt je dan.
Zelf kan ik via een omweg, via Geldermalsen, toch nog tamelijk vroeg Antwerpen bereiken: 8.39 uur. Ter vergelijking: met de vroegere Beneluxtrein was ik er om 8.15 uur.

Zodra NS gaat verwijzen naar andere vervoerders moeten ze hun business model (en de kennis van de klantenservice) maar eens op orde hebben.

Vóór 9:00 inchecken/reizen met een (oud) VDU kan alleen in het weekend en op (NS?) feestdagen, én in de maanden juli en augustus en de periode tussen kerst en nieuwjaar zonder beperkingen, toch?

Dus nee, kerstavond 24-12 is geen feest of weekenddag (of vrijdag) maar gewoon een normale maandag. Je Weekend Vrij is dan ongeldig, klaar!

Ja maar? De (witte) donderdag vóór goede vrijdag dan? Tja, dan misschien weer wel... En voor studenten gelden nog meer afwijkende voorwaarden.

Hoe dan ook, het VDU is een luis in de pels van NS, maar voor wie het (nog steeds?) heeft leuk voordeel mee te behalen.

Om de verwarring nog groter te maken (met die e-tickets en zo) heeft NS Voordeeluren (na 9:00, geen middagspits want e-ticket). Met chipkaartje inchecken vóór de spits is geldig, dat scheelt.

Die hele voorwaarde dat je NIET tijdens de spits in de trein mag zijn is bizar, maar op zich wel te verderdigen ..
Reputatie 6
Badge
Nou er was ook flink protest van de belangenbehartigers van de reizigers, Rover bijvoorbeeld. NS wilde het VDU afschaffen en vervangen door het Dalvoordeelabonnement. Het VDU paste niet in het systeem met een middagspits. NS heeft bakzeil gehaald. Ondanks dat ze sinds 2011 niet meer worden verstrekt, verlengen honderdduizenden het nog ieder jaar.

Een geleidelijke vermindering zal er wel zijn. Dat uitsterven blijkt lang te duren. Het belang is ook te groot.


Grappigerwijs worden (of zijn onlangs) de voorwaarden verbeterd. Voor half 7 inchecken levert nu of binnenkort ook 40 pct korting op met het VDU. Waarschijnlijk wil NS de ochtendspits verder ontlasten, gok ik. Een riant gebaar..
Reputatie 7
Badge +4
Een riant gebaar in ieder geval wel. Ik vraag me af hoeveel VDU-gebruikers hun gedrag hierdoor gaan veranderen. Niet zoveel denk ik.
Reputatie 3
.
Er was een jaar of acht geleden een presentatie van NS, een brief, als voorstel voor een nieuw abonnement. Je kon kiezen. Dal Vrij of wat anders. Het ging veranderen. Het voordeelurenabonnement werd niet meer genoemd.Daar ontstond toen onder reizigers hevig protest tegen. NS heeft toen besloten die voordeelurenabonnementen maar te laten zitten, tot ze uitsterven.

Destijds stoorde ik me aan de vuile pr-truc die achter die brief schuilging. In die juichbrief werd het gepresenteerd alsof de nieuwe keuzemogelijkheid van abonnementen je huidige abonnement verre overtrof. Gefeliciteerd! Een enkele handeling was genoeg om je voordeelurenabonnement om te zetten in Dal Vrij.
Bestond het voordeelurenabonnement dan niet meer? Volgens deze brief niet. Nergens genoemd.
Keek je naar de tijden om de reizen (op werkdagen na 9.00 uur tot 16.00 uur en daarna pas om 18.30 uur), dan moest je concluderen dat het een kwestie was van je erin luizen.
Ik heb toen niets gedaan. En gewacht op wat komen ging. Ondertussen zullen veel onnozele treinreizigers hun voordeelurenabonnement hebben veranderd, hebben verspeeld.
Een paar weken daarna bespeurde ik de kritiek van intelligente mensen die hetzelfde hadden ontdekt. En veel later pas is NS gezwicht.

Banken passen diezelfde pr-truc ook toe. Krijg je een juichbrief over de verhuizing naar het nieuwe bankkantoor. Klantvriendelijk, mooie openingstijden enzovoort. Je gaat er, kortom, als klant flink op vooruit.
Kijk je verder, dan zie je een afgeslankt bijkantoor, soms vijftien kilometer verder, waar je niet eens kunt pinnen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat heet moderne communicatie en levert alleen maar vervreemding en wantrouwen op. In het verhaal kwam ook nog voor dat je heel makkelijk kon overschakelen naar de toen nieuwe abonnementen, maar als je dat deed leverde je je VDU in. Met twee chipkaarten wel op te lossen maar niet iedereen kwam toen nog op dat idee. En toen het VDU bleef bestaan, konden de mensen het niet meer terugkrijgen. Ik vind dat nog steeds zeer onrechtvaardig naar deze groep toe omdat de mensen die niet op de marketingsmist ingingen, gewoon hun VDU konden behouden.

Ik heb wel meer aangegeven moeite te hebben met de afdeling communicatie van NS. Informatie moet kloppen en volledig zijn, is dat nou echt te veel gevraagd?

Informatie mag, reclame mag ook, maar haal ze niet door elkaar. Ik wil weten hoe het zit en ben geen idioot die teksten wil die me gerustgesteld en slapende houden. Wat is er mis met feitelijk juiste en volledige voorlichting?
Reputatie 3
Helemaal mee eens.
De kracht van die pr-truc is dat veel klanten erin tuinen. Onmiddellijke winst.
De zwakte is dat er altijd intelligente mensen zijn die de truc doorzien. En die mensen gaan zich roeren.
Die afweging wordt in pr-kringen ook gemaakt (ze zijn niet achterlijk, maar sluw), en tegenwoordig helt de overtuiging over naar het wel degelijk toepassen van die truc. Juichbrieven versturen! ‘Gefeliciteerd!’ Niet onder het logo van reclame, maar als informatie.
Het gevolg is dat je als onderneming of organisatie je geloofwaardigheid verliest. Voor jaren.
Het is laakbaar dat NS, toch een nutsbedrijf, zulke mensen in dienst heeft.
Reputatie 3
Het valt me mee dat de moderator van deze website bovenstaande commentaren heeft laten staan. Deze functionarissen moeten toch, in loondienst, gehoorzaam aan NS, actueel en adequaat, de grens bepalen van repressieve tolerantie. Iets negatiefs schrijven over de heer Van Boxtel mag niet. Maar wel dat de pr- of communicatie-afdeling sluwe spelletjes heeft gespeeld.
Repressieve tolerantie is het raison d'être van dit soort NS-websites. Een mooi podium om stoom af te blazen. Maar ook goed om elkaar, als treinreizigers, met concrete informatie van dienst te zijn!
NS is een veelkoppig monster.
Reputatie 7
Badge +4
Repressieve tolerantie is het raison d'être van dit soort NS-websites.

Nou nou nou, draaft u niet een beetje door? Ik zit hier al een tijdje en NS heeft nog nooit een jota aan mijn teksten veranderd. Wat u nu schrijft, is tendentieus en denigrerend naar de medewerkers hier. NS is ook onderdeel in een maatschappelijke ontwikkeling.

Ik ben er niet gelukkig mee en ga er beargumenteerd tegen in, dat is wat anders.
Reputatie 3
Die ervaring heb ik wél. Enkele maanden geleden schreef ik op deze website iets negatiefs over de heer Van Boxtel. En een paar minuten later werd deze bijdrage verwijderd, als zijnde ‘te persoonlijk’.
Weg!
Het ging overigens niet over hem persoonlijk, maar over zijn functioneren als president-directeur van NS.
Net als in de trein en op de stations hebben wij Huisregels waaraan een ieder gebruiker zich hoort te houden. Wij kunnen berichten aanpassen of verwijderen wanneer deze in strijd zijn met de huisregels. Dit zal dan waarschijnlijk het geval zijn geweest in jouw bericht van een aantal maand geleden. Dit houd echter zeker niet in dat we gebruikers de mond gaan snoeren. Het is geen enkel probleem als je kritiek hebt op de NS, maar uit dat dan wel op een respectvolle manier.
Reputatie 3
Roger van Boxtel? Was dat niet die man die zei dat NS ging meebieden op Dordrecht-Geldermalsen terwijl de inschrijvingstermijn al lang gesloten was?
Geachte Stijn,

Dank voor uw uitleg. Nee, het was niets persoonlijks tegen de heer Van Boxtel. Ik heb hem wel eens ontmoet. Heel plezierig contact.
Het had te maken met de te late inschrijving voor de MerwedeLingelijn. Een blunder. Van Boxtel had kort daarvoor in een tv-programma – ik meen Buitenhof – nog trots verkondigd dat NS serieus ging meebieden.
Sinds gisteren is QBuzz actief op deze lijn, na Arriva. Zelfde treinen.
Veel gedoe met de incheckpalen. De meeste werken nog niet. Hangt een vuilniszak over.
Naar verluidt zijn er slechts af en toe conducteurs in deze treinen, in de spits.
Vandaag zat ik gedeeltelijk in de spits, en ik heb geen conducteur gezien.
Ik zag de vele twintigers keurig in- en uitchecken. Maar lok je na een poosje misbruik, zwartrijden, dan toch niet uit?
Bovendien worden er op dit traject veel fietsen meegenomen, gratis, en daar is soms wel enige regie bij nodig.
Reputatie 3
BN De Stem, 11 december, 2018:

Eindelijk weer een directe treinverbinding met Antwerpen, maar Roosendaal wil meer


ROOSENDAAL - Het is voor Roosendalers iets makkelijker geworden om met de trein naar Antwerpen te gaan. Roosendaal raakte eerder dit jaar de directe, snelle intercityverbinding met de Beneluxtrein nog kwijt aan Breda. Roosendalers die sindsdien naar Antwerpen wilden, moesten tot afgelopen weekend de trein naar Essen pakken, om daar weer over te stappen op een stoptreintje naar de Sinjorenstad.

Door wat wijzigingen bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is die overstap sinds afgelopen weekend verdwenen: reizigers kunnen van Roosendaal tot hartje Antwerpen gewoon blijven zitten. Nog steeds in een stoptrein, dat dan weer wel.

De terugkeer van die rechtstreekse verbinding is een gevolg van een grootscheepse renovatie van het NMBS-materieel, legt woordvoerder Bart Crols uit. Veel treinstellen van die maatschappij stammen uit de jaren ’70 en zijn flink verouderd. Daardoor werden die toestellen sinds mei niet meer toegelaten op het Nederlandse spoornet. Crols: ,,Dus moesten reizigers overstappen in Essen. Niet echt handig.‘’ Die rechtstreekse trein rijdt één keer per uur en doet er iets meer dan drie kwartier over om van de ene naar de andere stad te rijden. Da’s ongeveer twee keer zo lang als voorheen met de Beneluxtrein.

In Roosendaal voelt dit weliswaar als een kleine overwinning, maar verantwoordelijk wethouder Cees Lok wil meer. Lok: ,,Natuurlijk zijn we hier niet ongelukkig mee, maar het blijft een stoptrein. Veel tijdwinst levert dit niet op.‘’ Lok heeft echter nog steeds goede hoop op de terugkeer van een snelle intercity-verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen. Lok schermt op dat vlak al langer met een toezegging van de staatssecretaris uit 2015. Er is toen beloofd dat wanneer de lijn Breda-Antwerpen gaat rijden, er hoe dan ook een snelle verbinding voor Roosendaal met Antwerpen zou blijven.

Daarnaast zijn er serieuze plannen om het traject Roosendaal-Antwerpen samen met nog zes andere stukken spoor uit te rusten met een nieuwe Europees veiligheidssysteem. Dat systeem is noodzakelijk om Belgische intercitytreinen op het Nederlandse spoor te laten rijden. Volgens Lok wil ProRail het Roosendaalse traject in 2019 daarvan voorzien. ,,Dus ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt, het kost alleen nog wat tijd.‘’

Overigens lopen er ook nog gesprekken over de inzet van een eventuele tweede stoptrein. Daar is verder nog niks over bekend. In Roosendaal heeft een intercity de voorkeur.
Reputatie 3
Foto plus onderschrift in BN De Stem, 11 december, 2018:

Eerder dit jaar werd er in Roosendaal afscheid genomen van de Beneluxtrein. Die werd letterlijk uitgefloten.

Reputatie 3

Geen conducteurs meer in Qbuzz-treinen?


Het slechts in de spits inzetten van conducteurs op treinen van Qbuzz is ook weer zo’n voorbeeld van het uitbenen van personeelskosten, ter wille van winstmaximalisatie.
Bij Qbuzz, heb ik inmiddels begrepen, heet een conducteur geen conducteur meer, maar ‘steward’.
Vorig jaar stond ik op het perron naast een man die met een motor op de trein wachtte. De motor was kapot. De benzinetank verspreidde een indringende geur, buiten. Motoren stinken altijd.
De conducteur van Arriva trad resoluut op, toen de man de motor in de trein wilde tillen.
‘Nee, dat kan niet, een motor! Als er brand uitbreekt, kunnen de reizigers nergens heen. Levensgevaarlijk.’
De man met zijn motor droop af.
Als dit soort toezicht niet meer bestaat, buiten de spits, dan vraag je toch om problemen?
Reputatie 3
Bevestiging in het AD van 6 december, 2018:

Conducteur verdwijnt buiten de spits op MerwedeLingelijn


Op de MerwedeLingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen rijdt straks niet meer op elke trein een steward of conducteur mee. Dat maakt Qbuzz bekend.

Qbuzz neemt het vervoer op het traject over van Arriva. Die vervoerder liet standaard een steward meerijden. ,,We voldoen hiermee aan de eisen van de provincie’’, zegt woordvoerder Susan Zethof van Qbuzz. ,,Op tweederde van de treinen moet een steward aanwezig zijn en dat is ook zo.’’ Het gaat om treinen in de spits of op andere drukke momenten. ,,Samen met provincie Zuid-Holland monitoren wij goed hoe het gaat met de verminderde inzet van stewards.’’

Wie assistentie nodig heeft, bijvoorbeeld reizigers die in een rolstoel zitten, kunnen dat bij Qbuzz aangeven. ,,Dan zorgen we dat er iemand hulp komt verlenen. Zo werkt de NS ook’’, zegt Zethof.

De verminderde inzet van stewards heeft niet tot gedwongen ontslagen geleid, zegt de vervoerder. ,,Voor alle stewards is een oplossing gevonden. De meeste blijven in dienst bij Qbuzz, als steward op de MerwedeLingelijn of in de bus. Of zij hebben een andere functie gekregen.’’ Een enkele medewerker die tegen de pensioengerechtigde leeftijd aan zat, is met een regeling eerder gestopt met werken. Qbuzz neemt het vervoer 9 december officieel over van Arriva. De vervoerder beloofde eerder al de treinstellen flink op te knappen en uit te rusten met nieuwe stoelen, opklaptafels, USB-poorten en snelle WiFi.

Einde bericht.
Let op deze zin: ‘De meeste blijven in dienst bij Qbuzz, als steward op de MerwedeLingelijn of in de bus.’
Dus je wás conducteur bij Arriva, vergelijkbaar met een conducteur van NS, en dan kun je dus op de bus terecht komen. Als wat? Toch niet als chauffeur, neem ik aan. Wat is dat dan voor functie?
Reputatie 3


Anarchie in de trein is weer mogelijk


Over het ongeval met een stint op een overweg in Oss, bijna drie maanden geleden, waarbij vier kinderen omkwamen, wordt nog heftig (politiek) gedebatteerd.
Mocht er zich in een trein van Qbuzz, op de MerwedeLingelijn, een calamiteit voordoen door gebrek aan toezicht van een conducteur, dan kan niemand zeggen dat dit niet had kunnen worden voorkomen.
Het buiten de spits zwartrijden, roken, blowen, herrie maken, friet eten of, zoals ik schreef, een kapotte motor met benzinewalm in de trein – het kan allemaal weer. Anarchie is mogelijk!
Geen conducteur, geen steward! Als de kat van huis is, dansen de muizen.

Het lijkt me voor die arme, eenzame machinisten, die zichzelf opsluiten in hun cabine, een nachtmerrie om in de avonduren te moeten doortuffen, schuin kijkend uit het raampje te moeten fluiten, wanneer er achter je een lawaai ontstaat, waaruit je niet kunt afleiden wat het betekent.

Ja, dít is wat ik bedoel met het uitbenen van personeelskosten, ter wille van winstmaximalisatie.
Op weg naar België ga ik voortaan in de spits reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is de a-socialisering van de spoorwegen. We noemen het privatisering,
Reputatie 3
Bron: 0184vandaag.nl, 11 december, 2018:

Politieke partijen en medewerkers zijn bezorgd over veiligheid op MerwedeLingelijn


Diverse politieke partijen en medewerkers van vervoerder Qbuzz zijn bezorgd over de veiligheid op de MerwedeLingelijn. Zij zijn bang dat de veiligheid op de treinlijn tussen Dordrecht en Geldermalsen af zal nemen. Tevens wordt reizen lastiger voor reizigers met een beperking.

Bij vervoerder Arriva was er op iedere trein een steward aanwezig. Sinds Qbuzz op 9 december het openbaar vervoer in de regio over heeft genomen, is dit bij ongeveer 66 procent van de treinen het geval. Deze norm is een eis van de provincie.

De fracties van SP en VVD in Provinciale Staten zijn bezorgd en hebben schriftelijke vragen gesteld aan het provinciebestuur. SP en VVD roepen het provinciebestuur op om in overleg met Qbuzz te kijken of de standaard steward op elke trein behouden kan blijven. Volgens de partijen voelden reizigers zich door de inzet van stewards op alle treinen juist erg veilig. Ook zou het aantal zwartrijders tot bijna nul zijn gereduceerd.

Ook diverse medewerkers van Qbuzz zijn bezorgd. De afgelopen jaren is er fors geïnvesteerd in veiligheid op de treinlijn, onder andere met camerabewaking en de aanwezigheid van stewards. Toen de NS nog op de lijn reed en in de begintijd van Arriva zijn er meerdere malen branden gesticht in de treinen. Mede daarom werden de nieuwe treinen van Arriva niet voorzien van een toilet.
Reputatie 5
@Jos Kool Wordt het niet tijd om af en toe een nieuwe discussie te openen? De laatste bijdragen hebben niets meer te maken met "Voordelig reizen naar België". Zo wordt het een beetje een persoonlijke frustratiedraad...😉
Reputatie 3
Nee hoor. Net als zoveel andere reizigers moet ik eerst met de MerwedeLingelijn mee om naar België te gaan.
Het staat u uiteraard vrij een andere topic te beginnen over Qbuzz.
Reputatie 3

Paar foto’s van het prachtige Antwerpse station. Bij de tweede foto, genomen op 7 juli, 2017, het volgende:


Het waren bewakingssoldaten die opspeelden toen ik die foto maakte. Ik had gewacht op de mooie lichtinval.
Er waren vier soldaten. Ik zag er twee naderen, die ik in het beeld liet lopen tot het geschikte moment van afdrukken.
Eén van hen vroeg of ze erop stonden.
Ik zei: ‘De hal staat erop.’
‘Efkes kijken,’ zei de tweede en greep naar mijn toestel.
‘Nee, dat mag niet!’ riep ik.
Ik draaide me abrupt om en liep naar buiten, in de veronderstelling dat hij mij zou grijpen. Maar dat gebeurde niet.
Het zijn jongens van net twintig jaar met een zware karabijn. Blijkbaar kwam ik met mijn verbod vaderlijk over.
Ze zijn nerveus, staan soms te trillen op hun benen wanneer je ze aanspreekt. En soms ben ik er bang voor wat ze dan in panische angst zouden doen.


Beste Jos Kool,

Ik ben 1 van die 13800 bezoekers waarnaar u verwijst in uw brief naar dhr. Van Boxel.
Ik bezoek dit topic regelmatig en hoop telkens iets interessants te lezen. Helaas...
Dit topic wordt kunstmatig in leven gehouden door telkens zaken toe te voegen die niets met het oorspronkelijke topic te maken hebben. Wat is de volgende stap? Artikels over De Lijn (de Belgische busmaatschappij), Thalys, Eurostar, .. toevoegen?

Ik ben vragende partij, zoals een andere bezoeker al eerder deed, om dit frustratietopic te sluiten.

Voor de verbindingen tussen België en Nederland valt er volgens mij hoogstens op termijn een extra stoptrein Antwerpen-Roosendaal uit de brand te slepen. En daar zal dit topic helaas niets aan veranderen.
Reputatie 6
Badge
Het lijkt mij trouwens ook niet slim om een foto van militairen hier te plaatsen. MIsschien kan een moderator deze verwijderen.